Kuuluuko vartijalla olla luotiliivi? Ainakin varmaan saisi olla, jos haluaisi? Ei sillä, että vartijat olisivat usein luodin kohteena, mutta kyllä sellanen vähentää mukavasti myös puukon iskun kipua.
Luotiliivi vartijalla?
28
12366
Vastaukset
- ei "kuulu"
olla luotiliiviä. Riippuu työtehtävistä. Arvokuljetuksissa on ja joissain pahoissa paikoissa. Jotkut firmat maksaa sen, toiset ostaa itse. Tuohan se turvallisuutta ja suojaa jos se liivi on hyvä, niitä kun on niin monenlaisia. Toiset suojaa luodilta toiset myös pistoilta.hmm..Vartijoilla on huono palkka ja hengenlähtö lähellä, niin se vaan menee.-vartija minäkin-
- juhaa.
Kuinka usein vartijoilla on hengenlähtö lähellä. Kaikkea ei tietenkään tuoda mediassa esille, mutta kyllä työpiirissä joku varmasti kertoisi, jos on ollut oikeasti tiukat paikat.
- ...lähellä?
juhaa. kirjoitti:
Kuinka usein vartijoilla on hengenlähtö lähellä. Kaikkea ei tietenkään tuoda mediassa esille, mutta kyllä työpiirissä joku varmasti kertoisi, jos on ollut oikeasti tiukat paikat.
Ihan vaan kuriositeettina kysyisin gallupluonteisesti että kuinka moni teistä (täysi-ikäisistä) käyttää autoa ajaessaan turvavyötä. Itse käytän. Miksikö? Niin miksi, enhän minä joudu kolariin. Sama noiden liivien kanssa. Kannattaa ottaa ne käyttöön vasta kun etukäteen tietää joutuvansa työvuorossa puukotetuksi ta ammutuksi.
- Wanhawäijy
...lähellä? kirjoitti:
Ihan vaan kuriositeettina kysyisin gallupluonteisesti että kuinka moni teistä (täysi-ikäisistä) käyttää autoa ajaessaan turvavyötä. Itse käytän. Miksikö? Niin miksi, enhän minä joudu kolariin. Sama noiden liivien kanssa. Kannattaa ottaa ne käyttöön vasta kun etukäteen tietää joutuvansa työvuorossa puukotetuksi ta ammutuksi.
Aika hyvä ironinen kommentti! :)
Itse käytän turvavyötä vain ajaessani provinssipiirejä (Espoo, Vantaa, tms). Sitä vastoin stadin keskustassa tulee harvoin käytettyä, koska matkat kohteesta toiseeseen on usein kilometrin luokkaa, jos sitäkään. Olen kyllä hyvin tietoinen faktasta, että vaikka kuvittelen osaavani piirialueen kadut (ja osaankin, muutaman vuoden niitä tahkottua) erittäin hyvin, niin aina on vaarana joku minusta riippumaton sekopää, joka pamauttaa kylkeen, tms. Eli kyllä se vyön käyttö olisi ihan suositeltavaa kaikille.
Hieman muuten ihmetyttää taksikuskien aikoinaan saama etuvapaus tästä asiasta.
Toinen juttu tämä liivien käyttö. Itse aikoinaan hommasin hyvät ja suht. edulliset (öhh..) firman kautta. Niihin kun tottui, niin niistä tuli myös periaatekysymys. Eli toinen tiedostettu fakta on, että on erittäin pieni mahdollisuus, että joku oikeasti tuikkaa puukolla, viiltää veitsellä, ampuuu tykillä. Vitsi vain piilee siinä, että kun ne kerta on, niin miksi niitä ei käyttäisi. Varsinkin kesäkuumalla (v. 2003 hot summer) tuli usein mietittyä että jättäisi hiostavat liivit pois, mutta sitten tuli tämä periaatteellinen ajatus - Murphyn laki :) Sen ainoan kerran, kun ne jättää pois, niin tiety tulisi joku kahjo stirbaamaan veitsellä. Eh... - Juhaa.
...lähellä? kirjoitti:
"Vartijoilla on huono palkka ja hengenlähtö lähellä, niin se vaan menee.-"
Mun mielestä tälläinen antaa vähän vääristyneen käsityksen vartijan päivittäisestä/öisestä duunista. Jos kertoisin lainaamani tekstin tavoin äiskälle tai tyttöystävälle, niin kohta joutuisin varmaan vaihtamaan alaa, etten tapa itseäni. - ...jos...
Juhaa. kirjoitti:
"Vartijoilla on huono palkka ja hengenlähtö lähellä, niin se vaan menee.-"
Mun mielestä tälläinen antaa vähän vääristyneen käsityksen vartijan päivittäisestä/öisestä duunista. Jos kertoisin lainaamani tekstin tavoin äiskälle tai tyttöystävälle, niin kohta joutuisin varmaan vaihtamaan alaa, etten tapa itseäni....palaisit takaisin sen Nintendon pariin ja jätät nämä hommat ammattimiehille.
- jukra..
...jos... kirjoitti:
...palaisit takaisin sen Nintendon pariin ja jätät nämä hommat ammattimiehille.
"ammattimiehille"
Vitsi? Hyvin kouluttautuneet ammattimiehet hoitaa nää hommat! - asialla
jukra.. kirjoitti:
"ammattimiehille"
Vitsi? Hyvin kouluttautuneet ammattimiehet hoitaa nää hommat!Käsittääkseni vartija on ammattina sama kuin esimerkiksi insinööri, veturikuski, lääkäri, siivooja, opettaja tai vaikkapa poliisi.
- entinen vartija
mulla ainaki oli kesät talvet luotiliivit, kun ajoin
piiriä. Ei sitä koskaan tiedä minkälainen tapaus sattuu. Ikinä ei kyllä mitään erikoista sattunut, mutta olipahan varalta. Suosittelen käyttämään, jos on mahdollisuus käyttää ja vähäänkään epäilyksiä että saattaisi tarvita.- ....
mitä liivien käyttöön tulee niin jos on turva liivit käytössä niin kannattaako niitä nurkassa pidellä kun ne voi samalla pitää päälläkin,itse olen pitänyt myös kesät talvet liivejä päällä työ tehtävissä kun tilanteet tulee sen verran nopiasti eteen ettei niitä ehtisi laittaa päälle.talvella liivit lämmittää kehoa pakkasella,olen uusille tuleville vartijoille neuvonut että tekevät liivi hankinnat omasta tahdostaan ja kahtoo niiden pitämisestä hyvät ja huonot puolet.
- Tarvitse kypärää....
Nooh? miten sen nyt "selittäis" ?? Noh kun rajavartijoillakaan ei ole mitä "suojella", paitti jos paskovat siihen.
- ihan aito vartija
Jos vartija käyttää liivejä, kyse on yleensä ns. kevyistä liiveistä jotka eivät juuri luoteja pysäytä, mutta viiltoja ja pistoja kylläkin.
Ja niiden kantamisesta, yleensä järjestyksenpidollisissa tehtävissä on jotain firman sosiaaliliivejä käytettävissä, että jokaiselle jokin liivi löytyy. Vähemmän alttiissa kohteissa ei yleensä ole firman puolesta liivejä.
Mikään ei estä vartijaa pitämästä omia liivejä alla, ja moni näin tekeekin. Laihana lohtuna mainittakoon, että liivit voi lisätä verovähennyksiin tuloverotuksessa. - fasfa
Kun vartijat joutuvat yleensä hankkimaan itse välineensä, niin paljon tuollainen luotiliivi sitten maksaa?
- Eilen
Eilen ilmestyneessä Kontrolli-lehdessä oli liivivertailu ja ainakin lehden mukaan 350-500 euroa. Googlella löytyy yrityksiä, joista voi etsiäv tuotteita.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=luotiliivit&btnG=Google-haku&meta=
- lyijynappi
jos ammutaan kainalon seudulta sisään, ei ole liiveistä apuja.
- Helvetti
Niin tai jos räjäyttää ydinpommin tai sniperi ampuu päähän kilometrin päästä tai ..jos jos jos. Ota sellainen rento asento ja tempaise kallioleikkaukseen 150km/h ja katso onko airbägistä tai turvavyöstä paljon iloa. Tai varmaankin sun tapauksessa otat sen viritetyn moposi sieltä isukin autotallista, lyöt kypärän päähän ja ajelet sillä sen 70km/h seinään. Kuitenkin niitä turvavälineitä rakennetaan. Kait niistä nyt saatana jotain iloa on muillekkin kuin vain valmistajille.
- pivapava
Amatöörit puhuvat luotiliiveistä, ammattilaiset suojaliiveistä..
Yleisimmin käytetyt liivit ovat niin vartijain kuin poliisinkin keskuudessa kakkostason liivejä, jotka saattavat pysäyttää niitä jokapaikassa viuhuvia luoteja.
Liivejä ei pidetä pelkästän siksi, että joku voi ampua. Niitä pidetään antamaan yleistä suojaa ylävartaloon lyöntien, potkujen, kaatumisten, kolarien yms. varalta. Ne ovat siis SUOJAliivejä.
Ei ne liivit nyt niin ihmeellinen asia ole, joten voisimmeko olla antamatta turhaa Rambo-vaikutelmaa tätä palstaa lukeville puhumalla luodeista?
Jos tuuri käy, ja suojaliivit pysäyttävät kohti ammutun luodin, on hengenlähtö joka tapauksessa lähellä. Kylkiluita/ rintalastaa hajoaa varmasti ja sieltä ei todellakaan enää nousta jatkamaan työvuoroa! - fadfas
on tietenkin se, että tuo vähän massaa keskikroppaan. Kun kattoo naispoliiseitakin, niin kauheita tankkeja työasu päällä.
"Luuviulu vartijakoulutukseen?" - Hämis
Onhan noihin liiveihin tullut otettua vastaan vuosien mittaan usempikin potku ja lyönti, onneksi ei vielä mitään pahempaa.
Piirivartioinnissakin on liiveistä on ollut useamman kerran hyötyä kun on kaatunut talvella portaissa tai pihalla. - henkka
Itse olen käyttänyt vain yhden kerran, jv-keikkaa suorittaessani... Muuten en normaalissa vartijan työssä halua käyttää, johtuen siitä, että varsinkin kesällä ja sisätiloissa liivit hiostavat helvetisti.
Onhan toki erittäin kevyitä liivejäkin olemassa, mutta ne eivät suojaa miltään, paitsi ehkä hedelmäveitseltä. Mutta suomessa, ainakin toistaiseksi on erittäin epätodennäköistä että vartijaa ammutaan, paljon todennäköisempää on fyysinen väkivalta sekä puukotus- santtu1975
Suojaliivit ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana hyvinkin runsaasti, etenkin painot ovat tulleet alas erittäin runsaasti. Kevyimmät NIJ IIA tason (suojaavat esim. 9mm. käsiaseen luodeilta) liivit painavat tänäpäivänä enään luokkaa1.8-2.0kg, eli eivät enään juuri mitään. NIJ IIIA tason (suoj. esim. magn.44) liivitkin ovat kevyimmillään 2.3kg, eli painosta ei enään kannata valittaa.
Aramid kuidut (esim. kevlar) ovat hieman syrjäytyneet liiveissä uudempien materiaalien tieltä (esim. dyneema).
Nämä uudemmat materiaalit eivät ole pelkästään keVyempiä, vaan ovat myös joustavempia, eli mukautuvat paremmin vartalon muotoihin (liivithän ovat luonnollisesti henkilökohtaisia, eli niitä ei lainata muille).
Muutaman illan kun nykyaikaisia liivejä pitää töissä päällä, niin niitä ei enään huomaakkaan, vaan niiden olemassaolon unohtaa täysin.
Liivit ovat halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.
Tuollaisten kunnollisten nykyaikaisten liivien hinta on suojausluokasta, materiaaleista ja valmistajasta riippuen välillä 400-800€. - Anonyymi
santtu1975 kirjoitti:
Suojaliivit ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana hyvinkin runsaasti, etenkin painot ovat tulleet alas erittäin runsaasti. Kevyimmät NIJ IIA tason (suojaavat esim. 9mm. käsiaseen luodeilta) liivit painavat tänäpäivänä enään luokkaa1.8-2.0kg, eli eivät enään juuri mitään. NIJ IIIA tason (suoj. esim. magn.44) liivitkin ovat kevyimmillään 2.3kg, eli painosta ei enään kannata valittaa.
Aramid kuidut (esim. kevlar) ovat hieman syrjäytyneet liiveissä uudempien materiaalien tieltä (esim. dyneema).
Nämä uudemmat materiaalit eivät ole pelkästään keVyempiä, vaan ovat myös joustavempia, eli mukautuvat paremmin vartalon muotoihin (liivithän ovat luonnollisesti henkilökohtaisia, eli niitä ei lainata muille).
Muutaman illan kun nykyaikaisia liivejä pitää töissä päällä, niin niitä ei enään huomaakkaan, vaan niiden olemassaolon unohtaa täysin.
Liivit ovat halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.
Tuollaisten kunnollisten nykyaikaisten liivien hinta on suojausluokasta, materiaaleista ja valmistajasta riippuen välillä 400-800€.Enään ei jaksaisi lukea enään sanoja. Ei yhtään enään. Voisitko olla kirjoittamatta enään-sanaa?
- Kannattaa
Elmon NIJ IIA liivit on parhaat. Kannattaa kattoo.
Ja vartijat kaikki ketkä itse tunnen käyttää talvisin tai sairaaloissa (Yliopiston sairaaloissa) suojaliiviä.
Talvisin juuri sen takia kun kesällä hiostaa ja on epämukavat,varsinki jos on ISS:llä ku niillä on haalarit päällä kesät talvet niin hieman on kuuma.
Ja veronpalautuksessa saat rahat takasin,ainaki näin olen saanut ymmärtää- T-Vax
finsec. fi
Suosittelen lämpimästi.
Laatu tuotteita ilman toimituskuluja
- Vanhempi vartija
32 vuotta vartijana . 10 sairaalassa , 16 myymälässä , 6 vuotta sekalaista tehtävää .
Kerran 32 vuoden aikana uhattu puukolla (romaani mies) . Lähdin pois paikalta ( oli kaupan sisääntuloaula , sulkemis ajankohta ) ei muita asiakkaita lähellä .
Mies poistui kun huomasi ettei kassoja enää paikalla , suljin ovet .
OLEN HENKISSÄ , liivejä en ole koskaan käyttänyt .
Minä olen sitä mieltä että mennään tilanteen mukaan , kukaan EI pakota sinua taistelemaan aseita vastaan , POLIISI on sitä varten EI vartija , on paljon helpompaa "väistyä" kuin provosoida .
Hieman joskus itseäkin hymyilyttää nää nuoremmat kaikine rensseleineen joita vyöllään kantavat , ehkä tuntevat ne tarpeellisiksi , vuosien myötä jäävät sitten hyllylle .
Turvallisuuden tunne , onko se hyvä jos valppaus kärsii .- Anonyymi
Oliko mikä "romaani" Dekkari? Kaunokirjallisuutta? En kyllä ymmärrä, miten kirja sinua uhkasi.
- Juurikin näin
Niin totta... Mutta sitte jos uus vartija on kohteessa (sanotaan vaikka joku kauppakeskus). Eikä tunne näitä vakio-asiakkaita,niin sitte menee tilanteeseen mihinkä teikä ei menis.
Sen takia pitäs mahd. paljon kertoo uusille niin paljo ku keksii..
"Pentti Pena kantaa puukkoa mukana, jos Markka Markku on sekavan olonen niin ei se mitää koskaa oo tehny, Lissu Liisaa kannattaa kattoo meikkiosastolla, oon sen jo 8 kertaa tän vuoden aikana ottanu kiinni meikit taskussa..." jne.jne..
Ja vielä parempi ku valvonta nauhalta näyttää kiinniotto videoita ja kuvia niin sitte naamanki tunnistaa.
Helpottaa kummasti ku tietää kenen kanssa on asioimassa.
Nimimerkki: ite en tuntenu tapausta,olin kaupassa vanhemman vartijan kanssa ja vanhempi oli iha täpinöissään. Ihmettelin sitte että mikäs siinä noin jännää on niin sano että kaverilla on ollu taustaa peräti ampuma-aseista,aika varmasti kantaa moraa taskussa.
Yksin jos oisin ollu niin enpä olis osannu varautuu. - ei kaik.vart.mulk.ol
Suojaliivit on halpa henkivakuutus vaikka se ase tai puukko ei ikinä kohdalle osuisi. Jos 30 vuotta on tehny vartijan työtä niin helpolla on päässy kun ei ole puukkoa tullut vastaan. Ja tosiaan ne nuoremmat kantavat voimankäyttövälineitä sitä varten että niillä voi puolustautua JOS tarve on, tai niinkuin eräs totesi "ei ole voimankäyttövälineitä, on vain hätävarjeluvälineitä" miettikääs tota oikein hyvin. On toki niitäkin jotka harrastavat väline urheilua ja kantavat kaiken mahdollisen mikä sallitaan. Voimankäyttövälineet yms. on oltava tarpeellisia tehtävässä jotta niitä saa kantaa. Eikä se että on tkp vyöllä tarkoita että sitä käytettäisiin joka päivä, vaan se arvioidaan paikkakunnan yleisenluonteen, asiakasmäärän, rikosmäärän, yms. perusteella että kuinka usein se VOI tulla vastaan että sitä joudutaan käyttämään. Kaasusumutin on nykyään turvallisempi asiakkaan/kohdehenkilön ja vartijan kannalta turvallisempi voimankäyttöväline vaikkakin se johtaa aina ensiavun antoon.
Ei ne vanhemmat vartijat aina tiedä paremmin mikä on sallittua ja mikä ei. Lait muuttuvat mutta vartijat eivät jaksa niitä lukea tarpeeksi usein jotta tietäisivät mitä oikeuksia heille kuuluu, tai kun menevät tarkastuskierrokselle/hälytyskohteeelle ja lampsivat sisälle ilman suurempia huolis kun tietävät ettei siellä mitään ole, ja kas rautaputki otsalohkoon(on tapahtunut).
Ja niin kuin jo sanoin, suojaliivit ovat halpa henkivakuutus eikä niitä VK välineitäkään ihan vain vahingoittamisen takia kanneta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2936617Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652049- 1801790
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151257- 1191251
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691170Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71136RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531037Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411021Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972