Olen ajatellut ostaa 600-900cc kyykkypyörän vm91 ylöspäin hinta max 5000e.. mutta mikä olisi hyvä pyörä? onko jossain merkissä esim tyyppivikoja??
paljonko pyörällä saisi olla ajettu?? mitä pyörästä kannattaa tarkastaa kun sitä lähtee ostamaan??
entäpä minkä hintainen kypärä rupeaa olemaan hyvä??
entäpä muut ajovarusteet??
Moottoripyöräilyn Aloittaminen
25
8004
Vastaukset
- tosissaan noita
kyselit.
- Joni
Ja jotai perusteluja jos saisi??
- Turo--Inkeri
Joni kirjoitti:
Ja jotai perusteluja jos saisi??
600-900cc kyykkypyörä on melkein optimaalisen huono valinta mp-touhujen aloittamiseen. Niissä kun on tuota vauhtia vähän kokeneemmallekin joskus enemmän kuin tarpeeksi, ja moottoripyöräilyssä on se ilkeä puoli, että joskus voi pienelläkin virheellä saada aikaiseksi todella kamalaa jälkeä.
Kyykkypyörät ovat myös täysin muovilla verhoiltuja, ja pienetkin kaadot maksavat paljon. Mutta niihin sentään saa kaiken tarvittavan varaosina, ihmisten kohdalla tilanne ei aina ole niin onnellinen.
Tämä todellakin on yksi niistä harrastusmuodoista, joissa maltti on valttia. Sitäpaitsi kyykkyjen ominaisuudet menevät aloittelijalta hukkaan, sillä niiden käyttö vaatii paljon kokemusta. Niiden kaikkia ominaisuuksia ei taitavakaan kuski voi hyödyntää kuin moottoriradalla.
500-650cc peruspyörää pitäisin paljon perustellumpana hankintana, silti jokainen tietysti tekee omat valintansa -- mutta älä sano, ettei sinua ole varoitettu. - Joni
Turo--Inkeri kirjoitti:
600-900cc kyykkypyörä on melkein optimaalisen huono valinta mp-touhujen aloittamiseen. Niissä kun on tuota vauhtia vähän kokeneemmallekin joskus enemmän kuin tarpeeksi, ja moottoripyöräilyssä on se ilkeä puoli, että joskus voi pienelläkin virheellä saada aikaiseksi todella kamalaa jälkeä.
Kyykkypyörät ovat myös täysin muovilla verhoiltuja, ja pienetkin kaadot maksavat paljon. Mutta niihin sentään saa kaiken tarvittavan varaosina, ihmisten kohdalla tilanne ei aina ole niin onnellinen.
Tämä todellakin on yksi niistä harrastusmuodoista, joissa maltti on valttia. Sitäpaitsi kyykkyjen ominaisuudet menevät aloittelijalta hukkaan, sillä niiden käyttö vaatii paljon kokemusta. Niiden kaikkia ominaisuuksia ei taitavakaan kuski voi hyödyntää kuin moottoriradalla.
500-650cc peruspyörää pitäisin paljon perustellumpana hankintana, silti jokainen tietysti tekee omat valintansa -- mutta älä sano, ettei sinua ole varoitettu.Olen katsellut 90-luvun alkupuolelta olevia 600 honda cbr:riä.. Ja eikös se ole niin että se on itsestä kinni kuinka paljon sitä kaasua vääntää??
- vakavasti
Joni kirjoitti:
Olen katsellut 90-luvun alkupuolelta olevia 600 honda cbr:riä.. Ja eikös se ole niin että se on itsestä kinni kuinka paljon sitä kaasua vääntää??
Älä ota liian vakavasti noita harmaahapsia, jos niitä kuuntelet niin pv suzukikin on liian tehokas.Väinämöiset ajattelee hyvää mutta ovat vähän hidasreaktioisia siksi varoittelevat.
600 cebari on hyvä aloituspyörä. Se liikahtaa riittävästi alkuun ja tarvittaessa helpohko myydä.
Alle kuussataset on neidoille ja vanhuksille. Osta isompi vasta sittenkun tiedät onko moottoripyöräily sun juttusi.
Totta turiset hengen saa pois vaikka mopolla itsesuojeluvaisto se on joka siitä kahvankierrosta vastaa. - Turo--Inkeri
vakavasti kirjoitti:
Älä ota liian vakavasti noita harmaahapsia, jos niitä kuuntelet niin pv suzukikin on liian tehokas.Väinämöiset ajattelee hyvää mutta ovat vähän hidasreaktioisia siksi varoittelevat.
600 cebari on hyvä aloituspyörä. Se liikahtaa riittävästi alkuun ja tarvittaessa helpohko myydä.
Alle kuussataset on neidoille ja vanhuksille. Osta isompi vasta sittenkun tiedät onko moottoripyöräily sun juttusi.
Totta turiset hengen saa pois vaikka mopolla itsesuojeluvaisto se on joka siitä kahvankierrosta vastaa.on täysin harhakuvitelmaa, että kenelläkään pysyisi joku "kaasun rajoitin" oikeassa kädessään joka tilanteessa -- varsinkaan ensimmäisellä ajokaudellaan! Sporttipyörällä on kaikista helpointa ulosmitata omat ajotaitonsa, sillä tilannenopeudet voivat kasvaa täysin huomaamatta aivan huimiksi.
Yleensä nämä, jotka väittävät, että on se ja sama, aloitatko tehokkaalla vai vähemmän tehokkaalla, ovat itse juuri 1-2 vuoden sisään aloittaneet tehokkaalla pyörällä. Vaikka heidän koheltamisensa liikenteessä on monesti karmeaa katseltavaa, suurin osa heistä toki seilaa tuurillaan aivan menestyksekkäästi, kunnes omaavat hieman enemmän kokemusta/näkemystä. Mutta ne, kenen tuuri loppuu kesken, voivat joutua maksamaan hirveän hinnan aliarvioinnistaan. Ainakin osa v.2005 30 kuolleesta on juuri heitä, ja kukaan heistä ei varmaan vuosi sitten aavistanut, että se sattuisi juuri heidän kohdalleen.
Toki laiskallakin pyörällä voi käydä heikosti. Mutta ripeä pyörä kokemattomissa käsissä on silti kovin kehno yhdistelmä. Kysy itseltäsi, MIHIN oikein tarvitset 100 tai 100 hevosvoimaa ensimmäisten ajokausiesi aikana -- jos kerran vakaasti aiot ajaa nätisti??? - Joni
Turo--Inkeri kirjoitti:
on täysin harhakuvitelmaa, että kenelläkään pysyisi joku "kaasun rajoitin" oikeassa kädessään joka tilanteessa -- varsinkaan ensimmäisellä ajokaudellaan! Sporttipyörällä on kaikista helpointa ulosmitata omat ajotaitonsa, sillä tilannenopeudet voivat kasvaa täysin huomaamatta aivan huimiksi.
Yleensä nämä, jotka väittävät, että on se ja sama, aloitatko tehokkaalla vai vähemmän tehokkaalla, ovat itse juuri 1-2 vuoden sisään aloittaneet tehokkaalla pyörällä. Vaikka heidän koheltamisensa liikenteessä on monesti karmeaa katseltavaa, suurin osa heistä toki seilaa tuurillaan aivan menestyksekkäästi, kunnes omaavat hieman enemmän kokemusta/näkemystä. Mutta ne, kenen tuuri loppuu kesken, voivat joutua maksamaan hirveän hinnan aliarvioinnistaan. Ainakin osa v.2005 30 kuolleesta on juuri heitä, ja kukaan heistä ei varmaan vuosi sitten aavistanut, että se sattuisi juuri heidän kohdalleen.
Toki laiskallakin pyörällä voi käydä heikosti. Mutta ripeä pyörä kokemattomissa käsissä on silti kovin kehno yhdistelmä. Kysy itseltäsi, MIHIN oikein tarvitset 100 tai 100 hevosvoimaa ensimmäisten ajokausiesi aikana -- jos kerran vakaasti aiot ajaa nätisti???ei sitä välttämättä tarvitsekkaan mutta eipä sitten tarvitse heti vuoden päästä ruveta pyörää vaihtamaan...
- Turo--Inkeri
Joni kirjoitti:
ei sitä välttämättä tarvitsekkaan mutta eipä sitten tarvitse heti vuoden päästä ruveta pyörää vaihtamaan...
Minusta ainakin on mukavaa vaihtaa pyörää!
Aloittelijalla se varsinkin on oikein erinomaisen hyvin perusteltua, että ajaa kokemustaan vastaavalla pyörällä, ja vaihtaa sitten kun se alkaa oikeasti pysyä hanskassa, ja pystyy hallitsemaan lisää tehoa / painoa.
Et tee sporttipyörällä MITÄÄN ensimmäisellä ajokaudellasi, ellei tarkoituksesi sitten ole kerätä nakkikioskipisteitä. Huomattavasti vähätehoisemman ja halvemman pyörän ominaisuudet riittävät tuossa vaiheessa mainiosti. Ylijäävän osuuden voi käyttää vaikka hyviin ajovarusteisiin tai lomareissuun pyörällä. - Joni
Turo--Inkeri kirjoitti:
Minusta ainakin on mukavaa vaihtaa pyörää!
Aloittelijalla se varsinkin on oikein erinomaisen hyvin perusteltua, että ajaa kokemustaan vastaavalla pyörällä, ja vaihtaa sitten kun se alkaa oikeasti pysyä hanskassa, ja pystyy hallitsemaan lisää tehoa / painoa.
Et tee sporttipyörällä MITÄÄN ensimmäisellä ajokaudellasi, ellei tarkoituksesi sitten ole kerätä nakkikioskipisteitä. Huomattavasti vähätehoisemman ja halvemman pyörän ominaisuudet riittävät tuossa vaiheessa mainiosti. Ylijäävän osuuden voi käyttää vaikka hyviin ajovarusteisiin tai lomareissuun pyörällä.Kyllähän tuokin ihan oikein on en minä sitä sano.. mutta kun minä taas en tykkää vaihdella autoja tai pyöriä.. koska haluan oppia tuntemaan ajoneuvoni mahdollisimman hyvin..mutta mitä sinä sitten suosittelisit??
- Turo--Inkeri
Joni kirjoitti:
Kyllähän tuokin ihan oikein on en minä sitä sano.. mutta kun minä taas en tykkää vaihdella autoja tai pyöriä.. koska haluan oppia tuntemaan ajoneuvoni mahdollisimman hyvin..mutta mitä sinä sitten suosittelisit??
Kawa ER6N, Suzuki Bandit650/SV650/DL650, Honda CBF600, Ducati Monster620/Multistrada620/MonsterS2R... ja onhan noita paljon muitakin.
Yhteinen nimittäjä, etteivät ne kuulu Supersport-kategoriaan, ja hintatasokin on näin ollen selkeästi huokeampi. Supersport-vehkeissä ei pelkästään konepuoli, vaan myös runko, jousitus ja jarrut ovat paljon korkeampaa tasoa, maksavat enemmän, etkä tarvitse sellaisia vielä.
Ainakin näissä kaikissa mainitsemissani riittää ajo-ominaisuuksia SEKÄ kulkua ensimmäistä kauttaan ajavalle ihan mainiosti. Itse ajan Suzuki SV650S:llä, tänä vuonna lähtee 14. ajokausi, ja mikäli vaihdan pyörää, se ei tapahdu siksi että tämä 72-heppainen peli tuntuisi liian nuhaiselta. Se on kevyt ja ketterä, ja kulkee ripeästi mutkaisilla pikkuteillä. - el_lupo
Joni kirjoitti:
Kyllähän tuokin ihan oikein on en minä sitä sano.. mutta kun minä taas en tykkää vaihdella autoja tai pyöriä.. koska haluan oppia tuntemaan ajoneuvoni mahdollisimman hyvin..mutta mitä sinä sitten suosittelisit??
Katsele vaikka 250 Virago aluksi, ja sitten vaihda isompaan.
- jauhaa
Joni kirjoitti:
Osta kuule prätkä ihan kun itse haluat. Itellä takana jo 17 kautta ja aikoinaan kuuntelin kanssa noita taatamielisten jupinoita mootoripyöräilyn vaaroista.
Aloittelin kanssa mopedeilla/nuhapumpuilla ja ajattelin sitten joskus siirtyä haaveideni superpyöriin.No vuodet meni ja jäin niihin mopedeihin kunnes tässä jokunen vuosi sitten ostin sen nuoruuden haaveideni tykin eli zzr-1100.
Vehje kulkee niin perkeleesti vaikka on jo nykylaitteiden rinnalla hidas. Ongelma on vaan se,että enää ei niin kiinnosta supertykit ja ei aina koko prätkätouhukaan. Olisi pitänyt ostaa se tykki paljon nuorempana enää sillä ei ole käyttöä.
Eli kerran vaan täällä nuoria ollaan joten osta kuule poika voimaa ja kuutioita perseen alle niin paljonkun pörssi kestää. Ei tarvi olla sitten heti ostamassa toista tilalle,Ja vaihtaa ylöspäin.
Ja jos kyllästyt koko moottoripyöräilyyn niin kunnon laite on helpompi myydä kun jotkut makoroonimonsterit,erkki vitoset kutoset ja sutoset. - Turo--Inkeri
jauhaa kirjoitti:
Osta kuule prätkä ihan kun itse haluat. Itellä takana jo 17 kautta ja aikoinaan kuuntelin kanssa noita taatamielisten jupinoita mootoripyöräilyn vaaroista.
Aloittelin kanssa mopedeilla/nuhapumpuilla ja ajattelin sitten joskus siirtyä haaveideni superpyöriin.No vuodet meni ja jäin niihin mopedeihin kunnes tässä jokunen vuosi sitten ostin sen nuoruuden haaveideni tykin eli zzr-1100.
Vehje kulkee niin perkeleesti vaikka on jo nykylaitteiden rinnalla hidas. Ongelma on vaan se,että enää ei niin kiinnosta supertykit ja ei aina koko prätkätouhukaan. Olisi pitänyt ostaa se tykki paljon nuorempana enää sillä ei ole käyttöä.
Eli kerran vaan täällä nuoria ollaan joten osta kuule poika voimaa ja kuutioita perseen alle niin paljonkun pörssi kestää. Ei tarvi olla sitten heti ostamassa toista tilalle,Ja vaihtaa ylöspäin.
Ja jos kyllästyt koko moottoripyöräilyyn niin kunnon laite on helpompi myydä kun jotkut makoroonimonsterit,erkki vitoset kutoset ja sutoset.ilmeisesti ajamaan nuo 17 kautta? Oletko ihan varma, että lopputulos olisi ollut sama, jos olisit silloin heti "ostanut kuutioita perseen alle niin paljonkuin pörssi kestää"??
Missäpäin Suomessa muuten tällaisen ison Zorron tehovaroja oikein pääsee käyttämään? Se ei taida moottoriratakurvailussakaan olla kaikkein optimaalisin laite, ei ollut sitä edes omana aikanaan.
Ja mitä aloittelija saa irti tällaisen pyörän voimavaroista, kun ei niitä kukaan muukaan tahdo pystyä käyttämään missään? - jauhaa
Turo--Inkeri kirjoitti:
ilmeisesti ajamaan nuo 17 kautta? Oletko ihan varma, että lopputulos olisi ollut sama, jos olisit silloin heti "ostanut kuutioita perseen alle niin paljonkuin pörssi kestää"??
Missäpäin Suomessa muuten tällaisen ison Zorron tehovaroja oikein pääsee käyttämään? Se ei taida moottoriratakurvailussakaan olla kaikkein optimaalisin laite, ei ollut sitä edes omana aikanaan.
Ja mitä aloittelija saa irti tällaisen pyörän voimavaroista, kun ei niitä kukaan muukaan tahdo pystyä käyttämään missään?En tiedä olisiko lopputulos ollut jotakin muuta jos olisin sen aiemmin ostanut vain luoja tietää mutta joskus tuntuu,että elämä menee ohi jos odottaa liikaa.
Nykyään kun sillä joskus kaupungilla käyn katsomassa niin huvittaa kun mukulat tulee kieputtimiensa kanssa vinkuttelemaan viereen.
No pojat on poikia ja itekin on joskus ollut ja se heille suotakoon mutta eipä tarvi zetorilla esitellä mulla on voima jalkojen välissä ja se tieto riittää. En tiedä olisiko nuorempana pelkkä tieto riittänyt,mutta voi olla kun on reserviä varalla niin ei tarvi kohellella niin paljoa.
Voi kuule jos ne hankinnat aina joka paikassa tehtäisiin tarpeiden mukaan niin aika vähän olisi kaupoissa tavaraa myytävänä. Menes nyt kuule sinäkin ihan itseesi ja mieti ostokäyttäytymistäsi ja tee lista hankinnoista jotka olet tehnyt puhtaasti tarpeiden mukaan. Aika hiljaista on. Yleensä ne tarpeet ostohetkellä ylimitoitetaan varmuuden vuoksi kohteesta riippumatta,aina laitetaan kasvunvaraa.
Ja amerikkalaiset kun on tän alan eli kaupankäynnin edelläkävijöitä ovat tutkineet ja tulleet siihen tulokseen ,että 70 prosenttia ostopäätöksistä perustuu mielikuviin loput järkisyihin.
- el_lupo
Ei kai sillä merkillä ole niin väliä, kaikkiin tulee ajan mittaan joskus pientä vikaa.
Yritä löytää mopo, joka on ollut ns. "hyvässä kodissa".
Tässä linkki, toivottavasti siitä on iloa sinulle.
http://www.bajahill.net/mposto.html - harrastus
Laittamalla "jäitä hattuun" ja hankkimalla alkuun vaikkapa sellanen kirja, kuin
Mikko Paason AJAMISEN NAUTINTO
Ja tuolla "jäitä hattuun" suosittelen harrastuksen aloittamista ihan jollain muulla, kuin 600 - 900 kyykyllä.
(>20 vuoden ja 250.000 kilsan kokemuksella) - 1234
Kaverini osti pyörän ja kuoli seuraavana päivänä ulosajoon. Kortti oli tullut silloin aikoinaan automaattisesti autokortin mukana. suosittelen koulua vaikka kortti jo olisi.
- Joni
Ajoin kortin tänä syksynä.. mutta kyllä sitä täytyy rauhallisesti aloitella..
- uusio.
Suosittelen tuota ededllisen kommentoijan ajo-opetusta kanssa. Itse olen ajanut 30 v. sitten kaksi kesää piikillä ja ensi kesäksi nyt aion hankkia taas pyörän, jonkun rauhallisen pelin. Ajokouluun aion myös mennä vaikka kortti suoraan aloittamisen sallisikin.
- Kiki
Ekaski pyöräksi kannattaa otta Hondan 600cc skootter, jos osaa ajaa fillari ja autoa, niin osaa totakin
- iän myötä...
Tuttavapiirissä on motoristeja, jotka aloittivat ajamisen 70-luvulla vapaiden nopeuksien aikana. Hankkivat sen ajan superpyöriä; isoa Hondaa ja Kawaa. Pari teloi itsensä kunnolla mutta onneksi vain luita poikki ja henki ja liikuntakyky säilyivät. Nyt eivät aja tämän päivän supersporteilla vaikka rahaa olisikin vaan keskiluokan pyörillä ja isoilla customeilla. Kuulemma nautinto ajamisesta tulee vanhemmalla iällä eri asioista.
- GSX 1300 R
Tuttavapiirissä on jonkin verran lisäkseni 70-luvun supereilla ajaneita,mutta yhdelläkään ei oon mitään kustomin räppänää,eikä oikeastaan keskiluokankaan pyörää,eikös sitä pidä mennä eteenpäin,toki jokainenhan ajaa sellaisella mistä tykkää .
- 49 vee
GSX 1300 R kirjoitti:
Tuttavapiirissä on jonkin verran lisäkseni 70-luvun supereilla ajaneita,mutta yhdelläkään ei oon mitään kustomin räppänää,eikä oikeastaan keskiluokankaan pyörää,eikös sitä pidä mennä eteenpäin,toki jokainenhan ajaa sellaisella mistä tykkää .
Isolla matkapyörällä ajelen ja kyllä teho (~140 hp) oman osansa nautintoon antaa, ei sitä voi kieltää. Kyykkyä en hommaa, sillä se ei oikein sovellu matkapyöräksi, joka on mulla pääasiallinen käyttötarkoitus.
Customikin oli vajaa 10 v sitten, ei tosin mikään "räppänä". En vaan tykännyt, ei fysiikka kestä, niinku ei oikein kyykkyäkään.
Ja joku HD:kään ei oikein sytytä.. Eikä varsinkaan staili, jota HD hemmojen valtaosa näyttää edustavan. Taitaisin olla lyhyttukkaisena, siloposkisena ja normaalisti pukeutuvana kummajainen.. Vai vielä nahkaliivit, pitkä letti, pujoparta ja korvarengas, heh.. Kiitos, mutta ei kiitos :)
Mutta monta ikäistäni customillakin ajavaa tunnen, tavallisin valinta taitaa olla kuitenkin tyyppiä matkapyörä. - 49 vee
49 vee kirjoitti:
Isolla matkapyörällä ajelen ja kyllä teho (~140 hp) oman osansa nautintoon antaa, ei sitä voi kieltää. Kyykkyä en hommaa, sillä se ei oikein sovellu matkapyöräksi, joka on mulla pääasiallinen käyttötarkoitus.
Customikin oli vajaa 10 v sitten, ei tosin mikään "räppänä". En vaan tykännyt, ei fysiikka kestä, niinku ei oikein kyykkyäkään.
Ja joku HD:kään ei oikein sytytä.. Eikä varsinkaan staili, jota HD hemmojen valtaosa näyttää edustavan. Taitaisin olla lyhyttukkaisena, siloposkisena ja normaalisti pukeutuvana kummajainen.. Vai vielä nahkaliivit, pitkä letti, pujoparta ja korvarengas, heh.. Kiitos, mutta ei kiitos :)
Mutta monta ikäistäni customillakin ajavaa tunnen, tavallisin valinta taitaa olla kuitenkin tyyppiä matkapyörä.En ollu kyllä tuo jolta kysyit, millä ajat.
- Superkyykky my ass!
Eli se umpimuovinen pulkka on ihan hyvä valinta ekapyöräksi.
Kevyt käsitellä, mukavan tehokas kierroksilla silti sopivan kesy aloittelijalle normaaliajossa.
Pyöriä on paljon tarjolla helppo löytää hyvin pidetty.
Tuo viiden tonnin budjettisi riittää hyväkuntoiseen n.50 000 ajettuun.
CEbärihan on yksi kestävimpiä pyöriä mitä ikinä on valmistettu, ei tyyppivikoja.
Erittäin suositeltava.
900 bladesta olen samaa mieltä noiden paappojen kanssa, liian raju opetteluun. ei sen huipputehon takia vaan sen miten voimaa tulee koneesta jo keskikierroksilla.
Sitäpaitsi viidellä tonnilla et saa ehjää vähän ajettua bladea, vaan pahimmassa tapauksessa ikuisuusprojektin joka nielee rahaa toisen mokoman.
Hyvän kypärän saa noin 300 egellä, osta tunnetun merkin ns. kuitukypärä. ei siis muovisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2663338Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.791435- 661213
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991039Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:48943- 63941
- 49855
- 42787
- 47772
- 113716