Meillä on '89 merivesijäädytteinen 2002 dsl vm '89 purkkarissame. Onko kellään kokemuksia kestoiästä - milloin ja mistä alkaa mahdollinen
prakaaminen? Kone toimii ja käynnistyy vielä ihan hyvin. Toinen kysymys - milloin ihan oikeasti moottorin ja vetolaitteen välinen kumirengas on vaihdettava. Olen kuullut että 7 vuoden välein mutta toimitaanko yleensä näin?
Volvo 2002 Dsl '89 - kestoikä
12
3973
Vastaukset
- sunwind
En ole vaihtanut kumirengas vielä. Vene on kohta kolmekymmmentä vuotta vanha ja rengas on päällepäin kuin uusi
- SpK
LonelyBird kirjoitti:
niin voit olla ihan varma että vakutus ei korvaa jos vuodosta syntyy vaurio!
Ihan oikeasti - olisi mukava kuulla onko jossain päin maailmaa joskus joku vene uponnut sen takia että S-vetolaitteen kumi olisi vanhuuttaan (ilman ulkoista tälliä) brakannut? Väittäisin, että 20 vuotta ja vanhemmista S-vetolaitteista reilusti alle puoleen on koskaan vaihdettu, ja yhtään en ole kuullut sen takia uponneen.
Kumin saa vaihtaa vaikka kahden vuoden välein, mutta minkä vahingon riskiä sillä torjutaan? - sunvind
LonelyBird kirjoitti:
niin voit olla ihan varma että vakutus ei korvaa jos vuodosta syntyy vaurio!
Moottorin ja vetolaitteen välisen kumirenkaan vuotaminen ei voi aiheuttaa isoja vahinkoja
- oiva
sunvind kirjoitti:
Moottorin ja vetolaitteen välisen kumirenkaan vuotaminen ei voi aiheuttaa isoja vahinkoja
jos kumi repeää, mikäli 120s vetolaitten kumista on kyse. Vitsiniekka kun olet niin selvennetään asiaa muille: moottorin ja vetolaitteen VÄLISSÄ ei ole kumia, vaan vetolaitteen pohjan läpiviennissä. Jos siis kumia hajoaa, pohjassa on helvetin iso vuoto ja uppoamnen on varma.
Kokonaan toinen asia on se kauanko sitä voi vaihtamatta pitää. Minä vaihdoin kun 9 vuotta oli vanha ollut. Ja vaihdan vastakin vaikka täällä tulisi minkälaisia kommentteja. - sunvind
oiva kirjoitti:
jos kumi repeää, mikäli 120s vetolaitten kumista on kyse. Vitsiniekka kun olet niin selvennetään asiaa muille: moottorin ja vetolaitteen VÄLISSÄ ei ole kumia, vaan vetolaitteen pohjan läpiviennissä. Jos siis kumia hajoaa, pohjassa on helvetin iso vuoto ja uppoamnen on varma.
Kokonaan toinen asia on se kauanko sitä voi vaihtamatta pitää. Minä vaihdoin kun 9 vuotta oli vanha ollut. Ja vaihdan vastakin vaikka täällä tulisi minkälaisia kommentteja.Alkuperäisessä kysymyksessä puhuttiin moottorin ja vetolaiteen välisestä kumista. Ainakin 110 vetolaitteessa sellainen on.
- läpivientitiiviste
Volvon tehdassuositus on tuo 7 vuotta läpivientikumin vaihtoväliksi. Siitä ovat monet vakuutusyhtiötkin ottaneen tuon ikärajan omiin suosituksiinsa.
Meillä on vm. -82 mallinen VP, kaksipyttyinen ja merivesijäähdytteinen. On toiminut erittäin hyvin, vaikka myönnän viimeisten viiden talven aikana tehneeni talvisäilytyshuollon aika yliolkaisesti. Kyllähän vanhat Volvot savuttavat jonkin verran, mutta eikös niin sanotakin, että jos Volvo ei savuta, siinä on jotain vikaa (eli se ei toimi)!
Olen ajanut periaatteella "kun hajoaa, niin hajoaa". Siihen asti mennään vanhalla. Ja purkkarista kun on kyse, niin moottorin hajoaminen ei yleensä ole ongelma.- vakuutusyhtiö
suosittaa tiivisteen vaihtoa 7 vuoden välein. Eipä ole vielä toistaiseksi yksissäkään vakuutusehdoissa mainittu. Toiseksi, oli tiiviste vanha tai uusi, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään jos sattuu tiiviste falskaamaan. Kuten ei korvaa vuotavaa läpivientiä tai hajonnutta moottoria
- se onkin!
vakuutusyhtiö kirjoitti:
suosittaa tiivisteen vaihtoa 7 vuoden välein. Eipä ole vielä toistaiseksi yksissäkään vakuutusehdoissa mainittu. Toiseksi, oli tiiviste vanha tai uusi, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään jos sattuu tiiviste falskaamaan. Kuten ei korvaa vuotavaa läpivientiä tai hajonnutta moottoria
Enhän minäkään vakuutusehdoissa moiseen suositukseen ole törmännyt. Ongelmat syntyvät siinä vaiheessa, jos/kun vahinko syntyy. Silloin selvitetään, onko alusta hoidettu säännösten ja suositusten mukaisesti. Jos ei ole, ollaan lirissä. En kyllä tiedä, jääkö korvaus kokonaan saamatta, mutta kyllä itselläni kylmä hiki nousee jo ajatuksestakin. Itse en ole vakuutusalan ihminen, mutta veneeni gasti on IF-yhtiön vakuutusneuvottelija.
Veneestäni vaihdettiin viime keväänä vuonna 1988 asennettu läpivientikumi s120-vetolaitteeseen. Vanha kumi oli täysin hyväkuntoisen näköinen...
- ei Volvo
yllättävän nopeasti. Materiaali ei ole kovin hyvää. Ota kansi auki ja tarkista jäähdytyskanavat. Silloin ymmärrät mistä on kysymys. Tämä 2001, 2 ja 3 sarja on ollut jopa heikompi kuin vanhat MD-7, 11 ja 17. Sitten kun kansi on puhki, niin kone on loppu. Ei kannata korjata.
- saa uutta
Yanmarin diiseliin saa ainakin varaosana uuden kannen, muu koneessa kyllä kestää ja voi korjata - kansihan se syöpyy jäähdytyskanavistaan.
Tuntuisi että tuohon saa varaosakannen mutta en tiedä kun en omista.
Jos talvisin on koneessa käytetty pakkasnestettä niin voisin kuitenkin veikkailla koneen pelaavan vielä useita vuosia moitteettomasti.
- merimerkki.
v. 1976 merivesi-Yanmar ainakin vielä kulkee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223047- 402664
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381503- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125913- 33829
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621