Kamppailulajit lisäävät väkivaltaa.

Jengityöntekijä.

Erityisnuorisotyötä jengien parissa tekevänä olen huomannut, miten lähes jokainen katutappelu on itämaisia taistelulajeja harrastavan nuoren aloittama.

Sellainen nuori -yhä useammin nykyisin vielä tyttö- on treenannut jotain näistä lajeista ehkä jo vuosia. Humalassa hän sitten haluaa kokeilla oppimiaan taitoja käytännössä.

Lajien harrastajat hokevat kuin mantraa sellaista väittämää, jonka mukaan kamppailulajien harrastajia opetetaan itsehillintään ja että heidät erotetaan seurasta heti katutappelun jälkeen.

Väitän, ettei erottaminen pidä paikkaansa. Tunnen kymmeniä nuoria, joiden katutappelu on kulkeutunut seuran tietoon, mutta vain hyvin harva heistä on erotettu - ja erotetut ovat sitten hankkiutuneet toisen seuran tai lajin pariin! Käytäntö puhuu aivan toista kuin propaganda, eivätkä sanat merkitse paljon, kun päivittäin näkee elävän elämän olevan jotain muuta.

Itsehillinnänkin kanssa on vähän niin ja näin. Moniko nuori TODELLA tulee lajinsa pariin oppiakseen itämaista uskontoa tai filosofiaa? Kyllä sinne tullaan voimankäytön ja väkivallan ihailijoina, ja filosofinen puoli ohitetaan mahdollisimman vaivattomasti. Sekin on todettu nuorien kanssa keskustellessa.

On muuten väärin puhua "itsepuolustuslajeista", nehän ovat ehkä jotain judoa lukuunottamatta väkivallan käytön opettelua, jota voidaan soveltaa yhtä hyvin hyökkäykseen kuin puolustukseenkin. Siksi suosin mieluummin sanaa "väkivaltalajit".

20

3032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peacemaker

Joo no ite oon jo harrastanu Judoa neljä vuotta ja en oo koskaan turvautunu niihin taitoihin (Ei oo vastus ollu niin mahtava et olisin tarvinnu) ite sovellan jos joudun joskus tappeluun sellaista taktiikkaa että vien jalat alta (ihan katutyyliin) ja lähen pois nopeesti.Hermot pitää tosi hyvin ja en "kilahda" noin helposti.ja tähän loppuun vielä että KUN SE TOINEN ON MAAS NIIN EI SEN PÄÄN PÄÄLLÄ ENÄÄN HYPITÄ!PITÄIS JO TERVE JÄRKI SANOA ETTÄ SE ON JO NÖYRYYTETTY!

• Tiedemies

Te olette sekoittaneet asiat. Nämä kamppailulajit eivät ole väkivallan syy ja ne eivät lisää väkivaltaa, toisaalta ne voivat lisätä tappelusta syntyneiden vammojen vakavuutta. Syyt väkivaltaan ovat yleisessä moraalissa ei väkivallan välineissä.

• noname

Kuka aloittaa tappelun ? Sekö, joka lyö ensin
      vai se, joka aloittaa suunsoiton ?
      Tämä yhteiskunta ei huomioi henkistä terrorisointia
      mitenkään. Toista voi uhkailla, kiristää, kertoa
      perättömiä valheita yms. ja ei ole mitään mahdol-
      lisuutta saada uhkailijalle rangaistusta. Jos sen
      sijaan vähän taputtelee niin jo vain on sossutädit
      taivastelemassa ja poliisi kimpussa.
      Itse olen harrastanut useita "väkivalta"lajeja...
      niinkuin sinä haluat niitä kutsua. En kylläkään ole
      koskaan aloittanut tappelua, mutta lyön kyllä
      takaisin. Eikö se ole hyvä, että pystyy puolustau-
      tumaan vähemmän vahingoittavalla tavalla. Kyllä
      lähes jokainen pystyy kaivamaan toiselta silmät
      päästä tai raatelemaan hampailla kaulan auki...
      ihmisen liha on tietääkseni yhtä pehmeää kuin
      sika. Jos on reserviä puolustautua jotenkin humaa-
      nimmalla tavalla, niin minusta se on hyvä. Kai
      sinäkin mieluummin otat turvonneen ja mustuneen
      pärstävärkin kun sokeuden tai kuoleman ? Jos sait
      turpaasi väärin perustein, niin voit käydä kyseleen
      apua poliisilta. Naama paranee, mutta kuolleet ei
      herää ja uloskaivettuja silmiä ei saa korjattua.
      Itse kannattaisin vapaata ampuma-aseiden kanto-
      oikeutta. Sittenhän olisimme tasaveroisempia fyy-
      sisestä suorituskyvystä riippumatta.
      Olisi älytöntä erottaa kadulla tapellut nuori
      seurasta. Hän on ehkä vain puolustanut itseään tai
      kaveriaan.
      Ainakaan minun kimpuuni käyneistä ( 5 kpl ) yksi-
      kään ei ollu harrastanu... tai ainakaan oppinu...
      mitään tappelulajia niin, että siitä olisi jotain
      merkittävää hyötyä ollu.
      Kännipäissään ihmisen reaktiot hidastuu, vaikka ei
      sitä itse tajuakaan. Kyllä siinä selvinpäin pitäisi
      olla ihan kohtuu mahdollisuudet pärjätä tai päästä
      karkuun.
      Jos et hyväksy yksilötasolla itsensä puolustamista,
      niin hyväksytkö kuitenkin poliisin ja armeijan ?
      Miksi yhteiskunnan harjoittama väkivalta on sen
      hyväksytympää ?

• Veteraani karateka

Itse olin herkemmin nyrkit pystyssä ennen kuin aloitin karaten. Kun harjoittelee säännöllisesti purkaa siellä paineet eikä ole mitään tarvetta näyttää taitojaan muualla. Kun on itsepuolustustaito niin tilanteen hallinta on myös hanskassa. On tilanteita joissa joutuu puolustamaan itseään ja onko tämä kielletty asiaa osaavalta? En usko todellisen karatekan tai muun budolajin harjoittajan hilluvan tuolla kadulla. Näitä näennäisiä taitojahan oppii jo melkein äidinmaidosta kun kaikissa toimintaelokuvissa tapellaan ja näytetään vääristynyt kuva iskujen ja potkujen seurauksista. Yksikin lyönti voi tappaa. Ja tämän oikea harrastaja tietää, ei hänen tarvitse esitellä taitojaan salin ulkopuolella. Hän pyrkii välttämään konfliktitilannetta viimeiseen asti ja jos toiminta on viimeinen mahdollisuus hän pystyy vältämään liiallista ja turhaa väkivaltaa.

Keskustelin jo vuonna 1979 karaten EM-kisoissa pääkaupunkiseudulta olevan poliisin kanssa ja kyselin näitä juttuja. Myös silloin vieritettiin syy budon harrastajien niskaan ja hän totesi, ettei yhdessäkään heidän tietoon tulleessa tappelu ja väkivalta tilanteessa ollut osallisena lajin harrastaja.

Ja siitä erottamisesta. Vedimme alkeiskurssia Oulussa ja se oli kestänyt pari viikkoa eli korkeintaa kuusi harjoitusta. Tietoomme tuli, että puolikymmentä tyttöä oli käynyt kurssia oppiakseen tappelemaan. He olivat píeksäneet muutaman viattoman tytön kehuen olevansa karatekoja. Jokainen vähänkin lajia harrastanut tietää, ettei tuollaisella määrällä ole tavallista kadullakulkijaa kummempi. Oulun karateseuran puheenjohtaja tuli pitäämään tiukkasävyisen puhuttelun ja asia tuli kaikille selväksi. Kyseiset tytöt olivat jo siinä vaiheessa saaneet kyllisksi lajiin tutustumisesta joka on kovaa ja pitkäjänniteistä työtä.

Alkeiskursseja vetäessä kyllä oppi huomaamaan ketkä olivat tulleet oppimaan tappelutaitoja. He eivät kovin kauan jaksaneet keskittyä perustekniikoihin ja asentoihin vaan into lopahti hyvin varhaisessa vaiheessa.

Ja vielä muiden kamppailulajien harrastajista. Eräskin tuttu piiritason nyrkkeilijä totesi minulle, että hän ei uskalla liikkua kaupungilla iltaisin koska häntä pelotti joutuminen tilanteeseen jossa joutuisi puolustamaan itseään. Häntä pelotti tieto taidoistaan joilla voisi surmata toisen ihmisen. Hän ei halunnut käyttää taitojaan väärin, enkä usko muidenkaan kamppailulajien harrastajien syyllistyvän taitojensa väärinkäyttöön!

• Jo yli 30 vuotta Judoa

En ihan purematta niele eteenkään väitettä
      >treenannut jotain näistä lajeista ehkä jo vuosia

Eli:

Varmaan on niitä jotka käyvät salilla jonkun kerran ja ovat jo "mestareita" ja todistaakseen tämän on pakko päästä kokeilemaan. Osasyynä on tuo tällä jo mainitsemani kuvitelma siitä, että Budolajit olisivat jotakin magiaa. Tännään salille ja jo huomenna olen voittamaton kuvitelma.
      Osasyynä ovat varmasti erilaiset filmit ja mainokset tyyliin "maailman kovin ip. laji"

Tästä sitten onkin soppa valmis :( Joku muka Budolajeja harrastava hakkaa kadulla. Meille erittäin huonoa mainosta. Itse henk. kohtaisesti en tunne yhtään pitkään treenannutta kaveria joka näin tekisi. (Huom ystäväpiirikin ehkä täysjärkistä) Korviini ei myöskään ole tällaista kantautunut. Mitä sitten tulee tuohon seurasta erottamiseen, niin se on varmaan osiltaan myytti. Sekin riippuu erittäin paljon seurasta ja vetäjien vastuuntunnosta.

Väitän yhä yleisellä tasolla !, että pitkään salilla viihtynyt kaveri EI tappele kadulla. Ja aivan varmasti VALITETTAVASTI löytyy yksilötasolla lahopäitä. Väärin on kuitenkin tuomita kaikki lajeja harrastavat.

Kerrot työskenteleväsi jengi-nuorten parissa. Oliskos nyt kuitenkin niin, että porukka olis vähän jo muutenkin valmiimpaa ratkomaan konfliktit väkivallalla ?

Totta on varmasti myös se, että eivät nämä Budo lajit ihan loppujen lopuksi ole sen kummempia kuin mikä tahansa muu urheilulaji. Puhun nyt siitä henkisyydestä. Lujaa treenaava juoksija pysyy yhtälailla erossa katutappelusta kuin Budokakin.---> "Terveessä ruumiissa terve sielu"

Olet erittäin tervetullut katsomaan lajejamme ja arvioimaan yllytämmekö ketään väkivaltaan. Teemmekö kasvatustyötä ? Omalta osaltani ehdottomasti KYLLÄ Kaikkien puolesta en kuitenkaan voi puhua. Vetäjiäkin on hyviä JA huonoja.

Kysynpä lopuksi vielä sinulat

Kuinka monta oikeata rallikuskia luulisit ajavan itsensä hengiltä. Kun niitä haluaisinpa olla rallikuskeja näkee tuon tuostakin sitä tekevän ? Itse en tuon perusteella menisi väittämään rallikuskeja itsetuhoisiksi kahjoiksi.

• Tomppa

Itsella on vasta vajaa 8 vuoden kokemus aika monesta eri lajista ja olen tavannut varmasti yli tuhat "vakivaltalajien" harjoittelijaa ympari maailmaa. Sielta saa todella suurennuslasin kanssa etsia, etta meinaa loytaa ihmisen joka olisi vakivaktainen ja kayttaisi taitoja vaarin. Itse olen myos tyoni puolestajoutunut muutaman kerran kayttamaan voimakeinoja enka ole juurikaan muita kamppailulajien harrastajia niissa merkeissa tavannut, korkeintaan jotain uhoajia jotka huomaa helposti. Esim. on tullut vastaan "mustan vyon karateka" jolta kysyin, mita tyylisuuntaa olet harrastanut? Oli kaveri vahan vaikeana kun silla ei ollut mistaan tyylisuunnista mitaan hajua, mutta kovasti oli mustan vyon karateka... ja kaiken paalle aika heikosa hapessa...

Lisaksi poliisilla ei ole sen suurempia oikeuksia kaytaa voimakeinoja kun tavallisella sivullisella. Ainoastaan kiinniotto-oikeus on laajempi kun matti meikalaisella. Myoskaan he eivat saa ns. maksaa korkoja takaisin...

• Nyrkkeilijä -.86

Et sä mitään sontaa puhu, nimittäin nämä itämaiset itsepuolustus lajit on sellaisia, tai että niissä on huonoja puolia se että sinne menee kaiken maailman "Bruce leet" kun esim. Wing Zhung mainoksessa luki jotain tähän tapaan: Opi suojelemaan elämääsi, ja muut tollast joka voi yllyttää kaikki kukkupäät sin opettelemaan sitä. Ja nyrkkeilyssä on se hyvä puoli et siin voi kilpailla ja siellä näkee onko Tysoni vai ei, ja nyrkkeily sopii hyvin länsi-maalaiselle, ei mitään turhaa hömppää joka todella harvaa kiinnostaa, ja jos haluaa pärjätä niin täytyy treenat niin lujaa et ei oo aikaa ja energiaa lähtee perj. iltan ryyppää tai jotain sen tapast. Toki im. lajit ovat hyviä mut mainokset houkuttelee idioottei sin, toki on sanottava et ei nyrkkeiliöil kauhee hyvä maine kanss oo....

• meikä

siis ei todellakaan lisää väkivaltaa noi kamppailulajit... nehän opettaa ihmisille jotka harrastaa kamppailulajeja niin itsehillintää ja kuria... ja opettaa käyttään niitä jos joku käy päälle.. mut ne ei siis todellakaan lisää mitään väkivaltaa.. päin vastoin poistaa kadulta sen.. ennemmin kehässä kuin kadulla..

• JuM

Väittäisinpä että se alkoholi on kuitenkin moninkertainen aggression aiheuttaja kuin kamppailulajit.. Tai ehkä kamppailulajien pariin on hakeutunut entistä enemmän väkeä, kun tarjontakin on kasvanut, jolloinka tämä myös näkyy tappeluksiin osallistujien määrässä.

• advf

On eri asia kun 13- vuotias alkeiskurssilainen ekat siiderit juotuaan riehuu kylillä, kun oot harrastanu ja omistautunu treenaamiseen vuosikaudet. Kyllä siinä juominen & aggressiot vähenee kun treenaat 6 krt. vko. Pientä rajaa...

• Kari

Oletko kenties tosiaankin jengityöntekijä? (Ovat muuten Suomessa tosi vähissä, Helsingissä voi olla yksi tai kaksi muista kaupungeista en ainakaan tiedä että olisi) vaiko vain joku huolestunut kansalainen joka haluaa lisätä uskottavuuttaan ja pönkittää väitteitään. Nimittäin itse en ole huomannut mitään vastaavaa vaikka olen ollut mukana niin budolajeissa kuin paikkakuntamme nuorisotyössä.

