Hankkikaa koulutustunnus pk-rodulle

...

Ne, joilla on pk-rotuinen koira, hankkikaa yksi koulutustunnus jostain lajista niin vapaudutte verosta. Helppoa ja koira saa samalla harrastaa.

5

1177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pkpk

Ehdottomasti hyvä harrastus koiralle ja omistajalle. Mutta ei sitä verovapauden takia kannata tehdä. Mieti vaikka ajamiasi kilometrejä treeneihin ja kokeisiin!! Halvenpaa on maksaa koiravero. Paljon halvenpaa.

• ....

Ei tietenkään pelkästään verovapauden takia, juurihan yritin houkutella lisää harrastajia. Itse en ole maksanut veroa kuin yhdestä perheen koirasta. Sekarotuinen, eikä saa mitään tunnareita, valitettavasti. Mä en laske koskaan paljonko menee harrastuksiin. Huomennakin lähdetään ajaan Turkuun kokeisiin, yövyn siellä maksullisessa majoituksessa ja lauantaina takaisin. En edes halua tietää paljonko näihin kolmeen veijariin menee rahaa, saisin varmaan sydänkohtauksen.

• on pk-rotuinen

Mikä on pk-rotuinen koira ja mikä on koulutustunus mielellään haluaisi lisätietoja.

• pkpk

Pk-rotu = rotu, jolla osallistumisoikeus palveluskoirakokeisiin. Palveluskoirakokeista (jälki, haku, suojelu...) onnistuessaan saa koulutustunnuksen ja verovapauden.

Katso tarkemmin Suomen palveluskoiraliiton sivuilta!

• ......

Palveluskoiraharrastus

Palveluskoiraharrastus on ulkoilua ja liikuntaa, mikä on omiaan lujittamaan koiran ja ohjaajan suhdetta. Ystäväpiiri myös laajenee nopeasti mukavassa palveluskoirahenkisessä ryhmässä. Harrastus antaa haasteita ja tyydytystä eritasoilla kilpaileville; koiran eteneminenhän riippuu paljolti ohjaajan innokkuudesta ja kokemuksen tuomista taidoista. Jäsenyhdistyksissä koulutuksesta vastaavat pätevöidyt koulutusohjaajat.
        Koulutettuja harrastajien palveluskoiria käytetään myös yhteiskunnan hyödyksi, erikoisesti erilaisissa etsintätehtävissä.

Koiran koulutustason mittaajana kokeet antavat lisäpontta tavalliselle harrastajalle. Kokeissa on seitsemän eri lajia. Kukin laji - lukuun ottamatta talvikauden vetokokeita - jakaantuu tottelevaisuus- ja maasto-osuuteen. Jokaisessa lajissa on kolme tasoluokkaa: 1 -luokka, 2-luokka ja ylin 3-luokka. Tasoluokka määräytyy koiran menestyksen perusteella.

Tottelevaisuusosasta koira saa korkeintaan kolmasosan kokeen kokonaispistemäärästä. Loput kaksikolmasosaa koira voi saada maasto-osuudesta. Enimmäispistemäärä on 300. Hyväksyttyyn tulokseen edellytetään koiran saavuttavan vähintään 70 pistettä tottelevaisuusosuudesta ja maasto-osuudesta vähintään 150 pistettä.

Tottelevaisuusosa on lajeissa luokittain samanlainen. Siinä koira tekee ohjaajansa käskystä erilaisia hallittavuusliikkeitä, kuten pysyy makuulta paikallaan, tulee käskystä luokse, noutaa esineen, ylittää esteitä sekä seuraa ohjaajansa sivulla halukkaasti.

Useimmiten koiran ohjaaja keskittyy johonkin vallitsemaansa koiran koulutuslajiin eli maastolajiin, mutta ei ole mahdotonta kilpailla useammassa koelajissa samalla koiralla. Kuitenkin samassa kokeessa koira voi osallistua ainoastaan yhteen lajiin ja luokkaan.

Jälkikoe Viestikoe Hakukoe Etsintäkoe Opastuskoe Valjakkohiihto Suojelukokeet Erikoisjälki (FH) Käyttäytymiskoe Pelastuskoe Kansainvälinen pelastuskoirakoe (IPOR)

Kilpailuoikeuden omaavat rodut (1.1.2004)

rotukoodi lyhenne rotu
        501 AT Airedalenterrieri
        701 APP Appenzellinpaimenkoira
        413 AKK Australiankarjakoira
        414 AK Australiankelpie
        432 APK Australianpaimenkoira
        455 BE Beauceron
        407 BPG Belgianpaimenkoira, Groenendael
        408 BPL " Lakenois
        418 BPM " Malinois
        412 BPT " Tervueren
        755 BM Bergamasco
        703 BRP Berninpaimenkoira
        403 B Bokseri
        402 BV Bouvier
        401 BC Bordercollie
        404 BR Briard
        115 BUH Buhund
        367 CPN Chesapeakelahdennoutaja
        417 CLK Collie, lyhytkarvainen
        405 CPK Collie, pitkäkarvainen
        406 D Doberman
        766 DA Dogo Argentino
        708 EBP Entlebuchinpaimenkoira
        322 ESV Espanjanvesikoira
        756 EVKLK Estrelanvuoristokoira, lyhytkarvainen
        737 EVKPK Estrelanvuoristokoira, pitkäkarvainen
        416 EVP Etelävenäjänpaimenkoira
        422 HKK Hollanninpaimenkoira, karkeakarv.
        420 HLK " lyhytkarv.
        421 HPK " pitkäkarv.
        409 HW Hovawart
        134 IL Islanninlammaskoira
        724 IS Iso Sveitsinpaimenkoira
        129 KAA Kaanaankoira
        762 KAT Katalonianpaimenkoira
        427 KAP Kaukaasianpaimenkoira
        429 KEP Keskiaasianpaimenkoira
        356 KKN Kiharakarvainennoutaja
        359 KN Kultainennoutaja
        734 KD Komandor
        711 KZ Kuvasz
        360 LB Labradorinnoutaja
        741 LD Landseer
        124 LPK Lapinporokoira
        738 M Mudi
        415 MT Mustaterrieri
        371 NSN Novascotiannoutaja
        769 OP Owzarek podhalanski
        702 PC Partacollie
        742 PP Picardienpaimenkoira
        714 PI Pinseri
        718 PON Polski owzarek nizinny
        739 PV Portugalinvesikoira
        719 PL Puli
        729 PM Pumi
        720 PY Pyreneittenkoira
        746 PYPL Pyreneittenpaimenkoira, lyhytkarv.
        748 PYPP " pitkäkarv.
        411 RW Rottweiler
        721 RH Rhodesiankoira
        112 RLK Ruotsinlapinkoira
        451 SP Saksanpaimenkoira
        431 SAR Sarplaninac
        767 SH Schapendoes
        358 SKN Sileäkarvainennoutaja
        728 SLC Slovakiancuvaz
        745 SN Snautseri
        126 SLK Suomenlapinkoira
        425 SS Suursnautseri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe