Valojen hionta!

lamppu

Kukapa osaisi valaista ihan aikuisten oikeasti että olisiko mitään taikoja joilla saisi tuosta mondeosta umpiot kuntoon? (juu juu, uudet tietenkin mut maksavat kuitenkin maltaita) Siis katsastusmies kehui valoja aika sameaksi jota ne ovatkin eikä vähiten sen vuoksi kun autolla on höyläätty lähes 250th/km varmaan pelkästään hiekkarekkojen perässä sillä kyllä se umpion pinta on niin täynnä pientä hiekan "hiontajälkeä". Itse peilipinnoista en niin tiedä missä kunnossa ovat mutta eikai nekään varmaan enää uutta vastaa. Tehdäänkö jossain mitään hiontaa umpion pinnoille tai onnistuisiko jollain konstilla itse saada ne sileäksi ja kirkkaaksi? Halkeami eikä mitään kiveniskuja niissä ole joten sen puoleen ne ovat ehjät.

12

10080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallo

Lasi- ja muovipinnatkin saa kyllä hiomalla ja kiilottamalla uudelleen kuntoon. Ihan hetkessä ja hosumalla tuo ei onnistu, jos haluaa hyvän lopputuloksen.

Hommaan tarvitset myllytyskoneen tai epäkeskohiomakoneen. Jos pinta on jo reippaasti samentunut, liikkeelle voi lähteä vesihiomapaperilla (n. 1500). Karkeammallakin paperilla voi aloittaa hiljalleen karkeutta vähentäen. Hiot kunnes pinta tuntuu tasaiselta. Tässä vaiheessa pinta on sileä, mutta täysin matta. Jatkat hiomatahnalla, esim. Farecla G3. Jos haluaa huippukiiltävän pinnan, voi vielä lopuksi käyttää G10. Jos umpion pinnassa on vain pientä samentumaa, kannattaa käydä läpi vain tuo kiillotusvaihe.

Esim. Novus tekee lasihiontaa, mutta tulee varmasti teetettynä kalliiksi.
      http://www.novus.fi/Lasihiointa.php

• ohjeet

edellisessä viestissä.......fareclaa ja lumppulaikkaa...sillä se onnistuu......ja ihan itsekkin tehtynä..

• ohjeet kirjoitti:

edellisessä viestissä.......fareclaa ja lumppulaikkaa...sillä se onnistuu......ja ihan itsekkin tehtynä..

joissakin autoissa tosiaan tuollaistakin vikaa, vai onko tämä pelkkä provo? Omalla patonginpätkällä ajettu vasta vajaa 300 Mm eikä mitään vastaavaa havaittu enkä muiltakaan kuullut.

• lamppu
        sitroen kirjoitti:

joissakin autoissa tosiaan tuollaistakin vikaa, vai onko tämä pelkkä provo? Omalla patonginpätkällä ajettu vasta vajaa 300 Mm eikä mitään vastaavaa havaittu enkä muiltakaan kuullut.

Eipä tuo mondeo ole kauaa ollut mulla joten huono sanoa onko noi umpiot alkuperäiset, onhan ne saatettu vaihtaa vaikka kolarikorjauksen yhteydessä.
        Mitä yleensä lasipintojen kulumiseen tulee niin eiköhän se ole loppupelissä kiinni siitä millaisissa olosuhteissa ajelee.
        Itse muistan hyvin kun vaihdatin taannoin tuulilasin johonkin vanhaan romuun juuri sen takia kun se oli niin samea ettei sopivassa auringonpaisteessa sillä kertakaikkiaan nähnyt ajaa kun oli sopivasti varjopaikka edessä. Ajelin pari päivää myöhemmin sillä rotiskolla hiekkarekan perässä tuollaiset 15km niin olipa yllättävän paljon juuri tuollaisia pieniä jälkiä tuulilasissa kun ukkojen kans sitä sitten ihan syynäämällä syynättiin.
        Kai se lasi kuin lasi kestää ihan hyvin jos olosuhteet on hyvät mut ainakin tuohon mondeoon on vaihdettu tuulilasi vastikään ja säästetty oli siinäkin eikä oltu raaskittu laittaa sitä lämmitettävää lasia vanhan lämmitettävän tilalle.

• Mondeo..
        lamppu kirjoitti:

Eipä tuo mondeo ole kauaa ollut mulla joten huono sanoa onko noi umpiot alkuperäiset, onhan ne saatettu vaihtaa vaikka kolarikorjauksen yhteydessä.
        Mitä yleensä lasipintojen kulumiseen tulee niin eiköhän se ole loppupelissä kiinni siitä millaisissa olosuhteissa ajelee.
        Itse muistan hyvin kun vaihdatin taannoin tuulilasin johonkin vanhaan romuun juuri sen takia kun se oli niin samea ettei sopivassa auringonpaisteessa sillä kertakaikkiaan nähnyt ajaa kun oli sopivasti varjopaikka edessä. Ajelin pari päivää myöhemmin sillä rotiskolla hiekkarekan perässä tuollaiset 15km niin olipa yllättävän paljon juuri tuollaisia pieniä jälkiä tuulilasissa kun ukkojen kans sitä sitten ihan syynäämällä syynättiin.
        Kai se lasi kuin lasi kestää ihan hyvin jos olosuhteet on hyvät mut ainakin tuohon mondeoon on vaihdettu tuulilasi vastikään ja säästetty oli siinäkin eikä oltu raaskittu laittaa sitä lämmitettävää lasia vanhan lämmitettävän tilalle.

Onko sulla 93-97 malli? Siinähän valot myös kärsii kun umpion sisällä oleva neliskanttinen lasi tummuu. Olen kuullut, että tämän voi ottaa pois ja valoteho paranee.

• lamppu
        Mondeo.. kirjoitti:

Onko sulla 93-97 malli? Siinähän valot myös kärsii kun umpion sisällä oleva neliskanttinen lasi tummuu. Olen kuullut, että tämän voi ottaa pois ja valoteho paranee.

Toi mondeo on -96 enkä mä ole niin tutkaillut niiden umpioiden rakennetta sen tarkemmin kun korjaus jää kesälämpimille kuitenki mut olishan tuo mukava tietää jo etukäteen mitä noille voi tehdä vai onko ne vain vaihdettava. Hyvähän ne tietenkin ois saada kirkkaiksi jo nyt kun on pimeät ajat mutta kokeillaan ajella nyt tämä lumi noilla ei ne kuitenkaan aivan onnettomat ole.
        Tuli kyllä mieleen sellainen seikka että kun katsastusmies moitti noita valoja himmeiksi niin sillähän taisi olla se valokytkin siinä perusasennossa jolloin tuossa mondeossa ajovalot toimivat alennetulla jännitteellä. Sen alennetun jännitteen vaikutuksen näkee selvästi kun kääntää valokatkaisijan asentoon milloin pitkätkin toimivat, silloin ajovalot palavat huomattavasti kirkkaammin.

• lamppu
        lamppu kirjoitti:

Toi mondeo on -96 enkä mä ole niin tutkaillut niiden umpioiden rakennetta sen tarkemmin kun korjaus jää kesälämpimille kuitenki mut olishan tuo mukava tietää jo etukäteen mitä noille voi tehdä vai onko ne vain vaihdettava. Hyvähän ne tietenkin ois saada kirkkaiksi jo nyt kun on pimeät ajat mutta kokeillaan ajella nyt tämä lumi noilla ei ne kuitenkaan aivan onnettomat ole.
        Tuli kyllä mieleen sellainen seikka että kun katsastusmies moitti noita valoja himmeiksi niin sillähän taisi olla se valokytkin siinä perusasennossa jolloin tuossa mondeossa ajovalot toimivat alennetulla jännitteellä. Sen alennetun jännitteen vaikutuksen näkee selvästi kun kääntää valokatkaisijan asentoon milloin pitkätkin toimivat, silloin ajovalot palavat huomattavasti kirkkaammin.

En ole niin seurannut tarkoin sitä valojen tarkastusta katsastuksessa mut nyt tuli mieleen että mahtanee olla pitkät päällä kun se valojen suuntaus tarkistetaan. Silloin mun teoria tuosta alennetusta jännitteestä ei pidäkkään kutiaan.
        No oli miten oli mut on ne lampun pinnat silti melko matat ja kai niille on jotain tehtävä vaikka mielestäni valot on näyttäneet ihan hyvin pimeällä.

• Sulla
        lamppu kirjoitti:

En ole niin seurannut tarkoin sitä valojen tarkastusta katsastuksessa mut nyt tuli mieleen että mahtanee olla pitkät päällä kun se valojen suuntaus tarkistetaan. Silloin mun teoria tuosta alennetusta jännitteestä ei pidäkkään kutiaan.
        No oli miten oli mut on ne lampun pinnat silti melko matat ja kai niille on jotain tehtävä vaikka mielestäni valot on näyttäneet ihan hyvin pimeällä.

Katsopas sinne umpion sisälle, siellä näkyy semmoinen tupakkiaskin kokoinen kellertävä lasi sen kun uusii/poistaa valoteho paranee huomattavasti!

• kukaanhan
        lamppu kirjoitti:

ei tunnusta ajavansa liian lähellä toisen puskuria kun kysytään. Liikenteessä asia on niin että 80% ajaa 10m välein. Menee kait siinä lasit/lamput huonoon kuntoon.

• Umpiot
        lamppu kirjoitti:

Eipä kannata alkaa mitään hiomarumbaa tekemään. Teet niinkuin minä... ostat motonetistä uudet umpiot!

sen jälkeen et meinaa uskoa silmiäsi kun rupeat pimeällä ajamaan. Kannattaa ehdottomasti. Maksoivat tuossa joulukuussa -05 n. 160 € /yhteensä.

• lamppu
        kukaanhan kirjoitti:

ei tunnusta ajavansa liian lähellä toisen puskuria kun kysytään. Liikenteessä asia on niin että 80% ajaa 10m välein. Menee kait siinä lasit/lamput huonoon kuntoon.

Varmaan sekin vaikuttaa auton keulan pintojen kestävyyteen tosiaan kun hierotaan siinä puskurissa kiinni mut mä ainakin pystyn rehellisesti sanomaan että pidän turvavälin lähes aina. (ohitustilanteessa tietenkin saattaa joskus käväistä lähelläkin edellä menevän takapuskuria)
        Muijalle siitä perässä roikkumisesta saa olla sanomassa vähän väliä eikä se ilmeisesti usko että kannattaa se turvaväli pitää ennenkuin se pamauttaa jonkun perään. Eihän se niin hirmu vaarallista välttämättä ole jos pamauttaa peräkolarin mut varsinkin maantienopeuksissa saattaa viikatemies niittää oikein kunnolla jos sattuu kolariauto pyörähtämään vastaantulevien kaistalle ja sieltä hurauttaa tukkirekka sumaan....

• lagoste
        Mondeo.. kirjoitti:

nii ne on linssi nimellä myynnissä ne muovit jotka on siellä umpion sisällä ja ei saa muualta kuin voortin liikkeestä eikä niitä voi ottaa pois muuten menee valokuvio perseelleen.. Mutta nuita ajovalojen laseja on saatavana myös rihlattuna mutta en oikeen oo löytäny vielä kun en tiedä että onko tuossa -96 mallissa ne rihlatut lasit loppuu niitten linssien kans saikkaaminen ku saa semmoset lasit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe