Esikoinen täyttää juuri 4 vuotta. Pojan ikätoverit ovat kuulemma jo luopuneet yövaipoista. Poika ei tässä näytä suuremmin edistyvän. Jos panee vaipan, vaippa kastuu. Jos ei pane vaippaa, sänky kastuu. Ei herää pissahätään millään. Pitääkö ton ikäistä jotenkin opettaa kuivuuteen? Jos pitää, miten?
yöpissa
12
2075
Vastaukset
- kolmen äiti
Hanki sellainen hälytinpatja jostain. Hälyttää heti, kun pissa lirahtaa. Ja yritä olla juottamatta lasta liikaa illalla.
- sami
Meillä pian viisi täyttävä tyttö pissailee vieläkin usein sänkyyn. Usein auttaa se että herättää lapsen yöllä pissalle ja myös se ettei anna juotavaa kovin myöhään, ainakaan paljoa.
Eiköhän tuo mene aikaa myöten ohi, toivotaan ainakin.- Sami74
Mulla on kanssa kohta 5 vuotta tayttava poika, joka kastelee alleen yolla. Olen yrittanyt olla antamatta juotavaa illalla, mutta se ei aina auta.
Han on luonani joka toinen viikonloppu ja aitinsa luona ei kuulemma pissaa sankyyn.. etta neuvot alkaa olla loppu. No, toivottavasti taallakin suunnassa tuo on vain pian ohi menevaa. - Isä
Sami74 kirjoitti:
Mulla on kanssa kohta 5 vuotta tayttava poika, joka kastelee alleen yolla. Olen yrittanyt olla antamatta juotavaa illalla, mutta se ei aina auta.
Han on luonani joka toinen viikonloppu ja aitinsa luona ei kuulemma pissaa sankyyn.. etta neuvot alkaa olla loppu. No, toivottavasti taallakin suunnassa tuo on vain pian ohi menevaa.konstia. Sanot pojallesi illalla viimeiseksi ennen kuin hän nukahtaa että kun sinua yöllä pissattaa niin herätä isä.
Konsteja on nääs niin monenlaisia ja voi ehkä tämä auttaa sinunkin poikaasi, näin oli meillä ja jos pissaa niin vaihtakaa yhdessä kuivat sekä päälle että sänkyyn.
- Vesimies
ennen kuin laitat hänet nukkumaan ja herätä pissalle ennen kuin menet itse nukkumaan.
Keskustele lapsen kanssa että herätät hänet pisulle. Neli vuotias ei aina ole vielä hetikään aina yö kuiva mutta kannattaa huolehtia että siitä ei tule ongelmaa.
Yötä vasten vähän juotavaa ja älä syytä lasta. On olemassa myös alusia jotka herättävät sekä on myös lääkettä mutta ne tulevat mielestäni kuvioon mukaan vasta lapsen vartuttua, antaa lapsen kehittyä rauhassa. Apuvälineitä voi ottaa käyttöön jos siitä on tullut ongelma lapselle. - pojan äiti
meidän poika täyttää kuukauden päästä 6 vuotta.Hänellä on öisin vaippa,koska pissa tulee n.95% varmuudella sänkyyn.Mielestäni olemme yrittäneet kaikkea josta luin tuossa yläpuolella.Soitin viime viikolla lasten erikoislääkärille,ja ihmettelin mitä voimme tehdä...hänen mielestään ei tarvitse vielä tehdä mitään.Sain kuitenkin ajan hänelle jolla jutellaan ja hän antaa neuvoja.Muuta ei kuulemma niin "pienelle" tarvitse tehdä! Pojat on yleensä myöhempiä kuivaksi tulemisessa.(Tyttömme lopetti 2,5 vuotiaana yövaipat...)Joten mielestäni ei tarvitse hätäillä.
- sb
englannissa 4-vuotiasta poikaa jolla oli sama "ongelma". hanelle laitettiin vaippa ennen nukkumaanmenoa. sangyssa, lakanan alla oli muovi silta varalta, jos sankyynkin paasee pissaa. varmasti auttaa, ennen nukkumaanmenoa jos ei anna hanen juoda (ainakaan paljoa), seka kayttaa pissilla.
- Janin äiti
Esikoiseni oli yöpissaaja. Pari vuotiaana hän oli 95% kuiva öisin, jätimme yövaipan pois. Ja kuinkas kävi, parin kuukauden kuluttua kastelut alkoivat taas, ja vain lisääntyivät kun ikää tuli. 5- vuotisneuvolassa (yuolloin sänky oli märkä joka yö) meille sanottiin, että seuraillaan nyt vielä. Pojan täyttäessä 6 vuotta häntä ruvettiin vihdoin hoitamaan. Hän sai jotain hormoonia sisältävän nenäsuihkeen, joka otettiin aina iltaisin (löytyy myös tablettina). Pienten poikien yökastelu johtuu kuulemma usein ko. hormoonin vajeesta. Meillä läähe auttoi heti, kastelu loppui. Poika joutui käyttämään suihkeita n. vuoden. Sen jälkeen hänen oma hormoonin tuotantonsa oli alkanut, eikä lääkettä tarvittu. Kyseinen lääke kuuluu erityskorvattaviin, KELA korvaa kun on yli 6- vuotiaasta kyse. Eli lääkkeen (Minirin) saa varmaan jo nuoremmalle, mutta se on kallista.
Myös naapurin, vuoden vanhempi poika oli yökastelija. Hänellä ei lääkkeet tehonneet, joten hän sai käyttöönsä patjahälyttimen. Siitä ei ollut apua koska se hälytti liian myöhään, kun pissat olivat jo sängyssä, Sen jälkeen poika sai housuihin kiinnitettävän hälyttimen, joka toimi hyvin, ja myös hän on ollut yökuiva jo pitkään.
4- vuotiasta ei mielestäni voi paremmin opettaa yökuivuuteen, kuin mitä olet jo yrittänyt. Mitään "haloota" ei asiasta kannata aamuisin/öisin nostaa koska tuonikäinen lapsi osaa jo hävetä vahinkojaan. Pahimmassa tapauksessa hän voi saada unihäiriöitä, unettomuutta ja painajaisia, kun hän pelkää että sänky/vaippa on aamulla taas märkä. Eikun märät vaipat/lakanat kaikessa hiljaisuudessa pois vaan. Tsemppiä teille! Jos haluat vaihtaa ajatuksia: [email protected]- marielli
No meillä on kuukauden päästä 6 vuotias poika ja vaippa on vieläkin. Kaikkea on kans kokeiltu ja mikään ei oo vielä auttanut. Se minerin lääke tehosi niin että virtsan määrä pieneni, mut ei kokonaan hävinny. Lääkäri sanoi, et kokeillaan 3 kuukauden päästä uudestaan. Mulla on myös sellasta ongelmaa et poika tuhrii housut ja suomeks paskoo housuun ja tää on ikävämpi asia ku se sattuu päivä aikan ja kohta on koulun aika vuosi aikaa kitkeä tää ongelma, muuten kyl koulussa kiusataan. Tätä yö kastelua ei tarvii kertoo kavereille ja kyl lapsi häpee sitä, mut ei se voi itse asialle mitään.
Älä ainakaan syytä lasta kyl se tietää tehneentä väärin jos sänky kastuu ja lahjominen on kans huono ku sillon laps pettyy aamulla jos sänky on kumminki märkä. Kerro vaan et nuku ihan rauhassa ja ei se haittaa jos lakana kastuu ku sen voi pestä. Näin laps ei ainakaan pelkää eikä näe pahoja unia. Mulle voi kans kirjotella [email protected] kaikki keillä on näitä ongelmia ja jos löytyy tota kakka ongelmaa myös
- Pp
meillä on poitsu nyt 7-vuotias , olemme herättäneet pojan n. nelivuotiaasta lähtien yöllä pissalle , aluksi klo 1-2 aikaan yöllä , nykyisin herää jos pissattaa itsekin mutta silti käytämme vessassa ennen kuin itse menemme nukkumaan . Emme ole huomanneet että herättämisestä olisi mitään harmia sillä poika on nukkunut yönsä aina hyvin ja nukahtanut aina heti :) Tietysti nesteen säännöstely illalla voisi auttaa mutta meidän poika on iltavellillä ja rakkaudella kasvatettu :)) Nelivuotiaasta siksi että silloin vaippa alkoi olla aamulla kuiva n. 8-yönä kymmenestä !
- 34643
jaa meillä 3,2v tyttö jota yritetää sänkyy nukuttaa ilma vaippaa mutta sänkyyhä se tulee... saapi siis oottaa 3-4v
- pissattakaa lasta
Lasta pitää pissattaa yöllä. Moni aikuinenkin (esim. minä) käyn lähes joka yö kerran vessassa. Meillä tyttö 10kk, yökuiva ollut jo jonkin aikaa.. Herää itse pyytämään potalle pääsyä kahdesti yöunien aikana (puolenyön aikaan ja aamupuolella yötä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192595
- 441281
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70937Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138915- 45861
- 59827
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44785Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164762Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725