Laihtuuko oksentamalla?

Helen

Heti alkuun sanon jo, että ei kiitos mitään saarnoja, vaan suora vastaus kysymykseeni, joka on, että laihtuuko oksentamalla oikeasti? Jos herkuttelen esim. Mäkkäriaterialla tai puolella kilolla karkkia ja menen heti oksentamaan kaiken pois, niin ehtiikö kalorit ujuttautua elimistöön jo (eli oksentaisin turhaan) vai voiko sillä estää lihomisen?
Itse en harjoita oksentamista, mutta toivoisin eräästä syystä asiallisia vastauksia suoraan tähän kysymykseen, kiitos!

14

9137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaSu

      been there..

      Ei todellakaan laihdu, niin sitä kuvittelee, että voi syödä mitä vain ja sitten oksentaa sen pois-no harm done. Mutta oikeesti tilanne ei siitä muutu miksikään. Kuinka voisi laihtua, jos ei muuta syömistottumuksiaan ja rupea urheilemaan.

      Jos tälle linjalle lähdetään, niin ainoa tapa laihtua , tekemättä mitään, on olla syömättä (josta seuraa anoreksia).

      Elimistö rupeaa puolustuskannalle, kun oksentaa. Rupeaa elämään säästöliekillä, jos mitään ei sille anna, niin ei se mitään otakaan.

      Silti bulimiaa ei voi hallita, vaikka tietää fakat. Ei vaan voi olla syömättä.. Elämä on paskaa.

    • Shdw

      Eivät ne kalorit "ehdi ujuttautua", mutta oksentaminen (ja myös syömättömyys) häiriinnyttää aineenvaihdunnan niin että energiantarve laskee ("säästöliekki"). Siinä tilassa kun syöt "normaalisti" niin lihot, sillä kehosi on sopeutunut polttamaan paljon vähemmän kaloreita. Eli se "ylimääräinen" energia, mikä normaalisti kuluisi jo perusaineenvaihduntaan, jääkin rasvaksi elimistöön.

      Ainoa varma tapa laihtua on terveellinen ruokavalio ja liikunta, MUTTA laihdutukselle on tuolla ihan omakin palsta..

      • nadie

        jos oksennat useasti kaiken syömäsi pois etkä muutenkaan syö normaalisti. Tiedän kokemuksesta (entisenä bulimikkona) että sillä keinolla kyllä laihtuu muttei se ole sen vaivan arvoista:
        *hampaat menee piloille
        *hiukset lähtevät
        *terveys menee
        *syömishäiriöistä on äärimmäisen vaikeaa parantua, ainakin kokonaan.


      • Shdw
        nadie kirjoitti:

        jos oksennat useasti kaiken syömäsi pois etkä muutenkaan syö normaalisti. Tiedän kokemuksesta (entisenä bulimikkona) että sillä keinolla kyllä laihtuu muttei se ole sen vaivan arvoista:
        *hampaat menee piloille
        *hiukset lähtevät
        *terveys menee
        *syömishäiriöistä on äärimmäisen vaikeaa parantua, ainakin kokonaan.

        Niin, tietenkin sitä laihtuu jos ei saa energiaa (oksentaa kaiken tai suurimman osan), mutta kun luulin kaikkien sen tietävän, esitin tuossa edellä toisenlaisen tilanteen. Siinä siis sanoin että kun oksentamisen jälkeen yrittää palata "normaalin ihmisen" ravintoon, niin lihoo. Jos taas syö vähäruokaisesti, ei laihdu (koska energiantarve on laskenut), vaikka "normaali ihminen" laihtuisikin. Eli siis oksentaminen "laihduttaa" vain alussa, ei pitkälle edetessään, ellei sitten jatkuvasti oksenna kaikkea ruokaa pois. Toisaalta jos joku ajattelee nyt tuota lukiessaan oksentavansa "vain vähän aikaa, kun niin kerran laihtuu", niin muistuttaisin taas siitä jojo-ilmiöstä: ne kilot tulevat takaisin, kun siirryt normaaliin ravintoon. Sillä keinolla myös hyvin nopeasti hankkii itselleen pitkäaikaisen syömishäiriön, sillä oksentamisen ajattelukin on jo syömishäiriön esioire, jolloin kontrollin lipsuminen jatkossa on erittäin todennäköistä.

        Johtopäätös: tehoton mutta vaarallinen "laihdutuskeino". Siitä vaarallisuudesta voi kysyä keneltä tahansa entiseltä bulimikolta, minä voin kertoa, ja nadie tuossa jo mainitsikin joitain seurauksia.


    • Painonhaltia

      Aina kun söin piti katella jo vessa valmiiksi kun yrjöt lensi suoraan....vaikka lopussa yrittikin olla oksentamatta. Elimmistö tottu siihen että pitää oksentaa kun jotain tipahtaa vatsalaukkuun... hirvee tunne töissä ja kylässä kun tiesi että jos syö jotain ne lentää heti pihalle!!!

      En suosittele...oksennus diettiä. Nyt mä teen silleen että hypin hyppynarua ainakun syön. Eli töissä ruokkiksella syön jotain ja loppuajan hypin:))).

      • Laihtuu

        Kyllä mää ainakin laihuin ku pari viikkoo oksennustaudis olin. Se. Jälkee olin laihtunu 6kg vähä alle.


    • Anonyymi

      Vanha aihe, mutta KYLLÄ laihtuu. Paluuta ei oo enkä itseasiassa ees muista elämäni (24v kakara) että oisin syöny "normaalisti". Sovittelin just 15 vuotta vanhoja vaatteita, , aivan , roikkuu kaikki. Ja hyvä niin. Olin painavimmillani joku reilu 50kg (eli "normaali,nätti,hoikka"..) =LÄSKI.

      Nykyistä painoo en halua ees sanoa. Mutta valehtelematta, voi helposti mennä se 10 000 kalorii päivässä, nauttia elämästä just niinku haluu...kunhan sen homman osaa.
      oon sairas, tiiän. Oon käyny ja kolunnu pöpilät ja psykologit, terapiat ja mielikuvaharjoitukset ja läpäläpä länkyn lää xD
      Oon tän valinnu, ja...Kyllä, mulla on hampaat!?
      Ei oo rytmihäiriöö,, muistaakseni hiu
      ksetkin toistaseks päässä.

    • Anonyymi

      Jos haluat laihduttaa… Sinun kannattaa luoda tarkat säännöt Suomiselle.
      Jos lipsut nii sitten voit oksentaa.

    • Anonyymi

      Bulimia,

    • Anonyymi

      Mulla on sama ongelma.. Joskus luin josta, että noin 20min niin elimistö alkaa käyttämään sitä energiaa..
      Kyllä mä kotona saatan syödä mitä vain ja voi mennä 3:kin tuntia.. Suurin osa nesteiden juomiseen 🙄 Sitten äkkiä kaikki ulos, jos kerran syö, niin syödään sitten kerralla 😵‍💫
      Se on ahdistavaa, mutta tyydyttävää.. Vie kyllä elämästä paljon, mutta itseä helpottaa ja taas jaksaa olla iloinen..
      Joskus tulee kyllä syötyä jossain paikkaa, jossa on muita ja silloin on ahdistunut olo, jos ei saa ulos kaikkea, kuten juhlissa, jotka esim siskolla.. Vähän porukkaa, ei mahd paeta.. Kamalaa 😔

      En ole lihonut enkä kyllä laihtunutkaan..
      Anoreksia kaudella join raakaa suomiviinaa ja se nyt poltti kaiken vähän mitä väkisin suuhuni pistin..

      Tyhmää.. Mutta olin silloin onnellinen ja hoikka, ennen laiha.. Silloin painoin 45,nyt 56 ja kuulemma normi painoinen 😐
      En ole tyytyväinen.. Kaipaan niitä aikoja

    • Anonyymi

      Ehkäpä painon pudotus ei salli
      Muumimamma mahaa

    • Anonyymi

      Muumimamma maha
      Tarvitsee itsessään kuitenkin
      laihituksen eräs näkkileipä ämmä
      Joka syö hyvinvointi ja hoivaalan näkkiriä
      on perseen lihava

    • Anonyymi

      Eräs Tarjakin on perseen
      Muumimamma ja läski
      jota voisi heittää mustalla kartonki pallo
      nenään jossa oisi sisällä koirapommi
      nii palalla kartonkia jossa
      Oisi koiran pommi ja
      se oisi suljettu pieneksi
      palloksi taitoksilla

    • Anonyymi

      Laihtuu, kunnes kuolee. Bulimia on vakava sairaus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe