Tekijänoikeus vai" kusetusmaksu"

Massataiteilija

Idolseja tulee tuutin täydeltä tv:stä. Koskeeko näitä tekemällä tehtyjä idolejakin tekijänoikeus. Kansahan heidät on valinnut. Itse henkilökohtaisesti pidän heitä pelkästään yhtiöiden pelinappuloina ja tuskin he mitään tekijänoikeuksiaan omistavat. Vaan varmaan tuotantoyhtiö on "pyytänyt" allekirjoituksen ennen kuin on kisoihin osallistunut että luovuttaa kaikki oikeutensa kisoihin osallistuttuaan.

Ymmärrän tekijänoikeuden sillä ettei sitä voi eikä saa siirtää kolmannelle osapuolelle! Sillä jos tekijänoikeus on kauppatavaraa ei sitä voida enää siksi kutsua.

Jos esim. "taiteilija" laulaa kansanlaulun niin koskeeko millä osuudella tekijänoikeus koskee sitä cd-levyä jolle se on tallennettu ja josta peritään ns. teosto-maksu. Kait siitä jonkilaisen hyvityksen taiteilija antaa koska käyttää "kansan omaisuutta". Vai plagiontia hän harrastaa kun noita tuttuja sävelmiä ja sanoja suoltaa?

Suuren suosion saaneet laulajat kyllä ahkerasti laulavat "omille cd:eilleen" tuttuja joululauluja ja toisten keksimiä sanoja säveliä käyttävät. Muistavat kuitenkin täyden hinnan periä kun "tekijänoikeutta haluvat".

Yrityksillekö nämä oikeudet ovatkin eivätkä taiteilijoille?

9

831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johncage

No mikä tässä tekijänoikeusjutussa nyt niin vaikeata on? Nimikin sen sanoo, tekijällä on oikeudet omaan työhönsä, oli se sitten sävellys, sanoitus, romaani, softa tms. Tekijänoikeus säilyy musiikissa olikossenyt 70 vuotta. Senjälkeen musiikkia (vaikka Mozart) saa käyttää vapaasti.

Ja jos olet töissä softafirmassa koodaamassa peliä, niin varmasti sen valmiin pelin tekijänoikeudet ovat tietenkin ko firmalla.

Ja jos teet vaikka oman biisin, niin sinun ei todellakaan tarvitse liittyä Teostoon, jos et halua. Jostain (kumman) syystä suurin osa muusikoista siihen liittyy.

• yhtiönoikeus

Niin kumpaako tarkoitat tekijää vai yhtiötä? Siis yhtiö omistaa tekijänoikeuden vaiko yksityinen oikeushenkilö jolle alunperin laki on muotoiltu ja tehty. Nythän laki ei tee eroa yhtiön tai yksityisen henkilön välillä. Tekijänoikeus on muuttunut kauppatavaraksi. Yksityisenä kansalaisena ymmärrän tekijänoikeuden nimenomaan taiteilijaan itseensä kohdistuvana en yhtiöön. Jos meillä on laki joka suojaa yhtäaikaa yksityistä ja yhtiötä niin ei tekijänoikeus voi nauttia yksityisen ihmisen luottamusta ja sitä arvonantoa jota sinä pidät tekijänoikeutena. Yritysmaailma on minun mielestäni aivan eri asia.

Yksityisen taitelijan tekijänoikeutta kunnioitan mutta jos hän siirtää sen yhtiölle tms. etujärjestölle sillä perusteella että on yrittäjä eikä palkansaaja niin mikä hän on.

Tälläisille on oma nimityksensä minun kielivarastossa; loisija.

Tavaramerkki, patentti, yritysnimi, yms kuuluvat minun mielestä yritysmaailmaan. TEKIJÄNOIKEUS on selkeästi minun mielestä yksityiseen ihmiseen kohdistuva oikeus. Sitä on turha perustella millään muulla tavoin. Mutta jos tekijänoikeus todella kuuluu sinun mielestä myös yrityksille tällöin ei yksityinen kansalainen voi vaatia tätä kautta kuluttajan suojaa. Jos TAIDE ei miellytä sen voi paluttaa, varsinkin jos se loukkaa esim. uskonnollista tms asioita. Sisällystä kun ei voi tuntea katsomatta tai kuulematta jne. Ymmärrätkö!

Yritys menee konkurssiin ja konkurssi raukeaa varattomuuteen niin yrityksen omistama tekijänoikeus kuuluu kenelle?

• Maanomistaja

Omistan suuren maa-alueen ja olen hieman taiteellisessa mielessä muotoillut tuota maa-aluetta upeaksi taideteokseksi. Nyt tuntuu että aika on jättämässä mutta minulla on kaksi perillistä ja haluaisinkin jättää tekijänoikeuden tuohon maa-alueeseen jota niin rakastan ja jota olen muokannut elinvuosinani taiteelliseksi kuistoalueekseni. Toki ymmärrän että ainut omaisuuteni on tuo maa-alue ja siitä puolet menee lakiosan kautta perillisilleni. Mutta pelkoni on se että he suuressa rahanahneuksissaan menevät ja tuhoavat tuon luontotaideteokseni. Kaatavat metsän ja myyvät sorat. Ajattelinkin että jos annan tekijänoikeuden vaimolleni koko alueeseen. Näin kukaan ei voi koskea siiheen ainakaan niin kauan kuin vaimoni elää. Mutta missä vahvistan tuon tekijänoikeuteni. Riittääkö testamenttini vaiko pitääkö teostolle ilmoittaa? Vai voinko vahvistaa tekijänoikeuden jollekin järjestölle 70 vuodeksi ettei kukaan vain pääse tuhoamaan arvokasta taideteostani. Kysynpähän vaan, jottei sitten tarvitse enää myöhemmin tapella!

• Okaro

Tekijänjoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Mozart on siksi vapaata kamaa. Tosin erikseen on vielä klassikkosuoja eli Mozartin piereskely julkisella paikalla voidaan kieltää.

Ehkä kevyt musiikki on niin esittäjäkeskeistä, että moni sekoittaa esittäjät ja tekijät. Tekijänoikeus nimenomaan on tekijöillä, ei esittäjillä. Esittäjillä ja tuottajilla on lähioikeutensa, jotka vastaavat pitkälti tekijänoikeutta, mutta ovat kestoltaan lyhyempiä: 50 vuotta levytys tms. vuodesta.

• Okaro
        Maanomistaja kirjoitti:

Omistan suuren maa-alueen ja olen hieman taiteellisessa mielessä muotoillut tuota maa-aluetta upeaksi taideteokseksi. Nyt tuntuu että aika on jättämässä mutta minulla on kaksi perillistä ja haluaisinkin jättää tekijänoikeuden tuohon maa-alueeseen jota niin rakastan ja jota olen muokannut elinvuosinani taiteelliseksi kuistoalueekseni. Toki ymmärrän että ainut omaisuuteni on tuo maa-alue ja siitä puolet menee lakiosan kautta perillisilleni. Mutta pelkoni on se että he suuressa rahanahneuksissaan menevät ja tuhoavat tuon luontotaideteokseni. Kaatavat metsän ja myyvät sorat. Ajattelinkin että jos annan tekijänoikeuden vaimolleni koko alueeseen. Näin kukaan ei voi koskea siiheen ainakaan niin kauan kuin vaimoni elää. Mutta missä vahvistan tuon tekijänoikeuteni. Riittääkö testamenttini vaiko pitääkö teostolle ilmoittaa? Vai voinko vahvistaa tekijänoikeuden jollekin järjestölle 70 vuodeksi ettei kukaan vain pääse tuhoamaan arvokasta taideteostani. Kysynpähän vaan, jottei sitten tarvitse enää myöhemmin tapella!

Tekijänoikeus kattaa kopioinnin ja teoksen saattamisen yleisön saataviin. Tuhoaminen ei kuulu sen piiriin. Teosta abstraktina käsitteenä ei edes voi tuhota vaan vain teoskappaleita voi tuhota ja oikeus näiden tuhoamiseen on niiden omistajilla.

• syystä pilkku että

ei taida olla muuta kuin monopoli-teosto. Mikä ihmeen ukko-ylijumala se tuollainen monopolimandaatilla pyörivä taho on joka kiristää vaan maksupolitiikkaansa kohta siihen malliin ettei missään ole muusiikkia ainakaan livenä.

• Piraattikäsilaukku
        syystä pilkku että kirjoitti:

ei taida olla muuta kuin monopoli-teosto. Mikä ihmeen ukko-ylijumala se tuollainen monopolimandaatilla pyörivä taho on joka kiristää vaan maksupolitiikkaansa kohta siihen malliin ettei missään ole muusiikkia ainakaan livenä.

Mitä tekijänoikeusjärjestöjä Suomessa on?

Suomessa on viisi tekijänoikeusjärjestöä: Teosto, Kopiosto, Gramex, Tuotos ja Kuvasto. Ne edustavat yhteensä noin 89.000 suomalaista tekijää, esittäjää ja yritystä. Tästä lisää noista järjestöistä joita väitit monopoleiksi:
        http://www.gramex.fi/index.php?mid=48

Joten kyllä noita riittää joka lähtöön. Osaammeko lausua alistuvasti "päällekkäislaskutus"?

• Anonyymi

"Ja jos teet vaikka oman biisin, niin sinun ei todellakaan tarvitse liittyä Teostoon, jos et halua. Jostain (kumman) syystä suurin osa muusikoista siihen liittyy."

Käsittääkseni syy on tämä:

Jos muusikko ei liity Teostoon, niin voi osoittautua hyvin vaikeaksi (ehkä jopa mahdottomaksi) saada niitä tekijänoikeuskorvauksia, jotka lain mukaan kuuluvat ko. muusikolle.

Ilmeisesti Suomessa on voimassa laki, joka pakottaa esim. radioasemat maksamaan sävellysteoksen tekijänoikeuksista Teostolle ja esittäjien tekijänoikeuksista Gramexille.

Jos joku yksittäinen muusikko ei kuulu Teostoon eikä Gramexiin, niin Teosto ja Gramex pyrkivät pelaamaan peliä, jossa yrittävät asettaa muusikon siihen tilanteeseen, että joko liityt jäseneksi tai jos et liity, niin tällöin Teosto ja Gramex pyrkivät kavaltamaan nuo tekijänoikeuskorvaukset itselleen.

Käytännössä siis muusikko joutuu tilanteeseen, että jos ei halua liittyä Teostoon eikä Gramexiin, niin muusikko joutuu haastamaan Teoston ja Gramexin oikeuteen saadakseen hänelle lain mukaan kuuluvat tekijänoikeuskorvaukset esim. musiikkinsa radiosoitosta itselleen.

Herää kysymys: Miten myös musiikin tekijänoikeuksien valvontaan saataisiin vapaa kilpailu, eli jos joku muusikko ei ole tyytyväinen Teoston ja Gramexin toimintatapoihin, niin pitäisi olla täysin mahdollista valvoa tekijänoikeuksiaan muulla tavalla, joko suoraan itse tai sitten perustamalla itse kilpailevan edunvalvontajärjestön.

Toki tuollaiseen kilpailevaan edunvalvontajärjestöön pitäisi saada riittävästi jäseniä, muuten kulut per jäsen tulevat turhan suureksi.

Teosto ja Gramex taas ovat itse sallineet sen, että ns. peruskuluja syntyy liikaa, ja tuon seurauksena jäsen sitten joutuu alistumaan tiettyihin sääntöihin, halusi sitä tai ei.

Esimerkkinä tästä:
        Jos muusikko itse julkaisee musiikkiaan esim. Web -sivullaan, niin käsittääkseni muusikko joutuu itse maksamaan Teostolle itse omistamansa musiikin käytöstä.

Jos julkaisu on maksua vastaan, niin tämän kulun voi tietenkin laskuttaa asiakkaaltaan, mutta jos julkaisee ilmaiseksi, niin silloin tuokin jää muusikon itsensä maksettavaksi.

Sitä voi jokainen itse miettiä, onko tuollainen kohtuullista.

• Anonyymi
        Okaro kirjoitti:

Tekijänjoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Mozart on siksi vapaata kamaa. Tosin erikseen on vielä klassikkosuoja eli Mozartin piereskely julkisella paikalla voidaan kieltää.

Ehkä kevyt musiikki on niin esittäjäkeskeistä, että moni sekoittaa esittäjät ja tekijät. Tekijänoikeus nimenomaan on tekijöillä, ei esittäjillä. Esittäjillä ja tuottajilla on lähioikeutensa, jotka vastaavat pitkälti tekijänoikeutta, mutta ovat kestoltaan lyhyempiä: 50 vuotta levytys tms. vuodesta.

"Tekijänoikeus nimenomaan on tekijöillä, ei esittäjillä. Esittäjillä ja tuottajilla on lähioikeutensa"

Okaro sotkee asioita.

Sekä säveltäjällä että esittäjällä on tekijänoikeus, mutta eri asiaan.

säveltäjällä on tekijänoikeus sävellysteokseen, ja näitä valvoo (useimmiten) Teosto.

esittäjällä on tekijänoikeus omaan esitykseensä, ja tätä valvoo (useimmiten) Gramex.

Samaan musiikkiteokseen siis kohdistuu 2 toisistaan riippumatonta tekijänoikeutta, toinen itse sävellysteokseen ja toinen sen esitykseen.

Jos teos esitetään (esim. tallenteelta) julkisesti, niin molempien em. tekijänoikeuksien osalta pitää olla esityslupa lain mukaan tekijänoikeuden omistajalta, mutta käytännössä Teosto ja Gramex myöntävät (maksua vastaan) noita lupia tekijänoikeuden omistajan puolesta - tämä perustuu tekijänoikeuden omistajan ja Teoston / Gramexin väliseen jäsensopimukseen. Jos tekijänoikeuden omistaja ei ole jäsen, niin tilanne on silloin erilainen, koska silloin Teosto / Gramex ei ole mitenkään osallinen asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      279
      6182
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      1989
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1770
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1231
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1205
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      160
      1103
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1086
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      991
    9. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      952
    10. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      49
      951
    Aihe