Minulle yritetään pakkosyöttää sellaista että on muka olemassa allergiaturvallinen koirarotu (kääpiövillakoira) josta ei tule minkäänlaisia oireita eli se on kuin kilpikonna.Itse koirille allergisena en oikein jaksa uskoa moiseen väitteeseen.Kerro sinä asiantunteva koiraihminen kuinka on?
Koira astmaatikolle!
19
2061
Vastaukset
- harrastaja
Kaikki koirat aiheuttavat allergiaa. Allerginen ihminen herkistyy koiran hilseelle. Yleensä sellaiset rodut joilla on pitkäkarva, eivät näytä aiheuttavan aivan yhtä paljon oireita kuin ihan ns. tavallisen karvan omaavat rodut kuten cockerspanieli, saksanpaimenkoira jne.
Ehkäpä hilse jää karvan alle sen juuriin, joista se ei irtoa niin nopeasti tai sitten ehkäpä noita rotuja pestään sen verran usein että hilsemäärä iholla pysyy pienenä. Villakoira ei ole kuitenkaan sen ihmeellisempi kuin moni muukaan pitkäkarvainen, joten moni muukin rotu käy yhtä hyvin.
Jos on kuitenkin vaikea allergia ei mikään roduista käy, se riippuu ihmisen sietokyvyn asteesta.
Paras testi on ottaa naapurin villakoira, maltankoira tai joku muu karvaturri pariksi viikoksi hoitoon (vaikka omistajien lomamatkan ajaksi). Jos oireita aiheutuu on lienee sitten enää turha "pakkosyöttää" mitään tarinoita.
Pennun otto ja siitä luopuminen parin viikon päästä lienee kaikille liian rankka kokemus, joten testata kannattaa etukäteen.- Jocu
Oireet eivät välttämättä ilmene heti. Paras unohtaa koko asia.
Ei se koiranpitokaan välttämättä ole mikään autuus. Ei se ole pelkkää juhlaa!
- Tulppu
Niin kuin aikaisemissa keskusteluissa on tullut esille Bichon Frise olis semmonen koira, jota moni allerginen sietää. Tietenkin se on yksilöllistä, mutta monilla hyviä kokemuksia. Itse olen astmaatikko ja avomies allerginen ja olemme puhuneet paljon koiran ottamisesta. Pitäisi vaan olla varma ettei oireita tule, ettei sitten pitäisi luopua koirasta... Auttakaa ihmiset joilla on kokemusta asiasta!!! Voisiko suuren haaveen toteuttaa...?
- takkutukka
vähän hilseilevät koirarodut tosiaan allergisoivat heikommin, tuo bichon on yksi ja kääpiövillakoira on toinen. Suosittelen joltain kasvattajalta ottamaan koiran kotiin 'lainaksi' ennen varsinaista koiran ostamista. Noin näkee ainakin välittömät reaktiot.
- Tulppu
takkutukka kirjoitti:
vähän hilseilevät koirarodut tosiaan allergisoivat heikommin, tuo bichon on yksi ja kääpiövillakoira on toinen. Suosittelen joltain kasvattajalta ottamaan koiran kotiin 'lainaksi' ennen varsinaista koiran ostamista. Noin näkee ainakin välittömät reaktiot.
Kuinkas noi kasvattajat sitte yleensä suhtautuu, jos menee pyytämään koiraa "kokeelle"? Meinaan, ett onkohan sitte semmosta asennetta, ettei allergisille myidä koiria mahdollisten seurauksien vuoksi? Entäs maksu ym.?
- takkutukka
Tulppu kirjoitti:
Kuinkas noi kasvattajat sitte yleensä suhtautuu, jos menee pyytämään koiraa "kokeelle"? Meinaan, ett onkohan sitte semmosta asennetta, ettei allergisille myidä koiria mahdollisten seurauksien vuoksi? Entäs maksu ym.?
sen verran, että itelleni ainakin kasvattaja ehdotti kokeilua ihan itse kun kerroin allergiastani. Minä kun olen vaan joillekin koirille allerginen; esmes pitkäkarvaiset aivastuttaa ja kihisee iholla, ja labradorista turpoaa simmut :) Bichonista tuli ainakin minulle allergiaoireita iholle. Taasen villakoirista, dobermanneista, pinsereistä ja saksanseisojista ei tule mitään oireita. Riippuu niin allergian laadusta miten mihinkin reagoi, ettei sitä voi tietää mitenkään muuten kuin kokeilemalla.
Ite kokeilin kasvattajan omalla täyskasvuisella koiralla, ja sitä aikaisemmin 'lainailin' useammaksi viikoksi kerrallaan tuttujen koiria. Olivat minulla lomahoidossa. Pennuissa on sitten paljon voimakkaampi vielä se valkuainen kuin täyskasvuisessa koirassa. Minulle ei pennut käy, joten omani tuli meille aikuisena.
Maksu hoitui jälkikäteen, mutta sekin varmaan riippuu ihan kasvattajasta.
Hyvä varmaan heti ensimmäiseksi kysyä kasvattajan asenne ettei sitten tule kauheita pettymyksiä puolin ja toisin. - Tulppu
takkutukka kirjoitti:
sen verran, että itelleni ainakin kasvattaja ehdotti kokeilua ihan itse kun kerroin allergiastani. Minä kun olen vaan joillekin koirille allerginen; esmes pitkäkarvaiset aivastuttaa ja kihisee iholla, ja labradorista turpoaa simmut :) Bichonista tuli ainakin minulle allergiaoireita iholle. Taasen villakoirista, dobermanneista, pinsereistä ja saksanseisojista ei tule mitään oireita. Riippuu niin allergian laadusta miten mihinkin reagoi, ettei sitä voi tietää mitenkään muuten kuin kokeilemalla.
Ite kokeilin kasvattajan omalla täyskasvuisella koiralla, ja sitä aikaisemmin 'lainailin' useammaksi viikoksi kerrallaan tuttujen koiria. Olivat minulla lomahoidossa. Pennuissa on sitten paljon voimakkaampi vielä se valkuainen kuin täyskasvuisessa koirassa. Minulle ei pennut käy, joten omani tuli meille aikuisena.
Maksu hoitui jälkikäteen, mutta sekin varmaan riippuu ihan kasvattajasta.
Hyvä varmaan heti ensimmäiseksi kysyä kasvattajan asenne ettei sitten tule kauheita pettymyksiä puolin ja toisin.Kiitti vinkeistä. Nyt pitää vaan puhua vielä mies lopullisesti ympäri ja alkaa etsiä sopivaa kasvattajaa ja tietenkin rotua... :)
Siskollani on Amerikancockerspanieli ja siitä tulee meille molemmille vähän oireita, ihoa kutittaa ja aivastuttaa. Joskus kyllä tuntuu, että sekin vaikuttaa aika paljon kuinka usein koiraa pestään. Kaverini koirasta ei allergiaa tullut ja hän pesee koiraansa melkein viikottain. Ehkä se vaikuttaa siihen hilseen muodostumiseen jotenkin...
Niin vielä, minkä rotuinen koirasi on? Kuinka kauan se on sinulla ollut ja onko oireet pysyneet kokonaan pois? Usein kun sanotaan, että oireet tulee vasta myöhemmin, vaikka ensin näyttää siltä, ettei mitään tulekaan... - Bichonin omistaja..
Eli omistan bichon friseen ja oon itse jonkun verran allerginen. Ei ole aiheuttanu mul mitään ongelmia, eikä myöskään äidilleni. Koira on ollut nyt 5 viikkoa äidilläni hoidossa ja ei oo mitään oireita. Ja hänellä aika paha allergia...
- takkutukka
Tulppu kirjoitti:
Kiitti vinkeistä. Nyt pitää vaan puhua vielä mies lopullisesti ympäri ja alkaa etsiä sopivaa kasvattajaa ja tietenkin rotua... :)
Siskollani on Amerikancockerspanieli ja siitä tulee meille molemmille vähän oireita, ihoa kutittaa ja aivastuttaa. Joskus kyllä tuntuu, että sekin vaikuttaa aika paljon kuinka usein koiraa pestään. Kaverini koirasta ei allergiaa tullut ja hän pesee koiraansa melkein viikottain. Ehkä se vaikuttaa siihen hilseen muodostumiseen jotenkin...
Niin vielä, minkä rotuinen koirasi on? Kuinka kauan se on sinulla ollut ja onko oireet pysyneet kokonaan pois? Usein kun sanotaan, että oireet tulee vasta myöhemmin, vaikka ensin näyttää siltä, ettei mitään tulekaan...se peseminenkin, mutta mahdollisimman vähällä pesemisellä pitäisi koiran kanssa pärjätä, saattaa muuten koiralle tulla liian kuiva iho ja kaikenmaailman ihottumia :(
Minulla on pinseri, sellanen keskenkasvuisen dobermannin näköinen :) Suht pienikokoinen, sopii hyvin meille kun asutaan kerrostalossa. On ollut nyt vuoden ja nekin vähät iho-oireet mitä oli alussa ovat hävinneet kokonaan, ja hengitysoireita ei ollenkaan. Tavallaan siedätyshoitoa olen harrastanut. Mutta suosittelen kyllä ottamaan mieluummin jonkun tuommosen pehmeäkarvaisen rodun (villakoirat, vehnäterrieri) koska näistä lyhytkarvaisista kyllä lähtee sitä hilsettä aika rutkasti. Itelläni on siinä mielessä hyvin asiat kun oon vaan lievästi allerginen. Varmuuden vuoksi olen kumminkin pitänyt makuuhuoneen 'koiravapaana'.
- allergisoida
Kilpikonnastakin lähtee "hilsettä". Kilpparit luovat nahkansa joten se ei varsinaisesti pölyä ilmassa. Pahempi voi olla kuivunut uloste ja sen pölyäminen siivotessa.
Eli eiköhän se ole ihmisestä kiinni mitä eläimiä sietää ja mitä ei. Joku ei voi olla samassa huoneessa koiranomistajan kanssa, mutta voi pitää lintuja. Joku saa allergisia oireita akvaarioista tai kalojen ruuasta.
Enpä kuitenkaan lähtisi allergisena hengelläni leikkimään. Jos oireita ei tulekaan heti tai vuoden sisällä niin viiden vuoden päästä voi olla niin sairas ettei parane enää ikinä entiselleen. - satu
Olen itsekkin astmaatikko, jolla on koira: kiinanharjakoira. kärsin monenlaisista allergioista, mutta koirani nukkuu jopa vieressäni...en ole joutunut ottamaan sen takia yhtäkään tabua tai suihketta. Kai tämä on yksilöllistä. Itse otin tietoisesti (hölmönä?) riskin, mutta nyt olen onnellinen koiran omistaja!
P.S. Veljeni ja äitinikin ovat astmaatikkoja ja koirastani ei ole tullut heille toistaiseksi mitään oireita.- Tulppu
Kiitos Satu, tämä anto taas vähä toivoa! Lähipiiri yrittää murskata toiveeni parhaansa mukaan... Täss on itsekin koko ajan kahden vaiheilla uskaltaako edes haaveilla. Ja pahimmalta tuntuu se jos joutuukin sitten luopua jossain vaiheessa koirasta. Vaikea päätös monelta kantilta...
Kuinka kauan sulla on ollut hauvasi? Entäs reagoitko muille roduille? Itselläni olisi nyt vahvimpina mielessä Vehnäterrieri ja Bichon Frice, onko sinulla 'sanomista' noista roduista? Voisitko vielä vähän kertoa kuinka itse sait tehtyä päätöksen ottaa koira ja kuinka kasvattaja suhtautui ja oliko mitään puhettä lääkäreiden kanssa tilanteesta? Kiitos hirveästi jos jaksat vastailla :) - koirakuume
Tulppu kirjoitti:
Kiitos Satu, tämä anto taas vähä toivoa! Lähipiiri yrittää murskata toiveeni parhaansa mukaan... Täss on itsekin koko ajan kahden vaiheilla uskaltaako edes haaveilla. Ja pahimmalta tuntuu se jos joutuukin sitten luopua jossain vaiheessa koirasta. Vaikea päätös monelta kantilta...
Kuinka kauan sulla on ollut hauvasi? Entäs reagoitko muille roduille? Itselläni olisi nyt vahvimpina mielessä Vehnäterrieri ja Bichon Frice, onko sinulla 'sanomista' noista roduista? Voisitko vielä vähän kertoa kuinka itse sait tehtyä päätöksen ottaa koira ja kuinka kasvattaja suhtautui ja oliko mitään puhettä lääkäreiden kanssa tilanteesta? Kiitos hirveästi jos jaksat vastailla :)Ihana kun on kohtalotovereita!
mullakin ihan järjetön koirakuume,
ollut 2 vuotta, ja samoin: kaikki teilaa,
ei tuu mitään.
itse en uskalla ottaa sisäkoiraa, kuten
kiinanharjakoira, sillä olen allerginen
kaikelle eläinpölylle paitsi hevoselle
enkä haluaisi ottaa riskiä (nyt ei ole
ollenkaan lääkitystä).
Olenkin ratkaisemassa pulmaani siten, että
kiinnostukseni kohteena on arktinen , ulkona
pärjäävä rotu, joka voi asua yöt ulkosalla.
Näin eläinpölyä ei jatkuvasti ole huoneilmassa,
eikä siten riskikään niin suuri.
Ongelmana vain on, mistä löytää talo jossa
iso piha... ; )
Ylipäänsä tää allergiakeskustelu on niin suhteellista. Koiramme -lehdessä oli vasta artikkeli, jossa kerrottiin astman kanssa pärjäävistä koiranomistajista. Toisaalta niin moni joutuu luopumaan eläimestä allergian vuoksi. Totuus on että sietokyky on yksilöllistä, ja toiset eivät yllättäen allergisoidukaan tietyistä koiraroduista. Mutta tämän tiesitkin varmaan! siis
ei ole mitään yhtä rotua, eikä yhtä toimintatapaa, mutta ainahan riskin voi ottaa.
Toivotan kovasti onnea koiranhankintaan-
ei unohdeta unelmiamme! Kirjoitahan tälle
palstalle myöhemmin kokemuksiasi! - Tulppu
koirakuume kirjoitti:
Ihana kun on kohtalotovereita!
mullakin ihan järjetön koirakuume,
ollut 2 vuotta, ja samoin: kaikki teilaa,
ei tuu mitään.
itse en uskalla ottaa sisäkoiraa, kuten
kiinanharjakoira, sillä olen allerginen
kaikelle eläinpölylle paitsi hevoselle
enkä haluaisi ottaa riskiä (nyt ei ole
ollenkaan lääkitystä).
Olenkin ratkaisemassa pulmaani siten, että
kiinnostukseni kohteena on arktinen , ulkona
pärjäävä rotu, joka voi asua yöt ulkosalla.
Näin eläinpölyä ei jatkuvasti ole huoneilmassa,
eikä siten riskikään niin suuri.
Ongelmana vain on, mistä löytää talo jossa
iso piha... ; )
Ylipäänsä tää allergiakeskustelu on niin suhteellista. Koiramme -lehdessä oli vasta artikkeli, jossa kerrottiin astman kanssa pärjäävistä koiranomistajista. Toisaalta niin moni joutuu luopumaan eläimestä allergian vuoksi. Totuus on että sietokyky on yksilöllistä, ja toiset eivät yllättäen allergisoidukaan tietyistä koiraroduista. Mutta tämän tiesitkin varmaan! siis
ei ole mitään yhtä rotua, eikä yhtä toimintatapaa, mutta ainahan riskin voi ottaa.
Toivotan kovasti onnea koiranhankintaan-
ei unohdeta unelmiamme! Kirjoitahan tälle
palstalle myöhemmin kokemuksiasi!Mukava kyllä kuulla kohtalotovereista. Meitä taitaa olla melkein yhtä monta kun on allergistakin...
Meidän 'projekti' etenee pikkuhiljaa. Nyt olisi tarkoitus lähetellä mailia Vehnäterrierin kasvattajalle, jolle tulee pentuja syksyn aikana. Ajattelimme, että kävisimme katsomassa koiria ja siitä näkisi jo tuleeko oireita heti. Jos ei, yrittäisimme saada koiran koeajalle ja sitten katsottaisiin kuinka siinä käy. Sitten olisikin suuren päätöksen hetki...
Yritämme kumminkin pysyä mahdollisemma realistisina sen suhteen, että mahdollisuus tämän kaiken onnistumiseen ei varmaankaan oli kovin suuri, mutta sitten ainakin tietää varmasti. Saapi nähdä, ilmoittelen täällä kumminkin syksyn mittaa kuinka käy...! - sheltti
Tulppu kirjoitti:
Mukava kyllä kuulla kohtalotovereista. Meitä taitaa olla melkein yhtä monta kun on allergistakin...
Meidän 'projekti' etenee pikkuhiljaa. Nyt olisi tarkoitus lähetellä mailia Vehnäterrierin kasvattajalle, jolle tulee pentuja syksyn aikana. Ajattelimme, että kävisimme katsomassa koiria ja siitä näkisi jo tuleeko oireita heti. Jos ei, yrittäisimme saada koiran koeajalle ja sitten katsottaisiin kuinka siinä käy. Sitten olisikin suuren päätöksen hetki...
Yritämme kumminkin pysyä mahdollisemma realistisina sen suhteen, että mahdollisuus tämän kaiken onnistumiseen ei varmaankaan oli kovin suuri, mutta sitten ainakin tietää varmasti. Saapi nähdä, ilmoittelen täällä kumminkin syksyn mittaa kuinka käy...!riittää. Itse en saa oireita esim. belgianpaimenkoirasta, sheltistä ja kääpiövillakoirasta. Sen sijaan kultainennoutajakarhukoiraschäfer, joka meillä oli 7 kk:n ikään, aiheutti oireita(lyhyt karva; silmiä, nenää kutitti, nenä tukossa ja vuoti sekä satunnaiset hengenahdistukset myöhään iltaisin pelotti) Tiedän myös viisi astmaatikkoa ja vielä enemmän tai vähemmän allergisia, joilla on koira ja ei ole oireita. Silti se on riskipeliä. Aina on kokeiltava ja koirissakin on yksilöllisiä eroja. Itsekin olin yli vuoden ilman koiraa, kunnes huomasin, etten saa oireita kaikista koirista. Nykyään onnellinen sheltin omistaja :)
Onnea matkaan! - satu
Tulppu kirjoitti:
Kuinka kauan sulla on ollut hauvasi? Entäs reagoitko muille roduille? Itselläni olisi nyt vahvimpina mielessä Vehnäterrieri ja Bichon Frice, onko sinulla 'sanomista' noista roduista? Voisitko vielä vähän kertoa kuinka itse sait tehtyä päätöksen ottaa koira ja kuinka kasvattaja suhtautui ja oliko mitään puhettä lääkäreiden kanssa tilanteesta? Kiitos hirveästi jos jaksat vastailla :)Eli vastaus sulle "Tulppu" muille asiasta kiinnostuneille.
Oma koirakuume kesti yli kymmenen vuotta ja kun muutto omaan kämppään tuli, aukeni myös enemmän mahdollisuuksia ottaa koira. Ja samalla tietoinen, suuri riski.
Olen siis astmaatikko ja allerginen lähes kaikille karvaisille eläimille, oireita tulee enemmän tai vähemmän. Lääkäreiden kanssa juttelin koira-asiasta, vastaus oli tuomitseva. Sairaanhoitaja-veljenikin oli vastaan päähänpistostani. Murskausta haaveelleni tuli siis joka tuutista.
Kiinanharjakoirista olin aina ollut kiinnostunut lukuisista syistä (eikä tämä karvattomuus/vähähilseisyys vähiten syynä) ja rupesinkin etsimään sopivaa pentua. Uppiniskaisesti. Ihanaan kasvattajaan törmättyäni teimme kirjallisen sopimuksen, että saan allergian yllättäessä palauttaa pennun ja saan rahojani takaisin. Niimpä se pieni naku-tyttö tuli taloon.
Koirani on ollut nyt muutaman kuukauden meillä. Veljeni ym. vastaan sanojat ovat ottaneet sanansa takaisin: minulla ei ole ollut MINKÄÄNLAISIA oireita tai vastareaktiona ei ole muiltakaan osa-alueilta allergiat lisääntyneet (kuten ruoka-allergiat). Pennulla oli kielto makuuhuoneeseen, mutta nyttemmin se jopa nukkuu vieressäni. Pesen ja rasvaan sen viikottain, muuten se ei vaadi "erityistoimenpiteitä". Olen ikionnellinen, vaikkakin vieläkin varauksellinen, ensi kevään koivuallergiakautta pelkään...etten herkistyisi koirallenikin. Asiantuntijoiden mukaan sen ei pitäisi olla kuitenkaan mahdollista. Ja pienet nuhat eivät hetkauta, jos sellaisia ilmenisi. Kaikki tämä on siis tyhmyyteni ja uhkarohkeuteni ansiota: laitoin terveyteni alttiiksi haaveeni nojalla. Tätä valintaa en voi suositella kaikille.
"Tulppu", sun suunnittelemista roduista ei ole henk.koht. kokemusta, paljon kyllä hyviä juttuja kuullut...
Olisi kiva kirjoitella teidän kaikkien kohtalotovereiden ym. kanssa ehkä jopa mailitse.
Uskokaa unelmiin! - Tulppu
satu kirjoitti:
Eli vastaus sulle "Tulppu" muille asiasta kiinnostuneille.
Oma koirakuume kesti yli kymmenen vuotta ja kun muutto omaan kämppään tuli, aukeni myös enemmän mahdollisuuksia ottaa koira. Ja samalla tietoinen, suuri riski.
Olen siis astmaatikko ja allerginen lähes kaikille karvaisille eläimille, oireita tulee enemmän tai vähemmän. Lääkäreiden kanssa juttelin koira-asiasta, vastaus oli tuomitseva. Sairaanhoitaja-veljenikin oli vastaan päähänpistostani. Murskausta haaveelleni tuli siis joka tuutista.
Kiinanharjakoirista olin aina ollut kiinnostunut lukuisista syistä (eikä tämä karvattomuus/vähähilseisyys vähiten syynä) ja rupesinkin etsimään sopivaa pentua. Uppiniskaisesti. Ihanaan kasvattajaan törmättyäni teimme kirjallisen sopimuksen, että saan allergian yllättäessä palauttaa pennun ja saan rahojani takaisin. Niimpä se pieni naku-tyttö tuli taloon.
Koirani on ollut nyt muutaman kuukauden meillä. Veljeni ym. vastaan sanojat ovat ottaneet sanansa takaisin: minulla ei ole ollut MINKÄÄNLAISIA oireita tai vastareaktiona ei ole muiltakaan osa-alueilta allergiat lisääntyneet (kuten ruoka-allergiat). Pennulla oli kielto makuuhuoneeseen, mutta nyttemmin se jopa nukkuu vieressäni. Pesen ja rasvaan sen viikottain, muuten se ei vaadi "erityistoimenpiteitä". Olen ikionnellinen, vaikkakin vieläkin varauksellinen, ensi kevään koivuallergiakautta pelkään...etten herkistyisi koirallenikin. Asiantuntijoiden mukaan sen ei pitäisi olla kuitenkaan mahdollista. Ja pienet nuhat eivät hetkauta, jos sellaisia ilmenisi. Kaikki tämä on siis tyhmyyteni ja uhkarohkeuteni ansiota: laitoin terveyteni alttiiksi haaveeni nojalla. Tätä valintaa en voi suositella kaikille.
"Tulppu", sun suunnittelemista roduista ei ole henk.koht. kokemusta, paljon kyllä hyviä juttuja kuullut...
Olisi kiva kirjoitella teidän kaikkien kohtalotovereiden ym. kanssa ehkä jopa mailitse.
Uskokaa unelmiin!Jos haluat mailailla, laita sähköp. osoite ni otan sitt yhteyttä. Itse odottelen parhaillaan kasvattajalta mailia, ett pääsis täss haavees eteenpäin!!!
- satu
Tulppu kirjoitti:
Jos haluat mailailla, laita sähköp. osoite ni otan sitt yhteyttä. Itse odottelen parhaillaan kasvattajalta mailia, ett pääsis täss haavees eteenpäin!!!
...Toivottavasti mailailet! :)
- satu
Tulppu kirjoitti:
Jos haluat mailailla, laita sähköp. osoite ni otan sitt yhteyttä. Itse odottelen parhaillaan kasvattajalta mailia, ett pääsis täss haavees eteenpäin!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209