Pösöt ei toimi kostealla kelillä?

Jakke

Kolmella tuttavallani jolla on Pösö, on tämä sama ongelma. Kun on kostea keli niin auto ei käynnisty ollenkaan tai sitten pitää startata pitkään. Tuttavieni autot ovat 2x405 (Mi16 ja tavallinen 1,9sr) ja yhdellä 309 1,6.

Minulla itselläni on 605 3.0 ja siinä on sama ongelma. Tämä käynnistyy kyllä jos jaksaa startata hirmuisen kauan tai sitten jos heiluttelee tulpan johtoja niin sekin auttaa joskus (johdot ovat mitaten ok, tai ei ainakaan poikki). Sitten kun käynnistyy niin ei kyllä sammu kesken kaiken eikä vika esiinny koskaan heti uudelleen jos vaikka sammutan auton. Onko näissä joku outo juttu jota italiaanoihin tottunut ei ymmärrä vai onko tätä vaan kestettävä? Itselläni tuli mieleen, että voisiko tulpan johdoissa olla sellainen vika että niissä olis jotain läpilyöntejä tms. kun ne kostuu? Virranjakajan kansi ja pyörijä on uudehkon näköisiä.

19

3345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pugfan

      Nykyajan tulpanjohdot eivät kestä juuri yhtään heiluttelua, eli luultavimmin tulpanjohdot ovat ainakin nyt vaihtokunnossa.

      Tulpanjohdot ovat sikäli jännä auton osa, että ne jäävät usein vaihtamatta vaikka muuten tekisi isoakin remonttia sytytysjärjestelmään. Vähintään sytytysyksikön uusimisen yhteydessä kannattaa aina vaihtaa tulpanjohdot.

      • Jakke

        Jännä vaan että kaikilla tutuillanikin jotka ajavat bensa-pökötillä on vähän saman tyyppisiä oireita. Tosin 405:t kuulemma sammuvat kesken ajonkin. Ihmetyttää vaan että mikä ihme Peugeotissa voi muka olla niin erilaista kuin muissa. Itselläni on ollut kymmenen muuta autoa eikä missään muussa ole kosteus aiheuttanut ongelmia. Ei uusissa eikä vanhoissa.


      • Petteri L
        Jakke kirjoitti:

        Jännä vaan että kaikilla tutuillanikin jotka ajavat bensa-pökötillä on vähän saman tyyppisiä oireita. Tosin 405:t kuulemma sammuvat kesken ajonkin. Ihmetyttää vaan että mikä ihme Peugeotissa voi muka olla niin erilaista kuin muissa. Itselläni on ollut kymmenen muuta autoa eikä missään muussa ole kosteus aiheuttanut ongelmia. Ei uusissa eikä vanhoissa.

        Ennen kuin autojen omistamisen aloitin, olin kuullut paljon juttua juuri näistä välimerenmaiden autojen kosteudensietämättömyydestä.

        Minulla oli aiemmin (1995-97) v.1981 mallinen Pösö 505 STI, jossa sähköt muutoin kyllä vanhuuttaan vinoilivat (valoreleet, kierroslukumittari yms.), mutta kostealle auto oli tunteeton. Sama pätee nykyiseen 405 1.8 -93:een. Kuten myös päti Rellu 18 -83:een ja BX GTi 89:ään. Eli lieneekö sitten lähinnä (huonosta) tuurista kiinni?


      • Jakke
        Petteri L kirjoitti:

        Ennen kuin autojen omistamisen aloitin, olin kuullut paljon juttua juuri näistä välimerenmaiden autojen kosteudensietämättömyydestä.

        Minulla oli aiemmin (1995-97) v.1981 mallinen Pösö 505 STI, jossa sähköt muutoin kyllä vanhuuttaan vinoilivat (valoreleet, kierroslukumittari yms.), mutta kostealle auto oli tunteeton. Sama pätee nykyiseen 405 1.8 -93:een. Kuten myös päti Rellu 18 -83:een ja BX GTi 89:ään. Eli lieneekö sitten lähinnä (huonosta) tuurista kiinni?

        Entinen Alfa Romeoni toimi kostealla kelillä paremmin kuin kuivalla. Esim. kierroslukumittari näytti oikein ainoastaan sateella, muulloin se näytti noin 1/3 liian vähän :-D


    • JNV

      frendillä 405 1.6 91 ja harjattoman pesun jälkeen lämmityslaitteen puhallin meni itsekseen täyspuhallukselle
      oli alunperin 1 nopeudella ja sitä ei saanut vähään aikaan pois päältä ollenkaan no vaiva hävisi kun auto kuivui ihmetytti vain että mihin se vesi oikein oli mennyt?

    • volvo forever

      Älä saha poikki!!!

    • bemu

      RANskalaisen auton voi ajaa samantien kaatopaikalle...

      • Jakke

        ...mutta nyt on pakko kertoa että kuusi vuotta ja 150tkm vanha BMW on ainoa auto josta minulla on koskaan moottori lauennut.

        Niin että silleen... Ja BMW voisi ottaa takavetojen tekemiseen oppia vaikkapa viimeisistä takaveto-Alfoista. Niillä sentään pääsee talvellakin liikkeelle.


    • ZES

      Ei mun 405 (-89, 1,6GR) ainakaan vaikuttais olevan kovin herkkä vedelle. Äskettäin pesetytin moottorin, jonka jälkeen tuli lieviä käyntihäiriöitä. Syynä oli vesi tulppien syvennyksessä, jotka oli puolillaan vettä. Ihme että kone edes kävi! Virranjakajaan tuntuu joskus pääsevän vettä jos ajaa isoon lätäkköön, sama oli 205:ssa. Jakaja on kyllä perhanan hankalassa paikassa, kun joutuu akun irrottamaan ennenkuin pääsee käsiksi.

    • Lisää kosteita kelejä

      Alla lista minulla olleista Pösöistä
      205 1.4 Sport
      205 1.6 Gti 2kpl
      309 1.9 Gti 2kpl
      205 1.1 Gr
      205 1.4 Xr
      106 Gti

      Ei koskaan minkäänlaisia käyntihäiriö- tai starttausongelmia, ei Suomessa eikä muualla.
      Aina on lähtenyt, satoi tai pastoi, kuuma tai kylmä.
      En usko että pelkkää hyvä tuuria...

    • Honkken

      Mulla on -88 405,ja ollut samaa vikaa.Joskus kostealla kelillä ei lähtenyt millään käyntiin.Sitten yhtäkkiä puolentunnin päästä ei ollut mitään vikaa.Sitten meni valot niin himmeeksi ,että oli pakko alkaa etsimään vikaa.Putsasin akun alla olevan maajohtonipun liittimet,ja rungon hapettuman,valot löyty,eikä sen jälkeen ole temppuillut kostealla säällä.
      Honkken(kop kop puuta)

    • 309

      Vm -93 ei mitään ongelmia. Lähtee talvella, lähtee kostealla - ei ikinä ongelmia ollut. Oikein namu.

      Jaa - ikkunat jäätyy talvella sisältä. Se on harmillista.
      Mikähän siihen auttais...

    • Jaa233

      Jos jäätyy ikkunat niin valelle koskenkorvalla ei jäädy kunhan ite et voitele itteäs jos ajat.

    • ravistettevaennenkäyttöä

      Ranskalaiset autot on tehty sisäkäyttöön, 5- 20 astetta. jos kylmempi niin öljyt pihalla ja lämpimämmällä kannentiiviste palaa, eikä missään nimessä vesisateeseen sitten palaa lukuisten oikosulkujen takia koko pösö kötöstys, johan arevan voimalaitostyömaa kertoo ranskalaisten taidoista, eli psa tuotteet vain hermeettiseen sisäkäyttöön eikä ne sielläkään ole mitään luotettavuuden esikuvia

    • VanhaTaiBosch

      Olen kuullut että Boschin sähköistä olis jotain vikaa ollut, mutta itselleni on Valeot niin eipä ole oireillut. Voi kyllä johtua siitäkin että on alle kymmenvuotias, ei vielä loppuunajettu auto. Jospa nuo kaverisi autot on huonosti huollettuina taivaltaneet viimeiset 200000 km?

    • Anonyymi

      Onko kukaan löytänyt vikaa tähän kosteus ongelmaan? Mun pösö 206 tekee ihan samaa, että sadekelillä temppuilee. Sammuu kokonaan ja kun antaa hetken käydä tyhjäkäyntii niin toimii sen verran et nykyttäen pääsee kotipihaan. Mistähän alkais etsii vikaa? Käyny jo autosähkärillä ja korjaamolla, joissa ei löytäneet vikaa eikä anna vikakoodia.

      • Anonyymi

        eikös tuossa mallissa ollut se "surullisen kuuluisa" suunnitteluvirhe jonka seurauksena vesi tippuu suoraan nelos sylinterin suuttimen päälle ja ruostuttaa sen ennemmin tai myöhemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös tuossa mallissa ollut se "surullisen kuuluisa" suunnitteluvirhe jonka seurauksena vesi tippuu suoraan nelos sylinterin suuttimen päälle ja ruostuttaa sen ennemmin tai myöhemmin

        mut eikö suutin anna sit vikakoodia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mut eikö suutin anna sit vikakoodia?

        Mistäpä se auton ECU tietää että siellä on suutin ruostunut mekaanisesti jumiin.

        ECU on sähköinen laite joka pystyy valvomaan että meneekö virtapiiriin virtaa vaiko ei. Jos suuttimessa on kela ehjä, virta kulkee mutta mitään ei tapahdu jos suutin on mekaanisesti jumissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8069
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4572
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2220
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe