Lue tämä, jos haluat töihin Englantiin!

Brenda

Täällä keskustelupalstoilla kysellään monesti työnhakuvinkkejä. Itse menin Lontooseen au pairiksi, mutta epäonnistuneen ensimmäisen viikon jälkeen aloin etsiä sieltä "oikeita töitä" ja asuntoa. Tässä muutamia neuvoja Lontoosta työtä etsiville:

Lontoosta löytää työtä helposti. Päivän sanomalehdissä on hyvin paljon kaikenlaisia ilmoituksia: reseptionisteja, kampaajia, myyjiä, puhelinmyyjiä, tarjoilijoita ja siivoojia etsitään joka päivä. Paras tapa etsiä töitä on kuitenkin kävellä suoraan sisään kauppaan ja kysyä "manageria" tms. paikasta riippuen. Työhakemusta tai CV:tä ei ole pakko olla, sillä monilla yrityksillä on oma työnhakulomakkeensa, jonka hakija täyttää. On kuitenkin hyvä jättää sen rinnalla edustava työhakemuskin. Itse löysin työpaikan juuri tällä tavalla kävelemällä sisälle jokaiseen paikkaan, mihin halusin töihin. Parin päivän päästä tulikin sitten puhelinsoitto kivasta putiikista, jossa olin käväissyt työtä kyselemässä. Lontoossa on myös paljon "Job Centereitä", joista niin ikään löytää tuhansia vapaita työpaikkoja.

Asunto löytyy Lontoosta helpommin kuin mikään muu. Itse muutin ensin erään suomalaisen luo, joka vuokrasi asunnostaan vapaata huonetta (näin ilmoituksen Lontoon suomalaisen kirkon ilmoitustaululla). Toisen asunnon löysin osoitteesta www.gumtree.com, johon tulee kymmeniä ilmoituksia joka päivä. Muita hyviä osoitteita ovat www.aroomtolet.co.uk ja www.tntmagazine.com/uk. Asuminen on Lontoossa useimmiten yhteisöasumista talossa, jossa jokaisella on oma makuuhuone mutta keittiö/kylpyhuone jaettu muiden kanssa. Halvimmillaan huoneen löytää hinnalla 50 puntaa/vko, mutta keskihinta on 100 puntaa/viikko hyvästä huoneesta. Hyvin kalliitakin on luonnollisesti paljon tarjolla. Edellä mainitsemistani Gumtree- ja TNT-magazine -osoitteista löytyy paljon myös työpaikkoja! Joukossa on myös "live-in" -töitä, jossa asunto on tarjolla. Tällaisia ovat useimmiten lastenhoito-, siivous- ja pubityöt.

Monissa työpaikoissa ei välttämättä makseta veroja (mm. monissa "live-in" töissä), jolloin ei luonnollisesti tarvita pankkitiliäkään. Jos pankkitili pitää kuitenkin avata, niin on hyvä tietää pari asiaa. Englannissa pitää jotenkin todistaa se, että asuu sillä hetkellä pysyvästi siellä. Todistaminen käy helposti esim. laskulla, joka on lähetetty Englannin osoitteeseen omalle nimelle kirjattuna. Monien ei kuitenkaan tarvitse maksaa yhteisöasumisessa laskuja, jolloin todistaminen vaikeutuu. Minun piti pyytää Suomen pankiltani tiliote, jossa näkyy Lontoon osoitteeni. Sellainen lähetettiin minulle, mutta siihen oli kirjoitettu käsin osoitteeni. Ajatus siis oli se, että Lontoon osoite olisi siis ollut rekisteröity osoitteekseni Suomessa. Seuraava tiliote pankista tuli niin, että siihen oli kirjoitettu Lontoon osoitteeni konekirjoituksella päälle. Monen mutkan kautta sain kuitenkin avattua tilin. Varautukaa siis vaikeuksiin siinä asiassa.

Verojutut hoituvat helposti. Itse löysin verotoimiston puhelinnumeron ilmaisjakelulehti TNT:stä, joka ilmestyy joka maanantai metroasemille. TNT on suunnattu ulkomaalaisille, jotka tulevat töihin Lontooseen, joten se luonnollisesti sisältää työpaikka- ja asuntoilmoituksia ja neuvoja. Edellä mainitsemastani nettiosoitteesta www.tntmagazine.com/uk löytyy linkki "Getting started", josta löytyy kaikki olennainen tieto verojutuista ja muusta vastaavasta. Käynti verotoimistossa on nopea, minkä jälkeen postissa tulee pieni verokortti, jota sitten näytetään jokaiselle työnantajalle. Ilman korttia veroa joutuu maksamaan enemmän, mutta se ei haittaa, koska ne saa sitten myöhemmin takaisin veronpalautuksina.

Kielitaito ei ole Lontoossa niin tärkeää, kun suomalaiset luulevat. Siellä on palveluammateissa paljon ulkomaalaisia, jotka osaavat huonommin englantia kuin me suomalaiset. Pääasia, että on rohkea ja uskaltaa puhua. Suomessa valmiiksi tehty työhakemus & CV auttavat. Kannattaa myös lueskella asuntoilmoituksia etukäteen Suomessa, jotta tietää, miten tietyt asunnonhakuun liittyvät asiat ilmaistaan englanniksi.

Suurta apua ja "turvapaikan" Lontoossa tarjoaa Lontoon suomalainen kirkko (www.finnishchurch.org.uk). Sieltä saa neuvoja ja apua kaikenlaisiin pieniin ja suuriin ongelmiin. Itse menin sinne au pair -perheestä, kun en tiennyt, minne muuallekaan olisin mennyt. Sain majoittautua siellä ja "nousta jaloilleni" kurjan au pair -kokemuksen jälkeen. Pidin myös kovasti työstäni (jos haluatte tutustua kauppaan, missä olin töissä ja kenties hakea sinne itsekin, niin käykää osoitteessa www.boots.com ja klikatkaa linkkiä "Careers with Boots").

Vaikeuksia toki jokaisen tielle tulee, mutta Englannissa asumiseen ja työskentelyyn liittyvät asiat ovat meille helppoja, koska kuulumme EU:hun. Erillisiä lupia ei siis tarvita. Kaikkiin ei kannata luottaa, sen huomasin itsekin, mutta kontaktien luominen on tärkeää, jotta saavuttaa sen minkä haluaa ja saa apua tarvittaessa. Annan mielelläni vielä vinkkejä kaikille, jotka niitä tarvitsevat. Onnea matkaan ja rohkeutta siis vain kaikille teille, jotka näillä keskustelupalstoille epäröitte lähteä ulkomaille töihin! :-)

3

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Voiko alaikäinen saada töitä Englannista? Mielessä olisi lähteä kesäksi töihin Englantiin, mutta täytän 18 vasta heinäkuun lopussa, joten, miten on?

      • Brenda

        Minulla ei ole tietoa asiasta. :-( Mutta sen voin kertoa, että ystäväni lähti 17-vuotiaana kesäaupairiksi joten siihen työhön saattais päästä jos löydät perheen, joka ottaa alaikäisiä. Tässäpä kaikki mitä osaan sanoa, kannattaa kysellä suoraan työpaikoista.


    • Breanda

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe