Korvauksia myöhästyneestä lennosta?

Anonyymi

Viime viikolla lentoni Tsekistä Suomeen myöhästyi yli vuorokauden, kaiken kaikkiaan noin 26 tuntia. En siis ehtinyt lennolleni, koska toinen kone oli lumimyrskyn takia viisi tuntia myöhässä, jolloin Suomeen menevä kone oli jo ehtinyt lähteä. Sain toki lentoyhtiöltä ilmaisen hotelliyöpymisen ruokineen, mutta olisiko minulla mahdollisuutta saada ihan rahallista korvaustakin?

Molemmat lennot olivat siis Czech Airlinesin, tosin sen lennon Prahasta Suomeen piti olla Finnairin lento Czech Airlinesin lentolipulla, mutta sitten seuraavalle päivälle sain Czech Airlinesin lennolle päivän.

Minulla on Eurooppalaisen matkavakuutus ja tallella lentolipuista ne reunat, joissa näkyy istumapaikka jne. (millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan?)

10 kommenttia

Vastaukset

  • Rahallista korvausta et tule saamaan lentoyhtiöltä. Lentoyhtiö on kustannuksellaan majoittanut sinut ja järjestänyt uuden lennon. Matkavakuutus olisi voinut korvata tiettyjä kuluja, mikäli lentoyhtiö ei olisi toiminut kertomallasi tavalla.

    Myöhästymiset sään ja muiden "force major" syiden vuoksi lentoyhtiö ei ole velvoitettu korvaamaan mitään sinulle. Tämä EU:n velvoite lentoyhtiöitä kohtaan pätee silloin kun sinä et pääse lennollesi lentoyhtiöstä itsestään johtuvista syistä, kuten ylibookkauksen vuoksi.

    Toki jos menetit esim. työpäivän, niin silloin matkavakuutus voi (ehkä) korvata osan menetyksistä, mutta muita rahallisesti korvattavia syitä ei ainakaan mieleeni tule.

    Mutta jos jollain on parempaa tietoa, niin esittäköön. Omani perustuvat vain yleisluonteiseen tietoon.

  • Kyllä minun mielestä tuosta kuuluu saada vähintään miljoona euroa korvausta. Eihän nyt maksettu lento saa mistään syystä koskaan myöhästyä. Sehän on lentoyhtiön huonoutta jos ei saa konetta kovalla myrskyllä aikataulussa lähtemään.
    Sen sijaan lääkäri joka ottaa potilaita vastaan joka päivä ei voi tietää tarkalleen mikä vaiva milläkin potilaalla on, niin on vähintäänkin kohtuullista, että kaikki odottavat että lääkäri ehtii valmiiksi ennenkuin ottaa seuraavan potilaan sisään.Pitämällä vastaanottoajat kyllin lyhyenä voi maksimoida tulot antamalla potilaiden jonottaa.

    • lentoyhtiö ei.. Lentoyhtiö kirjoittaa todistuksen lennon myöhästymisestä ja sen jälkeen vakuutusyhtiö korvaa sopimuksen mukaan.

  • Tuskin saat mitään korvausta enää. Hehän ovat jo korvanneet sinulle hotellimajoittumisen ja sääolosuhteille ei koskaan mahda mitään, lentoyhtiötkään. Vaatimuksissa täytyy itse hakijankin pysyä kohtuudessa!! Olethan kuitenkin päässyt kotoSuomeen, eikö?

  • lentoyhtiöllä ei ole velvollisuutta korvata edes hotelliyöpymisiä tai ruokailuja kun kyseessä on esim. säästä aiheutunut myöhästyminen. Jotkut yhtiöt niin kuitenkin toimivat, mutta esim. Iberialta on ihan turha odottaa yhtään mitään vastaavassa tilanteessa. Hyvä jos suostuvat buukkamaan uudelle lennolle. Tottakai v***ttaa jos lento on myöhässä tai peruttu, mutta järjen käyttö on tässäkin tilanteessa sallittu. Ei kai se nyt ole lentoyhtiönkään etu ettei matkustajat pääse perille?! Heti ollaan käsi ojossa rahaa kerjäämässä! Kai pyydät korvauksia HKL:ltakin jos bussit on myöhässä lumipyryn takia? Ja se mitä vakuutus korvaa riippuu tietysti vakuutuksesta periaatteella mitä enemmän maksat sitä enemmän korvataan.

  • Aika huvittavaa lueskella minkälaiset odotukset joillakin lentomatkustajilla on lentoyhtiöistä ja heidän palveluistaan nykypäivänä.

    Ensinnäkin, matka itsessään ei saisi maksaa juuri mitään. Jos jonkun halpisyhtiön sisäänvetohinta on 19 euroa, niin sen pitäisi tietysti olla kohtuullisena pidetty vakiohinta jokaisella yhtiöllä, jokaisella reitillä ja lipun pitää tietysti olla täysin hyvitys- ja vaihtokelpoinen.

    Jokaiseen lentomatkaan pitää tietysti sisältyä ateria, erikoisruokatoivomusten toteutuminen on itsestäänselvyys, vaikka toivomuksen muistaisi esittää vasta ruokaa tarjoileville emännille, itse lennon aikana. Emännän tulee tietysti kiikuttaa ruokatoivomus hymyn kera. Jos erityisruokatoivomusta jostain syystä ei voida toteuttaa, niin siinä tapauksessa normaali matkustajaruoka saattaa tulla kysymykseen SIINÄ tapauksessa matkustajalle tarjotaan myös muutama sata euroa korvausta.

    Koneet eivät saa koskaan olla myöhässä, paitsi silloin kun matkustaja itse saapuu kentälle liian myöhään, silloin koneen pitää tietysti odottaa. Täsäkin tilanteessa matkustajan on voitava luottaa siihen että matkatavarat ehtivät mukaan. Jos ei ehdi, niin lentoyhtiö on tietysti korvausvelvollinen.

    Jos kone on myöhässä teknisen vian takia, niin kyseessä on puhdas kiusanteko lentoyhtiöltä matkustajiaan kohtaan. Tämän takia lentoyhtiötä on rankaistava - ja kunnolla! Sapuskat, hotellihuoneet, välipalavoucherit on läväytettävä tiskiin heti, plus tietenkin muhkeat korvaukset tuhraantuneesta ajasta.

    Rankat sääolosuhteet pitää tietenkin laskea myös lentoyhtiön virheeksi, aivan niinkuin ap aloituksessaan olettaa. On suorastaan käsittämätöntä ettei Tsekkiyhtiö hotelliyöpymisten ja ruokailujen lisäksi halunnut maksaa ap:lle reilusti kahisevaa shoppailua varten. On suuri vääryys ja melkein boikotoinnin paikka, että hänen täytyy täällä netissä perätä oikeuksiaan.

    ps. onko kukaan lukijoista perillä siitä mitä linja-auto ja/tai junaliput maksavat nykyään?

    • Tämä on niin totta!!!

  • Liian moni matkustaja ei vielä tiedä oikeuksistaan korvaukseen tai hyväksyy lentoyhtiön kielteisen vastauksen. Lentoyhtiö voi vastata kieltävästi, vaikka olisikin tietoinen korvausvastuustaan. Moni lentoyhtiö on myös tehnyt korvausten hakemisen valitettavan monimutkaiseksi ( vaikeaselkoiset hakemukset tai maksulliset palvelut). Korvausta kannattaa kuitenkin hakea, sillä suurin osa peruuntumisista johtuu teknisistä vioista, joiden suhteen Lentoyhtiö on lähes poikkeuksetta korvausvelvollinen! / Peruutetutlennot.fi

    • Juuri näin. Ja jos tarvitset apua korvauksen hakemisessa, niin autan mielelläni. :)

    • Kun aloitit tähän 10 v vanhaan ketjuun uudelleen jaarittelemaan, niin heti alussa lukee "lumimyrskyn takia".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.