Muutaman kerran olen kuullut jutuista joissa joku itsepuolustuslajeja harrastava on ollut täällä mukana tappelussa mutta käytännössä katsoen aina hänkin on käyttänyt taitojaan itsepuolustukseen. Tietenkin budolajeistakin löytyy näitä kaupungilla riehujia mutta mielestäni kuitenkin hämmästyttävän vähän. Kirjoituksesi on mielestäni taas tarpeetonta mustamaalaamista ilman mitään todisteita asiasta.

• poliisi/budoka

Olen työkseni selvitellyt tappeluja kadulla vuosia, enkä ole koskaan ollut paikalla jossa ns. kamppailulajin todellinen harrastaja olisi piessyt sivullisia!

kaikenkarvaisia pellejä on maailma pullollaan jotka haluisivat olla jotakin ja esiintyvät sellaisina mitä he eivät todellisuudessa ole, eivätkä tule koskaan olmaankaan!

itse olen harrastanut karatea n. 20 vuotta ja en ole koskaan tavannut harjoituksissa leireillä /vastaavissa tapahtumissa, sekopäistä kamppilulajin eksperttiä!

Jos kamppailulajissa on budoetiketti mukana niin väkivallan sijasta kamppilulaji muuttuu kasvatukselliseksi tapahtumaksi! ihminen kasvaa yhdessä budoharrastuksen kanssa tasapainoiseksi ja hyväkuntoiseksi yksilöksi! Fiksuksi yhteiskunnan toivomaksi yksilöksi!

Tälläisellä yksilöllä on harvoin aikaa kikkailla kaduilla ja kapakoissa esittämässä kukkoa tunkiolla! ja jos "expertti" joutuu kamppilutilanteeseen puolustaessa itseään tai läheistään, kyseessä ei ole väkivallan käyttöä vaan useimmiten hallittua voimankäyttöä. näin kukkakeppi narkkarikin säästyy lievimmin vammoin!
      ja jopa vammoitta!

Epäilen suuresti että "jengityöntekijällä" on mennyt vellit ja puurot pahasti sekaisin!!!

Kehottaisin kirjoittajaa tutustumaan paremmin varsinkin budo-etikettiin, jotta oikeanlainen kuva kamppailulajeista välittyisi sinunkin data verkkoon!

• -VV-

Olen itse huomattavan eri mieltä tästä asiasta. Oman kokemukseni kautta voin sanoa että olen samoilla linjoilla suurimman osan tänne vastanneista kanssa - kamppailulajit itsessään eivät lisää väkivaltaa.

Toki minusta on hyvä että esimerkiksi Krav Magassa on ikärajat koska kaikilla nuoremmilla harkintakyky ei ole ehkä vielä ihan parhaimmillaan. Kuitenkin lähes kaikki lajia kuin lajia hiemankin enemmän harrastaneet tiedostavat taitonsa eivätkä käytä niitä väärin.

Jos joku on ollut 2 viikkoa jonkun lajin peruskurssilla ja riehuu kännissä kaupungilla niin hän ei todellakaan ole "kamppalulajin harrastaja" kuten lehdistä saa lukea.

Väkivallan käyttö on kuitenkin aina yksilöllistä riippumatta harrastuksista.

• Olmi

"Erityisnuorisotyötä jengien parissa tekevänä olen huomannut, miten lähes jokainen katutappelu on itämaisia taistelulajeja harrastavan nuoren aloittama. "

Ai että ihan vakituisesti harrastavia?
      Miten ne lajit lisäävät väkivaltaa jos ei ihmisessä ole sitä jo valmiiksi?
      Paskaa.

"Humalassa hän sitten haluaa kokeilla oppimiaan taitoja käytännössä."

Kyllä sen tuntee jokainen ajatteleva ihminen perskuissaan, ettei siitä viikottaisesta ilmaanpotkimisesta tule yhtään sen kovempaa tappelijaa. Voi käydä jopa päinvastoin jos lähtee jotain typeriä potkuja yrittämään ja toinen vastaakin ihan vaan kovalla heijarilla. Täytyy olla haka ja treenata kovaa. Rähinöitsijällä on harvoin pitkäjänteisyyttä sellaiseen.

"Kyllä sinne tullaan voimankäytön ja väkivallan ihailijoina, ja filosofinen puoli ohitetaan mahdollisimman vaivattomasti. Sekin on todettu nuorien kanssa keskustellessa. "

TIETENKIN. That's the point. Ei harrastaja silti hakkaa ketään ilman syytä. Jos hakkaa, on päässä vikaa ja siitä ei käy lajeja syyttäminen.
      Filosofisesta puolesta kiinnostuneille suosittelen vaikkapa yliopistoa.

"On muuten väärin puhua "itsepuolustuslajeista", nehän ovat ehkä jotain judoa lukuunottamatta väkivallan käytön opettelua, jota voidaan soveltaa yhtä hyvin hyökkäykseen kuin puolustukseenkin. Siksi suosin mieluummin sanaa "väkivaltalajit"."

Hyökkäys on paras puolustus. Muuten tulee turpaan.
      Ja huomaa kyllä ettei sulla ole hajuakaan mistä puhut. Pari kuukautta(ehkä vuottakaan) jotain Taekwondoa tai karatea ei hetkauta hevonpaskaa jonkun häirikön tappelutaidoissa.

• Dre

ei kuule kaikki oo sellasii. ite menen kyl lajeihi oppimaa itsehillintää ja filosofiaa&uskontoo. se on vähä tyypistä kiinni. ei se taito, vaa se miten sitä käyttää.

• JA PÖH!!!!!!!!

"Moniko nuori TODELLA tulee lajinsa pariin oppiakseen itämaista uskontoa tai filosofiaa?"
      - Tuskin missään seurassa nyt sentään itämaisia USKONTOJA harjoitetaan!?!?!

• Tietoinen

Kirjoituksesi vaikutti provosoivalta tekstiltä, joka perustuu kokemukseesi jengityöstä.
      Tilastosi mukaan lähes jokainen väkivaltatilanteessa oleva on harrastanut jotain kamppailulajia. Totuus ei varmasti ole ihan näin selkeä. 99.9% lajien harrastajista ovat ihan normaaleja, kunnollisia, väkivallattomia kansalaisia. Se jäljelle jäävä 0.1% harrastajista on se osa, joka tulee työsi kautta tietoisuuteen.
      Tämä 0.1% ei anna todellista kuvaa lajin harrastajista. Ei kannata sekoittaa raadollista työntodellisuutta muuhun todellisuuteen. Jos ne menevät sekaisin, omasta maailmankuvasta saattaa tulla synkkä ja epärealistinen. Ihan samalla tavalla ihmiset, jotka työskentelevät kriisityönpiirissä tajuavat ettei se todellisuus ole sama kuin ns. "normaalitodellisuus".
      Kamppailulajien harrastaminen ei lisää tutkitustikaan väkivaltaisuutta. Se on vain yksi kanava muiden harrastusten joukossa purkaa omaa sukupuolienergiaa sukupuolesta huolimatta.

• Mia

Kirjoituksestasi päätelleen et ole ainakaan itse ollut seuraamassa yhdenkaan itämaisen lajin treenejä saatika että olisit sellaista itse harrastanut, niin monta olettamusta ja asiavirhettä jutussasi oli.

Ei hyödytä yleistää ensinnäkään kaikkia kamppailulajien harrastajia ja toisekseen kaikkia kamppailulajiseuroja, joten minäkin voin puhua vaan oman seurani käytännön puolesta...

Näiden lajien treenaminen tarkoittaa että käy salilla vähintään 2-3 kertaa viikossa- sen lisäksi vielä kuntosaliharjoittelua ja esim lenkkelyä. Se edellyttää itsekuria ja pitkäjänteisyyttä jota tuskin näiltä kuvailemiltasi ongelmanuorilta löytyy? Ainahan voi sanoa harrastavansa esim karatea, ja totuus on kuitenkin toinen... lajissa kun ei edisty jos ei kunnostaan pidä huolta em tavalla...

Mitä seurasta erottamiseen tulee-- tietooni on omassa seurassani tullut kaksi erottamista, toinen siksi kun ei osannut käyttäytyä treeneissä harjoitteluparia kunnioittavasti (ts hakkasi pienempiään..) ja toinen siksi että oli saanut tuomion pahoinpitelystä- molemmat päteviä syitä erottaa ko henkilöt seuran toiminnasta.

Tietenkin lajeihin kuuluu myös itsehillinnän oppiminen. Samoja liikeratoja ei jaksa pitkään junnata jos ei itsehillintää ala löytyä- käypä edes yksi kamppailulajin alkeiskurssi ja huomaat sen itsekin. Erityisesti junioripuolella toistetaan kyllästymiseen saakka ettei taitoja saa näyttää salin ulkopuolella ja yhteisesti sovittuja pelisääntöjä on noudatettava. Tiedätkö millainen kuri näissä lajeissa on jopa junioreilla? Monet (ulkopuoliset) ovat sitä kummastelleet mutta ei mielestäni ole ollenkaan liioiteltua, että näissä lajeissa sanellaan selkeät säännöt kaikille treenaajille.

Ja että sanot sitten kaikkia kamppailulajeja "väkivaltalajeiksi"... tällä kohtaa aloin epäillä että kirjoituksesi on tahallinen provokaatio (mutta vastaan kuitenkin). Ainakin se osoittaa sen, ettet ole itse mitään ko lajia harrastanut. Itämaisissa lajeissa kaikki parin kanssa harjoiteltavat tekniikat lähtevät oletuksesta että SINUN kimppuusi hyökätään. Ei siis opetella hyökkäyksiä tai kuinka "kannattaisi" hyökätä, vaan nimenomaan sitä, miten hyökkäys torjutaan niin ettei hyökkääjäänkään satu! Ja huom tämä koskee niitä lajeja joissa on se itämainen filosofia taustalla, ei esim krav magaa.

Turhaa mustamaalausta kun et ole edes tutustunut asioihin muuten kuin näköjään toisen käden tiedon kautta...

• böyy

mitähän tohon nyt sanos?????

• Anonyymi

kuulostaa aika lammasmaiselle tässä kun 23vuotta edessä päin lukee tätä ja sanon yksin kertaisesti että itämaiset nuoret on kasvatettu kurilla ja miehiksi perheväkivalta yleennsä liittyy siihen siis poikia kohtaan perheessä isältä niin sanotusti ite olen käynyt sen täysin läpi ja olen ylpeä siitä ja jos verrataan suomalaisia tässä tilanteessa ne eivät olisi ylpeitä vaan masentuisi ja narkkaisi itsensä kuolioon eli keksii itsetuhon syyksi "perheväkivalta" well varskinkin nuoret/laitosnuoret kun kokeilee uutta niin se on mielenkiintoista silloin ja vielä kuva realisuudesta ei ole avautunut täysin. Itse sanon näin että kamppailulajin taidot täytyy miehen omata mutta niitten käyttöä pitää myös respectfully osata käyttää sekä oikeassa tilanteessa. Ja se on ilmiselvää että nuoret päihtyneenä tekee näitä asioita ole kiitollinen edes siitä että jotkut nuoret käyttää käsiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      37
      4524
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      157
      2658
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      103
      2216
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      22
      1734
    5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      78
      1706
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      14
      1450
    7. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      65
      1436
    8. Miksi rakastuit ?

Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1408
    9. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      81
      1400
    10. Mun on pakko uskaltaa

Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
      Ikävä
      82
      1381
    Aihe