TOS-OIREYHTYMÄ

Kipeänainen

mistä saisin tietoa TOS-oireyhtymästä (oireista) ja miten se todetaan?

EI ehkä kuulu tähän osioon, mutta jos täällä jollakin olisi tämä vaiva...

11

7842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googlelta

      laita hakusanaksi tos-oireyhtymä...eiköhän jotain löydy...

    • fysiatrille

      Hei,
      Minun TOS-oireyhtymäni on sitä lajia, joka on saanut nimensä minulla röntgenissä todetuista "ylimääräisistä kaulakylkiluista". On myös muita kaulalla olevia hermopinnetiloja, joista myös käytetään TOS-nimikettä. Niistä en osaa selittää. Kyllä netistä haulla löytyy tietoa. minun juttu todettiin vasta aikuisena, kun vaikean influenssan pitkittyessä myös yläselkäni, niskani ym. tulehtuivat. Etsittiin syytä mm. röntgenillä ja siellähän löytyi noin ylimääräiset kylkkärit. En ollut koskaan ymmärtänyt, että miksi kädet yläasennossa väsyvät: hiuksia oli vaikea laittaa, verhoja kiinnittäessä kädet muuttuivat minuutissa tunnottomaksi---joskus pyörryinkin sellaisessa tilanteessa. Tää syndrooma vaikeuttaa kyllä monella lailla elämää. Tietokonetyöskentely on vaikeaa, kipu on joskus kova, pyörällä ajo puuduttaa kädet, pitää keksiä vähän erilaisia ratkaisuja tilanteisiin, jossa kädet pitäisi nostaa olkapäiden tason yläpuolelle. Ylimääräisille kaulakylkiluille on olemassa myös yhtenä keinona leikkaus. Mutta riskinsä siinäkin, kun kaikki eivät saa välttämättä apua siitä, päinvastoin.

      • Maikku#

        olisin lukenut omaa sairauskertomustani:)Itse olen kärsinyt vaivasta jo yli 20 vuotta kun käsikirurgi pelotteli että saattaa muuttua huonommaksi ja kysyi että haluanko että leikataan. Kumma että vastuu annetaan potilaalle kun ensin on peloteltu. En ole ainakaan vielä leikkauttanut vaikka jokainen päivä on täyttä tuskaa ja käsien väsymistä. Minunkin työni on jatkuvaa tietokoneen äärellä työskentelyä. Sain 22 vuotiaana niskan retkahdusvamman ja epäilen että on sen johdosta alkanut pahentua. (Mulla myös nuo molemminpuoliset kaulakylkiluut)


      • fysiatrille
        Maikku# kirjoitti:

        olisin lukenut omaa sairauskertomustani:)Itse olen kärsinyt vaivasta jo yli 20 vuotta kun käsikirurgi pelotteli että saattaa muuttua huonommaksi ja kysyi että haluanko että leikataan. Kumma että vastuu annetaan potilaalle kun ensin on peloteltu. En ole ainakaan vielä leikkauttanut vaikka jokainen päivä on täyttä tuskaa ja käsien väsymistä. Minunkin työni on jatkuvaa tietokoneen äärellä työskentelyä. Sain 22 vuotiaana niskan retkahdusvamman ja epäilen että on sen johdosta alkanut pahentua. (Mulla myös nuo molemminpuoliset kaulakylkiluut)

        Joo, vaiva pahenee koko ajan, jos ei saa siihen tukihoitoa (tai ainakin minulla). Eli, kun TOS:in toteamisen jälkeen pari kertaa "jysähti" koko yläkroppa kauheaan kramppiin (pää ei kääntynyt, kädet eivät toimineet, eikä puhekaan oikein luistanut, kivusta puhumattakaan), laitettiin lääkärin kanssa anomus vammaistuesta Kelaan. Se meni läpi, ja saan kuukaudessa tukea fysikaaliseen hoitoon niin, että jotenkin pystyn töitä tekemään. kannattaa sitä keinoa yrittää, jos hoito sopisi sinulle. Kaikille ei fysikaalinen auta yhtään. Ja kamalan kallista, jos siihen ei tukea saa. Särkylääkkeitä menee, mutta menee niitä nyt sitten muutenkin, kun on noita reumatauteja monin diagnoosein tullut matkan varrella. Siis tarkoitan sitä, että nyt en tiedä, mistä kipu on lähtöisin. Pääasia on että siihen aina saisi mahdollisimman paljon helpotusta. Jaksamista!


      • Maikku#
        fysiatrille kirjoitti:

        Joo, vaiva pahenee koko ajan, jos ei saa siihen tukihoitoa (tai ainakin minulla). Eli, kun TOS:in toteamisen jälkeen pari kertaa "jysähti" koko yläkroppa kauheaan kramppiin (pää ei kääntynyt, kädet eivät toimineet, eikä puhekaan oikein luistanut, kivusta puhumattakaan), laitettiin lääkärin kanssa anomus vammaistuesta Kelaan. Se meni läpi, ja saan kuukaudessa tukea fysikaaliseen hoitoon niin, että jotenkin pystyn töitä tekemään. kannattaa sitä keinoa yrittää, jos hoito sopisi sinulle. Kaikille ei fysikaalinen auta yhtään. Ja kamalan kallista, jos siihen ei tukea saa. Särkylääkkeitä menee, mutta menee niitä nyt sitten muutenkin, kun on noita reumatauteja monin diagnoosein tullut matkan varrella. Siis tarkoitan sitä, että nyt en tiedä, mistä kipu on lähtöisin. Pääasia on että siihen aina saisi mahdollisimman paljon helpotusta. Jaksamista!

        on noita reumaattisia kipuja ilmaantunut. Jo 15 vuotta sitten jo epäiltiin fibromyalgiaa (on jokapaikan kipu, lihakset, jänteiden kiinnityskohdat ym. ja nivelpsoriasis diagnosoitiin 2 vuotta sitten eli kyllä kipuja tosiaan piisaa laaja-alaisesti kun on tuo TOS lisänä. Niinkuin sanoit, on vaikea aina eritellä mikä kipu johtuu mistäkin vaivasta.
        Mutta jaksamista myös sinulle! On helpompaa kun tietää että on muitakin kohtalotovereita. Joskus huonoina hetkinä on tuntunut että ei voi olla ketään muuta jolle olisi kertynyt näin monenlaista kipua.


      • Nimetön

        Kävintänään lääkärissä ja minullakin on TOS, kyllä hei oli leikkauksen kannalla, menen ääkärille uudelleen 3 kk:n kuluttua ja silloin kaiketi päätetään milloin leikataan,olen turkulainen ja lääkäri leikkaa Helsingisä Ortossa koska hän on siellä töissä ja käy Turus heittämäs keikkaa 1 viikossa.


    • Nimetön

      Minulla kanssa epäillään Tos- oireyhtymää, olen 45 vuotias nainen Turusta ja menossa ens perjantaina lääkäriin, olin kaularangan röngenissä ja saan kai silloin niiden tulokset, myös niveloireita onko reumaa en vielä tiedä mut ainakin nivelrikkoa on.
      kädet tosi kipeät ja myös kaikki mitä joutuu tekemään korkealle sattuu niin pirusti.Katotaa mitä lääkäri sanoo

      • entinen kuntoilija

        Hei, olen myös TOS-oireinen 54-vuotias nainen Turusta. Miten pärjäät Tos-oireyhtymäsi kanssa nykyään, olisi tosi kiva vaihtaa kuulumisia kohtalotoverin kanssa.


      • Tos-oireilija
        entinen kuntoilija kirjoitti:

        Hei, olen myös TOS-oireinen 54-vuotias nainen Turusta. Miten pärjäät Tos-oireyhtymäsi kanssa nykyään, olisi tosi kiva vaihtaa kuulumisia kohtalotoverin kanssa.

        Kyllä on rankkaa. Olen menossa leikkaukseen, mutta mielelläni "keskustelisin" asiasta.. Voit laittaa sähköpostia: [email protected] Tuosta osoitteesta huolimatta ikää on lähes 40-vuotta.


    • Anonyymi

      Voisitteko laittaa tänne nykytietojanne terveydentilastanne, kiitos. Olen samoja vaivoja kärsivä, enkä ole saanut helpotusta tuskiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe