onko kokemuksia kumpi on parempi malli auton katolle, niin että kajakki on u-muotoisessa telineessä vaiko semmosessa että kajakki on poikittain?
kajakkitelineet
4
1761
Vastaukset
Mahtaisi tulla muun liikenteen kanssa hankaluuksia, jos olisi kajakki poikittain katolla :0)
Mutta siis ilmeisesti kyljellään (J-teline): sivutuuli tarttuu pahemmin, mutta varsinainen etuhan on se, että mahtuu kaksi, jopa kolme kajakkia henkilöauton katolle.
Pohja alaspäin (U-teline): kahdollistaa painavan kajakin (esim kaksikko) helpomman ujuttamisen, keula ensin ylös, sitten perästä työntäen, kunhan on joku liukaste alla (minulla on tela).- lutraajatar
Mielestäni molemmat käyvät,aerodynamiikan kannalta ei ainakaan ole suurta eroa,onko kajakki kyljellään vai pystyssä.Ainoa mikä merkitsee loppupeleissä,on tarve.Kyljittäin mahtuu ehkä kolme (riippuu koosta). Pystyssä kaksi.Kunhan kattotelineen ja hihnojen kiinnitys on ok ja kiristys tarkistetaan aika-ajoin ajon aikana,ettei lasti karkaa,niin kumpi vaan paremmin sopii.Pitkien kajakkien, esim kaksikoiden ja inkkareiden kiinnitys kannattaa varmistaa vielä narulla keulasta etupuskuriin ja perästä takapuskuriin. Kierrä narut,etteivät ala ulista ajon aikana. Ja eiku hyvää matkaa!!!
- R_R_R
Molemmat tyylit käyvät, mutta ota huomioon pitkiä muovi kajakkeja kuljettaessa että ovat lämpimässä herkkiä taipumaan jos on paljon ylitystä kuljetus telineistä, kun kuljetetaan pystyasennossa.
- kokeiltu on
Itselläni on kahdet Thulen valmistamat telineet (neljä tassua per kajakki), joilla kajakki tulee pohja alaspäin. Telineitä voi säätää mielin määrin, joten ne saa aivan pohjan mukaisiksi. Itselläni kaikki neljä ovat kumipintaisia, mutta on olemassa myös malli jossa kaksi takimmaista tassua on huopapintaisia niin että kajakki on niitä pitkin helppo liu´uttaa perästä päin työntämällä paikalleen. Huomaathan, että muovikajakki saattaa muuttaa muotoaan, jos kiinnität sen liian tiukkaan. Kuumalla vedellä sen pitäisi oieta kuumassa auringonpaisteessa. Huomaa myös se että myös lyhyet kajakit kannattaa kiinnittää perästä ja keulasta puskureihin niin että eivät pääse yhtään heijaamaan puolelta toiselle. Huomaa myös, että telineiden tulee olla mahdollisimman kaukana toisistaan, sillä muuten pitkä lasikuituinen kajakki saattaa helposti saada kuljetusvaurioita, jos pääsee yhtään nyökkimään pituussuunnassa. Lasikuituhan on lasia, tavallaan. Omassa autossani on ongelmana katon lyhyys, josta syystä johtuen telineet ovat alle metrin etäisyydellä toisistaan. Ongelman voi välttää sillä että pistää telineen ja kajakin väliin (alumiini)tikkaat ja kiinnittää kajakin niihin. Huomaa myös, että autovalmistaja on määrännyt suurimman sallitun kattokuorman, joka on yleensä 50 - 75 kilon välillä. Lasikuituinen kajakkiyksikkö painaa helposti 25 kg, telineet 7kg, kiinnikkeet pari kiloa ja mahdollisesti kajakin sisällä kulkevat varustesäkit siihen päälle vielä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 584628
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1584229- 673862
- 1253820
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473648Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793478- 983031
- 542885
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152420