Kävin pari päivää sitten ihotautilääkärillä ja sain kahden kuukauden tetrasykliini kuurin ja lisäksi rosazol voidetta kyseiseen ihottumaan. Ihottumaa on ollut jo noin kahden vuoden ajan, mutta vasta nyt menin lääkärille. Aika ajoin olen käyttänyt bemetson voidetta, mikä auttoi aika hyvin. Nyt lääkekuurin ja rosazolin aikaan ihottuma on alkanut pahentua huomattavasti. Onkohan normaalia? Lääkäri sanoi, että kahden viikon aikana on parantunut, mutta silti pitää syödä antibioottia pari kuukautta. Nyt ei kyllä kovin lupaavalle näytä, kun suunympärys kukkii pahemmin kuin koskaan. Ja kutittaa ihan hirveesti. Tosi inhottava vaiva kaikenkaikkiaan.
perioral dermatitis/suunympärys ihottuma
6
7882
Vastaukset
- minullakin
Hei!
Minullakin se vaiva rupesi pahenemaan kun aloitin tetrasykliinikuurin, mutta kyllä se sitten alkaa n. viikon päästä paranemaan kuurin aloittamisesta.
Minulle ei koskaan tollaista rasvaa ole lääkäri määrännyt, ainoastaan aqualan L voidetta, joka on mielestäni liian kevyttä, pitäisi olla rasvaisempaa, mutta kun kauhean rasvaista voidetta ei saisi käyttää kyseiseen vaivaan eikä missään nimessä kortisonia.
Minulla on perioraalidermatiitti ollut nyt n. 4kk, välillä parantuen ja taas tulee.
Kävin itsekin vasta keskiviikkona ihotautilääkärillä, niin laittoivat sairaalassa hauteita kasvoihin, elikkä kotiloissakin jos haluaa tehdä(ja on myös suositeltavaa)niin kiehauta litra vettä, lisää siihen 2 tl suolaa, jäähdytä ja vaikka lakanakankaasta leikkaat noin 10cmx10cm paloja, pidät niitä niin kauan ihottumaalueilla kun ne ovat kosteita ja sen jälkeen rasvaus.
Toivottavasti tästä oli apua!
Tiedän, että on v...mainen vaiva!
T:kohtalotoverisi - ihottuma?
millainen ihottuma on kyseessä?mulla on ollut suun ympärillä myös jo kauan ihottumaa,mutta kun olen atoopikko ajattelin että se olisi samanlaista ihottumaa kuin muuallakin kropassa,hilseilevää ja kutiavaa.mutta siihen on tullut märkiviä pieniä rakkuloitakin.
- märkivät...
..pienet rakkulat kuten finnejä?
Jos on niin silloin aika varmasti kysymyksessä perioraalidermatiitti...tarkennusta voit kysyä lääkäriltä. - emppu
märkivät... kirjoitti:
..pienet rakkulat kuten finnejä?
Jos on niin silloin aika varmasti kysymyksessä perioraalidermatiitti...tarkennusta voit kysyä lääkäriltä.finnin tapaisia vaan niin pieniä rakkuloita ettei niitä aina paljaalla silmällä nää ja niistä tulee kirkasta nestettä,neste muuttuu keltaiseksi ruveksi kuivuessaan.olen käynyt lääkärillä tämän vaivan takia jo 6kertaa 2vuoden sisällä.mikään lääkärin määräämä voide tai lääkekuuri ei ole auttanut,ainakaan pysyvästi.myös sormissa on samantapaista rakkulaihottumaa.herpes se ei lääkärin mukaan kuitenkaan ole.kyllä nää terveyskeskukset on varsinaisia arvauskeskuksia!kai sitä joutuu loppuiän kärsimään tästä vaivasta,en voi hulipunaakaan käyttää.
- jenskuliini-79
emppu kirjoitti:
finnin tapaisia vaan niin pieniä rakkuloita ettei niitä aina paljaalla silmällä nää ja niistä tulee kirkasta nestettä,neste muuttuu keltaiseksi ruveksi kuivuessaan.olen käynyt lääkärillä tämän vaivan takia jo 6kertaa 2vuoden sisällä.mikään lääkärin määräämä voide tai lääkekuuri ei ole auttanut,ainakaan pysyvästi.myös sormissa on samantapaista rakkulaihottumaa.herpes se ei lääkärin mukaan kuitenkaan ole.kyllä nää terveyskeskukset on varsinaisia arvauskeskuksia!kai sitä joutuu loppuiän kärsimään tästä vaivasta,en voi hulipunaakaan käyttää.
kyllä nuo juuri perioraalidermatiittiin viittaa, ei siis finnimäisiä vaan vesirakkulamaisia.
Ei muuta kun joko a) hyvälle ihotautilääkärille tai b) valmiin oman diagnoosin kanssa sinne arvauskeskuslääkärille.. Tetralysal-reseptiä pyytämään. - oli myös
jenskuliini-79 kirjoitti:
kyllä nuo juuri perioraalidermatiittiin viittaa, ei siis finnimäisiä vaan vesirakkulamaisia.
Ei muuta kun joko a) hyvälle ihotautilääkärille tai b) valmiin oman diagnoosin kanssa sinne arvauskeskuslääkärille.. Tetralysal-reseptiä pyytämään.perioraalidermatiitti vuosi sitten. Työpaikkalääkäri ei sitä tunnistanut, vaan antoi ihottumaan juuri sellaista voidetta, jota siihen ei olisi saanut käyttää. Käynti ihotautilääkärillä selvitti heti, mitä ihottuma on. Apocyclin-kuuri auttoi, enkä ole siitä ihottumasta ainakaan toistaiseksi kärsinyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697