Coton de tuléaria harkitsemassa

Tuleva koiranomistaja (?)

Hei, te fiksut, viisaat ja filmaattiset! :-) Tässä olisi erään aloittelijan kysymyksiä coton de tuleariin liittyen. Minulla ei ole siis vielä koiraa, mutta vuoden sisässä olen sellaisen ottamista harkinnut nyt n. vuoden ja päätynyt coton de tuleariin.

1. Mikähän mahtaa olla cottonin "pakkasraja"? Kuinka kylmällä voi kunnolla lenkittää? Milloin pitäisi siirtyä toppavaatetukseen ja muuhun?

2. Olen hyvin innokas liikkuja (juoksu, hiihto, rullaluistelu) ja mietinkin, onkohan minulla mitään mahdollisuuksia saada cottonista kaveria myös liikuntaharrastuksiini. Tajuan varsin hyvin, että kyseessä on pieni kääpiökoira eikä tarkoitukseni ole näännnyttää sitä hengiltä :-), mutta olisin silti kiinnostunut asiasta. Hiihto, hölkkä...? Mitään mahdollisuuksia?

3. Kuinkahan paljon cottonin kanssa voi lenkkeillä päivässä? Aika/matka? (Koirakohtaista, tiedän, mutta jotain suuntaa-antavaa... Osa kun sanoo käyttävänsä cottoniaan pisimmillään 1-2km:n lenkillä, osa käyttää pidemmillä.)

4. Kuinka pian kannattaa alkaa harjoitella vapaana olemista? Heti?

KIITOS ja kumarrus kaikille, jotka vastaavat!

11

1434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkikaveri

esim. kettis tai muu terrieri tai vaikka villakoira..jaksavat lenkkeilläkin ja ovat hauskoja seuralaisia..cottoni ei ole paras rotu lenkille..jo johtuen turkistakin..itselläni hiihtoretkillä karkkari kettis :)

• Pelena

Tuli mullekin ajatus,et joku muu olis parempi lenkkikaveri.Itellä cotoni,ei se paljoo jaksa juosta.Ainaki kun vertaa tuttujen sileäkarvasiinnoutajiin!Teen viikonloppuisin ainakin usein 3km kävelylenkkejä.Pakkasta on kestäny en oo hankkinu kun kurapuvun.Meijän uros ei vapaana kestä,sillon mennään eikä meinata.Ties mistä narttujen perästä löytys.Miten olis joku vähän isompi turkkirotu,jos sellasta kuitenkin haluat.Tai koira kotiin,kun meet hiihtämään.

• Ketjun aloittaja

Olette oikeassa, isompi koira olisi mahdollisesti parempi. Juttu on kuitenkin niin, että olen kissa-allerginen ja osasta koiria saan myös oireita, joten haluaisin kokeilla cottonia. Tiedän, että allergiavapaata rotua ei ole olemassakaan, mutta toivon, että minulle cotton sopii. Luonteeltaan nämä myös ovat aivan vallattomia otuksia :-)

Onkohan suuremmissa roduissa vähemmän allergisoivia?

• tipi
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

Olette oikeassa, isompi koira olisi mahdollisesti parempi. Juttu on kuitenkin niin, että olen kissa-allerginen ja osasta koiria saan myös oireita, joten haluaisin kokeilla cottonia. Tiedän, että allergiavapaata rotua ei ole olemassakaan, mutta toivon, että minulle cotton sopii. Luonteeltaan nämä myös ovat aivan vallattomia otuksia :-)

Minulla on kolme viikkoa ollut Cotton-vauva, ja saan siitä lieviä allergisia oireita,(silmien kutinaa) joten ei aina kannata luottaa siihenkään ettei allergisoi.
        Tiedän että pentukoira allergisoi enemmän ja olehan koko ajan sen kanssa lattialla tai se on meidän sängyssä tai se on sylissä.
        Kasvattajalla, jolta pennun ostin, oli keskivaikea astma ja hyvin oli pärjännyt koiriensa kanssa, joita olikin paljon.

• ja tietenkin karvattomat

allergisoivat vähiten varsinkin jos pesee säännöllisesti koiran mutta koiralle et saisi kyllä olla allerginen; eikä koiraa voi niin vain ottaa kokeiltavaksi tai ehkä jos otat hoitoon jonkun koiran loman ajaksi että näet alkaako oireilua tulla ....

eli kaikista paras lienee karvattomat(esim.keskikoko perunkarvaton, mutta siitä ei taida olla oikein ulkokoiraksi kovemmille pakkasille) sitten pestävät ja leikattavat villakoirat, kerrynterrierit, vehnikset(hauskoja rotuja nekin) ja sitten vasta lienee trimmattavat kuten karkkari kettis jms.

• Ketjun aloittaja
        ja tietenkin karvattomat kirjoitti:

allergisoivat vähiten varsinkin jos pesee säännöllisesti koiran mutta koiralle et saisi kyllä olla allerginen; eikä koiraa voi niin vain ottaa kokeiltavaksi tai ehkä jos otat hoitoon jonkun koiran loman ajaksi että näet alkaako oireilua tulla ....

eli kaikista paras lienee karvattomat(esim.keskikoko perunkarvaton, mutta siitä ei taida olla oikein ulkokoiraksi kovemmille pakkasille) sitten pestävät ja leikattavat villakoirat, kerrynterrierit, vehnikset(hauskoja rotuja nekin) ja sitten vasta lienee trimmattavat kuten karkkari kettis jms.

Kiitos taas vastanneille. :-)

En tietenkään ole ottamassa koiraa vain kokeiluun. Vuoden päivät olen harkinnut koiran ottamista ylipäätään ja nyt olen ajatellut alkaa testata allergisuuttani oleskelemalla eri rotuisten koirien kanssa. Allergiani ovat iän myötä helpottaneet niin paljon (hevosallergia kadonnut täysin), joten olen aika luottavaisin mielin.

Tutustun ehdottamiisi rotuihin. :-)

• Pelena

En tietenkään ole ottamassa koiraa vain kokeiluun. Vuoden päivät olen harkinnut koiran ottamista ylipäätään ja nyt olen ajatellut alkaa testata allergisuuttani oleskelemalla eri rotuisten koirien kanssa. Allergiani ovat iän myötä helpottaneet niin paljon (hevosallergia kadonnut täysin), joten olen aika luottavaisin mielin.

On kissa,pölypunkki ym. allergia.Cotonin kanssa pärjännyt.Pesen hilseshampoolla kerran kuussa ja siivoan ahkerasti.Sänkyyn ei ole asiaa yöllä koiralla.Joo just villikset vois olla o.k.Minä käyn joskus ratsastamassa ja sit on kauhee nuha.Inhottava tauti!

• grrrrrrrr

Villakoira on käsittääkseni parempi lenkkikaveri kuin cottoni. turkin hoidon saa pidettyä pienenä, jos turkin leikkaa lyhyeksi. Lisäksi villakoiran halu miellyttää isäntää on aivan uskomaton, monien eri rotujen kanssa touhunneena mieleen jäi juuri villiksen tottelevaisuus ja kyky tajuta eri tehvät ja halu tehdä ne:)

Muita lenkkikaverirotuja, joista ei karvaa lähde: portugalin vesikoira, espanjan vesikoira ja lagotto romagnolo, snautserit.

• simokoo

1.cottoni pärjää kyllä talvella, mutta lumi ei saisi kovin paljon paakkuuntua jalkoihin ja rintaan. me ostettiin yappy fashionista semmonen talvipuku, kun noi kura-asut on takajalkojen osalta hankalia eivätkä lämmitä. kura-asuissa on pitkäkarvaisilla sekin huono puoli, että uroskoiralla joutuu aina kuitenkin pesemään sen asun ja koko koiran.
      2-3. juoksen ja hiihdän cottonin kanssa. kaveri on voimakasrakenteinen 7-kiloinen eli ei mikään lihava, mutta ei ylikorkea uros ja pärjää hyvin jopa 5 km:n päivälenkillä. eli ei ihan mikään kääpiökoira ;-) hiihdossa käytän vyötärökiinnitystä. luistelu toimii parhaiten.
      4.vapaana olemista heti vaan harjoittelemaan vaikka pihapiirissä ja heti tänne-käsky haltuunjo pentuna. meidän uros kyllä karkaa maalla ollessa silloin kun näkee naapurin kissan eikä paljoa tottele kutsuja, vaikka muuten on se maailman kiltein koira :-)

• Jaffariina

Hei,

Itselläni on 11-vuotias Cottoni. Nyt kovilla pakkasilla (-22 astetta) koira kestää n. 20 minuutin lenkin. Mitään toppavaatteita en ole käyttänyt. Kyllä koira sitten itse "ilmoittaa" kun ei pysty lenkkeilemään. Itse olen myös innokas liikkumaan ja nuorempana koira juoksi kanssani melkein päivittäin 10 km. Nyt vanhempana teen koiran kanssa n. 7 km kävelylenkkejä päivittäin. Se kuinka koira jaksaa lenkkeillä on ihan siitä kiinni mihin se pienenä opetetaan eli kyllä cottonista lenkkikaverin saa. Luonne on aivan mahtava ja ihmisrakas. Suosittelen lämpimästi!

• VII

Moi.

Itselläni on maailman suloisin 10kk vanha pikku coton tyttö kotona ja vastailen nyt oman kokemukseni perusteella...

1. Meidän tytöllä ei ole ns. pakkasrajaa, tuossa kun oli -30'C pakkasia, lenkit oli hyvin lyhyitä ja tytöllä oli tossut jalassa ja takki päällä. Aina tyttö halusi lähteä ulos, mutta olen kuullut että on cotoneja jotka eivät suostu edes -20'C pakasella ulos muuta kuin väkisin. Meidän tyttö oli onnellinen kun pääsi ulos ja olisi leikkinyt kavereiden kanssa vaikka kuinka! -Joten tuo on hyvin yksilöllistä. Meillä ei ole toppavarusteita, vaan fleecetossut sekä -takki. Olen itse ne tehnyt ja ne onkin tosi helppo tehdä. -20'C pystyy hyvin sellaisia parin km:n lenkkejä tekemään, mutta -30'C en suosittele muuta kuin tarpeilla käymistä ja pientä ulkoilua.

2-3.Itse en ole cotonini kanssa pahemmin juossut, mutta virtaa näyttäisi siihen puuhaankin riittävän. Tosin ei mitään älyttömiä lenkkejä varmaankaan jaksaisi juosta, varsinkaan jos on yhtään väsynyt. Me ollan kävelty (reippasti) pisimmillään sellaisia 5-6km lenkkejä ja ne menee ihan helposti. Tämäkin on varmasti yksilökohtaista. Niin ja suositushan olisi ettei cotonia lenkittäisi liikaa ennen kasvun loppumista... (n. 7kk ikään mennessä)

4.Me ollaan harjoteltu vapaana oloa ihan pienestä saakka, mutta koska asumme kaupungin keskustassa, harvoin pystyn tyttöä vapaana pitämään. Mutta aina välillä... Luoksetulo kannattaa opettaa mahdollisimman pian, jotta voi luottaa siihen ettei koira lähde omille teilleen. Meillä toimii tässä parhaiten kaikki herkut. Tyttö on todellinen herkkup..se... :)

Onnea pikku-cotonin hankintaan, itse ainakin voin suositella ko. rotua paljon liikkuvalle, itse liikun kuitenkin suhteellisen paljon. Rullaluistelua ja hiihtoa emme ole kokeilleet, tämä on nimittäin tytön ensimmäinen talvi ja kesällä taas tyttö oli niin pieni, ettei voinut rullaluistimien perään laittaa juoksemaan! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe