Kertausta

Minulle näemmä esitettiin joitakin kysymyksiä, joihin osaan itse asiassa löytyy vastaus kun lukee aikaisempia kirjoituksiani.

Nimimerkki "Jynskyti" ihmetteli viestinsä poistamista. Kuten olen selittänyt aiemmin, niin poistetut viestit ovat yleensä niitä, joissa on perusteettomasti herjattu muita keskustelijoita. Kyseisen nimimerkin viesti meni tähän ryhmään. Siellä oli mukana huomautus "onko teillä kaikki tallella" astrologian harrastajia kohtaan, minkä katsoin hyvän keskustelutavan ja keskustelun sääntöjen vastaiseksi. Ne, joiden tekee mieli esittää herjauksia vähäisin tai jopa olemattomin perusteluin, saavat varautua siihen, että heidän viestinsä eivät viivy täällä kovin kauaa.

Edelleen jonkin "valoilmiökeskustelun" poistamista kyseltiin. Suoraan sanoen en muista täällä ikinä olleen tuollaista keskustelua -ainakaan tuolla nimellä. Yksityiskohdat, kuten aloituspäivämäärä, olisivat kelvanneet, siis sikäli jos keskustelu yleensä on ollut tällä palstalla eikä jollain muulla.

Muut poistamiset liittyvät lähinnä viestien sisältämiin liian pitkiin lainauksiin ja sopimattomuuteen palstalle -tai parempaan sopivuuteen toiselle palstalle. Siirtelen viestejä rutiininomaisesti lähes viikoittain.

Jos joku huomaa kirjoittamansa viestin poistuneen, kannattaa ensin miettiä kysymystä: "Solvasinko jotakuta/joitakin keskustelijaa?". Jos pystyy vastaamaan rehellisesti ei, niin kannattaa miettiä, että mihin aiheeseen viesti lähinnä liittyy. Siirsin juuri viestin "Löydänkö poikaystävän" ennustuspalstalle, koska siinä kuulutettiin ennustajaa eikä astrologiaa. Sisällön mukaan siis.

Edelleen minua pyydettiin poistamaan suoraan kaikki skeptikkojen viestit. Ilmeisesti siis sen ihmeemmin miettimättä asiaa ja vain siksi, että kirjoittaja on skeptikko. Tuollainen automaattinen tietyn henkilöryhmän -skeptikkojen- viestien poistaminen menee vastoin omia oikeudenmukaisuuskäsityksiäni siinä missä toisen ryhmän -astrologian harrastajien- perusteeton haukkuminenkin. Siksi vastaankin pyyntöön kieltävästi.

Tämä on kuitenkin astrologiapalsta eikä varsinaisesti skeptikkopalsta -heille on oma palsta "tiede" ryhmässä- joten tapauskohtaisesti voin siirtää enemmän skeptismiä sisältävät viestit skeptismipalstalle. Kuten teinkin juuri tuolle sporalogiaviestille.

Tutkin tänne ilmestyvät viestit aina tapauskohtaisesti, erityisen tarkkaan, jos joku on tehnyt siitä valituksen, ja jos mielestäni on aihetta poistan tai siirrän viestin.

Lopullinen päätös poistamisesta tai siirtämisestä ja keskustelun ohjauksen ankaruudesta tai vähäisyydestä -ylläpitoa lukuunottamatta- on minulla. Se on ylläpidon minulle suoma erityisoikeus kun palstan valvonta annettiin minulle. Sille, jos jotakuta ei miellytä tämä asia, että täällä on keskusteluja säätelevä sheriffiksi sanottu henkilö, ei voi mitään. Tai tietenkin jos tämä ei miellytä, niin netti lienee täynnä täysin sääntelemättömiäkin keskustelupalstoja.

Hyvää uutta vuotta kaikille! Miellyttävien keskustelujen merkeissä tietenkin. :)

6

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puh.joht

Sheriffi on puheenjohtaja , joka johtaa keskustelua sekä ojentaa ja vie keskustelua haluamaansa suuntaan. On syytäkin rajata keskustelu palstan tarkoittamaan sisältöön. Asiattomat viestit myös tulee poistaa. Lisäksi väitteet tulisi jos mahdollista perustella. Lisäarvona on tietysti keskustelutaidon kehittyminen ja tiedon lisääntyminen.

• maister*

Sen kummemmin astrologiaa tuntematta/kiinnostamatta, mutta sheriffin työtä noin yleensä näillä palstoilla kommentoivana haluaisin muistuttaa, että sinulla tai muillakaan sheriffeillä ei ole rajatonta viestien poistamisoikeutta. Mikäli sorrut poistamaan viestejä puhtaasti perustuen omiin mielipiteisiisi (ei siis rikottu palstan sääntöjä millään tavalla) voi kirjoittaja tehdä valituksen ylläpidolle.

Sensuuria ylläpidettäessä on muistettava sen olevan eri asia kuin diktatuuri, jossa yksi tai muutama päättää mikä on sovelias keskustelun suunta.

Astrologiaa halutaan pitää tieteenä, silloin sen on alistuttava muiden tieteiden mukaisesti avoimelle kritiikille. Avoimelle kritiikille alttiiksi asettuminen ei aina ole mukavaa ja sen (jos muut kyseenalaistavat asian johon itse uskoo) saattaa kokea jopa henk.koht. loukkaukseksi, mutta se on ainoa keino tieteen kehittymiselle.

• yksinvaltias?

Kaikin puolin tunnut olevan ihan asiallisella linjalla, paitsi yhdestä asiasta. Astrologian harrastajille - niin kuin näköjään sheriffillekin - löytyy yksi taikasana, nimittäin skeptismi. Tuohon sanaan vedoten ei mielestäni ole oikeutettua poistaa viestejä, joissa astrologiaa halutaan tieteellistää taikka muutoin kriittisesti tulkita.

Sitä paitsi esimerkkisi "herjaavasta" lauseesta "onko teillä kaikki tallella" on kyllä todella heppoinen. Jos tuo on jonkun käsitys herjauksesta tai mikäli tuonkaltaisista heitoista pitää ottaa itseensä, ollaan jo aika heikoilla jäillä. Viestiketjun, mikä kerää alle viikossa useita kymmeniä viestejä, poistaminen tai siirtäminen parin lauseen perusteella ei ole oikeutettua.

Kannattaa myös pitää mielessä, että siinä missä kuka tahansa voi tehdä valituksen shriffille viesteistä, myös kuka tahansa voi tehdä valituksen Suomi24:n ylläpidolle sheriffin toiminnasta. Suomi24 on riippumaton keskusteluportaali, jossa sensuurin pitäisi olla erittäin tarkoin harkittua. Keskustelun sisältö sheriffiä miellyttämättömästi ei ole syy sensuurille!

• Joku toinen saattaa kokea tuon "Onko teillä kaikki tallella?"letkautuksen loukkaavana ja joku toinen taas ei!Minulla ei ole mitään valittamista sheriffin toiminnasta...

• Triton

Ajattelin aina että ei meikäläistä mitkään skeptikot häiritse. Nyt alkaa vähän häiritä. Tälle palstalle viime aikoina kirjoitellut sekavat kommentit joissa vedotaan maailmankaikkeuden laajenemiseen ja herra ties mihin alkavat haista ja pahasti. Käärmeenkantajan sotkeminen sideeriseen astrologiaan on varsinainen vitsi, koska jokainenhan näkee esim. Astrolog 5.40 -ohjelmalla ettei siellä sideerisessä versiossa mitään Käärmeenkantajaa ole.

Pitääkö tämä palsta nyt jättää poskettomia väittävien vitsiveikkojen haltuun? Jos ei heille vastaa mitään, joku voi tosissaan vaikka uskoakin heitä. Tästä koko palstasta on tulossa disinformaation pellekanava. Oikeita sideerikkoja täällä ei taida ollakaan, ainoastaan kepulisteja jotka käyttävät mokomaa nimikettä käsikassaranaan hyökätä astrologiaa vastaan. On eräillä huvit...

Sitä mielellänsä ajattelisi aina kumminkin että ihmisillä on puhtaat jauhot pussissaan, mutta tuskinpa on.

http://www.astrolog.org/astrolog.htm

Imuttakaa vastaanväittäjät vaikka itse tuo ohjelma ja kertokaa että näkyykö siellä Setting/Sidereal Zodiac kohdassa muka joku Kärmeksenkiikuttaja. Ei näy! Sen verran jaksoin mokomaan siderologiaan siis itse tutustua että tämän sain selville. Ja senkin, myös, että minulla on aika monta planeettaa siinä täsmälleen samoissa merkeissä kuin trooppisessakin. Ehkäpä sen takia en näe sideeriseen siirtymisessä olevan mitään antoisaa itselleni... Jos siitä oikeasti joku tykkää niin siitä vain, mutta kun ei nuo asiasta vouhottajat täällä halua mitään muuta kuin pilata koko astrologian. Ei heitä kiinnosta mikään muu. Tajuaa sen jo pöljempikin, jopa minäkin... :P

• Myötäeläjä

"...disinformaation pellekanava..."

Toden totta

"...joku voi tosissaan vaikka uskoakin heitä..."

Toden totta

No, onneksi kenekään ei ole pakko olla täällä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5392
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3581
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1926
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      289
      1753
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1412
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1312
    Aihe