Tupperware, Am Way, Swipe, Golden..(kynttiläkutsut)

Justiina

Sanooko nämä nimet teille mitään?
Ellei, niin sittenpä kerron!
Kysymyksessä on amerikkalaisten tuottemerkkien kauppaa ja markkinointia edustavien yritysten jälleenmyyjät.
Jo vuosikymmenien ajan ovat pääasiassa vl.kotiäidit harjoittaneet kotikauppaa, pitäneet esitelmätilaisuuksia ja tyrkyttäneet yhä uusia jäseniä alkamaan näitten tuotteitten käyttäjiksi ja esittelijöiksi.
Kauppahan se on mikä kannattaa, mutta kaikista ei ole kaupustelijoiksi.
Viimeisin villitys alalle on juuri AM Way, jonka tuotteiden autuaalliseen hyvyyteen uskovat tyrkyttävät pääasiassa uskonsisarilleen ja veljilleen lupaamalla ulkomaanmatkoja ja ravintolisien myötä parempaa terveyttä.

Meidän perhe on tähän asti pääasiassa ostanut tuotteita, mutta emme ole alkaneet niitä myymään tai markkinoimaan, koska ei ole tarvista ja kun tulee toimeen muutenkin ilman lisätuloja.

Mutta nyt, kun kaapit ovat jo pullollaan muovirasioita ja erilaisia käyttöesineitä, ei eneempään ole tarvista ja kun ne ovat lisäksi tarpeettomia.
Aivan tavallisesta kaupasta saa yhtä hyviä käyttötavaroita ja ennenkaikkea halvemmalla saaden myös bonuspisteitä.

Nyt tulee uskovien keskuuteen jatkuvasti uusia edustajia, jotka ottavat yhteyttä ja kehuvat tuotteitaan maasta taivaaseen asti.
Jos ei osaa kohteliaasti kieltäytyä, saa ostaa tarpeettomia ravintolisiä, joita ei tule syötyä ja ehtivät vanhentuakkin.
Tupperware kutsuista se aikoinaan alkoi ja on levinnyt kuin pullataikina.
Elämään tuo lisää kiireitä ja paineita nämä tuote-esittelyt, joita tarjotaan kotiin, jolloin pitää itsellä nähdä vaivaa saada jo ennestään kutsuihin kyllästyneitä ihmisä tulemaan kuuntelemaan yhä uudestaan.
Kutsuja satelee tiuhaan ja jos haluaa pitää ystävyyssuhteita yllä, on kohteliasta mennä kutsuille ja ostaakkin jotain, vaikka ei tarvitsekkaan.
Ennen joulua kävin kynttiläkutsuilla ja nyt näitä voimakkaasti tuoksuvia kalliita kynttilöitä on iso nippu, joita pitäis saada myytyä eteenkin päin.

Kynttilöissä on niin ärhäkkä tuoksu, ettei astmaatikko tai allerginen voi sietää niiden tuoksua.
Miten pääsisin irti tästä kutsukierteestä, sillä en jaksa niitä enää. En jaksa miellyttää ystäviä käymällä heidän esittelyissään ja ostamalla turhaa.
Nyt ei enää riitä sekään, että ostaa joskus yksittäisen tuotteen. Niitä pitää alkaa myös jatkuvasti käyttämään.
Pesuaineet ovat suurin ryhmä, mitä kaupataan.
Moniin niistä, esim. tukanpesuaineet, en ole tykästynyt, enkä oikein usko niiden tehoonkaan.

Lattiaa pesin kerran muutamalla aineella, jota ei ohjeiden mukaan tarvinnut panna, kuin pari tippaa.
Tulos oli, ettei sillä lähtenyt niin hyvin kuin K-kaupan Andylla, joka räjäyttää lian pois.

Miksi vl-uskovat ovat villiintyneet tälläiseen kaupusteluun, joka tuntuu arveluttavalta.
Koskaan en ole rohjennut kysyä, tarviiko heidän tilittää verottajalle omaa siivuaan kaupankäynnistään.
Nämä kotiäidit ovat tavattoman innostuneita asiaansa ja saavat monet hyväuskoiset käyttämään terveystuotteitaan uskoen niissä piilevän hyvän terveyden avaimet.
Me ei olla sorruttu moiseen, vaan pysytty käyttöesineiden puolella, kiitos lääkäripuolison, joka sanoo, ettei pillereillä ole taikavoimaa terveyttä edistämään.
Oikea terveys saavutetaan tavallisella ravitsevalla ja monipuolisella ruoalla, liikunnalla ja pidättäytymällä alkoholista, tupakasta ja liiasta suolasta ja rasvasta.

"Parhain" muisto on Golden esittelystä, johon minut vietiin suorastaan väkisin. Esittelijät ei tosin olleet meikäläisiä, mutta agitaattorit olivat. Esittelyyn oli pääsymaksukin, 30 markaa,joka koostui kupillisesta kahvia, sekä isosta rasvaisesta viineristä. Itse esittely oli ilmainen.
Esittely alkoi valkokankaalle heitetyistä DIA-kuvista, joissa esittelijä itse makasi rennosti espanjan aurinkorannalla nauttien työnsä tuloksista.
Esittelijä kertoi, kuinka hän oli ennen ollut konepajayrittäjä ja kuinka se oli kiikun kakun, pysyykö leivässä vai ei.
Sitten kun hän alkoi Golden yrittäjäksi, on tulokset olleet mahtavia ja on pystynyt lomailemaan pari kertaa vuodessa etelän auringossa.
Kun sitten kysyin, miten se homma käytännössä pelaa, oli vastaus: Siinä ohessa aina tarjoan tutuille tuotteitani ja homma pyörii kuin ketjukirje, aina se kasvaa ja kasvaa.
Kun verkosto on kasvanut tarpeeksi suureksi, ei itsellä tarvitse tehdä enää juuri mitään, kun on tarpeeksi paljon alaisia, joiden kautta provisioita sataa aloittajan taskuun.

En ymmärtänyt liikeideasta hölynpölyä ja tilaisuuden lopussa tehtyäni lähtöä tulivat Goldenin edustajat seisomaan ulko-oven eteen, etten olis päässyt lähtemään.

Et kai nyt vielä pois lähde, kun meillä on sopimus tekemättä.
Kaikki muut kuulijat olivat täyttelemässä lomakkeita, joilla he sitoutuivat golden asiamiehiksi. Aloituspaketin osto olisi maksanut 3000 markkaa, jolla alkaja perusti oman haaran.

Minua alkoi hirvittää tilanne, sillä kotiaäitinä minulla olisi tarpeeksi hommaa muutenkin ilman, että ottaisin vielä lisätöitä tuote-esittelijänä ja myyjänä ja kun en muutenkaan pidä koko tyrkyttämisestä.
No hyvä on, minä tulen tekemään sopimuksen, käyn vaan ensin tuolla naisten puolella.

Esittelijät uskoivat minua ja palasivat yläkerran tiloihin odottamaan muiden sopimuksen tekijöiden luo. Käytin tilaisuutta hyväkseni ja häivyin salaa varoen paukettelemasta ovia.
Ulkona panin vähän joksuksi ja riensin autolleni.
Juuri kun olin päässyt liikkeelle vilkaisin esittelypaikan ulko-ovelle ja näin siellä esittelijäni seisovan äimän käkenä katsellen menoani. Kotiin päästyä suljin puhelimen, enkä vatannut. Se oli kamala kokemus, enkä ole sen jälkeen mennyt ainakaan goldenin- esittelyihin.

17

2261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • negatiivinen

Kirjoituksestasi saa kuvan kuin toiset ohjailevat elämääsi. Itse et pysty enään kuin pakoilemaan ja pakoilemaan joka tilanteessa kun on kosketuksissa kyseisten asioiden kanssa. Faatat myös olla ja todennäköisesti oletkin perusnegatiivinen tyyppi, jolle ei ole luvassa hyvää edessäpäin ellei asenne ja itsetunto muutu.

Ota hyvä ihminen elämäsi hallintaan vielä kun se on mahdollista, äläkä mene toisten pillien mukaan.
      Ei sinne kutsuillekkaan pidä jo ennakolta lähteä ostamaan. Voit aivan vapaaasti sanoa emännälle ettet osta mitään,ja selität juuri sen syyn miksi. Miksi et osta. Tai kaikessa hiljaisuudessa vain jätät ostamatta. Voipi olla että kutsumishalutkin vähenevät kun huomaavat ettei sulla ole tapana ostaa. Eikä sinun tarvitse kantaa siitä huonoa omaatuntoa ostamattomuudesta. Vaan käännä ajatuksissasi asia toisinpäin, eli ajattele että on kutsujan vika kun valitsee niin huonosti vieraansa, kun ei ostoja kaikilta välttämättä aina tule.

Ota nyt hyvä ihminen ohjakset omiin käsiisi ja älä anna toisten määräillä tekemisiäsi tai tekemättä jättämisiäsi. Samalla voisit saada ainakin vähennetyksi kovin negatiivista elämänasennettasi. Voisi alkaa jopa elämä hynyilemään.

Minun nenille eivät ketkään toiset hypi, sillä määräolen itse asioistani, ja voin käydä hyvillä mielin tuollaisissa tilaisuuksissa ja olen käynytkin. Mukavahan siellä on istuskella ja kahvitkin tarjotaan. Eikä tarvi kuin kuunnella ja katsella. AAH.. on jopa rentouttavaa, saa tavata muita ihmisiäkin, niin ei mökkihöperöksi tule.
      On se hyvä kun kotiäideillekkin tarjotaan tuollaisia mukavia sosiaalisia kanssakäymisiä ja virkistäytymisiä. Ja sen on hyvä kun kaikki on vapaaehtoista. Ja joka haluaa olla mökkihöperönä,niin se on täysin hänen oma vikansa.Siitä vain saa usein kärsiä oman itsensä lisäksi myös muu perhe.

• Justiina

En toki halua mökkihöperöksi tulla, enkä jättää näitä sosiaalisia kanssakäymisiäkään.
        Haluaisin vaan jättää nämä ostamiset ja olla rauhassa tyrkyttämisiltä.

Seurapiiritoiminnassa ei voi olla pelkästään saavana osapuolena, joka vaan istuskelee mukavasti sohvalla ja nauttii kahvikupposesta.

Tarjonta on nykyelämässä runsas ja pitää osata sanoa KIITOS EI.
        Nuorten on pystyttävä sanomaan, kiitos ei huumeille, tupakalle ja kaikille muille pahan houkutuksille.
        Puhelinmyyjille on pystyttävä sanomaan ei, ovelta ovelle kauppaajille on osattava sanoa ei, mutta meitä on heikkotahtoisia, jotka hellymme ostamaan, kun se tuo tyydytystä.

Pelastusarmeijan herttaisen tädin tai sedän ohi en voi kävellä ohi laittamatta rahaa lippaaseen.
        SPR.n nuorten kerääjien ohi en voi mennä ilman antamista. Miellyttävät mormooninuorukaiset ja iloiset Jehovan todistaja-naispari oven takana ovat vaikea pala.
        Alan mielelläni keskustelemaan uskonasioista, vaikka ymmärrän, että minuahan tässä yritetään käännyttää.
        Minulla on hellä sydän ja antelias mieli, mutta joskus se käy raskaaksikin.
        Tuntuu, että kaikkeen ihmisten kanssakäymiseen sisältyy toisen osapuolen taholta jokin hyötymistarkoitus.
        Raha näyttelee tärkeää osaa kaikessa, seuroissakin.
        Nyt olis meillä tämä joululehti myynnissä, rouva hyvä, minä myyn nyt tätä pääsiäissanomaa, rouva hyvä, minä kerään nyt näitä veljemme synttäreitä varten.
        Minä taas kerään tähän poisnukkuneen sisaremme muistoksi.
        Haluatteko osallistua näiden uskovaisten ylioppilaaksi tulevien nuortemme keräykseen.
        Minä kerään jäsenmaksuja yhdistyksemme puolesta, minä kerään nimiä suviseurojen työvuoroihin, olisko sinulla mahdollisuus tulla sijaiseksi pyhäkoulusihteeriksi, kun minulle kohta syntyy vauva ja haluan pitää lomaa puoli vuotta?

Jos ei osaa kieltäytyä ja sanoa ei, saat kantaa vastuuta ja osallistua kaikkeen mahdolliseen niin, ettei itselläsi ole aikaa omiin puuhiisi.

Sehän on sopivaa taiteilua, ettei loukkaa ketään eikä väsytä itseään liiaksi

• mimmikäs

jos on valmis menemään kutsuille asti... koska ystävyys... hah... niin pitää myös olla valmis sanomaan EI. Itse en ole joka kutsuilla käynyt, gnld on tämän goldenin nykyinen nimi. olen siinä juuri. mitään ei oo pakotettu ostamaan, ja kun sanoin etten nyt jaksa tehdä yhtään mitään, eivät nenälläni hypi. olen aina tehnyt joka esittelyissä ja muissa hetiSIIS HETI selväksi, että saapa nähdä ostanko, luultavasti en, mutta tulimpa nyt kuitenkin, kun oli tuota aikaa... tähän tyyliin, jos joku yrittämällä yrittää tunkea jotain juttua niin sanon suoraan että nyt ei tämä asia kiinnosta, (gnld) jos ei tosiaan siitä kiinnostu, älä sano verukkeeksi aikaa, koska he kumoavat väitteet. sanokaa vaan suoraa etten halua tähän mukaan. suora rehellinen vastaus. siinä se. ei sen enempiä eikä vähenpiä. jos joku loukkaantuu,niin jo on huonosti asiat. se ei sen jälkeen enäää ole sinusta kiinni. SANO VAIN SUORA EI KIITOS. EN HALUA TAI EI KIINNOSTA! jos et kehtaa pellkä EI kin riittää!!!

• irina

Ei pidä paikkaansa.Miten liität uskoviin nämä tuotteet,
      Tupperware,Am way,Swipe,Golden tuotteita myy kaikentyyppiset ihmiset,ei uskovia ja uskovia ihmisiä.
      Höpö höpö on sinun kirjoituksesi.

• vähän

miettiä ennenkuin tuollaisia vastauksia antaa!Move..... on nykyisin veeällieen keskuudessa ja kautta leviävä verkostomarkkinointiketju ja minua hämmästyttää eniten se mitä siellä myydään ja tarjotaan, se on kaikkea muuta kuin Jumalan Valtakunnan työn tukemista. YÖK!

• Hynde
        vähän kirjoitti:

miettiä ennenkuin tuollaisia vastauksia antaa!Move..... on nykyisin veeällieen keskuudessa ja kautta leviävä verkostomarkkinointiketju ja minua hämmästyttää eniten se mitä siellä myydään ja tarjotaan, se on kaikkea muuta kuin Jumalan Valtakunnan työn tukemista. YÖK!

on täällä yleisempi. Se on kai jonkinlainen vastaliike movelle.

• :-I
        Hynde kirjoitti:

on täällä yleisempi. Se on kai jonkinlainen vastaliike movelle.

Mitä nää Rave ja Move myy? Khöm...siis ei myy..
        Verkostomarkkinoijathan "ei ikinä myy mitään, vaan auttaa kaikkia ystäviään pääsemään miljonääreiksi"

• Hynde
        :-I kirjoitti:

Mitä nää Rave ja Move myy? Khöm...siis ei myy..
        Verkostomarkkinoijathan "ei ikinä myy mitään, vaan auttaa kaikkia ystäviään pääsemään miljonääreiksi"

Ravestore niin yllätyt :)

• vilhelmiina

mulla on kanssa pari tuttavaa jotka ovat hurahtaneet kaikkiin mahdollisiin juttuihin. Niinpä kutsuja sateleekin tasaiseen tahtiin. Yleensä kutsuilla pyörii samat tyypit (4-6 "perusporukkaa") ja sitten muutama uusi ihminen.
      Itse en tykkää yhtään näistä jutuista ja yleensä mulla onkin jokin muu meno sinä iltana. En pidä siitä että tyrkytetään tavaraa jota en tarvitse. Yleensäkään en ole mitenkään innokas shoppailija vaan ostan tavarat harkiten ja tarpeeseen ja tietysti mahdollisimman edullisesti. Tupperware on mielestäni ihan ok, mutta esim. kynttiläjutut saa minut huokaisemaan epätoivosta. Jopa tavallisella kyläreissulla esitteet lykätään kouraan tilauksen toivossa.
      Olen myös tyyppiä jonka on vaikea sanoa suoraan ei. Niinpä pyrin kaikin keinoin välttelemään kutsuja ja tuotteista puhumista tiettyjen henkilöiden kanssa.
      Kyllä minustakin tuntuu että uskovaisten joukossa on epätavallisen paljon näitä kauppiaita. Tai sitten itsellä sattuu vain olemaan juuri sellainen tuttavapiiri jossa innostus em. juttuihin on korkealla. Itse en pystyisi tekemään päivääkään tuollaista työtä, en osaisi tehokkaasti tyrkyttää kun itse vihaan sellaista kun se omalle kohdalle sattuu..

• Sectori

Golden-tilaisuudessa olen ollut minäkin. Esittelijä oli todella hyvin ja huolellisesti pukeutunut, ja osasi asiansa. Hän esitteli nopeasti myytävät tuotteet, ja käänsi sitten asian varsinaiseen pääasiaan, eli rahan tekemiseen. Hän esitteli, miten voit rikastua, kun alat myydä saippuaa, ja siinä sivussa hommaat itsellesi "alamyyjiä", jolloin heidän myymistään tuotteista tulee provisio henkilölle, joka hänet on rekrytoinut. Perinteinen pyramidijärjestelmä, jossa huiputetaan suuri määrä kotiäitejä ja -isiä työllistämään itse itsensä, ja myymään saippuaa toisille kotiäideille. Vastaavasti nämä myyvät jotain vastapalveluna, jotta tasapaino säilyy.

Pyramidin huipulla varmasti rikastuu. Ei mainoskuluja, ei markkinointikuluja, kaiken hoitavat tuhannet ja taas tuhannet kotiäidit. Todella moraalitonta, mutta ei laitonta. Tämäkin kaveri oikein innostui esittelemään, huitaistuaan purkit sivuun, miten pitkälle hommassa voi edetä. Koko tilaisuus perustui siis hänen osaltaan vain siihen, miten hän saa uusia myyjiä.

Kehottaisin uskovia ihmisiä välttämään tai ainakin miettimään koko ketjua, ennenkuin alatte mukaan näihin "ketjukirjeisiin". Tuotteet eivät ole halpoja, eivätkä sen parempia kuin kaupassa. Kannattakaa mieluummin lähikauppaa, niin kilpailu pysyy terveenä.

• Rivimies

Kyse on täysinmoraalittomasta liiketoiminnasta, jossa rikastutetaan ennen kaikkea amerikkalaisia omistajia. Osa verkostomarkkinointiyrityksistä toteuttaa ketjukirjemenettelyä joka on vastoin Suomen lakeja.

Kuinka uskovaiset voivat olla tällaisessa mukana?

Lestadiolaiset ovat heille keskeinen kohderyhmä koska uskovaisilla on kiinteä uskonystävien verkosto, jossa on totuttu sisareen ja veljeen luottamaan. Tätä meidän keskinäistä luottamustamme ollaan nyt käyttämässä härskisti hyväksi joidenkin yksityisessä bisneksessä!

Eikö teillä omatunto soimaa, eivätkö soi varoituskellot kun lupaillaan helppoa rikastumista?!

Ovatko uskoviaset jotenkin niin pohjattoman naiiveja ja kouluttamattomia että juuri meidän keskuudessamme tällainen menestyy?

• Hynde
      • Justiina

Todellakin, verkostomarkkinoilla on oma keskustelupalstansa. Kuitenkin, koska tämä koskettaa niin läheisesti vanhoillislestadiolaisuutta, otin asian puheeksi täällä. Olis mukava saada tietää, onko tämä moraalisesti oikein meidän keskuudessamme, niinkuin monet ovat jo tässä ehtineet asian perään kysellä.
        Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa erästä eronnutta meikäläistä alettiin väellä ja voimalla saada mukaan verkostomarkkinointiin.
        Hän oli tavallaan otollista riistaa, kun oli perheasiat menneet hunningolle.

Hän masentui entistä enemmän ja joutui psykiatriseen hoitoon.
        Sielläkin häntä käytiin tapaamassa ja rohkaisemassa alkamaan uusi elämä verkostomarkkinoijana.
        Lopulta sisaremme muutti pois paikkakunnalta ja pääsi näin eroon sinnikkäistä ystävistään.

• Kihiseee

Sellaisiakin myyjiä on, jotka tulee muka vaan kylään, ja sitten siinä jutustelun lomassa noin vaivihkaa kääntää puheen yritykseensä. Äkkiäpä siinä sitten löytyy esitteet salkusta.
        Olenpa myös itse mennyt kutsuttuna kylään, kun yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta on alkanut esittely.
        Tai puhelin soi, ja ilahdut : vanha ystävä vuosien takaa soittaa................................................... Kertoakseen verkostomarkkinoinnista!!

Nää tyrkyttäjät on OIKEESTI röyhkeitä. Ja erityisen törkeää on käyttää ystävyyssuhteita hyväkseen kaupustelussa!!

Ei se niin ärsytäkään, jos sanotaan reilusti, että on myyntikutsut, mutta kyläilyn varjolla kauppaaminen saa kiehumaan!

Mutta kiitos tosta verkostomarkkinointilinkistä. Voi olla mielenkiintoista luettavaa.

• Vl-tyttö

Miten olisi suora puhe? Jos ei auta niin huuda tai hanki lähestymiskielto.

• Justiina

Ota huomioon, että nämä sinnikkäät sisaremme ovat ystäviämme, joten heille ei voi noin vaan sanoa suoria sanoja.
        Ihme ja kumma, tämä on vain naisten hömpötystä, miehet eivät ole alkaneet tähän. En tiedä ketään miespuolista, joka olis kutsujen pitäjänä.
        Tämä on siis naisten keskeinen asia ja meidän itsemme selvitettävä.

Pakko elää sovussa uskovien kesken, vaikka jokin asia hiertäisikin.
        Tämä neuvosi ei ole hyvä, koska siinä katkaiset samalla ystävyyssuhteet.
        Parempi kikka voisi olla oveluus ja keksiä jotain tärkeää menemistä, ettei tarvitse ottaa esittelyitä vastaan tai mennä sinne itse.
        Sekään ei olisi ihan rehellistä

• yks myyjätär-hirviö

Osaat hienosti käyttää sanan säilää, kun noin pitkän kirjoituksen loit. Ihmettelen siksi, miten yhden kieltävän vastauksen sanominen voi olla sinulle niin vaikeaa. Myyn yhtä mainitsemistasi tuotteista, enkä loukkaannu siitä, jos kaltaisesi eivät halua tulla myyntikutsuille. Sinulla on vapaus ostaa tuotteesi sieltä mistä haluat, vaikka lähikaupasta.

Siihen kieltäytymiseen sitten. Kun sinua pyydetään myyntikutsuille, ilmoita reilusti, ettei sinua kiinnosta myyntikutsut. Et halua sen vuoksi tulla edes kahville. Ystäväsi varmasti arvostaa reilua kieltoa enemmän kuin epämääräistä "Joo, tuun jos ei satu olemaan parempaa tekemistä." Ystäväsi varaa sinulle kahvikupin ja laskee sinutkin mukaan joukkoon. On EPÄKOHTELIASTA antaa epämääräinen vastaus selkeään kysymykseen! Aikuinen ihminen tietää tuleeko vai ei -kiinnostaako vai ei- myyntikutsuille!

Oletko aikuinen ihminen??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe