kutsuttiin kaasoksi

.......

Lapsuuden ystävä kutsui minut kaasoksi häihinsä, meillä on välimatkaa 200 kilometriä, rupesin vain miettimään että enhän minä oikein voi mitenkään osallistua järjestelyihin yms, pitäisikö minun sittenkin kieltäytyä? Mielipiteitä?

25

5167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei osallistunut

      Häiden järjestelyihin oma kaasoni ei voinut osallistua kun asui kaukana ja ei ehtinyt.
      Minua asia ei vaivannut,sain apua muualta.
      Kritiikkiä asiaan tuli ihmisiltä jotka olisi halunnut auttaa mutta en halunnut apua.
      Et luulen et ystäväsi kanssa kannattaa asiasta puhua, et jos autat jollai muulla tavalla tms.

    • Marianne -82

      Juttele asiasta ystäväsi kanssa. Välimatka tosiaan aika pitkä, joten siitä voi tulla ongelmia. Yksi mahdollisuus olisi antaa tulevallle moriammelle jokin rahallinen avustus (esim. 400€), jotta voisit edes jotenkin hyvittää sen, että et mahdollisesti voi osallistua käytännön järjestelyihin. Olen kuullut, että monet ovat ratkaisseet asian näin.

      • ???

        Rahallinen avustus? En ole tällaisesta "hyvityksestä" koskaan kuullutkaan. Itse morsiammena en ikinä ottaisi kaasoltani, joka asuu kauempana, mitään avustuksia vastaan. Pidän kaasoani enemmänkin henkisenä tukenani (mm. hääpäivänä) ja ystävänäni kuin työmyyränä, jonka pitäisi osallistua häiden järjestelyihin. Mielestäni kaason&bestmanin "työt" pitäisi olla täysin vapaaehtoisia ilman mitään vaatimuksia, paineita tai avustuksia. Itse myös kaasona olleena pidin tehtävää kunniana ja olin iloinen, että minut pyydettiin. Osallistuin silloin järjestelyihin mahdollisuuksien mukaan.
        Minusta sinun ei kannata kieltäytyä ennenkuin olet keskustellut asiasta / mahdollisista tehtävistäsi häiden suhteen morsiammen kanssa.


      • toinen ihmettelijä

        Rahallinen korvaus morsiamelle? Sen perusteella mitä täältä olen lukenut niin morsiamen pitäisi maksaa kaasolle tehdystä työstä eikä toistepäin.


      • RAHALLISTA korvausta
        toinen ihmettelijä kirjoitti:

        Rahallinen korvaus morsiamelle? Sen perusteella mitä täältä olen lukenut niin morsiamen pitäisi maksaa kaasolle tehdystä työstä eikä toistepäin.

        Kirjoitin tuon ensimäisen vastauksen, josta olette ilmeisesti käsittäneet että tarkoitan rahallista korvausta!?!?
        Eikä asia käyny pienessä mielessänikään!
        Oma kaasoni auttoi minua henkisesti, puhuttii puhelimessa ja näin.
        Mutta rahaa en olisi ottanut missään tapauksessa vastaa. Ei se ole kaason tehtäviin kuuluva juttu.


      • Kolmas ihmettelijä
        RAHALLISTA korvausta kirjoitti:

        Kirjoitin tuon ensimäisen vastauksen, josta olette ilmeisesti käsittäneet että tarkoitan rahallista korvausta!?!?
        Eikä asia käyny pienessä mielessänikään!
        Oma kaasoni auttoi minua henkisesti, puhuttii puhelimessa ja näin.
        Mutta rahaa en olisi ottanut missään tapauksessa vastaa. Ei se ole kaason tehtäviin kuuluva juttu.

        "Yksi mahdollisuus olisi antaa tulevallle moriammelle jokin rahallinen avustus (esim. 400€), jotta voisit edes jotenkin hyvittää sen, että et mahdollisesti voi osallistua käytännön järjestelyihin."

        Jos olet marianne -82 niin tuossa pätkä tekstissäsi jossa kyllä puhut rahallisesta korvaukseta morsiammelle siitä etti kaaso voi osallistua järjestelyihin. Ja 400 on aikasen paljon!!


      • Ihmettelevä morsian
        toinen ihmettelijä kirjoitti:

        Rahallinen korvaus morsiamelle? Sen perusteella mitä täältä olen lukenut niin morsiamen pitäisi maksaa kaasolle tehdystä työstä eikä toistepäin.

        Kummallista kiihtymistä aiheutti tuo mariannen ehdotus että korvaisi osallistumisensa sopivalla rahasummalla. Mielestäni se oli oikein hyvä idea, miettikääs nyt hieman morsiammenkin kannalta. Tottakai siitä tulee lisäkuluja jos esim. koristeluja ja kutsuja ei voi teettää kaasolla vaan ne pitää ostaa jostain valmiita koristeita tai painattaa kutsuja!


      • todellakaan
        Kolmas ihmettelijä kirjoitti:

        "Yksi mahdollisuus olisi antaa tulevallle moriammelle jokin rahallinen avustus (esim. 400€), jotta voisit edes jotenkin hyvittää sen, että et mahdollisesti voi osallistua käytännön järjestelyihin."

        Jos olet marianne -82 niin tuossa pätkä tekstissäsi jossa kyllä puhut rahallisesta korvaukseta morsiammelle siitä etti kaaso voi osallistua järjestelyihin. Ja 400 on aikasen paljon!!

        Ja en ole Marianne82. Vaan ensimäinen vastaaja. Marianne82 on toinen.


      • saddsa
        todellakaan kirjoitti:

        Ja en ole Marianne82. Vaan ensimäinen vastaaja. Marianne82 on toinen.

        Huomasitko että ketju ikäänkuin haarautui sinun ja mariannen vastausten kohdalla, kukaan ei kommentoinut sinun vastaustasi joten ole sinäkin silloin hiljaa!


      • nätimminki
        saddsa kirjoitti:

        Huomasitko että ketju ikäänkuin haarautui sinun ja mariannen vastausten kohdalla, kukaan ei kommentoinut sinun vastaustasi joten ole sinäkin silloin hiljaa!

        Jokainen saa ilmaista mielipiteensä, joten ole itse hiljaa!


      • rouvana_
        Ihmettelevä morsian kirjoitti:

        Kummallista kiihtymistä aiheutti tuo mariannen ehdotus että korvaisi osallistumisensa sopivalla rahasummalla. Mielestäni se oli oikein hyvä idea, miettikääs nyt hieman morsiammenkin kannalta. Tottakai siitä tulee lisäkuluja jos esim. koristeluja ja kutsuja ei voi teettää kaasolla vaan ne pitää ostaa jostain valmiita koristeita tai painattaa kutsuja!

        öh, no huh huh.. mä en ainakaan omaa kaasoani "valitessa" ajatellut hänestä työjuhtaa.. maailman rakkain ystävä ja ihan sillä periaatteella valitsin, että hän tuntui juuri oikealta valinnalta hommaan. enkä odottanut hänen tekevän mitään kutsukortteja tai mitään mitään.. henkinen tuki niinkuin joku jo mainitsikin.


      • miet ass

        Siis mitä? Ja vaikka 400e, sopivan pieni summa?. Et voi olla tosissasi!


      • ihmettelevä morsian
        rouvana_ kirjoitti:

        öh, no huh huh.. mä en ainakaan omaa kaasoani "valitessa" ajatellut hänestä työjuhtaa.. maailman rakkain ystävä ja ihan sillä periaatteella valitsin, että hän tuntui juuri oikealta valinnalta hommaan. enkä odottanut hänen tekevän mitään kutsukortteja tai mitään mitään.. henkinen tuki niinkuin joku jo mainitsikin.

        onhan se niin kuin sanoit ettei kaasolta voi suoraan mitään rahaa pyytää, mutta kyllä kaason pitäisi ottaa huomioon että morsiammelle tulee varmasti lisäkuluja jos kaaso tee valmisteluja. Siksi esim. tuollainen 400e "korvaus" on ihan kohdallaan ja kaason luulisi sen älyävän itsekkin.


      • Janina
        miet ass kirjoitti:

        Siis mitä? Ja vaikka 400e, sopivan pieni summa?. Et voi olla tosissasi!

        Rahallinen korvaus häävalmisteluihin osallistumattomuudesta voidaan käsittää enemmänkin symboliseksi, ei kai sillä ole väliä onko summa 150 tai 400€? Niinkuin tuolla jo todettiin, niin miettikääpä millaisia summia hääpari joutuu juhliin uhraamaan. Monella pienituloisella/opiskelijalla ei varmaan ole oikeesti varaa suurten juhlien järjestämiseen (ja kaikilla ei ole rikkaita vanhempia).


      • se kolmas ihmettelijä
        Ihmettelevä morsian kirjoitti:

        Kummallista kiihtymistä aiheutti tuo mariannen ehdotus että korvaisi osallistumisensa sopivalla rahasummalla. Mielestäni se oli oikein hyvä idea, miettikääs nyt hieman morsiammenkin kannalta. Tottakai siitä tulee lisäkuluja jos esim. koristeluja ja kutsuja ei voi teettää kaasolla vaan ne pitää ostaa jostain valmiita koristeita tai painattaa kutsuja!

        itse en kaasoani kynisi! Vaikkei hän järjestelyihin osallistuisikaan. Kaaso ei ole mikään hää orja jonka on oltava mukana! Kaasohan on henkisenä tukena suurena päivänä ja sehän on pääasia!


      • edelleen se kolmas ihmettelijä
        ihmettelevä morsian kirjoitti:

        onhan se niin kuin sanoit ettei kaasolta voi suoraan mitään rahaa pyytää, mutta kyllä kaason pitäisi ottaa huomioon että morsiammelle tulee varmasti lisäkuluja jos kaaso tee valmisteluja. Siksi esim. tuollainen 400e "korvaus" on ihan kohdallaan ja kaason luulisi sen älyävän itsekkin.

        se kaason osallistumattomuus lisää morsiammen kuluja? Ei kai kukaan järjestä häitä sillä perusteella, "jos ei kaaso niin ostopalvelu". Itse selviän järjestelyistä kaasotta, mutta kun hän haluaa auttaa annan hänelle pikku tehtäviä matkan varrelle. Olen painottanut sitä että hänen suurin tehtävänsä on sitten hääpäivänä.


      • ihmettelevä morsian
        se kolmas ihmettelijä kirjoitti:

        itse en kaasoani kynisi! Vaikkei hän järjestelyihin osallistuisikaan. Kaaso ei ole mikään hää orja jonka on oltava mukana! Kaasohan on henkisenä tukena suurena päivänä ja sehän on pääasia!

        että kaason ei tarvitse tehdä muuta kuin juhlia? Kyllä järjestelyt kuten koristelu ja kutsut kuuluu kaasolle!


      • morsian05=kaaso06
        Janina kirjoitti:

        Rahallinen korvaus häävalmisteluihin osallistumattomuudesta voidaan käsittää enemmänkin symboliseksi, ei kai sillä ole väliä onko summa 150 tai 400€? Niinkuin tuolla jo todettiin, niin miettikääpä millaisia summia hääpari joutuu juhliin uhraamaan. Monella pienituloisella/opiskelijalla ei varmaan ole oikeesti varaa suurten juhlien järjestämiseen (ja kaikilla ei ole rikkaita vanhempia).

        Tän viestiketjun on pakko olla provoa... Että kaasonko pitäisi korvata järjestelyihin osallistumattomuutensa (joka johtuu kaiken lisäksi tahdosta riippumatta...) ja vielä tollasilla summilla??!! Kyllä 150 €:kin (900mk!!) on iso raha, on tainnut eurot sekoittaa rahantajun teillä... Tai sama se vaikka puhuisitte 50 €:sta, se ei ole kaason asia kustantaa häitä millään tavoin!

        Kaasolla ei ole mitään velvoitteita käytännön järjestelyiden suhteen, ei ainakaan maksumiehenä!!, mutta usein se vain on tapana, että kaaso on niissä mukana. Askarteluihin ja muihin voi todellakin pyytää apua muiltakin sukulaisilta ja kavereilta ja he tuskin vaativat palveluksestaan korvauksia! (Jos näin on, kannattaa vaihtaa talkooporukkaa...) Vaikka en yhtään ihmettele, jos auttavaa porukkaa on vaikea saada kasaan, jos heiltä odotetaan rahaa...

        Itse olin viime kesän morsian ja valitsin kaasokseni sellaisen ihmisen, jonka tiesin vilpittömästi olevan onnellinen puolestani, joka oli "henkisenä tukenani" hääpäivänä kaiken jännityksen keskellä eli parhaan ystäväni. Ei tullut mieleenikään odottaa häneltä rahaa, jos hän ei olisi pystynyt osallistumaan järjestelyihin! Päin vastoin, harmittaa ja nolottaa näin jälkeenpäin, kun en maksanut hänen kampaustaan ja meikkiään... Annoin hänelle kuitenkin kiitokseksi hänen ihailemansa kaulakorun. Niin, ja itse maksoimme suht isot häämme.

        Nyt olen tulevana kesänä kaaso ystävälleni. Myös meillä on välimatkaa yli 200 km, mutta en todellakaan edes harkitse antavani järjestelyihin rahaa enkä usko ystäväni sitä odottavankaan! Voin tavatessamme ottaa askartelutarvikkeita ja -ohjeita itselleni ja tehdä niitä omalla ajalla ja taas tavatessamme suunnitella jotain muuta. Se on vain järjestelykysymys.

        "...miettikääpä millaisia summia hääpari joutuu juhliin uhraamaan." Kannattaa pitää juuri sellaiset ja sen kokoiset juhlat, joihin on varaa! Hääjuhlaan ei ole pakko upottaa suuria summia, ne voi järjestää myös hyvinkin pienellä budjetilla, kun vaan miettii vaihtoehtoja ja käyttää luovuutta. Mutta jos haluaa pitää valtavat häät eikä varaa kuitenkaan ole (tai niitä rikkaita vanhempia, joiden ei muuten myöskään ole mikään velvollisuus maksaa häitä...), niin ehkä kannattaa sitten siirtää ajankohtaa niin, että säästöön on kertynyt tarvittava summa tai ottakoon sitten lainaa...


      • ........
        ihmettelevä morsian kirjoitti:

        että kaason ei tarvitse tehdä muuta kuin juhlia? Kyllä järjestelyt kuten koristelu ja kutsut kuuluu kaasolle!

        Sitten samalla on ihmisiä, jotka eivät pidä tarpeellisena kiittä kaasoa kuin 2e lahjalla... toivottavasti et itse kuulu heihin. Jos kaasolle kuuluu, se, tämä ja tuo homma, niin ehkä sitten voisi jo palkata ihan jonkun ulkopuolisen apuun? Vai onko kaaso ilmaista tyvoimaa, jonka nahasta voi kiskoa mitä tahansa? Itse en suostuisi kaasoksi jos ystäväni ajattelisi sinun ja muiden 400e korvausta hyvänä ajatuksena pitävien tavoin. Miksi kukaan suostuisi? Kaaso on henkinen tuki, se on kunniavirka eikä mikään orjan paikka.


      • Kustannukset
        Janina kirjoitti:

        Rahallinen korvaus häävalmisteluihin osallistumattomuudesta voidaan käsittää enemmänkin symboliseksi, ei kai sillä ole väliä onko summa 150 tai 400€? Niinkuin tuolla jo todettiin, niin miettikääpä millaisia summia hääpari joutuu juhliin uhraamaan. Monella pienituloisella/opiskelijalla ei varmaan ole oikeesti varaa suurten juhlien järjestämiseen (ja kaikilla ei ole rikkaita vanhempia).

        Janina hyvä,

        Mietipä sinä kenen juhlat ne häät on? Morsiusparin vai kaason? Jos morsiusparilla ei ole varaa suurten juhlien järjestämiseen, niin silloin järjestetään pienemmät bileet. Kaikissa juhlissa kustannuksista vastaa järjestäjät itse, eivät vieraat tai avustajat!

        Ottakaa herran tähden huomioon, että kaasokin voi olla pienituloinen ja vailla rikkaita vanhempia. Häät ovat ihan sen morsiusparin järjestämä juhla, ei kaasojen. Jokainen järjestää sellaiset juhlat, mihin itsellä on varaa, tai sitten jättää juhlimatta... Mahtaa sulla ainakin olla rahaa millä mällätä, jos pidät 150€ symbolisena summana. Se kun on meille pienituloisille ihan oikeaa rahaa kuitenkin...


      • Harhailija

        Hei jee, tulisitteko kaikki tuon rahallisen korvauksen kannattajat miulle kaasoksi? Ai, mitä - ei tunneta toisiamme... no sittenhän ette voi osalistua suunnitteluun... mutta kai sentään saan sen rahallisen korvauksen kun joudun teettämän työn toisella? Muutkin halukkaan yksityisjuhlien sponsorit, tänne vain, kyllä miulle kelpaa!!!

        Hauska ketju...


      • heluna
        Ihmettelevä morsian kirjoitti:

        Kummallista kiihtymistä aiheutti tuo mariannen ehdotus että korvaisi osallistumisensa sopivalla rahasummalla. Mielestäni se oli oikein hyvä idea, miettikääs nyt hieman morsiammenkin kannalta. Tottakai siitä tulee lisäkuluja jos esim. koristeluja ja kutsuja ei voi teettää kaasolla vaan ne pitää ostaa jostain valmiita koristeita tai painattaa kutsuja!

        TEETÄTTÄÄ KAASOLLA???
        Ja se kutsun painattaminen on oman kokemukseni mukaan huomattavasti edullisempaa kuin Sinooperin askartelutarvikkeet. Kannattaa kysyä tarjousta paikallisesta kopio/painotalosta!


      • morsiankin voi tehdä...
        Ihmettelevä morsian kirjoitti:

        Kummallista kiihtymistä aiheutti tuo mariannen ehdotus että korvaisi osallistumisensa sopivalla rahasummalla. Mielestäni se oli oikein hyvä idea, miettikääs nyt hieman morsiammenkin kannalta. Tottakai siitä tulee lisäkuluja jos esim. koristeluja ja kutsuja ei voi teettää kaasolla vaan ne pitää ostaa jostain valmiita koristeita tai painattaa kutsuja!

        Miksei morsian voi tehdä kutsuja tai koristeita itse jos kaaso ei voi? Itse menen naimisiin kesällä ja olen myös jo tehnyt sekä kutsut että koristeet. Näin kaason kanssa voimme sopia vain päivän yksityiskohdista...ja nekin on rennot.


    • komas ihmettelijä edelleen

      kekustele morsiammen kanssa asiasta. Haluaako hän sinulta enemmän apu häiden järjestelemiseen vai henkiseksi tueksi sitten sinä suurena päivänä?

      • puolet palkasta

        400 e on jo puolet mun kuukauden nettopalkasta, niin arvaatte varmaan maksanko vuokran vai annanko sen jollekin korvauksena....t. eräs morsian ja kaasonakin ollut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe