Sähköallergisten

kokemuksia

Hankin tietsikan. Nyt on vartalo ja kasvot ja kädet täynnä kutisevaa punaista ihottumaa ja pientä kutisevaa näppylää. Ei koskaan ennen tällaista.

Ihottuma ja kutina pahenevat, jos käytän tietsikkaa. Kokonaan ihottuma/näpyt eivät tietsikan kiinnilaiton jälkeen hävinneet, mutta astetta lievemmät.

Pitkäisköhän vielä katsella jonkin aikaa, ennen kuin menee lekurille oiraista valittelemaan? Meinaan, että olisko sitä "sähköallergiaa", jota toiset pitää "huuhaana"?

Mutta olen jo sen verran karmea näky, että vissiin pakko terkkariasemalle mennä. Ruokavalio on entinen, ei ole lääkkeitä, ei kukkia, ei lemmikkejä.

Kertoisitteko sähköallergiset sähköallergian oireista?

23

12991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • synteettiset kemikaalit

      Jos mahdollista, laita tietokone huoneeseen, missä et itse ole. Pidä päällä, että myrkyt haihtuvat.
      Huoneessa olisi oltava tuuletusmahdollisuus.

      Jos pystyt perumaan kaupan, sitä kannattaisi harkita ja hankkia tilalle ympäristö- ja ihmisystävällisempi kokoonpano - on olemassa Ruotsissa kehitetty näyttö, mikä turvallisempi.

      Tuo ei ole sähköallergiaa, reagoit tietokoneesta haihtuville ns. orgaanisille yhdisteille (synteettisille kemikaaleille).

      Jos pystyt lukemaan ruotsia, tässä olisi artikkeli:
      http://www.lon-jobb.nu/artikel.phtml?id=1560

      Kemikalier i datorer och mobiler kan vara farligare än vi tror

      Suosittelen, ettet ole koneen kanssa samassa huoneessa! Ruotsissa on tehty tutkimus aiheesta.
      En tähän hätään muista, kuinka kauan meni, ennenkuin haitalliset aineet olivat pääosin haihtuneet, mutta minimiaika taisi olla puoli vuotta. Toiset merkit pahempia kuin toiset. Joissain taisi olla vielä kahden vuoden käytön jälkeen terveydelle haitallisia määriä.

      Jos ja kun kerran ihottuma tuli tietokoneesta, siihen ei auta muu kuin ko. koneen välttäminen.
      Voit tietysti näyttää lääkärille, jos ihottuma jatkuu tai pahenee.
      En suosittele puhumaan sähköallergiasta.

    • kaikelle

      kansalle, minkä merkin laitos sulla on? Kiinnostaa tietää.

    • ja sähköallergian oireet

      "sähköALLERGIA".... BUHHAHAHHAHAHHAHAHHAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Ehkä allerginen

        Juu, mulla saattaa olla sähköallergiaa, kun oon ollu koneeella liikaa jasit mulle tuli sellasia tunteita käsii, et niitä pisteli jne. Ihan kamalaa. Ei aina tuu, mut välillä.. Nyt ei oo tullu niin usein onneks. Ei oo kiva vaiva tää.. :/


      • Martan serkku
        Ehkä allerginen kirjoitti:

        Juu, mulla saattaa olla sähköallergiaa, kun oon ollu koneeella liikaa jasit mulle tuli sellasia tunteita käsii, et niitä pisteli jne. Ihan kamalaa. Ei aina tuu, mut välillä.. Nyt ei oo tullu niin usein onneks. Ei oo kiva vaiva tää.. :/

        Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt seuraavaa uutta oireyhtymää: Oikeaa kättä ja koko käsivartta pistelee ja kyntelöittää kun olen kotona olohuoneessamme missä on iso televisio. Samoin kun olen jonkin aikaa naputellut tietokonetta pukkaa hikeä päälle, todella epämiellyttävä ja vaikea olo, nytkin. Kännykkää pidän oikeassa kädessäni. Makuuhuoneessa meillä on ns. mootttoroidut sängyt ja yöpöydällä radio. Kun asetun sänkyyni illalla on heti kohta noustava ylös sillä olo on mahdoton. hikeä pukkaa ja käsiä ja jalkateriä pistelee ja kyntelöittää. Vähän väliä on noustava yöllä kävelemään, nukkumisesta ei oikein tule mitään, unilääkettä on pakko käyttää jos aikoo yleensä seuraavasta päivästä selvitä.
        Viime viime viikolla olin kotoa poissa mökillä järven rannalla. kappas vaan; eipä pistellyt eikä liioin hiottanut ei kertaakaan .
        Olen itsekin tuumiskellut jo jonkin aikaa että olisinko minäkin tullut sähkölaitteille allergiseksi. Harmi jos niin, sillä tästä tietokoneestakin pidän valtavasti. Kasvoja pistelee. lopetettava on.


    • lisäys

      Kyllä kahdesti mietin, että uskaltaako käyttää sanaa sähköallergia... Tuo kemikaalien haihtuminen kuulostaa järkevältä. Kotosalla kun ilmastointikin toimii vain ruoanlaittoaikoihin ja on pitkiä aikoja tullut vietettyä koneen edessä.

      Eli luenpa tuon alla olevan kirjoittajan mainitseman artikkelin. Mihinkään muihin sähkövempaimiin en reagoi, joten unohdan koko "sähköallergian". Haihtuvat kemikaalit fiksumpi ajatus.

      Kiitos fiksuista vastauksista! Sähköallergia.... "Heheeee...", naureskelen minäkin ;-)

      • Ehkä ei kuitenkaan

        kannata naureskella sille, mistä joku saa allergiaa. Miltä tuntuu, jos joku nauraa; kemiakaaliallergia- heheeehhehh heh ?

        Kyllä sähkölle voi olla allerginen, vaikka täällä joku kirjoitteleekin omiaan. Kaikenlaiset idiootit kun ovat oikeutettuja tänne mitä tahansa kirjoittelemaan.


      • empä usko

        kun olet tietokoneen ääressä tuleeko syötyä suklaata tai muuta makiaa sekä pöly joka pyörii ympärillä voi sen aiheuttaa tai jos hermostut pese illalla kasvot ja kokeile kortisooni voidetta pärjäile


    • Ehkä?

      Itselläni on ollut tuntemuksia "sähköallergiasta". Pidin aikoinaan 2 vuotta kännykkää aina rintataskussa kunnes rintalihakseen alkoi pistää,kuin olis pistänyt kuumalla neulalla. Se tuntemus loppui AINA,kuin vei puhelimen kauemmaksi tai sammutti puhelimen. Ajattelin silloin,että ei helvetti puhelin voi tollein tehdä. Mutta tunsin jo 10cm etäisyydeltä milloin puhelin oli päällä ja kokeilin eri puhelin malleja myös aina sama juttu. Aloin pitää puhelinta eri taskuissa ja mahdollisuuksien mukaan pois lähettyviltä eikä ollu mitään tuntemuksia. Nyt ei ole ollut 5 vuoteen mitään tuntemuksia,kunnes ostin tietokoneseeni langaattoman näppiksen ja hiiren. En pystynyt käyttämään niitä kuin yhden kuukauden niin se helvetin pisto tuntu koko keskivartalossa tuntui,että henki lähtee....oli pakko luopua noista langattomista vempaimista ja heti loppu noi helvetinmoiset pistot. Siinä teille epäilijöille faktaa voi mennä vaikka heti johonkin testiin ja aivan varmasti tunnen noi radioaallot tai mitä muuta sieltä lähteekään.

      Tässä nämä käyttämäni laiteet.

      Puhelin mallit: Nokia 5110 6610,Ericsson T28s,
      Sony-Ericsson K 750i
      Ne langattomat hiiri ja näppis oli: Microsoftin Natural wirless multimedia keyboard , wirless optical mouse

      • Kokemusta taallakin

        Aikanani sain elohopeamyrkytyksen. Silloin tuli huono olo mikroaaltouunin ja television lahella seka kannykkaan puhumisesta ja autossa. Amalgaamisaneerauksen ja alkuun kaytetyn tukilaakityksen jalkeen en ole enaa tuntenut naiden sateilya. Mutta todellista se oli, sanoo nama buahbuahit mita vain. Montaa asiaa ei usko ennekuin on itse kokenut sen.
        nim. en uskoisi itsekaan jollen olisi kokenut *ehka*


    • huuhaa juttu

      Mulla on kans puhelimeen liittyvä homma. Nimittäin jos otan kännykän yöpöydälle, ja koetan nukkua,,, siitä ei tule mitään. Pitkään olin ihmetellyt miksi toisinaan nukun normaalisti, ja yleensä tosi huonosti. Uni on kuin olisi "valmiustilassa" koko ajan. kokoajan tietää paljonko kello on yms. Kunnes vahingossa tulin ajatelleeksi juuri tuota kännykkä hommaa. Olkoon sitte vaikka luulotautia, mutta mun känny nukkuu eri kammarissa :)

    • Saatabaa

      Itse en tiedostanut tuota ensinkään,
      oireista vain tuli tottumuksia.

      Olin lukenut paljon aiheesta, ja sivuuttanut
      sen ohimennen luettuna. Itselläni on
      runsaasti sähkölaitteita 24h päällä ml.
      tietokone, kännykkä jne. Kerran vain
      päätin olla rauhassa ja sammutin kaiken.
      Nukuin yöni todella hyvin, heräsin pirteänä
      kuin käki vuosiin. Sitten menin ja laitoin
      tietokoneen päälle ja oli kuin tuuli olisi
      lävitse tullut. Tuli heti huono olo.

      Tunne oli sama kuin kerran kun laitoin
      käteni vialliseen mikroaaltouuniin, jolloin
      luukun avaamisen jälkeen olisi pitänyt sammua
      mutta ei sammunutkaan.

      Mutta tätä ei voida ikinä luokitella sairaudeksi,
      ei sitten millään. Koska liian moni sairastaa,
      ja korvaukset kaataisivat koko talouden.

      Kurjaa sinänsä, koska lääketiede ei voi myöntää
      tämän oikeassaoloa, niin ei voi saada edes
      säteilysuojaa ruutuun töissä. Pitää vain voida
      pahoin. Ja olla puolet ajasta sairaslomalla.

    • Hanna

      Samaa epäilen minäkin itselläni olevan. Kun tulen töihin lomalta tai viikonlopulta...alkaa kutista kasvoissa, kun joudun olemaan tietokoneen kanssa tuntikausia tekemisissä. Kannattaa myös välttää liian pitkiä kännykkäpuheluita, sen olen huomannut. Minulla on aika ohut iho kasvojen alueella ja
      lisäksi minulla on diagnosoitu ruusufinni myös kasvoissa. Yliherkäksi tulin, kun käytin liian voimakkaita mausteita ruoassa monen vuoden ajan..mikä ns. laukaisi ihottuman. Kehoittaisin käymään sinua ihan ihotautilääkärillä, koska hoitomuotoja on erilaisia ja lääkitystä. Itse syön aika-ajoin Oricyklin -nimistä lääkettä, joka auttaa(ruusufinniin). Myös laserhoitoa ja suolahuonehoitoa aion joskus vielä kokeilla. Todennäköisesti sinulla ei kannata pestä ihoa millään hajusteellisella pesuaineella. Itse käytän apteekista ostamaani hajusteetonta Aqalan L -voidetta esim. meikinpoistoon. Että silleen ja koita pärjätä, mutta kokemuksesta tiedän, että ei ole kivaa kun kutisee ja iho on oikeasti samalla kipeä !

    • Cra'en

      En tiedä onko itselläni sähköallergia, mutta aina jos olen koneella hieman normaalia kauemmin illalla, on aamulla naamani kuin silitysraudalla hakattu. Ihottuman tapasta näppyä ja hirveätä punotusta, tosin ihoni on atooppinen niin se herkistää vielä lisää. Toisena kaukaisena vaihtoehtona, huomasin että sänkyni päädyssä on pistorasia, josta lähtee johdot tietokoneeseen ja ilmansuodattimeen, jotka ovat molemmat 24/7 auki.
      http://www.helsinginenergia.fi/ymparisto/sahkokentat.html
      En tiedä aiheuttavatko sähkökentät mitään, jos joku tietää niin valaiskaa.

      • Alkuihminen

        Kauhistuttava ajatus ihmiskunnalle tuo sähköallergia. Olen sitä itse aina välillä pohdiskellut. Nyt taas kerran, kun on flunssan jälkitauti joka ei meinaa siis millään lähteä; kovaa huimausta/heikotusta ja tai kuumetta varsinaisen flunssan jälkeen jo 2-3 viikkoa. Pystyssä ei pysy. Syytä ei ole ainakaan vielä löydetty. Immuniteettini on ilmeisesti romahtanut taas. Minulla on sen kanssa ollut vaikeuksia muutaman vuoden. Kun pidin töistä vapaavuoden ja olin merellä ja viidakossa lähes ilman sähkölaitteita tai siis nykyiseen verrattuna kokonaan ilman, olin terve kuin pukki koko vuoden. TV:n olen poistanut jo aikoja sitten,koska on tunne että kroppa voi hyvin tällaisen valaistun laitteen edessä kuin tämä läppärikin. Aivankuin kasvoni "palaisivat" tässä. Iho todella kuiva muutenkin. Nyt läppäri kotona sairasloman vuoksi. Muuten kotonani ei ole tietokonetta luontaisen (?) vastenmielisyyden vuoksi. Kännyn kanssa puhuessa korva ja aivot kuumenevat selvästi ja ihmettelen, että miten joku voi väittää ettei sillä ole ihmiseen vaikutusta...
        Onko kellään kokemusta siitä, että voiko "sähköallergia" aiheuttaa matalaa (37-37,5) pitkäaikaista kuumetta?


      • migreeni- nainen..
        Alkuihminen kirjoitti:

        Kauhistuttava ajatus ihmiskunnalle tuo sähköallergia. Olen sitä itse aina välillä pohdiskellut. Nyt taas kerran, kun on flunssan jälkitauti joka ei meinaa siis millään lähteä; kovaa huimausta/heikotusta ja tai kuumetta varsinaisen flunssan jälkeen jo 2-3 viikkoa. Pystyssä ei pysy. Syytä ei ole ainakaan vielä löydetty. Immuniteettini on ilmeisesti romahtanut taas. Minulla on sen kanssa ollut vaikeuksia muutaman vuoden. Kun pidin töistä vapaavuoden ja olin merellä ja viidakossa lähes ilman sähkölaitteita tai siis nykyiseen verrattuna kokonaan ilman, olin terve kuin pukki koko vuoden. TV:n olen poistanut jo aikoja sitten,koska on tunne että kroppa voi hyvin tällaisen valaistun laitteen edessä kuin tämä läppärikin. Aivankuin kasvoni "palaisivat" tässä. Iho todella kuiva muutenkin. Nyt läppäri kotona sairasloman vuoksi. Muuten kotonani ei ole tietokonetta luontaisen (?) vastenmielisyyden vuoksi. Kännyn kanssa puhuessa korva ja aivot kuumenevat selvästi ja ihmettelen, että miten joku voi väittää ettei sillä ole ihmiseen vaikutusta...
        Onko kellään kokemusta siitä, että voiko "sähköallergia" aiheuttaa matalaa (37-37,5) pitkäaikaista kuumetta?

        uimahallissa --paranee--
        ns, sähköallergia hetkeksi

        ukonilma, pääte, tv katselu ym.
        pahentaa s-allergiaa


    • migee

      No itelläki on et aina ku on koneel nykyään nii menee pallo iha punaseks, ei menny vanhalla näytöllä, ostettii uus littee LG:n laajakuva niin menee nykyää koko aja, mut eikai siinä mitää vaarallista sinäänsä ku ei mulla muita ongelmia tuu

    • Paha valo

      Kun kopiokoneet olivat vielä "nuoria", jouduin päivittäin kopioimaan valtavalla Xeroxin laitteella. Siinä ei ollut valonvälähdystä vastaan suojaa, vaan kopiovalonvälähdys osui minua noin silmistä "dekoltee-osaan".

      Olin ollut kaksi viikkoa tuon koneen kanssa työsuhteessa, kun sain aivan totaalisen hirveän punaisen ihottuman valon osuma-alueelle. Mitenkään en osannut yhdistää asioita, olihan kopiointi toisaalta helpottunut, kun ei tarvinnut hiilipapereita. Sain töissä monenlaisia pilkkanimiä, sillä kauan kesti tuo hirveä punapolte. En edes älynnyt mennä lääkärille näyttämään, vaikka talossa kävi sellainenkin, tosin ei henkilökuntaa varten varsinaisesti.

      Kyllä laitteista tulee joillekin pahoja oireita. Koska oikein aletaan ssuojaamaan koko päivän erilaisten laitteiden ääressä olevia. Lisäksi ihmiset ostavat ja asentavat noita halogeenivaloja, vaikka ainakin minulle jo neonputkivalo on sietämätöntä.

      Olenkin sanonut, että mieten kaljuus on osaksi neonvaloissa oleskelun syytä.

      • Vasta 30-vuotias

        Tässä oma tapaukseni kemikaaleista. Ostin uuden tietokoneen, joka oli LG-merkkinen. Avatessani paketin, asuntoon levisi voimakas kemikaalien haju. Sitten tulivat oireet, ihon kihelmöinti naamassa, kuumotus, suun voimakas kuivuminen, kemikaalinen maku suussa, kasvojen puutuminen jne. Lopputuloksena se, etten enää pystynyt asumaan asunnossamme. Allergisoiduin kertaheitolla muihinkin kemikaaleihin. Nämä elektroniikkaan, huonekaluihin, patjoihin ym. laitettavat aineet ovat mm. palonestoaineita, jotka ovat todellisia myrkkyjä. Elämäni tuhoutui kertaheitolla. En pysty käymään töissä kemikaalien takia, taloudellinen tilanne on katastrofaalinen ja kukaan ei ota vastuuta.

        Tällä hetkellä asun 70-luvun asunnossa, joka on alkuperäisessä kunnossa. Huonekalut, patjat ja matot ovat ikivanhoja, myrkyttömiä. Ja kaikki elektroniikka on ulkona. Onneksi minulla on insinööri miehenä, joka on järjestänyt asiat niin, että pystyn käyttämään tietokonetta ja televisiota erikoisjärjestelyin.

        Neuvoni on se, että ottakaa ihmiset oireenne vakavasti ja järjestäkää ympäristönne siten, että ette altistu näille myrkyille. Mikäli oireista huolimatta jatkatte samaa rataa, allergia vain pahenee ja seuraukset voivat olla hyvinkin ikävät ja vaikeat.


    • Virtapiirit

      Sähköallergia on kummajainen, mutta sitä sairastaa tietämättään suuri osa ihmisistä. Selittämättömät säryt, ihottumat ja yliherkkyydet voivat johtua sähköstä sekä kaikista laitteista, mitä nykykoti sisältää.

      Tuskin monikaan yhdistää jyskyttävää päänsärkyä loisteputkivaloissa oleskeluun, tai kännykässä puhuttuun pitkään puheluun.

      Huomasin allergialääkkeet turhiksi ollessani sähköttömällä mökillä, jossa oli mm. eläimen talja seinällä. Normaalitilanteessa talja olisi ollut allergeeni pahimmasta päästä, mutta yllätys oli suuri, kun se ei aiheuttanut mitään oireita! Edes öljylampun käryt eivät tehneet oireita, ja tunsin parantuneeni kaikista vaivoista, kunnes palasin kaupunkiin.

      Sähköistetyt kerrostalot ilmastointivirheineen ovat pahimpia loukkuja, ja tuovat oireilua kenelle vain. Harvalla on mahdollisuus paeta maaseudulle, mutta sähkön suhteen kehitys olisi suotavaa. Sähkölaitteet luupin alle, ja tutkimuksia; miten sähkölaitteet voitaisiin saada turvallisiksi. Ovathan allergiat lisääntyneet suurissa määrin.

      Tosi on myös se, että asuntoteollisuus nykyään tuo uusia, ja taas uusia myrkytysoireita ihmisille. Rakennetaan halvalla, eikä paperimallit todenna tilannetta; mikä aiheutuu monenkymmenen ihmisen asuntoyhteisöissä; missä asukkaat voivat rukata ilmastointijärjestelmiä helposti ne sotkien.

      Kun soppaan lisätään asuntojen haitalliset materiaalit, ei voi kuin ihmetellä; miten olemme elossa vielä!

    • Kyllä tuntuu!

      Allergisoidun vanhan talon vanhoja lattiakerroksia uusiessa liimoille ym. myrkyille, mistä seurauksena allergisoituminen kemikaaleille, hajusteille, lastulevylle ym. lukemattomille aineille. Pian huomasin, etten pysty käyttämään kännykkää korvalla, ainoastaan kaiuttimen kautta, uudella tietokoneella olo alkaa olla mahdotonta, alkaa heti pistely ja kirvely iholla, kurkussa ja kaulalla suorastaan kipu, päässä huippaa. Löytyykö koneita, jotka eivät aiheuttaisi oireita, vai onko tietokoneesta luovuttava kokonaa? Mitä ihmeen myrkkyjä näissä koneissa on?

    • Apulaisvalelääkäri

      Sähköyliherkkyys on tieteellinen sairaus, joka esiintyy yleensä keski-ikäisillä naisilla ja heidän lapsillaan. Sähköyliherkkyys ilmenee potilaan allergisina reaktioina sähköön, likviditeetin laskuna, sekä jopa psykoosina. Yleensä oireet ovat potilaskohtaisia ja ainut yhdistävä tekiä oireille on, että oireet eivät näy kehossa.

      Jotkut hoitavat sähköyliherkkyyttä kääntämällä sähköpistokkeita huoneistossa neutraloidakseen vaaralliset sähkömagneettiset kentät, mutta myös erillaisia suojahattuja on kehitetty itse tarkoitukseen.

      Etujärjestöjä on eri puolella maailmaa perustettua ajamaan sähköyliherkkien asiaa. Nämä järjestöt toimivat poistamalla kaikki mastot koulujen läheisyydestä, koska lapset ovat vaarassa ja palauttamalla tarpeellista lankaverkkoa takaisin.

      Lähiaikoina on myös alkanut entistä enemmän esiintymään sähköyliherkkyyttä tietokonetyöläisten keskuudessa, joka ilmenee haluttomuutena lähteä tietokoneen ääreen alkuviikosta.

    • suojaa_paremmin

      Paksumpaa alumiinifoliota on taustaltaan paperisissa folioissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe