Sisäilman kosteus

talvella

Millainen pitäisi olla sisäilman kosteus talvella?

Asunnossa on nyt ollut lauhoilla ilmoilla noin 60% (ilmanvaihtokone Vallox Digit SE). Kiikutin samaisen mittarin työmaalle (hyvin ilmastoitu toimistorakennus, näyttää 55 %)

Tuntuu suhteellisen kovilta lukemilta...

22

20888

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi mittari

toi on tod. näk. mallia Hong Kong. Jos sulla oikeasti olis nyt 60% kosteus, niin talosi on kyllä viimeistään ensi kesän jälkeen vahvassa homeessa.

Uskottavampi lukema on mieluummin alle 40% ja kesällä voi olla jopa 70%.

• raksaaja--sh

Jos talo on tehty hyvin on 60% kosteus vain "terveellistä" tai sanotaanko että nippa nappa terveen rajoissa.

• raksaaja--sh

Kaikki on halpismalleja & mekaanisia ja niissä kyllä huomaa että vaikka niitä kuinka kalibroisi niin ei ne ihan samaa näytä.

Kolmeen kertaan kalibroituani 97% kosteuteen arveleisin niiden heitot olevan nyt alle 10% toisistaan tuossa 50% seutuvilla. Jännää että kolmessa identtisessäkin mittarissa on saman verran heittoa kuin niiden ja erimerkkisten välillä.

(mittareiden hintaluokka 3-9€ kpl)

• jos kosteus on
        raksaaja--sh kirjoitti:

Jos talo on tehty hyvin on 60% kosteus vain "terveellistä" tai sanotaanko että nippa nappa terveen rajoissa.

tammikuussa 60% on se kesällä samassa rakennuklsessa 100%.

Lisäksi 60% kosteus pakkasella tarkoittaa sitä, että kosteus tiivistyy johonkin rakennuksen osaan vedeksi, joilloin aletaan olla ongelmissa.

Meillä ei viime talvena ollut rakenteilla olevassa kivitalossakaan tuollaisa lukemia, vaikka ilmanvaihtoa ei ollut ja vettä leviteltiinb erilaisten tasotteiden ja laastien muodossa litrakaupalla päivittäin.

• kieroliero
        raksaaja--sh kirjoitti:

Kaikki on halpismalleja & mekaanisia ja niissä kyllä huomaa että vaikka niitä kuinka kalibroisi niin ei ne ihan samaa näytä.

Kolmeen kertaan kalibroituani 97% kosteuteen arveleisin niiden heitot olevan nyt alle 10% toisistaan tuossa 50% seutuvilla. Jännää että kolmessa identtisessäkin mittarissa on saman verran heittoa kuin niiden ja erimerkkisten välillä.

(mittareiden hintaluokka 3-9€ kpl)

Minun kokemukseni halvoista mittareista on että ne ovat todella epätarkkoja. Virhettä voi olla jopa 30%. Katselin kaupassa erään asiallisen hiuskosteusmittarin ohjekirjaa ja siinä luvattiin tarkkuudeksi 5% alueella 25-100%. Ilmeisesti kuivassa tarkkuus on mitä sattuu, vaikka mittari muuten on kohtuullisen luotettava.

Tein myös empiirisiä kokeiluja. katsoin mitä halpa digitaalinen mittari näyttää kun sen laittaa tuloilma kanavaan -10 asteen pakkasella(kennokone). Laskennallinen kosteus tuloilmassa pitäisi olla n.7% mutta mittari näytti yli 20%. Pyyhetestillä mittari näytti 99% eli oikein. Tällä hetkellä se näyttää sisäilman kosteudeksi 30%. Onko arvauksia mitä oikea kosteus olisi? 15%? 20%? todella kuivaa on sen kertoo nenä.

Olen sitä mieltä että mittarit eivät ole luotettavia matalilla kosteusarvoilla(varsinkaan halvat) joten kosteusprosenttien vertailu on aika yhdentekevää. Varsinkin jos niitä tehdään useilla mittareilla. Yhdellä mittarilla voidaan vain todeta että on kuivempaa tai ei, mutta tarkasta lukemasta ei ole tietoa.

• Juuso
        jos kosteus on kirjoitti:

tammikuussa 60% on se kesällä samassa rakennuklsessa 100%.

Lisäksi 60% kosteus pakkasella tarkoittaa sitä, että kosteus tiivistyy johonkin rakennuksen osaan vedeksi, joilloin aletaan olla ongelmissa.

Meillä ei viime talvena ollut rakenteilla olevassa kivitalossakaan tuollaisa lukemia, vaikka ilmanvaihtoa ei ollut ja vettä leviteltiinb erilaisten tasotteiden ja laastien muodossa litrakaupalla päivittäin.

Meillä on töissä puualan firmassa kostutusjärjestelmä joka pitää ilmankosteuden n. 40-45% talvella. Voin sanoa, että olo on kuin kasvihuoneeseen menisi jopa tuossa kosteusprosentissa. Kosteus tiivistyy kaikkiin kylmiin pintoihin, esim. kaksinkertaisiin ikkunoihin ja ikkunoiden heloihin kun pihalla on tarpeeksi pakkasta.

Kesällä tuo kosteus ei vielä tunnu niin pahalta, mutta 60% rupeaa jo silloin tuntumaan. Mittarit ovat Vaisalan kalibroituja vermeitä ja siten kohtuu tarkkoja.

Eli, jos alkuperäisen kirjoittajan kotona on edes yli 40% niin sen kyllä huomaa sisälle tultaessa. Mittarissa vikaa, sanon minä!

• raksaaja--sh
        kieroliero kirjoitti:

Minun kokemukseni halvoista mittareista on että ne ovat todella epätarkkoja. Virhettä voi olla jopa 30%. Katselin kaupassa erään asiallisen hiuskosteusmittarin ohjekirjaa ja siinä luvattiin tarkkuudeksi 5% alueella 25-100%. Ilmeisesti kuivassa tarkkuus on mitä sattuu, vaikka mittari muuten on kohtuullisen luotettava.

Tein myös empiirisiä kokeiluja. katsoin mitä halpa digitaalinen mittari näyttää kun sen laittaa tuloilma kanavaan -10 asteen pakkasella(kennokone). Laskennallinen kosteus tuloilmassa pitäisi olla n.7% mutta mittari näytti yli 20%. Pyyhetestillä mittari näytti 99% eli oikein. Tällä hetkellä se näyttää sisäilman kosteudeksi 30%. Onko arvauksia mitä oikea kosteus olisi? 15%? 20%? todella kuivaa on sen kertoo nenä.

Olen sitä mieltä että mittarit eivät ole luotettavia matalilla kosteusarvoilla(varsinkaan halvat) joten kosteusprosenttien vertailu on aika yhdentekevää. Varsinkin jos niitä tehdään useilla mittareilla. Yhdellä mittarilla voidaan vain todeta että on kuivempaa tai ei, mutta tarkasta lukemasta ei ole tietoa.

"Varsinkin jos niitä tehdään useilla mittareilla."

Jos ottaa keskiarvon kaikkilla mittareilla niin päässee lähimmäs totuutta.

(minulla ne on kylläkin ulkona, autotallissa, kellarissa, asuinkerroksessa ja ullakolla ihan uteliaisuudenkin vuoksi, ja jos sisällä on yli 60% niin tiedän tehdä kuivattavia toimenpiteitä)

• kieroliero
        raksaaja--sh kirjoitti:

"Varsinkin jos niitä tehdään useilla mittareilla."

Jos ottaa keskiarvon kaikkilla mittareilla niin päässee lähimmäs totuutta.

(minulla ne on kylläkin ulkona, autotallissa, kellarissa, asuinkerroksessa ja ullakolla ihan uteliaisuudenkin vuoksi, ja jos sisällä on yli 60% niin tiedän tehdä kuivattavia toimenpiteitä)

No joo, tuollaisessa käytössä. Toisekseen mittareiden virheet eivät ole niin suuria yli 40% kosteuksilla.

Tuolla kommentilla tarkoitin näitä vertailuja joita täälläkin esitetään:"Meillä on 30%", "meillä taas 35%", "töissä oli 25%"... Kaikissa eri mittarit. Oikeat lukemat voivat olla mitä vain 5-40% välillä.

• ei oo mittaria

enkä koskaan hanki kosteusmittaria, koska niillä ei tee yhtään mitään.

• asiaaa

Huonot ja kalibroimattomat kosteusmittarit asiantuntemattomien tollojen käsissä aiheuttavat vain pas**n jauhantaa.

• Jasu

Meillä viime talvena näytti pakkaskaudella 40% , ja nyt näyttänyt jatkuvasti 40-50%. Ilmastointi ns.pienellä ja töissä näyttää olevan jatkuvasti 20-25% ja ilmastointi kovilla kierroksilla. Ja johan se jossain ilmanlaatu julkaisussakin luki, että alle 45% on kuivaa ja että jos siihen lukuun päästään, ei tarvitse kosteuttaa, mutta ei myöskään panikoida.

• Sami_

Jos on talvellakin 60%, niin on syytä huolestua.

http://www.hengitysliitto.fi/astmaohjelma/siivous/

"Suositeltava sisäilman lämpötila lämmityskaudella on 21-22 C°."

"Suositeltava sisäilman kosteus lämmityskaudella on 25-45 %"

"Jos huoneilmaa kostutetaan, on kosteusmittarilla seurattava, ettei huoneilman suhteellinen kosteus nouse yli 45 %:iin."

• talvella

Kiitoksia hyvistä kommenteista.

