Monirakkulaiset munasarjat ja raskaus

Minuet

Koin suuren yllätyksen ennen vuoden vaihdetta. Olen raskaana. Minulla on monirakkulaiset munasarjat ja kierto on pitkä. Kävin juuri joulukuussa hormonikokeissakin ja en tiedä, ihme on tapahtunut.

Mutta minua nyt mietityttää, miten monirakkulaiset munasarjat vaikuttavat raskauteen? Onko keskenmeno riski suurempi? Onko jotain hormonivajetta, että tarvitsee sitten hormonilisää?

Munasarjat ei ole muuten vaivanneet kuin tuolla heittelevällä ja pitkällä kierrolla. Ehkäisy jätettiin melkein vuosi sitten.

7

10621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kata

Moikka! Mulla on ihan sama juttu.

ensimmäistä odottaessani en tiennyt että mulla oli sellainen "vika". Vasta syntymän jälkeen kun lääkäri tarkasteli munasarjojani kovan mahakivun takia (johtui juuri laitetusta kierukasta)hän ihmetteli että miten olin tullut niin helposti raskaaksi että mun tapauksessa yleensä vaaditaan niitä ivf-hoitoja hedelmöittyäkseen.

Ihan terve lapsi kaikinpuolin syntyi.

Sen jälkeen munasarjoja ei oo hoidettu mitenkään ja mulla on ollut samat vaivat kuin sullakin.

Nyt yllätyksekseni tein positiivisen testin 3 viikkoo sitten. En usko että tarttee mitenkään hoitaa.

• Ninnu....

Paljon onnea plussasta!!

Kyllä on mahdollista että pco vaikuttaa raskauden keskeytymiseen ja voi aiheuttaa jopa useita perättäisiä keskenmonojakin. Mutta ylipäänsä sille asiahan ei voi mitään. raskaus menee valitettavasti kesken jos on mennäkseen. Hormonien lisäys ei auta. Itse monirakkulaisuushan ei estä raskautta, ovulaatiota ei aina välttämättä tapahdu koska kierrot pitkiä jolloin se on myöskin vaikea ehkä? paikantaa. Mutta kuten sanoit ihmeitä voi sattua.

Ei muuta kuin pienelle tarrasukkia matkaan jotta pysyy mukana loppuun asti.

• rv29

En ole koskaan kuullut että pco olisi mikään keskenmenon riskiä lisäävä tekijä! Turhaa pelottelua tuollainen. Minulla todettiin pco ja tulin lapsettomuushoidoitta raskaaksi hyvin helposti (toisesta clomifenkierrosta). Käsittääkseni lapsettomuushoidoilla on hieman kohonnut keskenmenoriski (koeputkihedelmöitys ym. toimenpiteet) mutta ei tuolla klinikalla koskaan puhuttu mistään pco-riskistä.

Onnea raskaudesta!

• nansku
        rv29 kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että pco olisi mikään keskenmenon riskiä lisäävä tekijä! Turhaa pelottelua tuollainen. Minulla todettiin pco ja tulin lapsettomuushoidoitta raskaaksi hyvin helposti (toisesta clomifenkierrosta). Käsittääkseni lapsettomuushoidoilla on hieman kohonnut keskenmenoriski (koeputkihedelmöitys ym. toimenpiteet) mutta ei tuolla klinikalla koskaan puhuttu mistään pco-riskistä.

Onnea raskaudesta!

Mulla ainakin täällä meijän lapsettomuusklinikalla lääkäri sanoi että pco lisää keskenmenon riskiä hiukan. Että näin. Mutta vielä enemmän keskenmenon riski on suurentunut sellaisilla pco-potilailla joilla on ylipainoa!!!

• minä vaan
        nansku kirjoitti:

Mulla ainakin täällä meijän lapsettomuusklinikalla lääkäri sanoi että pco lisää keskenmenon riskiä hiukan. Että näin. Mutta vielä enemmän keskenmenon riski on suurentunut sellaisilla pco-potilailla joilla on ylipainoa!!!

Tätä on luultu noin pari vuotta mutta kun asiaa on enemmän tutkittu on todettu että ei ole mitään todisteita että pco lisäisi keskenmenoja tälläinen artikkeli oli netissä aivan lähi aikoina.tutkimuksia oli tehty ns jolla on normaalit rakkulat ja niillä joilla on monirakkulaiset.

• nansku
        minä vaan kirjoitti:

Tätä on luultu noin pari vuotta mutta kun asiaa on enemmän tutkittu on todettu että ei ole mitään todisteita että pco lisäisi keskenmenoja tälläinen artikkeli oli netissä aivan lähi aikoina.tutkimuksia oli tehty ns jolla on normaalit rakkulat ja niillä joilla on monirakkulaiset.

Meijän lapsettomuusklinikan lääkäri on tehny ko. aiheesta tutkimuksen... Ja se on valmistunut ihan vasta. Sen mukaan keskenmenoja pco naisilla on enemmän kuin ns. normaaleilla naisilla. Että näin. Tutkimuksia on yhtä monta kuin tohtoreitakin...

• Sylvi 2

Heippa!

Itselläni todettu myös monirakkulaiset eli PCO munasarjat. Ensimmäinen raskaus lähti vuoden yrittämisen jälkeen clomifeneilla ja hyvin päättyi synnytykseen rv 40 1.
      Toiseen raskauteen tarvitsin useammat clomifen kuurit ja pregnyl piikin, mutta taas onnnellisesti raskaana rv 18 2.
      Hoitava lääkärini, myös kertoi ettei ole mitään kovinkaan varmaa tutkimusta siitä, että PCO vaikuttaisi enemmän keskenmenoihin....mutta mielipiteitähän on monia.

Toivottavasti kuitenkin kaikki sujuu onnellisesti...nautinnollisia raskausviikkoja=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      88
      2503
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1455
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      82
      1363
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1192
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      913
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      900
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      33
      773
    8. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      773
    9. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      102
      771
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      706
    Aihe