Kuinka Halvalla saa?

Tehdastyöläinen

Mitenkä saisi mahdollisimman halvalla rakennettu
n.110m2 yksikerroksisen omakotitalon
missä kannattaa säästää kannattaako unohtaa
rakentaa suorasta siitäkin olen kuullut monenlaista juttua säästää ja ei säästä.
Tilanne on se että ei viitsisi laittaa itseään
ahtaalle siitäkin on esimerkkejä lähistöllä...
saisiko 100 000 rakennettua? jos ei tontin hintaa
enään lasketa.

24

9482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä haluaa

      Selvitä mitä talo pitää sisällään, tarkoitan rakenteita. Jos pystyy itse tekemään niin ei parempaa tienistia saa mistään normaalista työstä. Tuo kokoisen talon paketin hinta noin 50k€ joka on noin 300 000 mk. Toisaalta tuonne talon sisälle tulevalle tekniikalle kuluu paljon rahaa eli riippuu mikä on varustelutaso. Jos on tarkka ja pystyy tekemällä kaiken itse niin varmasti tuohon 100k€ pääsee.

      • Tehdastyöläinen

        Ajatuksena on ollut aivan perustalo eli kaikki
        mahdollisimman halvalla ja aivan peruspohja ratkaisu suorasähkö ja joku pienitakka keskelle siis nuukuuden nuukuus sellainen riittää meidän perheelle. Ainoa mikä pelottaa on kalliopohja tontilla ja muut tontin työt. itseltäni löytyy melkovarmasti sähkömiehet,lvimiehet ja paljon apuvoimaa.

        Eli tässä oli hiaman tarkennusta
        kiitoksia jo edellisistä vastauksista.


      • Tehdastyöläinen kirjoitti:

        Ajatuksena on ollut aivan perustalo eli kaikki
        mahdollisimman halvalla ja aivan peruspohja ratkaisu suorasähkö ja joku pienitakka keskelle siis nuukuuden nuukuus sellainen riittää meidän perheelle. Ainoa mikä pelottaa on kalliopohja tontilla ja muut tontin työt. itseltäni löytyy melkovarmasti sähkömiehet,lvimiehet ja paljon apuvoimaa.

        Eli tässä oli hiaman tarkennusta
        kiitoksia jo edellisistä vastauksista.

        lähde siitä, että sähkäreitä ja putkareita ym. ei löydy. Ei sitten pety, kun alkaa tekemään.

        Lue threadi 1000 ja 1 kompastuskiveä, niin päsee jo pitkälle


    • että tekisit

      talon alle tonnin neliöhinnalla. Forget!

      Pieneenkin taloon pitää laittaa ne kalleimmat tilat eli keittiö ja kylppäri. Lisäksi tämän päivän talotekniikka (esim. lvi, sähköt) maksavat. Ja onhan se todettu jo tuhanteen kertaan, että maansiirtotyöt ylittävät aina budjetoidun, koska kukaan ei varmuudella tiedä ennen kaivamista mitä sieltä eteen tulee.

      Rakentaminen on stressaavaa, mutta vielä stressaavammaksi kaikki muuttuu, jos täytyy murehtia rahan riittävyyttä. Kukaan ei lahjoita toiselle ilmaiseksi työpanostaan, se on ihan varma. Omalla työllä voi säästää, mutta se vaatii paljon oma-aloitteisuutta, kaikki työvaiheet pitää opiskella ja kysyä joltakin viisaammalta (esim. vastaavalta).

      • vanhami

        On mahdollista onnistua. Tarkkana saa olla ja kaikki pitää duunaa itse, mutta....

        Esim meillä perustukset 116m2, maksoi maansiirtoineen abt 24 tonnia, vesiliittymä 17,5 tonnia, putkiurakka 12,8 tonnia, ilmastointi itse tehtynä 3 tonnia, sähköt 10 tonnia, hetkinen, siitähän tuli jo 67000 eur, mitäs ne talopaketit maksaa. ai niin ja se vastaava, niin ja ne lupamaksut, jollain se pitäisi sisustaakkin.

        Väitän, että hirveän paljon halvemmalla, ei pysty pienempääkään taloa tekemään. putkiurakasta ehkä hieman ja sähköistä hieman, muut maksaa vääjäämättä.


      • Onnistu

        Höpö höpö

        riipu kaverin osamis taidoista ja talko porukasta.

        keittiön ja kylpärin voi tehdä myös todella halvalla.

        ei aina pidä pitää normaleja ratkaisuja joinakin mitta puuna. kylpärin II luokkan laata tai laataliiken poisto kasoja.mm

        maansirto töiden kohdalla. talo vain kieretävien tai isketävien teräspaalujen varan niin minimoitu maanrakenus työt.

        kyllä konsteja on jos on taitoa.

        mistäs sinä tiedät tämän kaverin sukulaisten/tuttujen halukuuta autta projektissa??

        ainakin minä osalistun aina tarvitaessa talkoisin ja aina on löyttynyt kaveria apuun tarvitaessa.


    • tehden

      pystyy. Jos osaat tehdä itse tai lähisuvusta löytyy ammattimiehiä, niin varmasti tuollaisen talon rakentaa alle sadalla tonnilla. Mutta maaperän täytyy olla hyvä. Me rakennettiin viitisen vuotta sitten n. 100 neliöinen talo talleineen 400 000 markalla. Ainoa ulkopuolinen oli sähkömies, joka kävi tekemässä kytkennät. Talo on toki ihan perustalo, mutta nätiksi ovat kehuneet. Ja rakentamiskustannuksethan ovat tuosta jonkin verran nousseet.

      • Tehdastyöläinen

        Terve
        Siis teitte suorasta kaikki kuinka kauan tuollainen talo projekti kesti rakentaa
        mihin upposi eniten rahaaa?

        Meillä on mielessä ollut aivan perustalo ja säästö linjalla joka asiassa eli ei aivan näitä öky rakentajia vaan kaikista halvimmalla täytyisi
        päästä ei talleja korkeentaa autokatos suorasähkö
        takka keskelle periaate ja apuvoimia löytyy...


    • pitkästä

      Ostat Länsi-Uudeltamaalta vanhan.

      110 m2 1krs puutalo maksaa minimissään 140000 € siihen päälle tontti, liittymät ja oma työpanos(pois töistä 5kk) eli puhutaan absoluutti minimissään summasta 155000 €.

      Jos et usko, petät vain itseäsi !
      Nyt varattava 170000 € jos uutta halajaa.
      Huomaa työmatkaetäisyydet kanssa.

    • No name

      Halvin vaihtoehto löytty varmaan osoitteesta http://www.alvsbytalo.fi/. Sieltä kun kaikki tulee yhtenä pakettina, ei pääse homma leviämään käsistä pintamateriaaleja ja keittiöt tilatessa.

      Jos perustamisolosuhteet ovat normmalit saat talon pystytettynä noin sadalla tonnilla. Lisäksi joudut maksamaan viranomaisille menevät maksut, pihatyöt sekä vesi yms liittymät.

    • uskoteltua itselleen

      selviävänsä halvemmalla talon rakentamisesta kuin muut, luonnollisesti ne joilla on mennyt enemmän rahaa ovat myös tyhmempiä ja taitamattomampia.

      • olosuhteet ja paikka vaikuttaa helvetisti.

        Niinkuin meillä esim vesiliittymä tuli maksamaan buidjetoidun 4500 euron sijasta 17500 eur.

        Maansiirtotyöt kusi, vaikka itse ajettiin konetta ja maita dumpattii kavereiden takapihoille ym.

        Joskus on vaan asioita, että kertakaikkiaan ne vaan maksaa ja ne on vaan maksettava, ja budjetti kusee sen takia.

        Perus älvarin hinta on poljettu alas siitä varmaan saa avaimet käteen halvimmalla. Muutoksia sitten ei paljonkaan tehdä. tähänkin sen pari kolme kymppiä saa heittää heti kättelyssä päälle. perushinta 100000 eur 30000 eur = talo


    • Rakennusyrittäjä

      Ei se kummosempaa vaadi kuin 10 v. kontakteja ja suhteita alan ihmisiin, tietää mistä saa mihin hintaan. Muutamia koneita jos ei ole joutuu jotakin pientä korvausta maksamaan että siirtelee ja tuo maata tontillesi. Lisäksi tuo alv 22000 siirretty yrityksen kuluihin. Että kyllä se siintä.

    • Nuuka arkkitehti

      Samaa on mietitty itsekin, minkä helvetin takia talosta pitäisi maksaa yli 100 tonttua...

      1. Kallioinen tai muuten kantava tontti, johon itse tuot hiekat ja muuraat perustuksen harkoista tai tontilta löytyneistä kivistä.
      2. Talon pohjamuoto suorakaide, ei mutkia pohjassa, lyhyet jännevälit eli ns. paritupa tai rintamamiestalo (massiivipuun käyttömahdollisuus: ullakon välipohjan teet oman mettän tukeista), huopakatto.
      3. Puurunko, julkisivu pysty/rimalaudoitettu, omat maalit
      4. Pesuhuone: aluksi pelkkä tilavaraus eli käyt peseytymässä jossakin muualla. Pihalle sauna, jossa puinen rossipohja, muuripata, vedet kaivosta.
      5. Vedet kaivosta, jätevedet suodatetaan
      6. Lämmöneristeet sahanpurua, sammalta, sanomalehtiä ja muuta mukavaa
      7. Sähköt: kunhan jonkun piuhan saat ulkoseinääsi
      8. Keittiöön riittää kalusteeksi tiskiallas ja astiankuivauskaappi, joka on suomalaisen asuntosuunnittelun kaikkien aikojen suurin keksintö.

      Luksusta saat kun teet kunnon varaavan muurin taloosi, johon yhdistät keittiön puuhellan, takan ja leivinuunin.

      Eli kattot vaan miten vielä 1950- luvulla talot rakennettiin ja kopsaat siitä. Omaa työpanostasi varten otat töistä vuorotteluvapaata tai lomautuksen 6-12 kk ajaksi, maksaa kyllä itsensä takaisin.

      • resetti mutta

        rakennslupaa ei saa ko talolle ja kunnolliset suunnitelmat maksaa kuitenkin tuhansia.

        Ja paluuta menneisiin ei ole ja alle 100 te ei rakenna mitään.


      • Avoimin mielin eteenpäin
        resetti mutta kirjoitti:

        rakennslupaa ei saa ko talolle ja kunnolliset suunnitelmat maksaa kuitenkin tuhansia.

        Ja paluuta menneisiin ei ole ja alle 100 te ei rakenna mitään.

        Mikähän määräys jäisi täyttämättä?
        Ulkonäkö ei ainakaan.
        Lämmöneristys? Eristepaksuusjuttu.
        Peseytymistilat tarvitsee kyllä, ehkä saunamökki pihalle hyväksyttäisiin. Neuvottelujuttu.
        Leimattu puutavara? Kunhan silminnähden on ylimitoitettua ja kohtuuoksatonta, käy kyllä.
        Vähän syrjemmällä (halvan tontin takia) viranomainenkaan ei ole nökönnuuka.
        Suunnitelmat kyllä tarvitaan, ei kuitenkaan viranomaisvaatimusta kummempia.
        Joku tuhat niihin kyllä menisi.


      • nuuka arkkitehti
        resetti mutta kirjoitti:

        rakennslupaa ei saa ko talolle ja kunnolliset suunnitelmat maksaa kuitenkin tuhansia.

        Ja paluuta menneisiin ei ole ja alle 100 te ei rakenna mitään.

        Niin. Sodan jälkeen Aalto ja kumppanit tekivät TYYPPIpiirustuksia halvoista taloista, joita sitten jaettiin ilmaiseksi? kaiken kansan käyttöön. Itse asiassa henkilökohtaisesti asiakkaan tarpeisiin suunnittelu on saman tason palvelua kuin puvun teettäminen räätälillä, eli melkoista ylellisyyttä. Historiallisesti arkkitehdit ja rakennusinsinöörit ovat suunnitelleet pelkästään tehtaanjohtajien, kartanonherrojen yms. pamppujen asuintalot, kaikki muu rakennettiin perimätiedon mukaan ja arkkitehtien tyylisuuntia kopioimalla.

        Ensiksi tarvitsisi houkutella suunnittelijat vähän talkoisiin. Projektihan on kiinnostava, mutta siihen kannattaisi uhrata kunnolla tunteja että saa kunnon pohjat, laskelmat ja kauniit julkisivut ja mittasuhteet. Tuttu arkkitehti tai opiskelija, palveluksien vaihtoa...


      • ihanaa123

        ihanaa


    • Sami_

      Jos joudut kyselemään asiaa täältä, niin ei onnistu. Jos olisit rakennushommissa vanha kettu ja sitä myöten omat taidot kunnossa ja suhteita muihin ammattilaisiin, niin sitten tuo onnistuisi. Ensikertalaisella tarvitset todella hyvää tuuria onnistuaksesi. En löisi vetoa puolestasi.

    • se kyllä

      Tässä on tullut vierestä seurattua kaksi rakennusprojektia (talot vähän vajaa 100 m² kumpikin).
      Molemmat tuli maksamaan ilman tonttia alle 60 000 € (toinen jopa alle 50 000 €). Tää oli kyllä Pohjois-Suomessa. Ja rak.vuodet 2003 ja 2005.

      Molemmissa maaperä hyvä, mukana kokenut vastaava mestari, joka tiesi mistä kannattaa hankkia ja mitä.
      Vain sähkö- ja LVI-työt teetettiin vieraalla kummassakin. Toisessa tuttava teki kaivurilla ilmaiseksi maatyöt.
      Nämä on ihan perustaloja, ei mitään luksusta. Koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla ja suorasähkölämmitys (lattia) kummassakin.

      Toisessa hankittiin esim. ikkunat talotehtaan "hylyistä", toisessa kaikki oli ihan uutta.

      Kyllä minä ainakin olen vakuuttunut että talon voi rakentaa ihan hyvin alle 100 000 €:n. Talopakettitehtaiden propagandaa on tämä ettei kannata tehdä itse.

      Niin, näissä kummassakin pidettiin jokuset talkoot (ei montaa) ja itse rakentajat oli töissä koko ajan.

      Mut tosissaan se hanke vaatii suhteita omaavan, asiantuntevan vastaavan mestarin, vetäjän.

      Ja naiset saa unohtaa sikahienot, kalliit keittiöt ja kalliit kaakelit.

      • nimetön

        Mitä tarkoittaa "rakentajat oli töissä"?

        Siis ketä olivat "rakentajat"? Palkattuja ammattirakentajia vai rakennuttajia/tulevia asukkaita?

        Siis missä "töissä"? Tehtaalla vai tontilla?

        Kauanko meni aikaa? Jos tulevat asukkaat rakensivat, niin miten aika riitti? Olivat he työttöminä (pohjois-suomessa kun oltiin). Elikkä pitäisikö tuohon 50-60 tuhanteen euroon lisätä kahden hengen vuoden ansionmenetykset? Kuka hoiti lapsia?


      • kysyjälle
        nimetön kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "rakentajat oli töissä"?

        Siis ketä olivat "rakentajat"? Palkattuja ammattirakentajia vai rakennuttajia/tulevia asukkaita?

        Siis missä "töissä"? Tehtaalla vai tontilla?

        Kauanko meni aikaa? Jos tulevat asukkaat rakensivat, niin miten aika riitti? Olivat he työttöminä (pohjois-suomessa kun oltiin). Elikkä pitäisikö tuohon 50-60 tuhanteen euroon lisätä kahden hengen vuoden ansionmenetykset? Kuka hoiti lapsia?

        Siis tarkoitin, että kummankin talon rakentaja oli koko ajan myös palkkatyössään.

        Rakentamisessa oli kummassakin tapauksessa oikeastaan 2 miestä vaihtelevasti eli tuttava oli toisessa kaverina ja toisessa ammattikoulussa oleva harjoittelemassa.
        Aikaa toiseen taloon meni 9 kk ja toiseen 12 kk.

        Toinen rakentaja oli itse kirvesmies ja toisessa tämä apuna ollut oli kirvesmies.

        Kesälomat tietenkin hyödynnettiin, muuten rakennettiin iltaisin ja viikonloppuisin.


    • Nimetön

      Höpö-höpö ja niin edeleen!

    • Prisci

      Moj!
      En tie voisko sanoa "halvalla" mutta minusta melkosen hyvällä summalla kuiteskin jos katot "Kastelli"-taloja ja esim Economi :)
      Saisit "valmiin" talon melkein sillä summalla ku mainitsit!
      Itse harkitsen sitä vaihtoehtoa!
      Lykkyä tykö :)
      Yst terv Pri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe