Saako sellainen joka ei ole töissä eikä opiskelemassa, ja jolla ei vielä ole ammattia?! Siis voiko hakeutua työttömäksi jos ei ole ammattia?!
Kuka saa päivärahaa?
3
639
Vastaukset
- e-p
voit ilmoittautua työttömäksi, vaikka olisit vailla ammattia etkä täyttäisi työssäoloehtoa (10 kk). Sinulle kuitenkin määrätään ns. työmarkkinatuen odotusaika 5 kk, jonka jälkeen vasta olet oikeutettu työmarkkinatukeen. Odotusaikana voit olla työttömänä, harjoittelussa, työssä tms. Kysy tarkemmin työvoimatoimistosi nuorten palveluista.
- alle 25-vuotias
Jos olet alle 25-vuotta, eikä sulla ole mitään ammattitutkintoa, et voi saada työttömyyskorvausta. Ilmottautua voit toki. Korvauksia ei aleta maksamaan.
Jos olet kuitenkin ollut niin paljon työssä, että työssäoloehto täyttyy, saat tietty liiton ansiosidonnaista (jos olet siis jäsen ja maksanut jäsenmaksut) taikka kelan peruspäivärahaa. Oletko ollut 10 kk työssä viimeisen 2 vuoden aikana yhteensä?
25-vuotias, ilman mitään koulutusta oleva, voi kyllä päästä työttömyyskorvaukselle toisellakin tavalla. Olemalla työkkärin harjoittelussa taikka kurssilla vähintään 5 kk, putkeen siis.
Saa oikeuden työmarkkinatukeen, mutta vain yhteishakuvelvollisuuteen saakka. Eli kevään ja syksyn yhteishaussa pitää aina hakea, jos meinaa pysytellä korvauksille. - e-p
alle 25-vuotias kirjoitti:
Jos olet alle 25-vuotta, eikä sulla ole mitään ammattitutkintoa, et voi saada työttömyyskorvausta. Ilmottautua voit toki. Korvauksia ei aleta maksamaan.
Jos olet kuitenkin ollut niin paljon työssä, että työssäoloehto täyttyy, saat tietty liiton ansiosidonnaista (jos olet siis jäsen ja maksanut jäsenmaksut) taikka kelan peruspäivärahaa. Oletko ollut 10 kk työssä viimeisen 2 vuoden aikana yhteensä?
25-vuotias, ilman mitään koulutusta oleva, voi kyllä päästä työttömyyskorvaukselle toisellakin tavalla. Olemalla työkkärin harjoittelussa taikka kurssilla vähintään 5 kk, putkeen siis.
Saa oikeuden työmarkkinatukeen, mutta vain yhteishakuvelvollisuuteen saakka. Eli kevään ja syksyn yhteishaussa pitää aina hakea, jos meinaa pysytellä korvauksille.5 kk odotusajan jälkeen myös alle 25-vuotiaalla, ammattitaidottomalla työssäoloehtoa täyttämättömällä on oikeus työmarkkinatukeen. Tietysti edellytetään yhteishaussa haut. Mutta odotusaikana voi olla ihan vain työtön työnhakija tai vaikka työssä, ei tarvi olla kurssilla, paitsi tietysti jos työkkäri määrää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802