Käsikirjoituksen pituus

miääjdö

Miten voin laskea käsikirjoitukseni pituuden? Ammattikirjailijathan laskevat sen merkkien mukaan, kuinka monta merkkiä on. Näen tietokoneelta että mulla on nyt jotain satatuhatta merkkiä ni mistä tiedän kuin monta sivua se on?
Pitääkö mun laskee jonkun kirjan merkit?

13

4540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskimäärä

pokkari on noin 220 000 merkkiä, siitä ylöspäin kai luetaan kirja kirjat, luultavasti tuolla 400 000- 600 000 seutuvilla on tuollanen 300-400 sivuinen teos, että se on miten kukakin tiiliskiviä tahtoo rakentaa, on niitä ohuempiakin opuksia maailmaan saatettu.

• llllllllllllllo

niin?

• kirjassa
        llllllllllllllo kirjoitti:

niin?

jossain kilpailuissa mainitaan että sivulle tulee 2000 merkkiä. 130 x 2000 =

260 000 merkkiä, koneella laskettuna. ;)

• Lukija_

Käsikirjoituksen pituus ei ole kovin olennainen asia, enkä usko ammattikirjailijoiden juurikaan laskevan merkkejä. Kirja on valmis juuri sen mittaisena kun se on valmis.

• Stan Ström

Kirjailijan ei kannata ainakaan alkuvaiheessa panostaa tietyn merkkimäärän tavoitteluun. Tärkeämpää on saada aikaan koherentti kokonaisuus, jossa tarina etenee jotakuinkin loogisesti ja asioita kuvataan riittävällä tarkkuudella. Jos kirjoittaminen menee merkkien laskemiseksi, niin on iso vaara lukemisen menemisestä samaan muottiin.
      Lopullinen hiominen tehdään kustannustoimittajan kanssa, joka on ammattimainen pilkunnussija. Pääasia on hyvä tarina, jonka ihmiset haluavat lukea.

Tsemppiä kirjoittamiseen!

• LaTeX

Jos niitä sivumääriä joutuu laskemaan, esim. jotakin kilpailua varten, jossa sivumääräehto, niin voi käyttää sellaista suurpiirteistä sääntöä, että

2000 - 2300 merkkiä sivulla

Noissa puitteissa voi sitten säädellä tekstinkäsittelyohjelmassa sivun asetuksia; riviväliä, marginaaleja, jopa joskus fontin kokoa, jotta oman tekstin merkkimäärä olisi tuolla välillä. Ja sivumääräehto täyttyy.

• Aboa Nova

Silloin kun sain kustannuspäätöksen, liuskoja oli 146 ja merkkejä 281 000. Nyt, toissapäivänä luovutin lopullisen version ja liuskamäärä oli 196 ja merkkimäärä näemmä 419 000. Hetken aikaa teos oli vajaat kymmenisen liuskaa pidempikin, mutta tiivistyi matkan varrella. Missään vaiheessa kustantamossa ei kukaan ole ollut kiinnostunut sivumäärästä, vaan heille olisi kelvannut tuo alkuperäinen pituuskin. Itse tahdoin hiukan laajentaa.

Minun mielestäni ei siis kannata tuhlata ajatusta merkkien tai sivujen määrään.

• uiuiuiuiuiuiuiuiui99

Ei muuten kuin jos pitää sitä työkaluna itse kirjoittamisessa. Toimitajana käytän merkkimääriä, proosassa sanoja.

Ja onneksi olkoon Aboa (saanhan sinutella), minä jätän kässärin ensi viikolla. Oletko esikoiskirjailija?

• Aboa Nova
        uiuiuiuiuiuiuiuiui99 kirjoitti:

Ei muuten kuin jos pitää sitä työkaluna itse kirjoittamisessa. Toimitajana käytän merkkimääriä, proosassa sanoja.

Ja onneksi olkoon Aboa (saanhan sinutella), minä jätän kässärin ensi viikolla. Oletko esikoiskirjailija?

Kiitoksia, uiuiui(etc)

Oikolukukin on takana ja juuri kustannustoimittaja ilmoitti lähettäneensä lopulliset tiedostot painoon. Sinne meni.

Olen esikoiskirjailija joo. Tai oikeasti en pidä itseäni kirjailijana, sillä ammatti-identiteettini on ihan toinen. Mielummin sanon, että olen kirjoittanut kirjan.

Onnea myös sinulle. Luovutitko nyt viimeisen version kässäristä?

• BiinTeöDundät

Mun kirjassa 100 liuskaa oli painettuna 200 sivua. Kyllä liuskamäärällä on väliä. Mä kirjoitin 400 sivuisen kässärin, se piti tiivistää 200 liuskaan, ei kukaan paina 800 sivuista kirjaa jos ei ole jostain fantasiateoksesta kyse tai Westöstä ja ei aina silloinkaan.

• ammattisellainen

Ammattikirjailijat eivät ihan taatusti laske merkkejä.
      Eli isot marginaalit, riviväli 2 ja fontti 12. Kirjapaino tekee sitten siitä sivut. Tällä tavalla 300 sivua on jo ihan kunnon romaani.

• viisastuinkin

Anteeksi, olin ihan hassu edellisessä viestissäni.
      Tottakai sinun pitää laskea merkit, jopa useammasta kirjasta. Voit aloittaa vaikka jostain Päätalon kirjasta. Muista laskea myös välilyönnit merkeiksi.

• vmn

Älä kiinnitä tässä kohti vielä huomiota. Totta kai haluat tiiviin, muttet liian lyhyttä kirjaa. Pituus on lopulta kuitenkin varsin triviaali asia, johon ei suuremmin kustantamossa kiinnitetä huomiota. Jos teksti on hyvä niin sitten he ottavat sen ja kertovat mitä tehdä, pitääkö karsia vai lisätä. Näin minulle kustannustoimittaja Kirjamessuillakin sanoi. Lähes aina (varsinkin esikoiskirjailijan suhteen) tekstiä muutetaan.

(Täytyy vielä sanoa, että kommentti siitä miten pokkareissa on eri pituudet on täysin järjetön. Tänä päivänä suurin osa kirjoista tulee niin pokkarina kuin normaalina kirjana ja silloin ne ovat ihan yhtä pitkiä. Toki sivumäärä voi vaihdella mutta saman verran niissä on merkkejä. Ei kukaan ala karsia lukuja kirjasta koska se on pokkari.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5913
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2037
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1284
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1145
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1138
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1117
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe