Koiran eroahdistus

Janette

Eli ongelma on seuraavanlainen: 7-vuotias koira on muutettuamme uuteen asuntoon ja erottuani avomiehestäni n. 4 kk sitten alkanut haukkumaan ja ulvomaan yksin ollessaan. Ei kuitenkaan tuhoa mitään eikä pissi lattioille. Olen yrittänyt järjestää koiralle seuraa, jotta se olisi mahdollisimman vähän yksin, mutta aina se ei kuitenkaan onnistu, ja koira joutuu silloin tällöin olemaan yksin kotona, max. 5 tuntia kerrallaan. Kun olen itse kotona koiran kanssa, koira on kuin enkeli, ei hauku rapusta kuuluville äänille tms.

Nyt on naapureilla hermot todella tiukassa, ja isännöitsijä on lähettänyt jo kaksi kirjallista valitusta. Eli häätö uhkaa tällä menolla... Koirasta en luovu, joten onko asunnonvaihto ainoa ratkaisu vai onko kellään ideoita, kuinka asian voisi ratkaista?

Olen kokeillut D.A.P:ia, ja koiran totuttamista yksinoloon pieninä pätkinä, esim. poistumalla hetkeksi oven taakse. En huomioi koiraa n. puoleen tuntiin ennen lähtöäni, ja takaisin tullessa tervehdin sitä vasta kun se on rauhoittunut. Kaikenlaista palkitsemista ym. on myös kokeiltu, mutta kaikki tämä tuloksetta. Sitruunapantaa olen harkinnut, mutta opiskelijan tuloilla hinta on melko suolainen, varsinkin kun mielipiteet kyseisen kapistuksen toimivuudesta menevät aika lailla 50-50.

27

26228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • concord

Ensinnäkin siihen kommenttia,että häätö uhkaa:

Vuokra sopimusta EI voida purkaa sillä perusteella että asunnossa on koira ja se haukkuu.
      (tähän varmasti joku kohta kommentoi että on saanut häädön sillä perusteella,mutta eipä se mitään jokainen voi tarkistaa asian finlexin sivuilta)

Sitruunapannasta senverran että sen käyttö on jonkinlainen taitolaji ja joillakin koirilla se toimii paremmin ja joillain sit huonommin.

Tärkeetä siinä käytössä kuitenkin jonkinlaisen kokemuksen perusteella,mun mielestä on että koiraa ei "kyllästytetä" siihen pantaan,vaan pidät sitä alkuun vaikka viikon aina koiralla kun se on yksin kotona ja sit jätät sen pikkuhiljaa pois.Voit myös poisjättämisen yhteydessä ruiskuttaa sitä sitruunauutetta johoinkin tavalliseen vanhaanpantaan(ei kuitenkaan sellaiseen mitä käytät muuten koiralla), eli saat tällä konstilla koiran luulemaan että sillä edelleen on se sitruunapanta kaulassa;)
      Eli pantaa ei pidä käyttää kokoajan koska koira takuulla oppii sietämään sitä(tästäkin löytyy jonkin verran kokemusta)

Pannat on kyllä kalliita,mutta kannataa selailla esim.lemmikkipalstat.net sivujen myydään ilmoituksia ja yrittää löytää käytetty, tai sit yrittää vuokrata jostain eläintarvikeliikkeestä. Jyväskylässä ainakin tiedän muutamia liikkeitä mitkä vuokraa pantoja ihan kohtuu hinnoilla.

Onnea ja menestystä....

• Janette

En löytänyt finlexistä tuollaista pykälää, voisitko laittaa linkkiä tai jotain? Löysin kyllä sellaisen, jossa sanottiin häätöperusteeksi kelpaavan kaikenlaisen häiriön aiheuttamisen...
        Pitääpä alkaa etsiskelemään tuota pantaa noilta lemmikkipalstoilta, pakkohan tähän jotain apua on keksiä...

• Olde English Bulldogges

ostettiin meidän ranskikselle eläinkaupasta "kongi" se on sellanen musta tötterö jonka sisään voi laittaa esim makkaraa ja sulattaa juustoa se jämähtää sinne sisälle mukavasti eikä koira saa sitä sieltä pois ihan heti. meillä ainakin toimii kun poistutaan asunnosta ja annetaan kongi herkuilla sitä se jää kalvamaan eikä huomaa edes lähtöä. maksoi muistaakseni 30E aika kallis mutta ei säry.

• Jatkuva koiran haukkuminen (erityisesti kerrotalossa) on todellakin sen sorttista naapurien elämän häiritsemistä, että se kelpaa häätöperusteeksi. Finlexistä ei taatusti löydy sellaista pykälää, joka muuta väittäisi.

• Janette
        Olde English Bulldogges kirjoitti:

ostettiin meidän ranskikselle eläinkaupasta "kongi" se on sellanen musta tötterö jonka sisään voi laittaa esim makkaraa ja sulattaa juustoa se jämähtää sinne sisälle mukavasti eikä koira saa sitä sieltä pois ihan heti. meillä ainakin toimii kun poistutaan asunnosta ja annetaan kongi herkuilla sitä se jää kalvamaan eikä huomaa edes lähtöä. maksoi muistaakseni 30E aika kallis mutta ei säry.

Noita kong-leluja, joiden sisään voi laittaa ruokaa, olen itse asiassa jo ajatellut hankkia. Tosin ihan muuten vaan että koiralla olisi vähän tekemistä ruokansa kanssa. Yksin jätettäessä se ei kuitenkaan syö mitään, vaikka millaisia herkkuja olen antanut. Ei myöskään leiki leluillaan eikä nuku ollessaan yksin. En kyllä oikein enää keksi mitään ratkaisua, täytyy kai kokeilla vaan sitä sitruunapantaa, ja sitten marssia eläinlääkärin juttusille jos ei toimi...

• Anonyymi
        Janette kirjoitti:

Noita kong-leluja, joiden sisään voi laittaa ruokaa, olen itse asiassa jo ajatellut hankkia. Tosin ihan muuten vaan että koiralla olisi vähän tekemistä ruokansa kanssa. Yksin jätettäessä se ei kuitenkaan syö mitään, vaikka millaisia herkkuja olen antanut. Ei myöskään leiki leluillaan eikä nuku ollessaan yksin. En kyllä oikein enää keksi mitään ratkaisua, täytyy kai kokeilla vaan sitä sitruunapantaa, ja sitten marssia eläinlääkärin juttusille jos ei toimi...

Kokeile ihmeessä sitruunapantaa.Omalla koirallani se toimi pentuna.Nyt koira jo 9.v.ja riittää,kun laitan mattoon (Mustista ja Mirristä)raksuja piiloon.Jää syömää niitä,ja naapurit ovat sanoneet,ettei hauku.

• mä.

meillä se ei toiminut. koira haukkui säiliön tyhjäksi. ja loppujen lopuksi onnistui sen aina kääntämään niin että se säiliö oli niskan puolella.

• Hemme

Oletko kokeillut jättää koiran vain yhteen huoneeseen, kauas eteisestä, ettei rapun äänet kuulu? Myös klassisen musiikin on todettu rauhoittavan koiraa, joten kannattaa jättää radio soimaan!

Me saimme koirallemme eläinlääkäristä eroahdistuslääkkeet (clomicalm) 3 kk:ksi ja se auttoi koiran eroahdistukseen. Jätimme sen myös yhteen huoneeseen (radio soi klassista), joka selvästi myös rauhoitti koiraa, kun ei tarvinnut koko asuntoa vahtia. Kuurin jälkeen käytimme tuota sitruunapantaa, koska koira vielä joskus haukkui rapusta kuuluvia ääniä ja halusimme ottaa varman päälle, etteivät naapurit täysin hermostu. Kannattaa myös ehdottomasti olla huomioimatta koiraa ainakin pari ensimmäistä viikkoa. Sitten voi pikkuhiljaa alkaa huomioida koiraa, mutta vain silloin kun itse haluat, ei silloin kun koira haluaa. Me kokeilimme ennen tuota eroahdistuslääkettä kaikki mahdolliset keinot, mutta vasta eroahdistuslääke auttoi yhdessä muiden keinojen kanssa.

Nykyisin koira on edelleenkin yhdessä huoneessa radion kanssa, mutta jo ilman sitruunapantaakin. Jos lähdemme jonnekin työpäivän jälkeen illalla, laitamme sitruunapannan päälle siksi ajaksi. Sitä ei enää tarvitse edes täyttää, riittää kun sitruunapanta on päällä.

Sitruunapanta kannattaa ensin vuokrata viikoksi, niin näet auttaako se sinun koiraasi. Pantaan on saatavana myös pippurisuihketta, joka voi auttaa niitä koiria, joihin hyväntuoksuinen sitruunasuihke ei auta.

Kokeile myös Serene Um:ää http://www.biofarm.fi/serene_um.html . Se ei hetkessä kuulemma auta, voi mennä useampi viikko.

Jätä koirallesi myös kongi, jonka sisään työnnät tiukasti esim. lihapullia tai muuta koirasi herkkua, jolloin sillä on moneksi tunniksi askartelua!

Tämä ohjelma kannattaa ladata kotitietokoneelle: http://business.fortunecity.com/all/164/products/kiddyguard/

Se nauhoittaa koiran äänet, joten voit seurata, miten paljon koirasi haukkuu. Sille voit myös nauhoittaa rauhoittavia lauseita. Ilmainen kokeiluversio nauhoittaa 2 tunnin äänet. Luottokortilla voit ostaa koko ohjelman. Suosittelen ohjelmaa, se on todella kätevä. Tietokoneellasi täytyy olla mikrofoni.

Meidän koiralle eroahdistus tuli myös vasta vanhempana. Mitään muutoksia sen elämässä ei tapahtunut, joten olimme todella ihmeissämme, kun naapurit alkoivat valitella asiasta.

Toivottavasti saat koirallesi apua! Kerro, kuinka asia etenee.

• eroahdisteinen

koira jolla on myös epileptia ja joskus sen ollessa nuorempi kokeilin clomicalmia muttei sopinut..tiedätkö onko muita mhdollisia rauhoittavia..joskus sain toiselta eläinlääkäriltä toista lääkettä mutta sitä ei saa enään kuulemma..toimiiko tuo d.a.p. vai onko se humpuukia?

• Naapurit valittaa

Hei! Sain ladattua koneelleni ohjelman, mutten osaa nauhoittaa siihen omaa puhettani, joka sitten kuuluu koirille kun pitävät meteliä. Onko tuota toimintoa ilmaisversiossa, vai onko pelkkä nauhoitus? Minulla ei ole luottokorttia, joten en voi ostaa koko ohjelmaa =/

Jos joku viisas osaisi neuvoa kuinka omaa ääntä nauhoitetaan, olisin hyvin kiitollinen :)

• voiko,
        Naapurit valittaa kirjoitti:

Hei! Sain ladattua koneelleni ohjelman, mutten osaa nauhoittaa siihen omaa puhettani, joka sitten kuuluu koirille kun pitävät meteliä. Onko tuota toimintoa ilmaisversiossa, vai onko pelkkä nauhoitus? Minulla ei ole luottokorttia, joten en voi ostaa koko ohjelmaa =/

Jos joku viisas osaisi neuvoa kuinka omaa ääntä nauhoitetaan, olisin hyvin kiitollinen :)

sillä ohjelmalla toistaa muuta ääntä kuin sen itsensä äänittämää? Esim. wav, tai mp3-tiedostoja. Silloin voit itse äänittää rauhoittavaa puhettasi muilla ohjelmilla ja toistaa sen tuolla. Oletan että ohjelma josta puhuit sisältää toiminnan joka käynnistää toiston kun ohjelma kuulee ääniärsykkeen?

• hurtta-83

Mielestäni vuokrasopimusta ei voi purkaa koiran haukunnan takia(ihan niinkuin joku jo aikaisemminkirjoitti) jos voukrasopimuksessa sallitaan koiran pito.

Ainakaan jos haukunta ei ole pitkä kestoista ja tapahtuu aikaan jolloin hiljaisuus ei ole voimassa.

Voisitko yrittää selittää naapureille tilannetta ja kertoa että opetat koiran olemaan hiljaa mutta siihen menee aikaa?

Tai soita isännöitsijälle ja selitä tilanne hänelle.

Inhottavia ovat tuomoset tilanteet.
      Toivottavasti saat koiran lopettamaan haukkumisen.
      Eläinlääkäri osaisi varmasti neuvoa parhaiten.

• ,,,,

Voisiko kyseessä olla myös eräänlainen johtajuusongelma (koira luulee olevansa johtaja ja siksi hermostuu kun "lapsi" lähtee)?
      Ymmärtääkseni monissa ongelmissa pohjalla voi nimenomaan olla eräänlainen johtajuus ongelma.
      Lueppa vaikka Jan fennellin Kuuntelen koiraani, tiedä vaikka siitä voisi löytyä apua (ei ole ainakaan mitään menetettävää...), monet ovat kuulemma löytäneet siitä apua ongelmiin...

• auttoi

Olin samantapaisessa tilanteessa, kun erosin ja muutin uuteen asuntoon. Naapuri onneksi kertoi koirieni haukkumisesta ennen kuin valituksia ehti tulla. Hän myös vinkkasi sitruunapannasta, joka oli siihen tilanteeseen oikea pelastus. Omien koirieni tilanteessa kysessä oli myös laumaefekti, eli kun toinen haukkui, toinenkin ulvoi mukana. :) Kokeilin ennen sitruunapantojen ostamista myös DAPia, mutta sillä ei ollut koiriin mitään vaikutusta.

Eli eihän panta itse eroahdistusta poista (estää vain koiraa haukkumasta) ja on tietysti kalliskin, mutta tuollaisessa "akuutissa" ja väliaikaisessa tilanteessa suosittelisin kokeilemaan. Jos panta ei tepsi, sen voi kuitenkin aina myydä. Ainakaan omassa tilanteessani en olisi keksinyt muuta ratkaisua, koska jouduin olemaan päivät töissä enkä pystynyt esim. totuttamaan koiria pikkuhiljaa uudestaan yksinoloon. Rohkaisuna vielä, että todennäköisesti koirasi ahdistus on vain tilapäistä ja se rauhoittuu, kun elämä asettuu taas uomiinsa.

• piuku

Myös minulla on aikuinen koira, joka alkoi kärsiä eroahdistuksesta kun koko elämän seurana ollut koiratoveri jouduttiin lopettamaan ja muutin vielä uuteen asuntoon. Koira on lähes 10-vuotias ja pystyy olemaan yksin vanhempieni luona, mutta ei minun uudessa kodissani. Tästä on seurannut jumalatonta säätöä, joka stressaa koiraa itseään eniten.

Nyt olen sairaslomalla viikon, joten olen ottanut koiran asuntooni ja tarkoitus olisi setviä tätä ahistusta tämä koko viikko.

Olen saanut ahdistusta hiukan vähenemään sillä, että olemme harjoitelleet niin että jätin koiralle vessapaperirullan, jonka sisällä herkkua ja päädyt taitettu kiinni (ei ole kongiin tms. juuri nyt varaa). Aluksi oli niin ahdistunut, ettei ajatellut ruokaa yhtään, mutta nyt kun on tottunut asuntoon enemmän, jää purkamaan kätköä vaikka avaisin oven, menisin ulkopuolelle, sulkisin oven, kolistelisin hissiä. Tänään kokeilin ekaa kertaa ilman herkkua yksinoloa, suljin välioven niin että koira on olohuoneessa ja laitoin tyynyn oven viereen jos haluaa siinä odotella. Olin oven ulkopuolella vain muutaman minuutin, koira vinkui hiljakseen muttei enää ulinahaukkunut; suuri edistysaskel.

En tiedä, onko tästä apua sinulle tai muille, mutta halusin vain jakaa kokemukseni. Yritän saada kongin hommattua ja ilmoittelen sitten, edistikö se asiaa. Voin myös kirjoittaa viikon lopulla, voiko koiraa jättää jo pidemmäksi aikaa yksin, kun olemme harjoitelleet enemmän. Siitä saatte ainakin sitten vinkkiä voisiko tällainen pikku hiljaa siedättäminen auttaa.

• pk

Kuulemma koiralle pitää opettaa yksinolo uudestaan joka kerta kun muuttaa uuteen asuntoon tai olosuhteet muuten merkittävästi muuttuu.

• .......
        pk kirjoitti:

Kuulemma koiralle pitää opettaa yksinolo uudestaan joka kerta kun muuttaa uuteen asuntoon tai olosuhteet muuten merkittävästi muuttuu.

riippuu varmaan koirasta tartteeko opettaa joka kerta uudelleen. meillä ainakin osannut olla hiljaa ja yksin aina heti muuton jälkeen kun oltiin yksinolo sille ensimmäisessä kodissa opetettu. siis kaksi muuttoa on takana, edellinen oli vielä rivitalosta kerrostaloon. tää on kodinvaihtaja, joka stressasi alkuun ihan kamalasti yksin jäämistä. nykyisin riittää kun laittaa ulkovaatteet päälle ja lähtee hakemaan makupalaa keittiöstä -> koissu käy istumaan, tietää ettei pääse mukaan. tosta makupalasta on muodostunu meillä tosi tärkeä riitti (alkuun annettiin jokin purutikku myös heti kotiin tultua). ehkä jonkinlaiset rutiinit auttaisi aloittajan tapauksessakin?

tuo huomioimattomuus oli meilläkin alkuun tärkeää, mutta silti lähtiessä sanottiin jotain, esimerkiksi olehan kiltti tyttö tai että ei olla pitkään poissa, samapa tuo mitä kunhan jotain sanoo. tohon kun sai ajan kanssa hiottua sen oikean äänensävyn, oli myös rauhoittava signaali. ja joka kerta sama litania. muistan, että alkuun oli vaikea piilotella omaa huoltaan ja huonoa mieltä kun näki, että toisella on vaikeaa. voiko teillä olla tätä? itselläsikin on tapahtunut elämässäsi isoja asioita, onko vaikuttanut omaan käyttäytymiseesi? eli jos koirasi on huolissaan sinusta, tai siirrät tahtomattasi omaa stressiäsi koirallesi..

mulla on myös käsitys, että mikäli koira haukkuu päiväaikaan, se ei ole peruste vuokrasopparin irtisanomiselle. samaan tyyliinhän lapsiperheetkin voisi häätää pois, on ainakin tässä talossa sen verran äänekkäitä pilttejä.. toivottavasti saatte asiat kuntoon. kokeile muuten antaa hieman ylimääräistä c-vitamiinia, stressaavalle koiralle tarpeen.

• haf,haf

hei, hyävt naapurit! koiran kanssa mukava lähteä lenkkille omalta kannalta ja naapurin kannalta, eli pyytä koira mukaan. T :hyvät naapurit suhteet t:3 vrk tekevä, huolehtiva perheen (perenne)koirasta

• ...

http://www.alahakita.fi löytyy hyviä ja eläinsuojelullisesti hyväksyttäviä keinoja eroahdistuksen purkamiseen.

• pips

moikka! haluaisin tietää mistä johtuu kun vuoden ikäinen koiramme ei tee sisälle mitään jos olemme kotona,mutta kun lähdemme ulos vähänkin pidemmäksi aikaa max 3h kun tulemme kotiin koiramme on kakannut ympäriinsä ja levittänyt kakkaa kuonollaan?? pahemmaksi tämän tekee se etää kun jätämme koiramme yksin niin sillä on kuonokoppa ettei tuhoaisi kaikkea niin kakka jää aina kiinni siihen kun levittää sillä kakkaa. toisen koiramme laitamme makuuhuoneeseen ollessamme poissa etteivät molemmat levittelisi sitä. toinen koiristamme on siis sisäsiisti. emmekä voi laittaa tätä "ongrlmakoiraamme" makuuhuoneeseen koska pelkäämme että tämän jälkeen sänkymme olisi kakassa kokonaan. olisiko eroahdistusta??

• Pen_tu
        pips kirjoitti:

moikka! haluaisin tietää mistä johtuu kun vuoden ikäinen koiramme ei tee sisälle mitään jos olemme kotona,mutta kun lähdemme ulos vähänkin pidemmäksi aikaa max 3h kun tulemme kotiin koiramme on kakannut ympäriinsä ja levittänyt kakkaa kuonollaan?? pahemmaksi tämän tekee se etää kun jätämme koiramme yksin niin sillä on kuonokoppa ettei tuhoaisi kaikkea niin kakka jää aina kiinni siihen kun levittää sillä kakkaa. toisen koiramme laitamme makuuhuoneeseen ollessamme poissa etteivät molemmat levittelisi sitä. toinen koiristamme on siis sisäsiisti. emmekä voi laittaa tätä "ongrlmakoiraamme" makuuhuoneeseen koska pelkäämme että tämän jälkeen sänkymme olisi kakassa kokonaan. olisiko eroahdistusta??

Vaikuttaa eroahdistukselta, joten harjoitelkaa yksinoloa. Koiralle ei saa jättää kuonokoppaa sen ollessa yksin. Käsittääkseni koira ei saa esim. oksennettua kuonokoppa päässään, joten se voi pahimmassa tapauksessa tukehtua.

• inkainkaa

Concord: vuokrasopimus voidaan purkaa jos koira haukunta häiritsee jatkuvasti naapureita.
      Itselläni samankaltaisia ongelmia, joten hankin sitruunapannan. Se lopetti haukkumisen samanties, mutta ulina jatkui. Koira tajusi ettei panta reagoi vinkumiseen..

• Varmaan tyhmä minä

"Itselläni samankaltaisia ongelmia, joten hankin sitruunapannan. Se lopetti haukkumisen samanties, mutta ulina jatkui. Koira tajusi ettei panta reagoi vinkumiseen.. "

Tuo on kuin länsimaista lääketiedettä. Täsmälääkitään oiretta muttei hoideta oireen aiheuttajaa :)

• TheDogMan

Eikö ihmiset nyt voisi jo uskoa, ettei koiria korjata niin kuin autoja. Joku vähän mättää, niin siihen löytyy ratkaisu eläinkaupoista ja -lääkäristä. Jos vaikka miettisitte suhdettanne koiraan, tarjoaisitte sille oikeasti hyvää tekemistä ja unohtaisitte liian lellimisen. Näin ei tarvitse sitten löydä koiralle lääkkeitä turpaan tai pistää sitruunapantaa kaulaan, kun lähtee kotoa.

• szombat

Eroahdistuksen taustalla voipi olla koiran ja omistajan liiallinen kiintymyyssuhde. Se on riippuvuutta, ihan niinkuin ihmisilläkin. Kauhea ikävä sinun perään, ei kestä! Itse olet luonut riippuvuussuhteen. Koirasi tervehtyy, jos sinä sallit sen itsenäistyä. Siihen se tähtää se perushuomioimattomuus-ohje.

• Ahdistunut

Sitruunapannasta ei ole apua eroahdistuksen hoitoon. Se voi joillain koirilla estää haukkumisen, mutta se ei vähennä perimmäistä syytä eli koiran ahdistumista. Tuolla on hyvin kerrottu eroahdistuksesta ja hoito-ohjeista:
      http://www.elainlaakariin.fi/koiran-eroahdistus/

• Pen_tu

Ainakin täälläpäin sitruunapantaa saa vuokrattua mustista&mirristä ja hinta oli muistaakseni 10e/viikko. Tosiaan kannattaa kuitenkin muistaa, että panta ei poista ahdistuksen syytä, joten yksinoloa on harjoiteltava, vaikka panta toimisikin. Sama juttu esim. rauhoittavien lääkkeiden kanssa: ne ovat "käytösterapian" tukena.

Kannattaa aloittaa harjoittelu siitä, että et anna koiran tulla kanssasi aina samaan huoneeseen ollessasi kotona. Älä myöskään anna sille aina huomiota, kun se vaatii sitä. Kun harjoittelu sujuu kotona, siirrä harjoitukset ulko-ovelle. Turruta koira aluksi pienimpään merkkiin, johon se reagoi lähtiessäsi pois. Kilisyttele avaimia, pue kenkiä ja takkia päällesi monta kertaa. Laita ulkovaatteet päälle ja meekin sitten vaikka sohvalle lukemaan. Lopulta koira ei enää jaksa joka kerta juosta ovelle katsomaan oletko lähdössä. Tämän jälkeen voi avata ja sulkea ulko-ovea ja piipahtaa sen toisella puolella pidentäen aikaa pikkuhiljaa.

Tilanne on hankala, koska et periaatteessa saisi lähteä kotoa ennen kuin koira osaa olla yksin. Et siis voi tehdä niin, että harjoittelet viikonlopun ja maanantaina koira joutuu olemaan 5 tuntia yksin.

Kannattaa myös soittaa isännöitsijälle asiasta ja kysellä naapureilta, kauanko koira metelöi ollessaan yksin. Joskus ihmiset liioittelevat (erityisesti vanhukset). Esim. meillä naapuri valitti koiran ulvovan pitkiä aikoja yksinään ja aloittavan huudon kahdeksalta aamulla. Jännä juttu, koska lähden töihin kymmeneltä. Kaikki muut naapurit ovat sanoneet, että koira haukahtaa silloin tällöin muutaman kerran ja on sitten taas monta tuntia hiljaa. Periaatteessa isännöitsijän kannattaisi tarkistaa faktat ennen varoituksien antamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      303
      2663
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      48
      2532
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      121
      1700
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1380
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1370
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1245
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      142
      1203
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1069
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1060
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      1000
    Aihe