Raymarine C80

Babar

Hankkimassa kyseistä karttaplotteri- monitoiminäyttöä kevääksi valmistuvaan veneeseen.
Onko jollakin käyttökokemuksia? Tutkaa aikaisemmin käyttämättömänä kiinnostaa onko vaikea oppia käyttämään? Sen verran tietoa on, että plotteri- ja tutkakuvan saa näyttöön päällekkäin..

6

7512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

Itselläni on C 120 FB:llä ja 530 ohjaamossa tutka omalla näytöllä. Jos veneeseen mahtuu valitse C 120, näyttö ei ole koskaan liian suuri. Lisäksi kun asetat plotterin näyttöön tiedot nopeudesta, syyvyydestä, paikasta, vedenlämmöstä, kellon ajan, jne. kartalle/tutkalle jäävä näyttö pienenee.
      Olen aiemmin kirjoitanut C 120 "ongelmasta" kun plotteri ei näytä suurilla skaaloilla (=>3 mpk) kaikkia merimerkkejä, sama asia lienee C80 plotterissa. Valmistaja selittää asiaa sillä ettei näytölle tulisi liikaa näytettävää. Näin voipi olla parempi, kunhan asian tietää.

Tutkan käytön oppii vain harjoittelemalla ja joka vuosi edelleen harjoittelemalla. Pitää harjoitella niin yöllä kun sumussakin, jotta tositilanteessa luottaa tutkaan. Itse ajan 15 vuoden harjoittelun jälkeen tuttuja reitejä ongelmitta, mutta kyllä nolla näkyvyydessä vieraan reitin ajaminen on vaikeaa. Tosin sen voi ajaa hyvin hitaasti.

Antenni tekee tutkan, kun valitset antennia niin paras vaihtoehto on 4' avoantenni tai sitä suurempi, kapeikot, viitat, jne näkyvät riittävän kaukaa. Jos valitset kupuantennin niin valiste 4kW 18" antenni, tällä viitat erottuvat ½ mpk:n etäisyydeltä.

Itse olen turvallisuus syistä valinnut tutkalle ja plotterille omat näytöt, toisen rikkoutuessa, toisesta on vielä apua.

Hyvää alkanutta veneilyvuotta.

• tarkennusta,

Kyselin messuilla tutkakuvan näyttämistä kartalla. Maahantuojan mukaan ko. toiminta vaatii toimiakseen ajossa kunnollisen kompassin. Esim. autopilotin kompassi ei kuulemma anna riittävän tarkkaa suuntatietoa.

• Kalle

En itse ole käyttänyt ko. toimintaa, koska näytöt ovat erikseen, mutta käsittääkseni toimiakseen tarvitaan Autopilootti, josta kalibroitu kompassitieto saadaan tutkalle. Kompassitiedon saa myös GPS:n kautta, mutta itse olen ohjeen mukaan vienyt Autopilootista NMEA tiedon tutkalle, josta tutka saan suunnan.

Oleellista on että, niin tutkasta kuin plotteristakin pitää asetuksista valita näytölle North-Up toimita, normaalisti tutkalla käytetään Head-Up näyttöä (keulasuunta).

Tutka näyttää maiseman niikuin ihminen sen näkee (riippuu antennin korkeudesta) ja karttaa katsotaan "avaruudesta", tutka myös vääristää esim. matalia rantoja, jolloin kuvat harvoin voivat olla identtisiä.

Näytön ruutu voidaan jakaa kahteen osaan tutkalle ja plotterille, tässäkin pitää muistaa, että molemmat näytöt ovat North-Up asetuksilla.

Mielen kiintoista miettiä kaikkia mahdollisuuksia, mutta itseltäni ne ovat kyllä jääneet lähinnä "leikkimisen" asteelle. Käytännössä en ole viitsinyt ohjekirjoja kaivaa esille ja muuttaa asetuksia.

• sen olen ymmärtänyt
        Kalle kirjoitti:

En itse ole käyttänyt ko. toimintaa, koska näytöt ovat erikseen, mutta käsittääkseni toimiakseen tarvitaan Autopilootti, josta kalibroitu kompassitieto saadaan tutkalle. Kompassitiedon saa myös GPS:n kautta, mutta itse olen ohjeen mukaan vienyt Autopilootista NMEA tiedon tutkalle, josta tutka saan suunnan.

Oleellista on että, niin tutkasta kuin plotteristakin pitää asetuksista valita näytölle North-Up toimita, normaalisti tutkalla käytetään Head-Up näyttöä (keulasuunta).

Tutka näyttää maiseman niikuin ihminen sen näkee (riippuu antennin korkeudesta) ja karttaa katsotaan "avaruudesta", tutka myös vääristää esim. matalia rantoja, jolloin kuvat harvoin voivat olla identtisiä.

Näytön ruutu voidaan jakaa kahteen osaan tutkalle ja plotterille, tässäkin pitää muistaa, että molemmat näytöt ovat North-Up asetuksilla.

Mielen kiintoista miettiä kaikkia mahdollisuuksia, mutta itseltäni ne ovat kyllä jääneet lähinnä "leikkimisen" asteelle. Käytännössä en ole viitsinyt ohjekirjoja kaivaa esille ja muuttaa asetuksia.

"Mielen kiintoista miettiä kaikkia mahdollisuuksia, mutta itseltäni ne ovat kyllä jääneet lähinnä "leikkimisen" asteelle. Käytännössä en ole viitsinyt ohjekirjoja kaivaa esille ja muuttaa asetuksia."

Jees, pääasia että on vempeleitä veneessä. Minullakin tutkan ruutu posottaa vain tunnelmavalistuksen vuoksi.

• tutkassa

Nuo MARPA:t sun muut "helistimet" ovat aika pitkälti markkinointimiesten keksintöjä. ARPA on toki erittäin hyödyllinen laite laivaluokan aluksissa, missä omia liikkeitä pitää pystyä ennakoimaan, mutta huviveneissä tuo on kyllä enimmäkseen leikkikalu. Pienen veneen nopeat liikkeet edellyttävät myös erittäin hyvää suuntatietoa, joten tavallinen perus-fluxgate-kompassi ei ole tähän käyttöön riittävän nopea.
      Jos olet tutkaa hommaamassa ja aiot sitä oikeasti käyttääkin, laita kaikki liikenevä raha mahdollisimman hyvään (=suureen ja tehokkaaseen) antenniyksikköön ja riittävän suureen näyttöön.

• vanha moottorimies

Minulla on ollut Raymarine tutka/karttaplotteri 4 kesää. Olen harjoitellut sillä kaikenlaisissa olosuhteissa ja etsinyt erilaisia säätöjä. Olen kulkenut veneeni kanssa useita kertoja kovassa sumussa ja turvautunut tutkaan. Mitään ongelmaa ei ole ollut, kiitos harjoittelun. Marpaa olen käyttänyt esim. Suomenlahtea ylittäessäni, sillä voi ennakoida isojen alusten liikkeet, mutta muulloin sillä ei ole ollut paljonkaan käyttöä.
      Suosittelen lämpimästi ja pidän opettelun ja harjoittelun ratkaisevan tärkeänä sen käytölle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3575
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1321
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1293
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1212
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1142
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1077
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1040
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      911
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe