veturi

pj87

niin os täällä sattuu olemaan fikusja partiolaisia, niin auttakaa vähän...
miten selitetään ei-partiolaiselle, ihmiselle joka ei koskaa ole partiossa ollut, että mikä on veuturi
osaan mä tietenkin selittää mikä se on mutta sillai, että sen ei-partiolainenkin tajuaisi...

7

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu-nen

      mä en tiiä ittekkään mikä se on :D mutta nettipartiolaisten sivuilta löyty: veturi: metallilevystä sekä tiilistä tai luonnonaineksista koottu puuliesi. Olisko tuo oikein??

    • maahinen88

      Täytyypi tunnustaa ettei mulla ole aavistustakaan mitä sä tarkotat veturilla... :) Mutta jos voisit vähän valaista asiaa niin tällänen tyhmempikin tapaus älyäis :)

    • pj87

      se on juuri niin kuin maahinen8 sanoi.. en vaan tiennyt miten sen selittää ja mistä etsiä...

    • Sepe

      Vähän myöhässä tulee vastaukseni, mutta tuleepahan kuitenkin.

      Olen kuullut käytettävän sanaa veturi, juuri kuten joku sitä jo kuvaili, muuallakin.

      Mutta, omassa lippukunnassa veturiksi sanotaan kamiinaa joka on punainen kuumuudesta ja "putputtaa" -> se kuulostaa veturilta ja on siis veturi.

      Kannattaa kokeilla jos ei usko. Paljon pientä pilkettä kamiinaan, siitä se lähtee.

    • pj-77

      Veturi on vain ja ainoastaan keittoväline. Sen tekemiseen tarvitaan hellalevy, sellainen vanha puuhellan kansi on paras. Myös hyvä plootu valurautaa sellaisenaan käy. Toiseksi tarvitaan savutorvi, melkein mikä tahansa metalliputki käy tähän.

      Veturi kootaan yleensä maahan. Tämä siksi, että kaikenlaistet lavaviritykset tahtovat syttyä muutaman päivän päästä tuleen liiasta kuivumisesta ja lämmityksestä johtuen. Reunat voi muurata kivistä, tiilistä tms. tai levyn voi istuttaa suoraan maahan kaivettuun pesäkuoppaan. Piipun laittaminen on aina ongelma. Se pitää saada tuetuksi mahdollisimman hyvin päällislevyn tasoon koska jos se on paljon alempana, savu tulee aika pitkään väärästä päästä kun sytyttää.

      Asiaa tuntemattomalle sen voi kuvat lyhyimmin itse rakennetuksi puuhellaksi, joka on tarkoitettu retkikäytöön ja joka puretaan käytön jälkeen.

    • kään

      määkää en tiiä mikä se on... ja oon partiossa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4041
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3398
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2929
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2861
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2214
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2161
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2097
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1925
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1920
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1869
    Aihe