Mistään saisi neuvoa aloittelijalle (mieluiten suomeksi) miten saa ihan yksinkertaisen verkotuksen tehtyä. eli siis tarkoitus saada vain kaksi konetta yhteen. Olen hakenut ja selaillut kaikkia löytämiäni HOWTO ja man sivuja mutta ei käsitä tota englantia tarpeeksi, tai sitten neuvotaan ottamaan tämä ja tämä yksinkertainen ohjelma ja siltikään en ole onnistunut. Rinnakkaiskaapelilla sain toimimaan hyvin tuon ihan vaan 'ifconfig plip0 kone1 pointopoint kone2' mutta kun koitti eth1, ni ei toiminukkaan?
Ja mitenkä tuon netin saa jaettua?
distrona minulla on debian (sarge) ja kerneli 2.6.8.molemmissa koneissa. Toisessa koneessa on adsl yhteys joka pitäisi saada jaettua ilman mitään erillisiä reitittimiä/servereitä.
Kotiverkko tumpelolle
10
9519
Vastaukset
- miksuh.
Homma hoituu usellakin tavalla.
Yksi mahdollisuus on hommata esim ADSL päätelaite, johon voi kytkeä verkkokaapelilla useamman kuin yhden tietokoneen. Moniporttisissa ADSL-päätelaitteissa on sisäänrakennettu kytkin tai hubi, mallista riippuen. Toinen vaihtoehto on ostaa erillinen kytkin tai hubi, ne ei hirveästi maksa.
Halvin vaihtoehto on ostaa yhteyden jakavaan tietokoneeseen kaksi verkkokorttia ja sitten niiden välille ristiinkytketty parikaapeli. Tavallinen suora parikaapeli-verkkopiuha ei käy, vaan sen pitää olla nimenomaan ristiinkytketty (crossover cable).
Moniporttisten hubien, kytkinten ja ADSL-purkkien etuna on se, että kaikkien tietokoneiden ei tarvitse olla päällä netin käyttämiseksi yhdeltä koneelta. Noihin voi yleenä kytkeä vähintään neljä konetta, eli useammankin koneen kytkeminen onnistuu helposti.- miksuh.
äh tarkotin tietty sanoa:
"Halvin vaihtoehto on ostaa yhteyden jakavaan tietokoneeseen kaksi verkkokorttia ja sitten niiden KAHDEN KONEEN välille ristiinkytketty parikaapeli. Eli siis kytketään kummankin koneen verkkokortit toisiinsa. Tavallinen suora parikaapeli-verkkopiuha ei käy, vaan sen pitää olla nimenomaan ristiinkytketty (crossover cable)." - Wunjo
miksuh. kirjoitti:
äh tarkotin tietty sanoa:
"Halvin vaihtoehto on ostaa yhteyden jakavaan tietokoneeseen kaksi verkkokorttia ja sitten niiden KAHDEN KONEEN välille ristiinkytketty parikaapeli. Eli siis kytketään kummankin koneen verkkokortit toisiinsa. Tavallinen suora parikaapeli-verkkopiuha ei käy, vaan sen pitää olla nimenomaan ristiinkytketty (crossover cable)."eli tuommoinen pari kaapeli on ilmeisesti se millä kytketään verkkokortti adsl modeemiin? eli se juuri millä olen yrittänyt. mitä eroa on ristikaapelilla ja parikaapelilla, sama johto erilailla menevät vain kytkennät? löytyyköhän jostain johdon pin kaaviota? mul on 20 metriä tota johtoa ni se pitäis kyllä kaiken järjen mukaan muutettua, tai mahtaisiko löytyä jopa valmista adaptoria. johdossahan on samat päät ja sama määrä johtoja niin ei pitäisi olla mahdotonta.
ja tuohon adsl modeemin ostoon, ei. tarkotus olisi pärjätä näillä eväillä ja tuommoset modeemit eivät yleensä toimi verkkohubeina ja jos toimii ni niissä on 4 porttia ja liikaa hintaa - miksuh.
Wunjo kirjoitti:
eli tuommoinen pari kaapeli on ilmeisesti se millä kytketään verkkokortti adsl modeemiin? eli se juuri millä olen yrittänyt. mitä eroa on ristikaapelilla ja parikaapelilla, sama johto erilailla menevät vain kytkennät? löytyyköhän jostain johdon pin kaaviota? mul on 20 metriä tota johtoa ni se pitäis kyllä kaiken järjen mukaan muutettua, tai mahtaisiko löytyä jopa valmista adaptoria. johdossahan on samat päät ja sama määrä johtoja niin ei pitäisi olla mahdotonta.
ja tuohon adsl modeemin ostoon, ei. tarkotus olisi pärjätä näillä eväillä ja tuommoset modeemit eivät yleensä toimi verkkohubeina ja jos toimii ni niissä on 4 porttia ja liikaa hintaaSiis tavallinen parikaapeli on se mikä kytketään tietokoneen ja ADSL purkin väliin. Ristiinkytketty crossover-kaapeli on se mikä voidaan kytkeä kahden verkkokortin välille.
Ulkosesti ne on täysin samannäkösiä, mutta kaapelin karvat on kytketty eritavalla. Molemmat kaapelit on siis parikaapeliethernetpiuhoja joissa on päissä rj45-liittimet. Karvojen kytkenä liittimiin vaan tosiaan on erilainen. Ristiinkytkettyjä kaapeleita saa IT-liikkeistä, siinä missä tavallisiakin verkkopiuhoja. - wunjo
miksuh. kirjoitti:
Siis tavallinen parikaapeli on se mikä kytketään tietokoneen ja ADSL purkin väliin. Ristiinkytketty crossover-kaapeli on se mikä voidaan kytkeä kahden verkkokortin välille.
Ulkosesti ne on täysin samannäkösiä, mutta kaapelin karvat on kytketty eritavalla. Molemmat kaapelit on siis parikaapeliethernetpiuhoja joissa on päissä rj45-liittimet. Karvojen kytkenä liittimiin vaan tosiaan on erilainen. Ristiinkytkettyjä kaapeleita saa IT-liikkeistä, siinä missä tavallisiakin verkkopiuhoja.niinkuin jo sanoin, tuota johtoa oli valmiiksi 20m eli olisi ollut hieman tyhmää ostaa uudet 20m johtoa, ja ei tuohon tarvittu kuin puukko, ohjeet ja sähkömiehen teippiä :)
- äijänkäppyrä
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml25.sis&pa=j
Jos sulla ei ole rj45 liittimien tekoon työkalua niin älä ede yritä itse rakennella.
Kaupasta saat kohtuu hintaan valmiita kaapeeleita.
Lyhyesti päätelaite tarvitsee kaksi paria toinen lähetykseen ja toinen vastaanottoon, ristiinkytkentä tarkoittaa että nämä parit toisessa päässä kaapelia vaihtavat paikkaa.
Toinen pari on oranssi/oranssinvalkoinen ja toinen vihreä/vihreänvalkoinen.
Päätelaitteessa rj45 sileältä puolelta katsoen liitin poispäin itsestä, vasemmalta 1 ja 2 nasta ovat päätelaitteen ensimmmäinen(oranssi) ja 3 ja 6 nasta toinen pari (vihreä).
4 ja 5 nastat on historiallisista syistä aina
kiinteän puhelimen pari (sininen).- äijänkäppyrä
......
tai mahtaisiko löytyä jopa valmista adaptoria. johdossahan on samat päät ja sama määrä johtoja niin ei pitäisi olla mahdotonta.
.....
Kyllä löytyy, kahden "suoran" kaapelin väliin pikku mokkula niin kas ketjun toisessa päässä on parit vaihtannet paikkaa.
Itse olen ostanut tarvittessa firmaan tukkuliikkeestä tarvittavat kaapelointitarvikkeet.
Joten kyselyähän se vaatii.
Taitaa tulla samaan hintaan ostaa valmis ristikytketty kaapeli kuin adapterikin. - wunjo
äijänkäppyrä kirjoitti:
......
tai mahtaisiko löytyä jopa valmista adaptoria. johdossahan on samat päät ja sama määrä johtoja niin ei pitäisi olla mahdotonta.
.....
Kyllä löytyy, kahden "suoran" kaapelin väliin pikku mokkula niin kas ketjun toisessa päässä on parit vaihtannet paikkaa.
Itse olen ostanut tarvittessa firmaan tukkuliikkeestä tarvittavat kaapelointitarvikkeet.
Joten kyselyähän se vaatii.
Taitaa tulla samaan hintaan ostaa valmis ristikytketty kaapeli kuin adapterikin.kiitoksia, sain toimimaan. eipä tuohon mekaanikon koulutusta tai puukkoa kummempaa työkalua tarvittu :)
- miksuh.
wunjo kirjoitti:
kiitoksia, sain toimimaan. eipä tuohon mekaanikon koulutusta tai puukkoa kummempaa työkalua tarvittu :)
Kuinka paljon siinä kaapelissa sitten on häiriöitä onkin toinen juttu :-) Noin pitkä kaapeli ja sitten vielä pistetty tylysti puukolla poikki ja "solmittu" karvat taas yhteen :) Liitoskohdat on juuri noita häiriölähteitä. En taida viittii tulla kaapelitesterin kanssa kokeileen sitä :-D
Yleensä toi homma tehdään ihan syystä käyttäen tarkotukseen suunniteltua puristustyökalua. Parikaapelin karvat siis järjestetään oikeaan järjestykseen ja suoraan riviin. Sitten RJ45-liitin puristetaan paikalleen puristustyökalulla. Kaapelin toiminnan voi sitten testata testerillä. - Wunjo
miksuh. kirjoitti:
Kuinka paljon siinä kaapelissa sitten on häiriöitä onkin toinen juttu :-) Noin pitkä kaapeli ja sitten vielä pistetty tylysti puukolla poikki ja "solmittu" karvat taas yhteen :) Liitoskohdat on juuri noita häiriölähteitä. En taida viittii tulla kaapelitesterin kanssa kokeileen sitä :-D
Yleensä toi homma tehdään ihan syystä käyttäen tarkotukseen suunniteltua puristustyökalua. Parikaapelin karvat siis järjestetään oikeaan järjestykseen ja suoraan riviin. Sitten RJ45-liitin puristetaan paikalleen puristustyökalulla. Kaapelin toiminnan voi sitten testata testerillä.kaapelin toiminnan voi testata ottamalla yhteyden koneelta toiselle ja jos se toimii ni hyvä, kotikoneilla ni väliäkö pikkuhäiriöllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214