Ne, joilla on pk-rotuinen koira, hankkikaa yksi koulutustunnus jostain lajista niin vapaudutte verosta. Helppoa ja koira saa samalla harrastaa.
Hankkikaa koulutustunnus pk-rodulle
5
1177
Vastaukset
- pkpk
Ehdottomasti hyvä harrastus koiralle ja omistajalle. Mutta ei sitä verovapauden takia kannata tehdä. Mieti vaikka ajamiasi kilometrejä treeneihin ja kokeisiin!! Halvenpaa on maksaa koiravero. Paljon halvenpaa.
- ....
Ei tietenkään pelkästään verovapauden takia, juurihan yritin houkutella lisää harrastajia. Itse en ole maksanut veroa kuin yhdestä perheen koirasta. Sekarotuinen, eikä saa mitään tunnareita, valitettavasti. Mä en laske koskaan paljonko menee harrastuksiin. Huomennakin lähdetään ajaan Turkuun kokeisiin, yövyn siellä maksullisessa majoituksessa ja lauantaina takaisin. En edes halua tietää paljonko näihin kolmeen veijariin menee rahaa, saisin varmaan sydänkohtauksen.
- on pk-rotuinen
Mikä on pk-rotuinen koira ja mikä on koulutustunus mielellään haluaisi lisätietoja.
- pkpk
Pk-rotu = rotu, jolla osallistumisoikeus palveluskoirakokeisiin. Palveluskoirakokeista (jälki, haku, suojelu...) onnistuessaan saa koulutustunnuksen ja verovapauden.
Katso tarkemmin Suomen palveluskoiraliiton sivuilta! - ......
Palveluskoiraharrastus
Palveluskoiraharrastus on ulkoilua ja liikuntaa, mikä on omiaan lujittamaan koiran ja ohjaajan suhdetta. Ystäväpiiri myös laajenee nopeasti mukavassa palveluskoirahenkisessä ryhmässä. Harrastus antaa haasteita ja tyydytystä eritasoilla kilpaileville; koiran eteneminenhän riippuu paljolti ohjaajan innokkuudesta ja kokemuksen tuomista taidoista. Jäsenyhdistyksissä koulutuksesta vastaavat pätevöidyt koulutusohjaajat.
Koulutettuja harrastajien palveluskoiria käytetään myös yhteiskunnan hyödyksi, erikoisesti erilaisissa etsintätehtävissä.
Koiran koulutustason mittaajana kokeet antavat lisäpontta tavalliselle harrastajalle. Kokeissa on seitsemän eri lajia. Kukin laji - lukuun ottamatta talvikauden vetokokeita - jakaantuu tottelevaisuus- ja maasto-osuuteen. Jokaisessa lajissa on kolme tasoluokkaa: 1 -luokka, 2-luokka ja ylin 3-luokka. Tasoluokka määräytyy koiran menestyksen perusteella.
Tottelevaisuusosasta koira saa korkeintaan kolmasosan kokeen kokonaispistemäärästä. Loput kaksikolmasosaa koira voi saada maasto-osuudesta. Enimmäispistemäärä on 300. Hyväksyttyyn tulokseen edellytetään koiran saavuttavan vähintään 70 pistettä tottelevaisuusosuudesta ja maasto-osuudesta vähintään 150 pistettä.
Tottelevaisuusosa on lajeissa luokittain samanlainen. Siinä koira tekee ohjaajansa käskystä erilaisia hallittavuusliikkeitä, kuten pysyy makuulta paikallaan, tulee käskystä luokse, noutaa esineen, ylittää esteitä sekä seuraa ohjaajansa sivulla halukkaasti.
Useimmiten koiran ohjaaja keskittyy johonkin vallitsemaansa koiran koulutuslajiin eli maastolajiin, mutta ei ole mahdotonta kilpailla useammassa koelajissa samalla koiralla. Kuitenkin samassa kokeessa koira voi osallistua ainoastaan yhteen lajiin ja luokkaan.
Jälkikoe Viestikoe Hakukoe Etsintäkoe Opastuskoe Valjakkohiihto Suojelukokeet Erikoisjälki (FH) Käyttäytymiskoe Pelastuskoe Kansainvälinen pelastuskoirakoe (IPOR)
Kilpailuoikeuden omaavat rodut (1.1.2004)
rotukoodi lyhenne rotu
501 AT Airedalenterrieri
701 APP Appenzellinpaimenkoira
413 AKK Australiankarjakoira
414 AK Australiankelpie
432 APK Australianpaimenkoira
455 BE Beauceron
407 BPG Belgianpaimenkoira, Groenendael
408 BPL " Lakenois
418 BPM " Malinois
412 BPT " Tervueren
755 BM Bergamasco
703 BRP Berninpaimenkoira
403 B Bokseri
402 BV Bouvier
401 BC Bordercollie
404 BR Briard
115 BUH Buhund
367 CPN Chesapeakelahdennoutaja
417 CLK Collie, lyhytkarvainen
405 CPK Collie, pitkäkarvainen
406 D Doberman
766 DA Dogo Argentino
708 EBP Entlebuchinpaimenkoira
322 ESV Espanjanvesikoira
756 EVKLK Estrelanvuoristokoira, lyhytkarvainen
737 EVKPK Estrelanvuoristokoira, pitkäkarvainen
416 EVP Etelävenäjänpaimenkoira
422 HKK Hollanninpaimenkoira, karkeakarv.
420 HLK " lyhytkarv.
421 HPK " pitkäkarv.
409 HW Hovawart
134 IL Islanninlammaskoira
724 IS Iso Sveitsinpaimenkoira
129 KAA Kaanaankoira
762 KAT Katalonianpaimenkoira
427 KAP Kaukaasianpaimenkoira
429 KEP Keskiaasianpaimenkoira
356 KKN Kiharakarvainennoutaja
359 KN Kultainennoutaja
734 KD Komandor
711 KZ Kuvasz
360 LB Labradorinnoutaja
741 LD Landseer
124 LPK Lapinporokoira
738 M Mudi
415 MT Mustaterrieri
371 NSN Novascotiannoutaja
769 OP Owzarek podhalanski
702 PC Partacollie
742 PP Picardienpaimenkoira
714 PI Pinseri
718 PON Polski owzarek nizinny
739 PV Portugalinvesikoira
719 PL Puli
729 PM Pumi
720 PY Pyreneittenkoira
746 PYPL Pyreneittenpaimenkoira, lyhytkarv.
748 PYPP " pitkäkarv.
411 RW Rottweiler
721 RH Rhodesiankoira
112 RLK Ruotsinlapinkoira
451 SP Saksanpaimenkoira
431 SAR Sarplaninac
767 SH Schapendoes
358 SKN Sileäkarvainennoutaja
728 SLC Slovakiancuvaz
745 SN Snautseri
126 SLK Suomenlapinkoira
425 SS Suursnautseri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391