Volvo 2002 Dsl '89 - kestoikä

Axe

Meillä on '89 merivesijäädytteinen 2002 dsl vm '89 purkkarissame. Onko kellään kokemuksia kestoiästä - milloin ja mistä alkaa mahdollinen
prakaaminen? Kone toimii ja käynnistyy vielä ihan hyvin. Toinen kysymys - milloin ihan oikeasti moottorin ja vetolaitteen välinen kumirengas on vaihdettava. Olen kuullut että 7 vuoden välein mutta toimitaanko yleensä näin?

12

3989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunwind

      En ole vaihtanut kumirengas vielä. Vene on kohta kolmekymmmentä vuotta vanha ja rengas on päällepäin kuin uusi

      • niin voit olla ihan varma että vakutus ei korvaa jos vuodosta syntyy vaurio!


      • SpK
        LonelyBird kirjoitti:

        niin voit olla ihan varma että vakutus ei korvaa jos vuodosta syntyy vaurio!

        Ihan oikeasti - olisi mukava kuulla onko jossain päin maailmaa joskus joku vene uponnut sen takia että S-vetolaitteen kumi olisi vanhuuttaan (ilman ulkoista tälliä) brakannut? Väittäisin, että 20 vuotta ja vanhemmista S-vetolaitteista reilusti alle puoleen on koskaan vaihdettu, ja yhtään en ole kuullut sen takia uponneen.

        Kumin saa vaihtaa vaikka kahden vuoden välein, mutta minkä vahingon riskiä sillä torjutaan?


      • sunvind
        LonelyBird kirjoitti:

        niin voit olla ihan varma että vakutus ei korvaa jos vuodosta syntyy vaurio!

        Moottorin ja vetolaitteen välisen kumirenkaan vuotaminen ei voi aiheuttaa isoja vahinkoja


      • oiva
        sunvind kirjoitti:

        Moottorin ja vetolaitteen välisen kumirenkaan vuotaminen ei voi aiheuttaa isoja vahinkoja

        jos kumi repeää, mikäli 120s vetolaitten kumista on kyse. Vitsiniekka kun olet niin selvennetään asiaa muille: moottorin ja vetolaitteen VÄLISSÄ ei ole kumia, vaan vetolaitteen pohjan läpiviennissä. Jos siis kumia hajoaa, pohjassa on helvetin iso vuoto ja uppoamnen on varma.
        Kokonaan toinen asia on se kauanko sitä voi vaihtamatta pitää. Minä vaihdoin kun 9 vuotta oli vanha ollut. Ja vaihdan vastakin vaikka täällä tulisi minkälaisia kommentteja.


      • sunvind
        oiva kirjoitti:

        jos kumi repeää, mikäli 120s vetolaitten kumista on kyse. Vitsiniekka kun olet niin selvennetään asiaa muille: moottorin ja vetolaitteen VÄLISSÄ ei ole kumia, vaan vetolaitteen pohjan läpiviennissä. Jos siis kumia hajoaa, pohjassa on helvetin iso vuoto ja uppoamnen on varma.
        Kokonaan toinen asia on se kauanko sitä voi vaihtamatta pitää. Minä vaihdoin kun 9 vuotta oli vanha ollut. Ja vaihdan vastakin vaikka täällä tulisi minkälaisia kommentteja.

        Alkuperäisessä kysymyksessä puhuttiin moottorin ja vetolaiteen välisestä kumista. Ainakin 110 vetolaitteessa sellainen on.


    • läpivientitiiviste

      Volvon tehdassuositus on tuo 7 vuotta läpivientikumin vaihtoväliksi. Siitä ovat monet vakuutusyhtiötkin ottaneen tuon ikärajan omiin suosituksiinsa.
      Meillä on vm. -82 mallinen VP, kaksipyttyinen ja merivesijäähdytteinen. On toiminut erittäin hyvin, vaikka myönnän viimeisten viiden talven aikana tehneeni talvisäilytyshuollon aika yliolkaisesti. Kyllähän vanhat Volvot savuttavat jonkin verran, mutta eikös niin sanotakin, että jos Volvo ei savuta, siinä on jotain vikaa (eli se ei toimi)!
      Olen ajanut periaatteella "kun hajoaa, niin hajoaa". Siihen asti mennään vanhalla. Ja purkkarista kun on kyse, niin moottorin hajoaminen ei yleensä ole ongelma.

      • vakuutusyhtiö

        suosittaa tiivisteen vaihtoa 7 vuoden välein. Eipä ole vielä toistaiseksi yksissäkään vakuutusehdoissa mainittu. Toiseksi, oli tiiviste vanha tai uusi, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään jos sattuu tiiviste falskaamaan. Kuten ei korvaa vuotavaa läpivientiä tai hajonnutta moottoria


      • se onkin!
        vakuutusyhtiö kirjoitti:

        suosittaa tiivisteen vaihtoa 7 vuoden välein. Eipä ole vielä toistaiseksi yksissäkään vakuutusehdoissa mainittu. Toiseksi, oli tiiviste vanha tai uusi, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään jos sattuu tiiviste falskaamaan. Kuten ei korvaa vuotavaa läpivientiä tai hajonnutta moottoria

        Enhän minäkään vakuutusehdoissa moiseen suositukseen ole törmännyt. Ongelmat syntyvät siinä vaiheessa, jos/kun vahinko syntyy. Silloin selvitetään, onko alusta hoidettu säännösten ja suositusten mukaisesti. Jos ei ole, ollaan lirissä. En kyllä tiedä, jääkö korvaus kokonaan saamatta, mutta kyllä itselläni kylmä hiki nousee jo ajatuksestakin. Itse en ole vakuutusalan ihminen, mutta veneeni gasti on IF-yhtiön vakuutusneuvottelija.

        Veneestäni vaihdettiin viime keväänä vuonna 1988 asennettu läpivientikumi s120-vetolaitteeseen. Vanha kumi oli täysin hyväkuntoisen näköinen...


    • ei Volvo

      yllättävän nopeasti. Materiaali ei ole kovin hyvää. Ota kansi auki ja tarkista jäähdytyskanavat. Silloin ymmärrät mistä on kysymys. Tämä 2001, 2 ja 3 sarja on ollut jopa heikompi kuin vanhat MD-7, 11 ja 17. Sitten kun kansi on puhki, niin kone on loppu. Ei kannata korjata.

      • saa uutta

        Yanmarin diiseliin saa ainakin varaosana uuden kannen, muu koneessa kyllä kestää ja voi korjata - kansihan se syöpyy jäähdytyskanavistaan.
        Tuntuisi että tuohon saa varaosakannen mutta en tiedä kun en omista.

        Jos talvisin on koneessa käytetty pakkasnestettä niin voisin kuitenkin veikkailla koneen pelaavan vielä useita vuosia moitteettomasti.


    • merimerkki.

      v. 1976 merivesi-Yanmar ainakin vielä kulkee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe