Minkälaisia aseita varuskunnassa?

Alokas

Moro!

Vuoden 2007 tammikuussa lähen Keuruun pioneerirykmenttiin. Minkälaisia aseita siellä käytetään? Onko niitä vaikeaa käyttää? Onko miinojen laitto vaikeata?

Kiitti vastauksista!

9

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rampo

      joukkotuhoaseita ja muutama itä-saksasta hankittu itsemurhapommittaja. helppo käyttää. miinoja ollaan heittämässä roskiin ettei vaan putinin lapsukaiset niihin astelis jos sattuvat suomeen hyökkäämään.

    • kerantti Vesa

      tiedän vain, että semmoisiakin on olemassa. Palvelin aikoinaan tykistössä lääkintäaliupseerina, joten aseet (paitsi henk.koht. sellainen) eivät näytelleet pääosaa. Sen kuitenkin muistan, että asetta opetettiin käsittelemään niin selkeän yksinkertaisella tavalla, että joka ukko sen varmasti oppi. Jos siis olet edes ns. normaali keskivertoihminen niin opit kyllä intissä sen mitä siellä Sinulle opetetaan jos vain haluat sen omaksua.

    • -Ja hyvin-

      Hlökohtaisena aseena on rynnäkkökivääri.
      Erikoiskoulutuksen saat johonkin muuhunkin.
      Miinat on simppeli juttu laittaa, purkaminen olis
      vaikeampaa; mutta ei oikeilla tartte leikkiä.
      Intin käyminen on hyvin avartava kokemus oli sitten
      siitä mitä mieltä muuten tahansa.
      Siellä voi tehdä ja nähdä asioita ja ihmisiä joita
      ei koskaan enää muualla sen jälkeen.
      Matkailu, extreme hommat yms. on soopaa intin rinnalla
      tässä mielessä.
      Ja touhusta jopa saa pienen korvauksen:
      Oikeastaan siitä pitäisi maksaa.

    • sotamarsalkka

      Hyviä hommia tiedossa siis :)
      Rynkky opetetaan kaikille, samoin telamiinat ja kevyt sinko (kotim. KES-66mm)
      Seuraavat kaikille pintapuolisesti:
      - Raskas sinko (ranskalainen APILAS-112mm)
      - KK (venäläinen PKM 7.62 NATO kal)
      - ITKK (venäläinen NSV .50 kal raskas KK)
      - Kenttäradio (jenkkien "vietnam" LV-217), tosin korvattin israelilaisella uudemmalla vastikään

      Itse olen jääkäri-lähetti joten kaikki em. vehkeet on opetettu vähintään tuhanteen kertaan, että varmasti uppos kyllä perimmäiseenkin aivosoluun.....että opetusta ei voi moittia jos mokaa :)

      Lisäksi seuraavat on opetettu
      - CV-90-30 kuljetusvaunu (svenska) ja sen konetykki (30mm)
      - pistooli (9mm, muistaakseni FN-57)(kevyesti)
      - räjähteet TNT, M-heksogen (niin maan perusteellisesti...) pari "live" posauttelua

      Pioneereillä mm. seuraavia hommia:
      - silta-ajoneuvot ja niihin liittyen muutamia kevyehköjä hommia :)
      - putkimiinat ja useat muut räjähteet ja erit. niitten purku tai posautus

      Varma homma on, että kovilla ampuu kaikki vain rynkyllä ja KK:lla. Muita "live"-vehkeitä käytät (jos säkä käy) vain jos ne kuuluu koulutushaaraasi.

      Tolla säkällä tarkotan, ainakin sinkojen osalta, että koko armeija-aikanani komppaniassani ammuttiin 4 "live" kevyttä sinkoa, kaikki samana päivänä. Johtuisko hinnasta...

      Jokatapauksessa ne intin vehkeet on helppoja ja nopeita oppia, vaikka ois kuin untuvikko asioista.

    • ampua henk.koht.

      aseella noin 100 laukausta/äijä. Ei oo rahaa nääs haaskata pikin penkkoja. Muita vehkeitä käytetään sitten koulutuksen mukaan.

      • Jim

        Ootko nyt aivan varma tosta määrästä?
        mun mielestä se on huomattavasti enemmän. Kuitenkin jo pelkällä radalla saa ampua huomattavasti enemmän ja siihen päälle tulee vielä kaikenmaailman taisteluammunnat, kuten taisteluammunta päivällä ja yöllä, ryhmäpuolustus ammut jne. Tosin itse olin IT:ssä ja sain ampua siellä aivan tarpeeksi. Joten joku tavallinen nurmipora varmasti ampuu huomattavasti enemmän.


      • Kkkkjhgfddxcc
        Jim kirjoitti:

        Ootko nyt aivan varma tosta määrästä?
        mun mielestä se on huomattavasti enemmän. Kuitenkin jo pelkällä radalla saa ampua huomattavasti enemmän ja siihen päälle tulee vielä kaikenmaailman taisteluammunnat, kuten taisteluammunta päivällä ja yöllä, ryhmäpuolustus ammut jne. Tosin itse olin IT:ssä ja sain ampua siellä aivan tarpeeksi. Joten joku tavallinen nurmipora varmasti ampuu huomattavasti enemmän.

        90-luvun lamavuosinakin ammuttiin RK kuteja satoja per äijä ja puupäitäkin varmaan toistakymmentä lippaallista. Konepistoolilla kolme rumpulipasta ja Emmalla yksi lipas. Muitakin oli mutten enää niitä muista. Tämä ihan tykistön puolella. Olin hakemassa lastia varikolta, näin omin silmin kuinka siellä oli noita puulaatikoita ja peltirasioita. Noihin vanhoihin tussareihin riitti kyllä kuteja.


      • vanhatikkusilmässä
        Kkkkjhgfddxcc kirjoitti:

        90-luvun lamavuosinakin ammuttiin RK kuteja satoja per äijä ja puupäitäkin varmaan toistakymmentä lippaallista. Konepistoolilla kolme rumpulipasta ja Emmalla yksi lipas. Muitakin oli mutten enää niitä muista. Tämä ihan tykistön puolella. Olin hakemassa lastia varikolta, näin omin silmin kuinka siellä oli noita puulaatikoita ja peltirasioita. Noihin vanhoihin tussareihin riitti kyllä kuteja.

        Miten ihmeessä löydät näitä vanhoja keskusteluita. Selaatko päiväkaudet arkistoja? Olisi hyvä miettiä onko tälläisen ikivanhan keskustelun esiin kaivamisella mitään informatiivista arvoa.


      • Vällykärmes

        Mahdat olla ’tikullasilmään’ nimimerkin alter ego?

        Tai sitten vaan samalla tavalla vammainen...
        Ei oo elämässä sisältöä sullakaan, kun aika kuluu viestien aikaleimoja ja niiden välejä kyttäillen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe