Tervepäinen rottis??

Silja

Ystäväpariskunnallamme on 2-vuotias Rottweiler-uros. Olimme taannoin heillä kylässä (paikalla myös muutama muu vieras) ja tapahtui seuraavaa:

Tullessamme koira hyöri jaloissa, heilutti häntää ja nuoli käsiä. Rapsutimme ja silitimme sitä. Kun istuimme sohvalla, koira kävi aina välillä työntämässä pään hetkeksi syliin, nuolaisemassa yms. Sitten yhtäkkiä, kun oli taas tullut itse luokseni häntää heluttaen, se alkoikin tuijottaa minua ja murista. Silloin omistaja komensi sitä ja vei sen pois. Hetken päästä koira toi minulle lelua ja heilutti häntää. En kiinnittänyt koiraan huomiota ja koira lähti pois. Sitten se tuli taas luokse, istui mieheni eteen ja halusi silityksiä. Tovin istui siinä tyytyväisenä, kunnes yhtäkkiä kääntyi, veti korvat luimuun ja murisi. Hampaita ei näytellyt. Tällaista jatkui pitkin iltaa. Mieheni noustessa sohvalta ylös, koira yritti myös kahteen kertaan tarttua häntä hampailla käteen, ei kai kuitenkaan varsinaisesti purra. Tästä omistajat taas huutaen komensivat koiraa.

Omistajat olivat kovasti hämmentyneitä koiran käytöksestä ja sanoivat, ettei koira ole koskaan ennen murissut kenellekään, vaikka heillä on kuulemma käynyt paljon vieraita?! Syyttivät koiran käytöksestä myös sitä, että haisen kissalle (minulla on kissoja kotona).

En itse ymmärrä mistä käytös saattoi johtua. Olen ollut lapsesta asti koirien kanssa tekemisissä ja lapsuuden kodissani ja monella sukulaisellani on myös koira. Koskaan mikään koira ei ole käyttäytynyt minua kohtaan uhkaavasti, enkä ole pelännyt koiria. Tästä sattuneesta tapauksesta minulle jäi kuitenkin selkeä pelko ja epäluottamus tuota koiraa (ja koko rotua) kohtaan.

Kyseistä koiraa on ilmeisesti kasvatettu ja koulutettu suhteellisen kovalla kädellä. Myös fyysisesti on rankaistu ja paikalla ollessammekin emäntä veti koiraa korvasta, jolloin koira vinkui, komensi sanallisesti ja sitten heti hyvitteli silittelemällä. Mahtaako tällainen vaikuttaa koiran tasapainoisuuteen? Ajattelin, että koira ei välttämättä ymmärtänyt, mitä emäntä halusi.

Miltä tämä kertomus kuulostaa rotua tuntevien ihmisten mielestä? Onko normaalia käytöstä? Tällä hetkellä tuntuu siltä, etten kyllä enää uskalla kyseisessä paikassa kyläillä...!

33

7978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhkaavaa

vai yrittikö se saada sua leikkimään tai silittämään tai antamaan ruokaa..meillä koira murisee toisinaan kuten jos ruoka tai vesi on loppu tai komentaa leikkiin mutta koska omistajat eivät tienneet mistä kyse niin..outoa..niin joo meillä koiran murina ei ole uhkaavaa vaan lähinnä ilmoitus että vettä kiitos tai leikkitappelua..menee kyllä pois jos käsken ;)
      Yksi vaihtoehto on että on silittänyt esim. kipeästä kohdasta..hm...mutta veikkaan että kun on kyse nuoresta koirasta on kyse lähinnä leikkitappelusta...tutun dobberilla on leikissään tapana ottaa käteen kevyesti kiinni ja ärähdellä..??

• luetun perusteella

vaikuttanut leikkiin pyytelyltä, ei koira laita silloin korvia luimuun ja muutenkin tuli mieleen, että koiraa ei ole koulutettu/rangaistu oikein ja oikeudenmukaisesti. Jollion sen käytös on epävarmaa ja ei ehkä itsekkään tiedä mitä haluaa.

Ei voi ensin koiraa kurittaa niin, että sitä sattuu ja sitten halitella ja silitellä heti perään, sekaisinhan se sellaisesta menee, jospa se ajatteli tekevänsä oikein, jos hiukan puren ja vingutan vieraita on omistaja tyytyväinen, niinhän hänkin tekee minulle.....

• Tuttu juttu
        luetun perusteella kirjoitti:

vaikuttanut leikkiin pyytelyltä, ei koira laita silloin korvia luimuun ja muutenkin tuli mieleen, että koiraa ei ole koulutettu/rangaistu oikein ja oikeudenmukaisesti. Jollion sen käytös on epävarmaa ja ei ehkä itsekkään tiedä mitä haluaa.

Ei voi ensin koiraa kurittaa niin, että sitä sattuu ja sitten halitella ja silitellä heti perään, sekaisinhan se sellaisesta menee, jospa se ajatteli tekevänsä oikein, jos hiukan puren ja vingutan vieraita on omistaja tyytyväinen, niinhän hänkin tekee minulle.....

Kyllä tässä tilanteessa omistaja tiesi mistä oli kysymys.Ihmettelen jos hän ei selittänyt asiaa.Meillä koira kun nuolee vieraita on leikkiin kutsu. Eikä tee sitä kaikille.Ottaa myös joskus suuhunsa käden.Vieraasta voisi tuntua pelottavalta.Mutta mieheni kanssa koira ottaa kovat taistelu matsit ja vain hänen kanssa.Turha on luulla etteikö muukin koira rotu käyttäydy joskus tälläin.Olen sitä mieltä että kaikkien koirien kanssa momistajan on oltava minutin edellä koiran.

• kokemuksiani
        Tuttu juttu kirjoitti:

Kyllä tässä tilanteessa omistaja tiesi mistä oli kysymys.Ihmettelen jos hän ei selittänyt asiaa.Meillä koira kun nuolee vieraita on leikkiin kutsu. Eikä tee sitä kaikille.Ottaa myös joskus suuhunsa käden.Vieraasta voisi tuntua pelottavalta.Mutta mieheni kanssa koira ottaa kovat taistelu matsit ja vain hänen kanssa.Turha on luulla etteikö muukin koira rotu käyttäydy joskus tälläin.Olen sitä mieltä että kaikkien koirien kanssa momistajan on oltava minutin edellä koiran.

Meillä oli aikoinaan saksanpaimenkoiria kotona ja he käyttäytyivät juuri tuolla tavoin kun halusivat leikkiin mukaan.Tosin niitä oli kolme, joten kai heillä oli niitä koiramaisia kiinni otto juttuja enempi, kuin yksistään olevalla koiralla.Muistan monesti, kun olin aika pieni, niin ne rontit sotki leikit kun tulivat ärisemään ja vouhottamaan keskelle haastoivat leikkiin.Ei se varmaan mitenkään koirien vikaa ollut, energiaa riitti.
        Mutta tietenkin on tapauksia, että koira käyttäytyy arvaamattomasti ja se pelottaa ihmisiä, etenkin kun kyseessä on jokin ns. vahdimpi koira. Minulla oli kultainen noutaja joka myös teki sitä murina ja ärise leikkiä aina ,kun kovasti innostui leikkimään, heitti lelun tai kaksi syliin ja sit alkoi murina, mutta se ei kyllä pelottanut koskaan ketään, olisiko tässä just takana se, että ihmisen mieli tekee myös päätöksiä...
        Toivottavasti ketjun aloittaja ei ole saanut koira kammoa ja uskaltaa edelleen kohdata koiria.Mulle on opetettu, niin että aina varaus vieraisiin koiriin, koskaan ei voi tietää.

• Silja
        kokemuksiani kirjoitti:

Meillä oli aikoinaan saksanpaimenkoiria kotona ja he käyttäytyivät juuri tuolla tavoin kun halusivat leikkiin mukaan.Tosin niitä oli kolme, joten kai heillä oli niitä koiramaisia kiinni otto juttuja enempi, kuin yksistään olevalla koiralla.Muistan monesti, kun olin aika pieni, niin ne rontit sotki leikit kun tulivat ärisemään ja vouhottamaan keskelle haastoivat leikkiin.Ei se varmaan mitenkään koirien vikaa ollut, energiaa riitti.
        Mutta tietenkin on tapauksia, että koira käyttäytyy arvaamattomasti ja se pelottaa ihmisiä, etenkin kun kyseessä on jokin ns. vahdimpi koira. Minulla oli kultainen noutaja joka myös teki sitä murina ja ärise leikkiä aina ,kun kovasti innostui leikkimään, heitti lelun tai kaksi syliin ja sit alkoi murina, mutta se ei kyllä pelottanut koskaan ketään, olisiko tässä just takana se, että ihmisen mieli tekee myös päätöksiä...
        Toivottavasti ketjun aloittaja ei ole saanut koira kammoa ja uskaltaa edelleen kohdata koiria.Mulle on opetettu, niin että aina varaus vieraisiin koiriin, koskaan ei voi tietää.

...kaikille vastauksista! :)

Joo, kyllä se oli mielestäni uhkaavaa se murina. Kuten kerroin, olen kasvanut koiran kanssa ja ns. leikkimurina on siis sitä kautta tuttua. Se on liittynyt aina hauskaan leikkitilanteeseen, olen aina heti ymmärtänyt mistä on kyse ja se ei ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista pelkoa.

Tämän rottiksen kanssa taas minulle tuli tosi pelokas olo...intuitio sanoi, että "varo tota koiraa" ja minua alkoi todella ahdistaa, vaikka yritin ajatella, etten todellakaan ole tehnyt mitään sellaista, mistä johtuen koira voisi olla aggressiivinen!

Se tosiaan tuli siihen ihan eteeni, työnsi päätään syliini, tuijotti kulmien alta, veti korvat luimuun ja aloitti matalan ja uhkaavan murinan.:-O Aargh!!! Olin hetken siinä sohvalla seinän ja murisevan rottiksen välissä, enkä todellakaan olisi uskaltanut yrittää nousta siitä...

Ja tämä murina siis seurasi välittömästi hännänheilutuksen, kiehnauksen ym. jälkeen! Sitten omistaja veti koiran pois ja komensi, jonka jälkeen koira pysyi hetken poissa ja sitten toi häntää heiluttaen lelua, lähti pois, tuli taas hakemaan silityksiä, ja aloitti uudelleen murinan ja mulkoilun yhtä yllättäen. Tosi epävakaan ja pelottavan tuntuinen koira mielestäni.

Omistaja reagoi tilanteeseen tyyliin: " Voi, mitä pikkuinen nyt on pelästynyt? Se näyttää ihan siltä, että se pelästyi jotain? Varmaan sitä, kun sä haiset kissalle." Ihmettelin kovasti. Ainahan ihmisten mukana tulee vieraita hajuja. Meillä ainakin koira vaan innostuneena nuuskii ja ehkä voi hämmästellä jos on oikein erikoinen haju, muttei kyllä koskaan pelkää tai käyttäydy uhkaavasti sellaisen takia.

Kauheeta oliskin sellainen koira, joka olis noin epäluuloinen! Kyllä mulle jäi pelko
        tätä kyseistä koiraa kohtaan ja vähän muutenkin. Nyt pitäis varmaan äkkiä tavata ihania koiria, ettei se jää päälle... :/

• Silja
        luetun perusteella kirjoitti:

Tähän vielä haluan kommentoida, että olen samaa mieltä kanssasi. Olen joskus hiljaa ihmetellyt kyseisen koiran omistajien koulutustyyliä, joka on mielestäni turhankin alistava. Koiraa on jossain tilanteessa, missä se on ollut tottelematon, mm. retuutettu voimakkaasti suupielistä. Toinen kummastusta herättänyt tapa oli tuo kertomani korvasta vetäminen, joka sai koiran vinkumaan. Näiden jälkeen omistajilla on tapana heti perään hyvitellä koiraa.

En tietenkään ole mikään koirankouluttaja, mutta muistan kyllä kun lapsena meille tuli pippurinen terrieri, jonka vanhempani kouluttivat. Jos koiraa piti ojentaa eikä pelkkä sanominen riittänyt, saatettiin esim. läimäyttää sanomalehdellä pöytään tms. että tuli kova ääni ja koira lopetti pahanteon. Sitten komennettiin tiukasti "ei". Se yleensä riittikin. Joskus jos ei millään uskonut, niin saatettiin ottaa niskasta kiinni ja sitten taas komentaa, niin silloin viimeistään meni perille. Komentamisen jälkeen annettiin koiran aina olla hetken rauhassa "miettimässä" ja sitten se jo tulikin itse heiluttamaan häntää, jonka jälkeen sitä hyviteltiin. Ei ikinä samantien komentamisen yhteydessä! Silloinhan se olisi ollut ihan sekaisin. Koskaan ei koiralle myöskään aiheutettu kipua, retuutettu tms. Olen käsittänyt, että jos koiraa kouluttaa kädellä, niin se oppii pelkäämään kättä ja muutenkin fyysinen kuritus ja kipu saa aikaan vain huonoja seurauksia.

Kuvittelin, että nämä rottiksen omistajat tietävät mitä tekevät, sillä käyvät koiran kanssa koirakoulussa ym. ja ovat kai kasvattajaankin yhteydessä?! He ilmeisesti pelkäsivät, että koirasta tulisi dominoiva tai jotain ja siksi käyttävät kovia otteita. On vain tainnut mennä vähän liian pitkälle...

• labu
        Silja kirjoitti:

Tähän vielä haluan kommentoida, että olen samaa mieltä kanssasi. Olen joskus hiljaa ihmetellyt kyseisen koiran omistajien koulutustyyliä, joka on mielestäni turhankin alistava. Koiraa on jossain tilanteessa, missä se on ollut tottelematon, mm. retuutettu voimakkaasti suupielistä. Toinen kummastusta herättänyt tapa oli tuo kertomani korvasta vetäminen, joka sai koiran vinkumaan. Näiden jälkeen omistajilla on tapana heti perään hyvitellä koiraa.

En tietenkään ole mikään koirankouluttaja, mutta muistan kyllä kun lapsena meille tuli pippurinen terrieri, jonka vanhempani kouluttivat. Jos koiraa piti ojentaa eikä pelkkä sanominen riittänyt, saatettiin esim. läimäyttää sanomalehdellä pöytään tms. että tuli kova ääni ja koira lopetti pahanteon. Sitten komennettiin tiukasti "ei". Se yleensä riittikin. Joskus jos ei millään uskonut, niin saatettiin ottaa niskasta kiinni ja sitten taas komentaa, niin silloin viimeistään meni perille. Komentamisen jälkeen annettiin koiran aina olla hetken rauhassa "miettimässä" ja sitten se jo tulikin itse heiluttamaan häntää, jonka jälkeen sitä hyviteltiin. Ei ikinä samantien komentamisen yhteydessä! Silloinhan se olisi ollut ihan sekaisin. Koskaan ei koiralle myöskään aiheutettu kipua, retuutettu tms. Olen käsittänyt, että jos koiraa kouluttaa kädellä, niin se oppii pelkäämään kättä ja muutenkin fyysinen kuritus ja kipu saa aikaan vain huonoja seurauksia.

Kuvittelin, että nämä rottiksen omistajat tietävät mitä tekevät, sillä käyvät koiran kanssa koirakoulussa ym. ja ovat kai kasvattajaankin yhteydessä?! He ilmeisesti pelkäsivät, että koirasta tulisi dominoiva tai jotain ja siksi käyttävät kovia otteita. On vain tainnut mennä vähän liian pitkälle...

Aika kummaa.. Olisi kai se hampaitaan esitellyt jos vihainen olisi ollut.. Mutta kai omistajat olisivat sanoneet jos koira ei olisi tarkoittanut hyvää.. meijänki koira "juttelee" murisemalla, ihmisille joista se pitää, se vetää kanssa korvat taakke ja murisee ja pörisee.. En tiiä sitte.. yks vaihtoehto voi olla et se vaistos että pelkäät sitä, ja testas sua..

• ei helppo
        Silja kirjoitti:

Terrierissä on jonkunverran voimallista eroa kuin rotikassa...
        meillä ei kovat äänet tepsi, vaan innostuttaa,koiraa rangaistaan kovin ottein (kovin ottein varmasti muiden mielestä, niin kuitenkin ettei koira vingu siis esim juuri tuo poskesta kiinni ottaminen tai niskasta, kunhan ymmärtää, ei tarvitse satuttaa) Ikinä ei lyödä! Se rotikka ei kuule vältämättä ihan pienestä usko, ainakaan kun ollaan vasta vaiheessa koulutuksessa. Kaikki kouluttakoot koiransa miten tykkää, pääasiahan on että saaat koirastasi yhteiskuntakelpoisen.

Ja vielä ko. tilaanteestasi. Vaikea sanoa mitään kun ei itse oikeasti ollut paikalla ja nähnyt tilannetta. Kyllä useimmiten jos osaa koiraa yhtään lukea niin huomaa että mikä on koiran mielentila.
        Ja voisin antaa sinulle tällaisen neuvon; käy tuttavillasi reippaasti uudelleen kylässä ja tutustu koiraan, mene uudelleen sohvalle istumaan ja seuraa tilannetta, pyydä ystävääsi myös tarkkailemaan koiran eleitä ja kysy onko muihin vieraisiin kohdistanut samanmoisia murinoita.

Hyvää jatkoa sinulle!

• aikaa vaatii
        ei helppo kirjoitti:

Terrierissä on jonkunverran voimallista eroa kuin rotikassa...
        meillä ei kovat äänet tepsi, vaan innostuttaa,koiraa rangaistaan kovin ottein (kovin ottein varmasti muiden mielestä, niin kuitenkin ettei koira vingu siis esim juuri tuo poskesta kiinni ottaminen tai niskasta, kunhan ymmärtää, ei tarvitse satuttaa) Ikinä ei lyödä! Se rotikka ei kuule vältämättä ihan pienestä usko, ainakaan kun ollaan vasta vaiheessa koulutuksessa. Kaikki kouluttakoot koiransa miten tykkää, pääasiahan on että saaat koirastasi yhteiskuntakelpoisen.

Ja vielä ko. tilaanteestasi. Vaikea sanoa mitään kun ei itse oikeasti ollut paikalla ja nähnyt tilannetta. Kyllä useimmiten jos osaa koiraa yhtään lukea niin huomaa että mikä on koiran mielentila.
        Ja voisin antaa sinulle tällaisen neuvon; käy tuttavillasi reippaasti uudelleen kylässä ja tutustu koiraan, mene uudelleen sohvalle istumaan ja seuraa tilannetta, pyydä ystävääsi myös tarkkailemaan koiran eleitä ja kysy onko muihin vieraisiin kohdistanut samanmoisia murinoita.

Hyvää jatkoa sinulle!

yleensähhän porukat "vieraat" ajattelee et koira on huonosti opetettu tai kunnolla opettamatta jätettykin,mitä usein myös on,kuin näkevät jonkun hihnassa vetävän tai kotona sähläävän koiran jne.täytyy kuitenkin muistaa et koira ei opi esimerkillisesti käyttäytymään muutamalla opetuskerralla,yleensä useampi vuosikin menee kuin isot rodut alkavat olla rauhallisia, mallikelpoisia jos ne ovat kunnolla opetettu.minun labbari alkoi vasta 5v jälkeen olla rauhallinen perushommat opetin kyllä ja ne se oppi nopeammin, täysin nätisti hihnassa kulkeminen,esim 1v uros labbikselle on kyllä mahdottomuus,rodun hyvin tuntien vastaan labbis kuin tulee aina katsoo mites käyttäytyy,muistuu oma koira mieleen sit.

• Misu66
        Silja kirjoitti:

..."koulutetaan" alistamalla, tulos voi olla arvaamaton ja tulla pintaan aivan yllättäin.
        Ko.rottiksen käytös ei ole normaalia, ei todellakaan. Totta on, mitä täällä on vastailtu,että leikkiin kutsuessa rottis käyttää murinaa, mutta se ei näytä uhkaavia elkeitä silloin, päinvastoin.

• tarkemmin...
        Misu66 kirjoitti:

..."koulutetaan" alistamalla, tulos voi olla arvaamaton ja tulla pintaan aivan yllättäin.
        Ko.rottiksen käytös ei ole normaalia, ei todellakaan. Totta on, mitä täällä on vastailtu,että leikkiin kutsuessa rottis käyttää murinaa, mutta se ei näytä uhkaavia elkeitä silloin, päinvastoin.

Ko. tilanteessa on myös voinut kirjoittaja ymmärtää koiran elkeet väärin jos ei osaa lukea koiraa.
        Ja tässä nyt mietinkin että mitä se alistaminen sinusta on?
        Etkö kuitenkin ole kanssani samaa mieltä että koira on perheen "laumassa" se alin?
        Kaikenlainen koulutus koiralle on alistamista, kuului siihen sitten ruumiillista tai sanallista hallintaa.
        Jos käsket koiran istua, niin sen on istuttava ja silloin se myös on alistettu sinun käskyvaltasi alle!
        Tietenkään koiraa ei ikinä tulisi lyödä tai potkia tms... koulutuksessa, mutta sanaa tottelematonta koiraa voi mielestäni ihan hyvin hieman poskesta nipistää tai niskasta.
        Kyllähän tottelemattomia lapsiakin pistetään pienen tukkapöllyn tai korvatillikan avulla ojennukseen.
        Aina pitää kuitenkin muistaa kohtuus kaikessa!

• Misu66
        tarkemmin... kirjoitti:

Ko. tilanteessa on myös voinut kirjoittaja ymmärtää koiran elkeet väärin jos ei osaa lukea koiraa.
        Ja tässä nyt mietinkin että mitä se alistaminen sinusta on?
        Etkö kuitenkin ole kanssani samaa mieltä että koira on perheen "laumassa" se alin?
        Kaikenlainen koulutus koiralle on alistamista, kuului siihen sitten ruumiillista tai sanallista hallintaa.
        Jos käsket koiran istua, niin sen on istuttava ja silloin se myös on alistettu sinun käskyvaltasi alle!
        Tietenkään koiraa ei ikinä tulisi lyödä tai potkia tms... koulutuksessa, mutta sanaa tottelematonta koiraa voi mielestäni ihan hyvin hieman poskesta nipistää tai niskasta.
        Kyllähän tottelemattomia lapsiakin pistetään pienen tukkapöllyn tai korvatillikan avulla ojennukseen.
        Aina pitää kuitenkin muistaa kohtuus kaikessa!

...koira on "alin",minkä on toteltava perheen jäseniä vauvasta vaariin mukisematta.
        Mutta alistamisena pidän koiran kohdalla nimenomaan sitä,että ruumiillista rankaisua käytetään pelotteena. Koira oppii puolustautumaan pelon hetkellä ja silloin se on arvaamaton. Toisaalta koiralta on pakko karsia tietty luonne pois, mutta sen oma persoonallisuus on silti jäätävä jäljelle.

Aikanaan,kun rottikseni pentuja myin, yksi ostaja kertoi aika hauskan tapauksen oman tuttavansa rottiksesta. Koira oli kuin "ihmisen mieli", lempeä,leppoisa jne, siis oikea Don Juan,heh. Mutta: yhden pariskunnan miestä ei syystä tai toisesta voinut sietää. Ei, ei murissut tmv., sen sijaan joka kerta,kun ko.pariskunta meni kyläilemään, rottis meni miehen viereen, nosti jalkansa ja liritti suoraan miehen jalalle. Että näinkin..... Tarina ei kerro, jatkuiko pariskuntien yhteydenpito ja vierailut....

• kirjoittaja
        Misu66 kirjoitti:

...koira on "alin",minkä on toteltava perheen jäseniä vauvasta vaariin mukisematta.
        Mutta alistamisena pidän koiran kohdalla nimenomaan sitä,että ruumiillista rankaisua käytetään pelotteena. Koira oppii puolustautumaan pelon hetkellä ja silloin se on arvaamaton. Toisaalta koiralta on pakko karsia tietty luonne pois, mutta sen oma persoonallisuus on silti jäätävä jäljelle.

Aikanaan,kun rottikseni pentuja myin, yksi ostaja kertoi aika hauskan tapauksen oman tuttavansa rottiksesta. Koira oli kuin "ihmisen mieli", lempeä,leppoisa jne, siis oikea Don Juan,heh. Mutta: yhden pariskunnan miestä ei syystä tai toisesta voinut sietää. Ei, ei murissut tmv., sen sijaan joka kerta,kun ko.pariskunta meni kyläilemään, rottis meni miehen viereen, nosti jalkansa ja liritti suoraan miehen jalalle. Että näinkin..... Tarina ei kerro, jatkuiko pariskuntien yhteydenpito ja vierailut....

Ja myös minä kanssasi samaa mieltä siitä että koiraa ei pidä rankaista kohtuuttomasti. Esimerkiksi juuri lyömällä, tai potkimalla, repimällä, tai riuhtomalla.
        Mutta, itse koulutan kovapäistä rotikkaani myös ruumiillisella kurituksella jos ei muu auta. Tällä ruumiillisella kurituksella tarkoitan esimerkiksi niskavilloista tukistamista, tai huulista puristamista ( kuin ottaisit koiralta jonkun irti suusta... ) jos ymmärrät mitä tarkoitan, en siis usko että koira rupeaa sen perusteella pelkäämään. Ja tällaista kuritusmuotoa en käytä kuin vain pakon edessä = koira ei ole kuulevinaankaan, kuten esimerkiksi yrittää leikkiä kädellä (pitää kiinni) eikä kielloista huolimatta lopeta = käytän tätä "kovempaa" menetelmää.
        Koiran pahoinpitelyä en missään tapauksessa hyväksy.

Ja sitten tuohon tapaukseesi "pissapoika" : ).
        Kuulostaa aika hauskalta, tai hauskalta ja hauskalta miehen mielestä joka aina sai pissasuihkun kintuilleen... mutta on mukava kuulla näitä ronttien kepposia, niillä kun aina välillä tuntuu tuo järjenjuoksu olevan vähän hitaan puoleista... : ) vaikka ihania koiria ovatkin.

• jästipää
        Misu66 kirjoitti:

ihmettelen tota käytöstä. meidän rotikkakin murisee omalle porukalle ainakin mutta se haluaa vaan leikkiä. Ei ikinä ole tosissaan purru. Joskus näykkii kun oikeen innostuu veuhottamaan sen kanssa. Niin siis sitä vaan että voiko rotikkaa kasvaattaa alistamalla? Meidän on niin jästipää että pitää olla tosi paha että sen saa vähänkin häpeemään esim jos on tehnyt jotain pahaa. ei sitä kyllä alistaa pysty. Tosi kovalla koulutuksella ja kurilla olen saanut siitä kyllä "alempiarvoisen" ja tottelevaisen kaverin ja mahtava koira onki kun ei liikaa innostu juroilemaan.

• kun olin
        Silja kirjoitti:

...kaikille vastauksista! :)

Joo, kyllä se oli mielestäni uhkaavaa se murina. Kuten kerroin, olen kasvanut koiran kanssa ja ns. leikkimurina on siis sitä kautta tuttua. Se on liittynyt aina hauskaan leikkitilanteeseen, olen aina heti ymmärtänyt mistä on kyse ja se ei ole ikinä aiheuttanut minkäänlaista pelkoa.

Tämän rottiksen kanssa taas minulle tuli tosi pelokas olo...intuitio sanoi, että "varo tota koiraa" ja minua alkoi todella ahdistaa, vaikka yritin ajatella, etten todellakaan ole tehnyt mitään sellaista, mistä johtuen koira voisi olla aggressiivinen!

Se tosiaan tuli siihen ihan eteeni, työnsi päätään syliini, tuijotti kulmien alta, veti korvat luimuun ja aloitti matalan ja uhkaavan murinan.:-O Aargh!!! Olin hetken siinä sohvalla seinän ja murisevan rottiksen välissä, enkä todellakaan olisi uskaltanut yrittää nousta siitä...

Ja tämä murina siis seurasi välittömästi hännänheilutuksen, kiehnauksen ym. jälkeen! Sitten omistaja veti koiran pois ja komensi, jonka jälkeen koira pysyi hetken poissa ja sitten toi häntää heiluttaen lelua, lähti pois, tuli taas hakemaan silityksiä, ja aloitti uudelleen murinan ja mulkoilun yhtä yllättäen. Tosi epävakaan ja pelottavan tuntuinen koira mielestäni.

Omistaja reagoi tilanteeseen tyyliin: " Voi, mitä pikkuinen nyt on pelästynyt? Se näyttää ihan siltä, että se pelästyi jotain? Varmaan sitä, kun sä haiset kissalle." Ihmettelin kovasti. Ainahan ihmisten mukana tulee vieraita hajuja. Meillä ainakin koira vaan innostuneena nuuskii ja ehkä voi hämmästellä jos on oikein erikoinen haju, muttei kyllä koskaan pelkää tai käyttäydy uhkaavasti sellaisen takia.

Kauheeta oliskin sellainen koira, joka olis noin epäluuloinen! Kyllä mulle jäi pelko
        tätä kyseistä koiraa kohtaan ja vähän muutenkin. Nyt pitäis varmaan äkkiä tavata ihania koiria, ettei se jää päälle... :/

tuttuni maatilalla..schäferi vahti kuttuja ja nousi ystävääni vasten murisemaan eli sanoi koirien kielellä tämä on minun alue ja minä vahdin täällä..varoitti siis...tämäkin voi olla syy eli ottaa vahtityöt vakavasti..itseäni ei schäferi komentanut koska olin jo aiemmin tuttu...eikä nähnyt tarpeelliseksi minua höykyyttää.

• koira

olikohan kyseessä urina vai murina?? koirani rotikanpuolikasnarttu ilmoittaa urinalla haluavansa esim.ulos, mutta varoittava murina on erillaista, jolla se "pyytää" uroksen pysymään kaukana esim. luustansa.

• UrosBokseri2X
        labu kirjoitti:

Aika kummaa.. Olisi kai se hampaitaan esitellyt jos vihainen olisi ollut.. Mutta kai omistajat olisivat sanoneet jos koira ei olisi tarkoittanut hyvää.. meijänki koira "juttelee" murisemalla, ihmisille joista se pitää, se vetää kanssa korvat taakke ja murisee ja pörisee.. En tiiä sitte.. yks vaihtoehto voi olla et se vaistos että pelkäät sitä, ja testas sua..

Munkin koirat murisee leikkiin innostaessaan... Mun koirien kehonkielestä kyllä näkee sen millon murisevat tosissaa ja millon leikillään. Tosissaan muristessaan eivät välttämättä näytä hampaita, mutta pää laskee alas päin ja muutenkin jähmettyvät paikoilleen. Leikillään muristessa takapuoli pyörii, jalat teppasee ja katse ettii leluja... Toki löytyy sitten vielä yksi murina, "huomiota mulle" murina. Sillon koira tulee istumaan eteeni murahtelee ja antaa tassua, saattaa aluksi katsoa silmiin muristessa, mutte ei mitenkään alistus mielessä, vaan sillälailla pyytävästi. Viestiketjun alottajana miettisin sitä laskiko koira päätään alas muristessaan ja katsoessaan häntä. Koska jos koira teki näin tulkitsen sen itse agressiiviseksi eleeksi. Kun koira ei näyttänyt hampaitaan (jos muistan oikein) ja jos se ei laskenut päätän muristessa, kyseessä saatto olla vaan leikkiin kutsu. Mutta hampaiden näyttö, pään laskeminen alas intensiivisesti tuijottaen on mielestäni aina agression eleitä.

• kirjoittaja kirjoitti:

Ja myös minä kanssasi samaa mieltä siitä että koiraa ei pidä rankaista kohtuuttomasti. Esimerkiksi juuri lyömällä, tai potkimalla, repimällä, tai riuhtomalla.
        Mutta, itse koulutan kovapäistä rotikkaani myös ruumiillisella kurituksella jos ei muu auta. Tällä ruumiillisella kurituksella tarkoitan esimerkiksi niskavilloista tukistamista, tai huulista puristamista ( kuin ottaisit koiralta jonkun irti suusta... ) jos ymmärrät mitä tarkoitan, en siis usko että koira rupeaa sen perusteella pelkäämään. Ja tällaista kuritusmuotoa en käytä kuin vain pakon edessä = koira ei ole kuulevinaankaan, kuten esimerkiksi yrittää leikkiä kädellä (pitää kiinni) eikä kielloista huolimatta lopeta = käytän tätä "kovempaa" menetelmää.
        Koiran pahoinpitelyä en missään tapauksessa hyväksy.

Ja sitten tuohon tapaukseesi "pissapoika" : ).
        Kuulostaa aika hauskalta, tai hauskalta ja hauskalta miehen mielestä joka aina sai pissasuihkun kintuilleen... mutta on mukava kuulla näitä ronttien kepposia, niillä kun aina välillä tuntuu tuo järjenjuoksu olevan vähän hitaan puoleista... : ) vaikka ihania koiria ovatkin.

:):)

• mä vaan

Kuulostaakin kauheen vaaralliselta...
      Meidänkin rotikka tekee tota samaa, "murisee" vetää korvat hasuun asentoon ja tuijottaa (sekin on varmaan päästänsä vialla???). Tarkottaa kylläkin tällä pelkkää leikkiin pyytämistä tai lisää rapsutuksia. Ja toi kauheen vaaralliselta ja pelottavalta kuulostava "murina" on varmasti sitä hyvän olon/huomio murinaa.
      Arvaaa vaan kuinka moni muu rotikka sitä tekee käyppä vaikka kysäseen Lemmikkipalstan Rottweiler forumilta ;)

Vai oiskohan se koiruus kuitenkin haistanut sun pelkos... ja päättäny lisätä vähän vettä myllyyn.

• may

Mein rekku murisee kun se kerjää rapsutuksia tai huomiota, haluaa leikkiä, on tavattoman innostunut tai haluaa "jutella" joko ihmisen tai toisten koirien kanssa. Ja nyt se murisee omalla paikallaan täydessä unessa...:D

Murinaa on toki monenlaista, noi edellämainitut murinat eroaa paljon varoitusmurinasta... Omistajat varmaan ite tuntevat koiransa äänet ja niitten tarkoitusperät.

• vfdfvdfv
        may kirjoitti:

Mein rekku murisee kun se kerjää rapsutuksia tai huomiota, haluaa leikkiä, on tavattoman innostunut tai haluaa "jutella" joko ihmisen tai toisten koirien kanssa. Ja nyt se murisee omalla paikallaan täydessä unessa...:D

Murinaa on toki monenlaista, noi edellämainitut murinat eroaa paljon varoitusmurinasta... Omistajat varmaan ite tuntevat koiransa äänet ja niitten tarkoitusperät.

Aivan samanlainen murina "kone" on tuo meidänkin rotikka.

Kyllä siinä on niin selvä ero äänessä kun muristaan ns. oikeasti.

• sitä vain rangaistaan tarvi...

Nykyajan suuri typeryys on se, että häiriökäytöksestä koiria ensin rangaistaan ja sitten hyvitellään. Koirien kanssa tilanteiden pitää olla selkeitä. Eli niitä vain rangaistaan siten, että häirökäytös loppuu. Mutta koskaan rankaisemisen jälkeen koiria ei pidä hyvitellä Niitä pitää palkita(hyvitellä) vain koulutustilanteessa silloin kun koira tekee asiat hyvin. Mutta noissa murinatilanteissa vain turpaan ja piste. Vain sillä tavalla läksy menee perille.

• rotthater

hah hah, ei sellaista ole olemassakaan!! Ja sielllä kylässä ei enää todellakaan kannata kyläillä oman turvallisuuden vuoksi. Sellaiset rotikan omistajat on sairasta porukkaa, se on fakta. Kannattaa jokaisen miettiä mitä eroa on machoilun tarpeisella rotikan omistajalla ja kissan omistajalla.

• hidas liikkeissäsi

Onko paljonkin tiputettu vauvana päälleen ? heitetty koppeja ja unohdettu ottaa joka kerta kiinni ?

2006 vuonna kirjoitettu viesti ja vastaat siihen 5 vuoden viiveellä. heehheehheehee

• Ja se on rotikan vika? Saathan pikku puudelistaki vihasen,mut sitä ei noteerata. Rottis ei oo sen sekopäisempi ku kasvattajansakki. Nää ulkomaan kopiot on aina lehtien palstoilla!!! Siis miksi lähetään hakemaan ulkomailta sukusiittosia pentuja ja saada koko rotu tuomittua? Rottis on mitä lempeempi ja uskollisempi rotu, ku moni muu,mutta sen maine pilataan jollain yksittäis tapauksilla, jossa on osallisena joku pentu hautomon sekopää!

• Neljän suora

Dominanssiahan tuo oli selvästi. Omistajien olisi pitänyt katkaista homma jo heti alkuunsa kun koira alkoi kantelemaan lelujaan ja häiriköimään vieraita liian energisesti. Erityisesti nuori uros kokeilee rajojaan helposti, ja vieraat osaamattomat ihmiset lienevät helppo nakki täläiselle kokeiluille.

Oma uros jos uskaltaisi syyttä pöristä yhdellekään vieraalleni, saisi niin ympäri korvia jotta tietäisi saaneensa.

Sanoisin että normi uros kyseessä, jolla hiukan vääränlainen, ja epäjohdonmukainen kasvatus.

• kipu sattuu

Korvatulehdus?? Kovapäiset rotumme edustajat omistavat ison kipukynnyksen. Jos korvissa vikaa päähän koskeminen lisää kipua. Omistaja ei välttämättä tutki korvia jatkuvasti eikä näin ollen huomaa korvatulehdusta.
      Omistaja ei myöskään välttämättä silittele koiraa pään alueelta, itse ainakin halaan koiriani ja rapsuttelen ja pyörittelen niskakarvoja.

Oman koiran kohdalla hoito meneillä tällä hetkellä, kipuun sai tulehduskipulääkitystä joka auttoi heti rauhoittavasti.

Aina kun koira reagoi normaalista käytöksestä poiketen kannattaa tutkailla korvat ja myös silmät ym.

• joojoo

Oli yllä pari jtn asioista tietävää, muut täyttä puppua. Ollut rotikoita pareittain, samoin muita rotuja. Yksikään koirani ei "hamua" käsiä, ihmistä tai olisi lähtenyt ilmavoimiin. Myös lopetin rotikoiden murinat, vaikka tuntuu olevan niille tyypillistä. Mut se vaatii professorin tulkitsemaan sitä. Parempi ku ei murraa. Rotikat ovat ihania,parhaita koiria muttei kaikille. Ei sovi arkajaloille, sillä hihnalla "viestitys" saa mopen puolustamaan isäntäänsä. Jos uskaltaa, pystyy pitämään aamuyöstä puolensa nakkarilla, taksijonossa ja hermot muutenkin kunnossa ja osaa kouluttaa koiria. Niille rotu sopii, vaikka rotu on pehmentynyt huomattavasti vuosien saatossa. "Kovapäistä" rotikkaa koulutukseen tuskin löytyy, siksi en ko. rotua enää hanki, sama tuppaa pätemään kaikkien rotujen kohdalla. Virkakoiriakaan saa kuin muutamasta kennelistä. Koirien pehmentyminen on suoraan verrannollinen niiden käytökseen. Vain nätit, kiltit (pehmeät) jatkavat sukua, niin on vähemmän koiraongelmia ja silti jotain ongelmia tuntuu jokaisella koiran omistajalla olevan, harmi...

• taas historiaa

Taas vastattu vuoden vanhaa juttuun. No tarina varmaan jatkuu.

• Rottiksella on myös hyvä hajuaisti :) Haistaa kuulemma hormoonitki?

• moonismoonis

No ainakin kuukautiskierron...

• moonismoonis kirjoitti:

No ainakin kuukautiskierron...

no silleen

• Rottweiler<3

Media saa rottweileristä vaarallisen! Kun tilastoja katsotaan,pittbullit on riistänyt eniten henkiä,ei rotikat.

Meidän rotikka oli mitä ystävällisin!
      Tää on ihan väärin et koira on aina se vika,katotaanko koskaan pintää syvemmälle?
      Usein vika kytee jossain muualla,riittämätön koulutus,huonot kokemukset tai kaikessa yksinkertaisuudessaan:OMISTAJA/ T
      Hankkikaa sitten puudeli tai vastaavasti lelukoira jos ei tälläsestä rodusta saada kunnon koiraa vaan "TAPPAJA" Rottweilereiden puolesta puhuja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3718
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2990
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      274
      2775
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1925
    5. Trump syyttää Bideniä ja Obamaa lentoonnettomuudesta!

Ukko on ihan seonnut.
      Maailman menoa
      222
      1459
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1078
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1047
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      994
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      951
    Aihe