Mittarille (mallia hong kong) tehtiin kalibrointi, lukema muuttui 60% -> n. 33%. Lisäksi mittattiin toisella mittarilla, tulos n. 31% (kalibroinnin jälkeen).

Arvot lienevät kohtuullisia ...

• kieroliero

Millä sait kalibroitua?

• talvella
        kieroliero kirjoitti:

Millä sait kalibroitua?

Märkä pyyhe mittarin ympärille ja muovipussiin puoleksi tunniksi. Sitten aparaatti pussista pois ja viisarin kääntö noin hitusen alle 100 prosentin.

• kieroliero
        talvella kirjoitti:

Märkä pyyhe mittarin ympärille ja muovipussiin puoleksi tunniksi. Sitten aparaatti pussista pois ja viisarin kääntö noin hitusen alle 100 prosentin.

Tuolla varmistat vain että kosteanpään näyttämä on oikein. Mistä tiedät näyttääkö mittarisi 10% kosteudessa 40%? Minulla mittari näytti kostean pään oikein mutta kuivan pään ihan metsikköön.

Itse itseäni lainaten:
        "katsoin mitä halpa digitaalinen mittari näyttää kun sen laittaa tuloilma kanavaan -10 asteen pakkasella(kennokone). Laskennallinen kosteus tuloilmassa pitäisi olla n.7% mutta mittari näytti yli 20%. Pyyhetestillä mittari näytti 99% eli oikein."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000012999781

• talvella
        kieroliero kirjoitti:

Tuolla varmistat vain että kosteanpään näyttämä on oikein. Mistä tiedät näyttääkö mittarisi 10% kosteudessa 40%? Minulla mittari näytti kostean pään oikein mutta kuivan pään ihan metsikköön.

Itse itseäni lainaten:
        "katsoin mitä halpa digitaalinen mittari näyttää kun sen laittaa tuloilma kanavaan -10 asteen pakkasella(kennokone). Laskennallinen kosteus tuloilmassa pitäisi olla n.7% mutta mittari näytti yli 20%. Pyyhetestillä mittari näytti 99% eli oikein."
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000012999781

Löytyykö jostain laskentakaava kosteudelle?

• kieroliero
        talvella kirjoitti:

Löytyykö jostain laskentakaava kosteudelle?

http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm

Lyhyt ohje:
        - Syötä ulkolämpötila(air temperature)
        - Syötä kosteus(RH) ulkoilman kosteus on talvella käytännössä aina 90%(Eikä sillä ole suurta merkitystä lopputulokseen vaikka se olisi 60% tai 80%)
        - lukitse kastepiste(lock DP)
        - laita ulkolämpötilan paikalle tuloilman lämpötila

Näin tiedät kuinka kuivaa ilmaa tulee sisään ja voit kokeilla mitä kosteusmittarisi näyttää.

• jarmo
        kieroliero kirjoitti:

http://www.natmus.dk/cons/tp/atmcalc/atmocalc.htm

Lyhyt ohje:
        - Syötä ulkolämpötila(air temperature)
        - Syötä kosteus(RH) ulkoilman kosteus on talvella käytännössä aina 90%(Eikä sillä ole suurta merkitystä lopputulokseen vaikka se olisi 60% tai 80%)
        - lukitse kastepiste(lock DP)
        - laita ulkolämpötilan paikalle tuloilman lämpötila

Näin tiedät kuinka kuivaa ilmaa tulee sisään ja voit kokeilla mitä kosteusmittarisi näyttää.

Enpä tainnut saada toimiin...

• pikkuviba
        jarmo kirjoitti:

Enpä tainnut saada toimiin...

Ilmeisesti ongelma laskurin kanssa. Minä huomasin että jos syöttää ulkko lämpötilaksi esim. -10 ja sitten alkaa vaihtamaa sisälämpötilaa niin helposti jää miinusmerkki numeron eteen ja lukema on älytön.

• Esa
        pikkuviba kirjoitti:

Ilmeisesti ongelma laskurin kanssa. Minä huomasin että jos syöttää ulkko lämpötilaksi esim. -10 ja sitten alkaa vaihtamaa sisälämpötilaa niin helposti jää miinusmerkki numeron eteen ja lukema on älytön.

Minä ostin teston 608 kosteusmittarin. Kun laittaa pyyhettä patterille tai käy suihkussa ym niin se reagoi kyllä nopeesti kaikkeen. Meillä näyttäs olevan kerrostalossa aika kuiva ilma 18-26% välillä.

• olavi1945
        Esa kirjoitti:

Minä ostin teston 608 kosteusmittarin. Kun laittaa pyyhettä patterille tai käy suihkussa ym niin se reagoi kyllä nopeesti kaikkeen. Meillä näyttäs olevan kerrostalossa aika kuiva ilma 18-26% välillä.

Perinnerakentamisen sivulla löytyy aika hyvä sepostus aiheesta
        http://perinnerakentaminen.net/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe