elatusmaksut jälkikäteen???

kiinnostunut kohtalosta

eli tilanteeni on tämä:olen muutaman kuukauden ikäisen lapsen isä,lapsen äiti jätti minut kertomatta minusta kenellekkään mitään tietoja eli en maksa elatusmaksuja vaan kunta maksaa se äidille.olen silloin tällöin käynyt katsomassa lasta.ja nyt tilanne on menossa siihen suuntaan että lapsen äiti uhkaa selvittää isyyden ja maksattaa elatusmaksut minulla koska en ole hänelle mieliks.vähän ikään kuin olen ollut koko ajan hänen pompoteltavissa ja jos en tee niinkun hän tykkää niin aina on uhkailu elatusmaksuista ja muutenkin uhkailua ja kiristämistä tilanne on koko ajan ollut,siitä asiasta ei sen enempää tällä kertaa.

eli lapsen äiti ilmeisesti voi vaikka esim 17v päästä haluta selvittää isyyden ja maksattaa isällä elatusmaksut?mutta olen käsittänyt että isyyden selvittäminen näin jälkikäteen on aika kallista???eli olenko minä se raukka joka maksaa tämänkin lystin?eli olenko ihan tämän hullun naisen armoilla ja kärsin seuraukset?kaikki asiaan liittyvät tiedot otetaan vastaan ja myös ohjeetkin mitä minun kannattaisi asian kanssa tehdä?

34

4058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasta kun

      asia laitettu vireille,ni maksut alkais..jos yrittävät (yrittää) jotain muuta,ni hae asianajajalta apua..

      • kiinnostunut kohtalosta

        eli siitä asti elatusmaksut joudun maksamaan kun isyys on todistettu??mutta entäs eikö näitä tapauksia ole että on maksatettu jälkikäteen vanhatkin elatusmaksut jne??lehdestä muistan lukeneeni näin...

        entäs tuo isyyden selvittäminen?onko se jälkikäteen kallis juttu ja kuka sen maksaa?????


      • ed vastaaja
        kiinnostunut kohtalosta kirjoitti:

        eli siitä asti elatusmaksut joudun maksamaan kun isyys on todistettu??mutta entäs eikö näitä tapauksia ole että on maksatettu jälkikäteen vanhatkin elatusmaksut jne??lehdestä muistan lukeneeni näin...

        entäs tuo isyyden selvittäminen?onko se jälkikäteen kallis juttu ja kuka sen maksaa?????

        mut näin kuulin lastenvalvojan kertoneen,et katsotaan vaan siitä asti ku asia on pistetty vireille...varsinkin jos äiti ei ole isän nimeä aiemmin kertonut,ni on sit oma häpeensä..


      • kiinnostunut kohtalosta
        ed vastaaja kirjoitti:

        mut näin kuulin lastenvalvojan kertoneen,et katsotaan vaan siitä asti ku asia on pistetty vireille...varsinkin jos äiti ei ole isän nimeä aiemmin kertonut,ni on sit oma häpeensä..

        asia selvä,kuulostaa järkevältä.aika järkyttävä summa kyllä lankeisi kerralla jos jälkikäteen pitäisi alkaa maksaa.

        mutta vielä kiinnostaa tuo isyys-testi että mikä on käytäntö jälkikäteen tämän asian kanssa?


      • ed vastaaja
        kiinnostunut kohtalosta kirjoitti:

        asia selvä,kuulostaa järkevältä.aika järkyttävä summa kyllä lankeisi kerralla jos jälkikäteen pitäisi alkaa maksaa.

        mutta vielä kiinnostaa tuo isyys-testi että mikä on käytäntö jälkikäteen tämän asian kanssa?

        tarvitseeko testiä tehdä jos et kiistä isyyttä..eli silloin ei maksa mitään,helpoimmalla varmaan pääsisit jos menisit lastenvalvojalle ja laittaisit itse asian vireille,jos kuitenkin haluat lapsen elämässä olla mukana..toki joudut maksamaan elatusmaksut,mut saat myös tapaamisoikeuden..vaikea sanoa mikä tilanteessasi olisi parasta..pistä äidille jauhot suuhun ens kerralla ku uhkailee testiin joutumisella,ja kysy lastenvalvojan numeroa,ja kysy et käviskö sit et laps olis 2 viikonloppua kk sun luonas..


      • kiinnostunut kohtalosta
        ed vastaaja kirjoitti:

        tarvitseeko testiä tehdä jos et kiistä isyyttä..eli silloin ei maksa mitään,helpoimmalla varmaan pääsisit jos menisit lastenvalvojalle ja laittaisit itse asian vireille,jos kuitenkin haluat lapsen elämässä olla mukana..toki joudut maksamaan elatusmaksut,mut saat myös tapaamisoikeuden..vaikea sanoa mikä tilanteessasi olisi parasta..pistä äidille jauhot suuhun ens kerralla ku uhkailee testiin joutumisella,ja kysy lastenvalvojan numeroa,ja kysy et käviskö sit et laps olis 2 viikonloppua kk sun luonas..

        no minä olen sitten tasapuolisuuden nimissä uhkaillut että jos maksattaa niin loppuu yhteyden pito siihen paikkaan kumpaakin.välimatkaa on n.100km muutenkin että ei ihan usein tule muutenkaan käytyä tapailemassa.
        ja varmasti aion isyyden myös selville ottaa kun alkuun oli naisen mukaan 2 isä-ehdokasta mutta minä olisin se 100% varma naiseen mukaan.eli toki itsekkin haluan olla ihan 100% varma etten kärsisi turhaan jos en olisikaan isä.mutta vielä tuohon jälkikäteen isyyden selvittämiseen toivon joltain saada faktaa=)


      • ei-isä-ei-isä vaan äiti
        kiinnostunut kohtalosta kirjoitti:

        no minä olen sitten tasapuolisuuden nimissä uhkaillut että jos maksattaa niin loppuu yhteyden pito siihen paikkaan kumpaakin.välimatkaa on n.100km muutenkin että ei ihan usein tule muutenkaan käytyä tapailemassa.
        ja varmasti aion isyyden myös selville ottaa kun alkuun oli naisen mukaan 2 isä-ehdokasta mutta minä olisin se 100% varma naiseen mukaan.eli toki itsekkin haluan olla ihan 100% varma etten kärsisi turhaan jos en olisikaan isä.mutta vielä tuohon jälkikäteen isyyden selvittämiseen toivon joltain saada faktaa=)

        http://www.laki24.fi/pepe-isyys-isyyslapsenisa.html
        selaile täällä sivuilla!


    • avecMaria

      Maksut lähtee siitä, kun lapsi on syntynyt.

      On tapauksia, joissa vanhemmat ovat tehneet yhteisen sopimuksen kirjallisena, jossa äiti lupaa olla vaatimatta elatusmaksuja, mutta muistaakseni laki sanoo, ettei lapsen tappioksi voi tehdä tällaista sopimusta pätevästi.

      Äitihän ei sitä rahaa saa, vaan kunta, joka tähän asti on elatuksen maksanut ja kunnalla on oikeus päättää periikö se ne sinulta vai ei. Riippuu mm. taloudellisesta tilanteestasi. Jos määrätty elatusmaksu on suurempi kuin kunnan tähän asti maksama, erotus menee äidille.

      Jos lapsi on vasta muutaman kuukauden ikäinen, neuvon sinua menemään testeihin. Älä tunnusta ilman isyyden perinpohjaista selvitystä. Vain niin pystyt lopettamaan kiristämisen. Voihan olla ettet olekaan isä...
      :D

      • luulisin

        jos äiti ei ole isän nimeä antanut papereihin,uskoisin et peritään äidiltä pois jos jostain peritään,eihän isä ole "voinut" maksaa..äitihän ne rahat on hakenut,ei isä..


      • Niitä mistään,,,,,,
        luulisin kirjoitti:

        jos äiti ei ole isän nimeä antanut papereihin,uskoisin et peritään äidiltä pois jos jostain peritään,eihän isä ole "voinut" maksaa..äitihän ne rahat on hakenut,ei isä..

        ...äidiltä peritä.Kannattaa selvittää ihan lakimiehen kanssa, täällä on niin monenlaisia neuvojia, kuin on kirjoittajiakin.


      • vaan..

        siitä hetkestä kun issyys on todettu esim. verikokeen perusteella ja tunnustettu. Tasan siitä hetkestä lähtee elatusmaksut juoksemaan. Ja tämä on täysi fakta, koska tänä vuonna mulle näin kävi (tyttö oli 4 vuotias). No...säästyipähän ainakin neljän vuoden maksut, kun äiti viitsi nyt vasta ilmoittaa 'perhetapahtumasta'...Kunta ei peri moisia jälkikäteen, älkää nyt hyvät ihmiset peloitelko kaveria mutu-tiedoilla..


      • lukikin
        Niitä mistään,,,,,, kirjoitti:

        ...äidiltä peritä.Kannattaa selvittää ihan lakimiehen kanssa, täällä on niin monenlaisia neuvojia, kuin on kirjoittajiakin.

        ..jos niitä jostain peritään..eli ei isältä missään nimessä!!


      • mutta ei äidiltäkään.
        lukikin kirjoitti:

        ..jos niitä jostain peritään..eli ei isältä missään nimessä!!

        Isältä sitten, kun on isäksi todettu.


      • isyystestin maksuja
        mutta ei äidiltäkään. kirjoitti:

        Isältä sitten, kun on isäksi todettu.

        niin edelleen se on maksuton. Kaikille osapuolille!


      • vaan elatusmaksuistahan...
        isyystestin maksuja kirjoitti:

        niin edelleen se on maksuton. Kaikille osapuolille!

        tässä on kyse. Jos lapsella ei ole tunnistettua isää, niin kunta ne maksaa, eikä peri äidiltä(missään tapauksessa). Kun/jos isä "löytyy", niin hän maksaa, jos ei maksa, niin kunta perii ne häneltä...tosi yksinkertaista..


      • avecMaria
        vaan.. kirjoitti:

        siitä hetkestä kun issyys on todettu esim. verikokeen perusteella ja tunnustettu. Tasan siitä hetkestä lähtee elatusmaksut juoksemaan. Ja tämä on täysi fakta, koska tänä vuonna mulle näin kävi (tyttö oli 4 vuotias). No...säästyipähän ainakin neljän vuoden maksut, kun äiti viitsi nyt vasta ilmoittaa 'perhetapahtumasta'...Kunta ei peri moisia jälkikäteen, älkää nyt hyvät ihmiset peloitelko kaveria mutu-tiedoilla..

        Sen varran aluksi väärin, että kuvittelin heidän tehneen sopimuksen. Tämähän kertoisi että isä on ollut tietoinen perhetapahtumasta ja äiti siitä, kuka isä oli.
        Lapsen etua vastaan ei voi tehdä sopimusta elatusavun maksamattomuudesta. Sopimus olisi kohtuuton ja äiti saisi sen rikki, jopa niissä tapauksissa, joissa isä on ennakkoon maksanut kaikki elatusmaksut.

        Ei ollut tarkoitus pelotella.


      • eppulainen
        vaan.. kirjoitti:

        siitä hetkestä kun issyys on todettu esim. verikokeen perusteella ja tunnustettu. Tasan siitä hetkestä lähtee elatusmaksut juoksemaan. Ja tämä on täysi fakta, koska tänä vuonna mulle näin kävi (tyttö oli 4 vuotias). No...säästyipähän ainakin neljän vuoden maksut, kun äiti viitsi nyt vasta ilmoittaa 'perhetapahtumasta'...Kunta ei peri moisia jälkikäteen, älkää nyt hyvät ihmiset peloitelko kaveria mutu-tiedoilla..

        .. miehelleni tehtiin samat ja muksu on jo koulussa. osaan kuvitella mielentilasi, ja ehkä sinä minun..naisena en voi kuvitella moista raukkamaisuutta!


    • eppulainen

      et joudu maksamaan jälkikäteen. on äidin oma asia jos ei ole asiaa selvittänyt aikoinaan,sinä et ole siihen syypää. jos hän joskus haluaa asian selvittää,tulee sinulle lastenvalvojalta kutsu isyystestiin jonka käyt hoitamassa terveyskeskuksessa (verikoe). ei maksa sinulle mitään.tuloksissa kestää 2-3kk,jona aikana et vieläkään maksa mitään. vasta kun laitat nimesi paperiin ja tunnustat kirjallisesti isyytesi,alkaa rahat juosta.

      • Kimmo

        Minulla tästä oma kokemus. Kun isyyteni vahvistettiin lapsen ollessa 3-vuotias, niin sitten vasta aloin maksaa elatusmaksua. Isyystesti ei maksanut mitään.


    • yh.

      et ole maksaja jos et laita asiaa vireille, vaan maksaja on aina se joka laittaa asian vireille ja siihen hän tarvitsee käräjäoikeuden päätöksen. isyys voidaan testaja myöhemminkin.

      esim: oman lapseni isä tunnusti pojan vapaa ehtoisesti kun syntyi, mutta kun poika oli 1vuotias, haastoi minut isyystestiin pojan kanssa, HÄN MAKSOI lystin joka teki 3000€/henkilöltä

      • Laki24.fi

        Lakikirja sanoo:Jos lapsen isyys on epävarma ja se halutaan selvittää, on syytä suorittaa DNA-tutkimukset, jotka isyyden vahvistamisen yhteydessä ovat maksuttomia. Mikäli mies isyyden vahvistamisen jälkeen alkaa epäillä isyyttään, on hänen itse maksettava tutkimuskulut ja hoidettava mahdollinen isyyden kumoaminen oikeusteitse.


      • pppwwppw

        Kallis testi! Meillä maksoi 250e...


    • kokenut

      Takautuvat elarit ovat hyvin harvinaisia. Jos takautuvia määrätään, niin ei koskaan aiemmalta ajalta kuin siitä, kun hakemus on jätetty käräjäoikeuteen.
      Käsittääkseni tapauksesi ei ole vielä lähelläkään tätä vaihetta, vaan voitte tehdä elatusavusta sopimuksen lastenvalvojalla.
      Sinulla ei ole mitään hätää tässä asiassa.

    • oikeudeton

      no mitenkäs se menee jos isä itse olisi aikanaan halunnut selvittää lapsen isyyden ja järjestää tapaamis asiat,elatusmaksut ym. mutta lapsen äiti on kieltäytynyt isyystesteistä ja kaikesta yhteydenpidosta.. lapsen äiti yritti aikanaan vaatia tunnustamaan lapsen ilman testejä.. nyt lapsi on jo 8v. ja nyt lapsen äiti on itse ehdottanut tapaamista lapsen kanssa.. niin mitenkäs se homma sitten menee jos tämä äiti nyt alkaakin vaatimaan isyyden selvittämistä ja elatusmaksuja?

      • sossupaholainen

        Äiti voi vaatia isyyden selvitystä milloin tahansa lapsen ollessa alaikäinen. Elatusmaksua isä maksaa siitä lähtien kun isyys on vahvistettu. Testin voit aina vaatia.


    • MakselePerkele

      Woe witun wässykkä, panet naisen paksuks ja vonkaat nähdä lastasi ja sitten kuitenkin kaikki riippuu rahasta? Olisko kannattanu uittaa sitä mulkkua muualla?

    • oikeudeton

      no makselenhan minä kun rahaa on.. mutten toisten lapsista ;)

    • oikeudeton

      ja on sitä mulukkua muualla uitettukkin ;)

    • helpointa-lienee

      tehda testit,kuka on isa,sina tai joku muu. sen jalkeen joko maksat tai et.

    • pklwwwww

      Melko tervettä toimintaa... Äiti uhkailee elareilla mutta ei ole isyyttä halunnut papereihin, ja isä uhkailee ettei aio tavata omaa lastaan, jos äiti vaatii elareita... Huoh... Kaksi kakaraa on saanut lapsen!

      Suosittelen seuraavaa: Haet itse asiaa, että sinut kirjataan isäksi. Maksut lähtevät juoksemaan siitä, kun sinut isäksi kirjataan. Ei siis lapsen syntymästä. Samalla kun isyys kirjataan, niin alat maksamaan myös elareita. Miksikö? Koska sinulla on LAPSI, josta olet ELATUSVELVOLLINEN.

      Lisäksi teette sopimuksen tapaamisista. 100km matka on suht lyhyt, joten tapaamisia voi hyvin olla viikottain. Kunhan imetys loppuu, tai jos on jo loppunut, niin voit hakea lapsen luoksesi yli yön tapaamisille. Vuoden iässä sitten esim joka toinen viikonloppu. Miksikö? Koska sinulla on LAPSI, josta olet kasvatusvelvollinen.

      Ja kun se äippä uhkailee, niin anna uhkailla. Sinä oletkin valmis elarit maksamaan, koska se on sinun velvollisuutesi, eikös vain? Ja sinähän haluat aina tilanteessa kuin tilanteessa, mitenkään riippumatta elareista tai mistään muustakaan, tavata omaa lastasi, eikös vain?

      Ärsyttää neuvoa noin tunnevammaisia ihmisiä.

    • Jörö-paska

      Isät yleensä todetaan isäksi jollakin päivänmäärällä ja käräjäoikeuden päätöksellä
      maksumiehiksi,eli maksut alkavat siitä.

    • läsnäolevaisä

      minkä takia oot hankkinut lapsen? tottakait se tarvitsee isää. päätä haluatko tehdä lapsesta onnellisen olemalla läsnäoleva hyvä,isä sille, mutta älä anna lapsen äidin kiristää.sua. sehän on hyvä et sut todetään isäksi, takautuvasti maksuja eimtarvii maksaa ja jos on huonotuloinen niin valtio maksaa ne.

    • dippaadaidapoaa

      Edesmennyt aikuisen lapsen isä kiisto isyyden ja pakoili testiä. Kuitenkin soitteli miksi ei saa tavata lastaan ... Vähän ristiriitaista. Sukulaisten tiedossa oli tämä lapsi. Miksi pakoili testejä ? Itse tiedän tasan tarkkaan että tämä henkilö lapsen isä. No haudassa jo ollut vuosia. Rauha sielulleen.

      • pakoiliperustellusti

        koska olet sosiaalitoimen tarkoitushakuinen "yksinhuoltaja" perättömin selvityksin lapsen olosuhteista; etkä antanut lapsen oman isän
        olla tekemisissä yhteisten lastenne kanssa,
        olla lastenne huoltaja- etkä antanut lastenne
        asua myös oman isänsä kanssa isän
        huolehtiessa käytännössä oman lapsensa
        huollosta, hoidosta, kasvatuksesta ja elatuk-
        sesta.. sait silti vastikkeetonta elatustukea..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe