Buddhalaisuus ja ateismi

utelias uuno

Väittävät, että buddhalaisuus on ateismia ? Mitä sitten on nirvana ? Jotenkin en ymmärrä....

8

1528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buddhalaisuus

ei ole uskonto. Siinä ei uskota kaikkivaltiaaseen jumalaan. Nirvana taas tarkoittaa sitä tilaa, jossa ihmisen kärsimys loppuu.

• leikattua

wikipediasta:

Esimerkkinä ateistisesta aatteesta voidaan mainita Theravada-buddhalaisuus, jossa ei uskota jumalien olemassaoloon. Panteismissa taas Jumala samaistetaan luontoon ja maailmankaikkeuteen, mutta tämä ei välttämättä sisällä käsitystä Jumalan persoonallisuudesta tai muistakaan erikoisominaisuuksista, jolloin se voidaan myös laskea ateistiseksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi

Hinduismi käyttää myös sanaa "nirvana" mokshasta, vapautumisesta kuoleman ja uudelleensyntymän syklistä. Hindulaisuuden ja buddhalaisuuden konseptit eroavat kuitenkin toisistaan merkittävästi, eikä niitä voi pitää samoina.

Sanan "nirvana" merkitys on sama kuin kynttilän tai tulen sammuttamiselle. Buddhalaisuudessa nirvanan saavuttanutta henkilö verrataan sammuvaan tuleen. Tulen polttoaineeksi ymmärretään väärä idea itsestä (sielu), joka aiheuttaa himoja, tietoisuuden, syntymän, kuoleman, ahneuden, vihan, itsepetoksen ja tietämättömyyden. Nirvana, joka ei ole paikka tai tila, on täydellisen totuuden ymmärrys, ja sen voi saavuttaa kuolematta. Kun nirvanan saavuttanut henkilö kuolee, tapahtumaa nimitetään parinirvanaksi, täydeksi poismenoksi. Koska elämä oli viimeinen linkki kuoleman ja syntymän syklissä (saṁsāra), hän ei synny uudelleen. Buddhalaisuuden tavoite on nirvanan saavuttaminen. Mitä tapahtuu parinirvanan jälkeen, ei ole selitettävissä, koska se on kaiken kokemuksen ulkopuolella.

Buddhan ei kuitenkaan rohkaissut spekulaatioita valaistuneen olotilasta kuoleman jälkeen, koska hänen mukaansa se ei ole tärkeää valaistumisen tavoittelussa. Nirvanan määrittelyä ei pidetä siten opillisesti tärkeänä. Nirvanan pitäminen samsaran vastakohtana ei silti ole oikein, koska jo varhaisessa buddhismissa ja Nāgārjunan aikana oli opetuksia nirvanan ja samsaran samuudesta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nirvana

• Tietoviisas

Wikipediassa on vaikka mitä huuhaata. Älkää, hyvät ihmiset, lukeko sitä, jos haluatte oppia jotain buddhalaisuudesta, vaan menkää meditoimaan itsellenne sopivaan sanghaan.

• muttei siitä erillinenkään

>Nāgārjunan aikana oli opetuksia nirvanan ja
        >samsaran samuudesta

"Samuus" voi olla hieman harhaanjohtava sana tässä yhteydessä. Samsaran todellinen olemus on nirvana. Pelkästään siksi, että tuntevat olennot eivät näe mielensä todellista luontoa, nirvana näyttäytyy näille samsarana - syklisenä kärsimyksenä. Todellisuuden olemus, nirvana, paljastuu, kun mieltä sumentavat harsot on saatu eliminoitua/muunnettua.

• kale

"Idän guru kuolee,siirtyy kuollessaan parinirvanaan,siihen liittyy vahva tiedollinen vakuuttuneisuus minä`n suhteellisuudesta ja katoavaisuudesta.Minä aivoissa on vielä suuri arvoitus (tosin tutkimuksen alla)."Voit reilusti heilua svengissä, ei elämästä selviä hengissä..lainattu viisaalta henkilöltä.

• tao

tarkoittaa että uskoo ettei Jumalaa ole.
      Agnostikko ei usko että Jumalaa on mutta ei myöskään usko ettei ole, ts. ei usko siitä mitään.
      Mielestäni budhalaisuus on lähempänä agnostismia.

Buddhalaisuudessa on jumaluuksia mutta ne ovat ylemmillä olemassaolon tasoilla, jälleensyntymän pyörässä mukana olevia olentoja.

Buddhalaisuudessa ei ole luoja-Jumalaa eikä kaikkitietävää jumalaa.

Nirvana on aivan eri asia. Se on tila tai asenne.
      Jotkut kristinuskon mystikkojen kuvaamat tilat ovat sinnepäin. Nirvana tarkoittaa sammumista, olemassaoloon takertumisen, lisää saamisen halun, himon, vallanhalun, maalliseen hyvään takertumisen sammumista.
      Ihmistä ei tee onnelliseksi se kuinka paljon hänellä on vaan se kuinka vähän hän tarvitsee lisää (myönnän että onnellisuuden määritelmänä tämä ei kelpaa).

• giotis

hyvin asialisesti ja hienosti selitit asiat,olen aivan sama mieltä kansassi.olen lukenut montä kertaa sun "kirjoituksia"ja täytty sanoa että arvostan niitä paljon.minä olen Ateisti mutta minustä Budhalaisuus on kunioitava "uskonto"(minusta on elämän tapa,Filosofia)hyvin kosketava,ja muistutta paljon Neoplatoonismia (Plotinos).
        paitsi Ateistit,Agnostikkot on myös Nihiilistit.

• vai onko sittenkin?
        giotis kirjoitti:

hyvin asialisesti ja hienosti selitit asiat,olen aivan sama mieltä kansassi.olen lukenut montä kertaa sun "kirjoituksia"ja täytty sanoa että arvostan niitä paljon.minä olen Ateisti mutta minustä Budhalaisuus on kunioitava "uskonto"(minusta on elämän tapa,Filosofia)hyvin kosketava,ja muistutta paljon Neoplatoonismia (Plotinos).
        paitsi Ateistit,Agnostikkot on myös Nihiilistit.

Kun Siddhartha istuutui bodhipuun alle ja vaipui transsiin, joka kesti 40 päivää. Transsin aikana Mara-paholainen härnäsi Siddharthaa monilla houkutuksilla jotka Siddhartha onnistui voittamaan. Ja kun Siddhartha heräsi transsista, hän oli valaistunut eli Buddha.

Eli jos jumalaa ei ollut, niin Mara-paholainen oli kuitenkin? Tai sitten Jumala ja paholainen ovat yksi ja sama ilmentymä?

Kuitenkin katson että jumala tai paholainen eivät silti ole keskeisiä asioita budhalaisuudessa.

Buddhalaisuudessa ei periaatteessa ole jumalia, rukousta eikä jumalille tai hengille uhrausta, kuitenkin niin usein tavallisen kansan uskonnon harjoituksessa on kyse juuri näistä. Tavallinen kansa palvoo eteläisessä eli theravada-buddhalaisuudessa Buddhaa usein jumalana tai jumalallisena hahmona.

Vaikka itse buddhalaisuudessa on pyrkimyksenä valaistuminen eli buddha-tilan saavuttaminen.

Olenko ihan hakoteillä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe