Kuinka paljon maksaa..ja täytyykö ostaa..

Sindi

Kuinka paljon maksaa yliopistoissa tenttikirjat? tms.muut lakikirjat.Onko sama kuin lukiossa, että jos haluaa ostaa, mutta jos ei niin ei?

23

4321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfasdf

No siis riippuu alasta, mutta oikeastaan täytyy ostaa vain tietyt ihan peruskirjat. Kuten esim. oikiksessa Suomen laki 1-2. Dippainssipuolella fysiikan kirja, lääkiksessä se lääkekirja jne.. Varsinaisia tenttikirjoja ei tarvitse ostaa jos ei halua, ja harvalla opintotuella eläjällä siihen varaa oliskaan. Tenttikirjat joko lainataan tai kopioidaan. Hyvin harvoin täytyy siis ostaa kirjoja.

• Sindi

Mut jos ostaa nii paljon maksaa?
        Juu, ja oikista tarkoitin! Sorry, se unohtu mainita tuossa edellisessä.

• Oikisopiskelija
        Sindi kirjoitti:

Mut jos ostaa nii paljon maksaa?
        Juu, ja oikista tarkoitin! Sorry, se unohtu mainita tuossa edellisessä.

Lakikirjat maksaa tällä hetkellä 108 euroa kpl. Ei niitä joka vuosi tarvitse ostaa. Jos muutoksia on tullut edellisvuoden lakikirjaan, niin uudet lait saa printata ja tuoda paperilla tenttitilaisuuteen. Pykälän toimisto myös myy lakikirjapäivityksiä (käytännössä samat printit, mutta ei tarvitse itse selata Finlexistä päivityksiä). Itse porskutan vielä vuoden 2003 SL II:lla. SL I:n uuden painoksen ostoa olen miettinyt, mutta esim. rikoslain kokonaisuudistus on kesken yhä (ja vielä kai jonkin aikaa), joten mm. sen osalta päivityksiä tulee joka vuosi.

• Sindi
        Oikisopiskelija kirjoitti:

Lakikirjat maksaa tällä hetkellä 108 euroa kpl. Ei niitä joka vuosi tarvitse ostaa. Jos muutoksia on tullut edellisvuoden lakikirjaan, niin uudet lait saa printata ja tuoda paperilla tenttitilaisuuteen. Pykälän toimisto myös myy lakikirjapäivityksiä (käytännössä samat printit, mutta ei tarvitse itse selata Finlexistä päivityksiä). Itse porskutan vielä vuoden 2003 SL II:lla. SL I:n uuden painoksen ostoa olen miettinyt, mutta esim. rikoslain kokonaisuudistus on kesken yhä (ja vielä kai jonkin aikaa), joten mm. sen osalta päivityksiä tulee joka vuosi.

Damn, onko kaikki kirjat yhtä arvokkaita?

• Kandi

"se lääkekirja", voi jessus!

Mulla on tossa kirjahyllyssä parikymmentä ostettua kallista opusta. "Se lääkekirja" me saadaan tiedekunnalta ilmaisiks.

• Sindi
        Kandi kirjoitti:

"se lääkekirja", voi jessus!

Mulla on tossa kirjahyllyssä parikymmentä ostettua kallista opusta. "Se lääkekirja" me saadaan tiedekunnalta ilmaisiks.

Mä olen niin kyllästynyt tähän.
        Aina kun yrittää aloittaa jonkun aiheen ihan asiallisesti tulee joku vitun idiootti ja pilaa sen tuollaisella käytöksellä.
        Onko tiedossa muita foorumeita yliopistoon hakeville kuin Kunnian Kevät ja Artikla?
        Kerro sitten edes saatana kuinka paljon ne sun " kalliit opukset " maksoivat. Sitähän taisin kysyä.

• kannattaa
        Sindi kirjoitti:

Damn, onko kaikki kirjat yhtä arvokkaita?

ostaa opiskelijajärjestön kautta (yhteistilaus, saa alennuksen). Tenttikirjoina käytettävien opusten kirjakauppahintoja voit tutkailla esim. http//www.talentum.com, suurin osa taitaa olla entisen Lakimiesliiton kustannuksen julkaisemia. Siinä viidenkymmenen euron huitteilla kovakantiset.

• edelliseen viestiini
        kannattaa kirjoitti:

ostaa opiskelijajärjestön kautta (yhteistilaus, saa alennuksen). Tenttikirjoina käytettävien opusten kirjakauppahintoja voit tutkailla esim. http//www.talentum.com, suurin osa taitaa olla entisen Lakimiesliiton kustannuksen julkaisemia. Siinä viidenkymmenen euron huitteilla kovakantiset.

Talentumin kirjakaupan tarkempi osoite on http://kirjakauppa.talentum.com, valitse vasemmasta laidasta osio juridiikka. Lakikirjojen listahinnat ("kirjakauppahinnat") näyttää olevan 168,00 euroa/kpl, mutta kuten sanottu, opiskelijajärjestön kautta saat halvemmalla. Samoin muistan aikoinani ostaneeni muutakin juridista kirjallisuutta (siis just Lakimiesliiton kustannuksen tavaraa) alennuksella opiskelijajärjestön kautta. Pääsääntöisesti tenttikirjoja EI kannata ostaa, ei missään nimessä.

• Sindi
        edelliseen viestiini kirjoitti:

Talentumin kirjakaupan tarkempi osoite on http://kirjakauppa.talentum.com, valitse vasemmasta laidasta osio juridiikka. Lakikirjojen listahinnat ("kirjakauppahinnat") näyttää olevan 168,00 euroa/kpl, mutta kuten sanottu, opiskelijajärjestön kautta saat halvemmalla. Samoin muistan aikoinani ostaneeni muutakin juridista kirjallisuutta (siis just Lakimiesliiton kustannuksen tavaraa) alennuksella opiskelijajärjestön kautta. Pääsääntöisesti tenttikirjoja EI kannata ostaa, ei missään nimessä.

ei kannata ostaa?
        Anteeksi näin idioottimaisen tyhmät kysymykset, mutta en tiedä!

• jos pappa betalar
        Sindi kirjoitti:

ei kannata ostaa?
        Anteeksi näin idioottimaisen tyhmät kysymykset, mutta en tiedä!

Kaikilla kun ei pappa betalar ja opintorahasta asumislisästä jää kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen käteen ruokaan menoihin 180€, siitä kun yhden tuollaisen niteen ostaa niin loppu kuu eletään pyhällä hengellä.
        Sitä vastaaja varmaan tarkoitti, että kirjoihin saa palamaan todella paljon rahaa, mutta niitä ei välttämättä tarvitse ostaa.
        Itse en ole ostanut yhtään kirjaa. En tosin opiskelekkaan oikiksessa.

• Sindi
        jos pappa betalar kirjoitti:

Kaikilla kun ei pappa betalar ja opintorahasta asumislisästä jää kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen käteen ruokaan menoihin 180€, siitä kun yhden tuollaisen niteen ostaa niin loppu kuu eletään pyhällä hengellä.
        Sitä vastaaja varmaan tarkoitti, että kirjoihin saa palamaan todella paljon rahaa, mutta niitä ei välttämättä tarvitse ostaa.
        Itse en ole ostanut yhtään kirjaa. En tosin opiskelekkaan oikiksessa.

ei se isi minunkaan opiskelujani kustanna. Ihan vaan oman tilin saldoa mietin, että miten käy jos lähtee opiskelemaan..
        Miten helvetissä siellä sitten sätkitään ilman kirjoja?

• Riksu
        Sindi kirjoitti:

ei se isi minunkaan opiskelujani kustanna. Ihan vaan oman tilin saldoa mietin, että miten käy jos lähtee opiskelemaan..
        Miten helvetissä siellä sitten sätkitään ilman kirjoja?

Luentomuistiinpanot eri teosten (luvaton) kopiointi.

• asiallinen vastaus
        Sindi kirjoitti:

Aina kun yrittää aloittaa jonkun aiheen ihan asiallisesti tulee joku vitun idiootti ja pilaa sen tuollaisella käytöksellä.
        Onko tiedossa muita foorumeita yliopistoon hakeville kuin Kunnian Kevät ja Artikla?
        Kerro sitten edes saatana kuinka paljon ne sun " kalliit opukset " maksoivat. Sitähän taisin kysyä.

En ihmette yhtää että ärsyttää, samaan itselläkin hermot menee.

Elikkäs noista kirjoista. Jotkut alan perusteokset, joita tarvitsee usein kannattaa hankkia opintojen helpottamisen vuoksi hankkia. Toinen vaihtoehto on kirjasto ja kolmas kopiointi. Mutta nämä ovat työläämpiä. Tällainen perusteos esim oikiksessa on juuri Suomen laki. Ostat kerran ja sitten se on sulla käytössä koko opiskeluajan.

Tenttikirjojen osalta tilanne on se, että kun yhtä kirjaa tarvitsee lukea vain tiettyyn tenttiin, ostaminen ei ole kannattavaa.
        Ostamiselle vaihtoehtona on yliopiston kirjasto, jossa tenttikirjoja on useampia kappaleita. Osa kirjoista on mahdollista lainata, mutta kirjastossa on myös lukusalit, joissa kirjoja voi lukea mutta niitä ei voi lainata. Lukusalikappleita on käytännössä aina tarjolla niin paljon että ne riittävät.

Toinen vaihtoehto on se että lainaat kirjan ja otat kopiokoneella kopsut. Tämäkin toki maksaa, joten jos budejetti on tiukalla niin kirjasto toimii kyllä hyvin. Jos lainakappaleet on varattu laitat vain varaukseen ja luet sen aikaa lukusalissa että lainakappale palautuu.

Toivottavasti tästä oli apua.

• kertaa 20

• Kandi
        Sindi kirjoitti:

Keskimäärin siinä 50 eurosta ylöspäin, eikä oikein onnistu kirjastosta lainaaminen, eikä lukusalissakaan taida olla kuin yksi kappale kutakin kirjaa. Sadasta ylöspäin kurssilla väkeä, ja kaikki haluu saman kirjan samaan aikaan, niin kyllä se ostamiseksi vaan menee.

• oikisopiskelija
        asiallinen vastaus kirjoitti:

En ihmette yhtää että ärsyttää, samaan itselläkin hermot menee.

Elikkäs noista kirjoista. Jotkut alan perusteokset, joita tarvitsee usein kannattaa hankkia opintojen helpottamisen vuoksi hankkia. Toinen vaihtoehto on kirjasto ja kolmas kopiointi. Mutta nämä ovat työläämpiä. Tällainen perusteos esim oikiksessa on juuri Suomen laki. Ostat kerran ja sitten se on sulla käytössä koko opiskeluajan.

Tenttikirjojen osalta tilanne on se, että kun yhtä kirjaa tarvitsee lukea vain tiettyyn tenttiin, ostaminen ei ole kannattavaa.
        Ostamiselle vaihtoehtona on yliopiston kirjasto, jossa tenttikirjoja on useampia kappaleita. Osa kirjoista on mahdollista lainata, mutta kirjastossa on myös lukusalit, joissa kirjoja voi lukea mutta niitä ei voi lainata. Lukusalikappleita on käytännössä aina tarjolla niin paljon että ne riittävät.

Toinen vaihtoehto on se että lainaat kirjan ja otat kopiokoneella kopsut. Tämäkin toki maksaa, joten jos budejetti on tiukalla niin kirjasto toimii kyllä hyvin. Jos lainakappaleet on varattu laitat vain varaukseen ja luet sen aikaa lukusalissa että lainakappale palautuu.

Toivottavasti tästä oli apua.

Pienen korjauksen tekisin edellisen kirjoittajan asialliseen viestiin. "Ostat kerran Suomen laki -teoksen ja sitten se on sulla käytössä koko opintojen ajan" ei aivan pidä paikkaansa. Tentissä pitää hallita kaikki 3kk ennen tenttiä voimaantulleet aihealueeseen liittyvät lakimuutokset. Siispä jos opiskelet esim 5v, niin voi olla jo vaikeuksia opintojen loppuvaiheissa pärjätä yhä vanhalla lakikirjalla. Päivitysnivaska on varmastikin yhtä paksu kuin itse lakikirja :)

Itse en ole muita kirjoja ostanut kuin lakikirjat. Kirjastosta niitä saa, kunhan on ajoissa liikkeellä!!!

• opisk.
        oikisopiskelija kirjoitti:

Pienen korjauksen tekisin edellisen kirjoittajan asialliseen viestiin. "Ostat kerran Suomen laki -teoksen ja sitten se on sulla käytössä koko opintojen ajan" ei aivan pidä paikkaansa. Tentissä pitää hallita kaikki 3kk ennen tenttiä voimaantulleet aihealueeseen liittyvät lakimuutokset. Siispä jos opiskelet esim 5v, niin voi olla jo vaikeuksia opintojen loppuvaiheissa pärjätä yhä vanhalla lakikirjalla. Päivitysnivaska on varmastikin yhtä paksu kuin itse lakikirja :)

Itse en ole muita kirjoja ostanut kuin lakikirjat. Kirjastosta niitä saa, kunhan on ajoissa liikkeellä!!!

Tarkoitin että riittää vain jos ostaa nuo kirjat kerran ja sitten vain päivittää niitä jos oikein tiukalla taloudella opiskelee. Helpompaahan se on jos pystyy ostamaan.

• vois sanoa

että näkee jo sun viesteistä, ettei susta ole opiskelemaan yliopistoon. Tiedät tämän kyllä itsekin, mutta kerronpahan nyt suoraan.

• ....

Sinä sitä tuskin arvioit. Tuliko hyvä mieli kun sait sanoa pahasti?
        Meitä on ainakin yliopisotssa opetettu perustelemaan väitteet. Jos osoittaisit sitä sivistystä, jättäisit tuollaiset kommentit sanomatta. Tuskin tunnet kirjoittajaa, joten hänen yliopisto kelpoisuutensa arviointi on aika lapsellista. Tiesitkö itse kaikki yliopiston käytännöt jo abi vuotena? Tuskinpa.

• Sindi
        .... kirjoitti:

Meitä on ainakin yliopisotssa opetettu perustelemaan väitteet. Jos osoittaisit sitä sivistystä, jättäisit tuollaiset kommentit sanomatta. Tuskin tunnet kirjoittajaa, joten hänen yliopisto kelpoisuutensa arviointi on aika lapsellista. Tiesitkö itse kaikki yliopiston käytännöt jo abi vuotena? Tuskinpa.

Vai että ei mulla ole edes mahdollisuuksia yliopistoon. Just joo. Täällä asiakysymyksiä esittävät ja tosissaan yliopistoon pyrkivät tallataan heti maan rakoon. En ymmärrä.
        Mutta tuon kaltaiset ihmiset eivät tajua, että mitä enemmän mollataan sitä kovempi halu tulee lukea ja näyttää, että perkele minähän pärjään!
        Kiitos niille jotka ovat vastanneet ASIALLISESTI!
        =)

• yhdyssanat
        .... kirjoitti:

Plaah..taas näitä "yliopistolaisia", jotka eivät edes yhdyssanoja osaa..pahaa tekee.

Kyllä nuo Sindin kommentit olivat aika huvittavia, kuka nyt kaikkia tenttikirjoja alkaisi ostamaan..pientä rajaa. Tai mikäs sitten ostaessa, jos on miljonääri, mutta en ostaisi silloinkaan.

• kasva aikuiseksi.
        yhdyssanat kirjoitti:

Plaah..taas näitä "yliopistolaisia", jotka eivät edes yhdyssanoja osaa..pahaa tekee.

Kyllä nuo Sindin kommentit olivat aika huvittavia, kuka nyt kaikkia tenttikirjoja alkaisi ostamaan..pientä rajaa. Tai mikäs sitten ostaessa, jos on miljonääri, mutta en ostaisi silloinkaan.

Etkö enää muuta sanomista keksi? Tiesitkö muuten, että on väärin käyttää kahta pistettä peräkkäin? Yksi yhdyssana menee lyöntivirheestä, mutta itse käytät tuota kahta perättäistä pistettä systemaattisesti väärin. Etkö osaa, vai mikä on? Kolme voisi tyylikeinona mennä. Pilkun käyttöäkin voisit kerrata.

Hei oikeesti! Oletko vähän lapsellinen, vai mikä niin kovasti harmittaa? Ei tänne varmaan kukaan jaksa pahemmin kielioppia hioa. Jos Sidnin kysymykset eivät mielestäsi ole vastaamisen arvoisia, pidä pääsi kiinni.

• ....siis?!?!

siis mitä "jos ei niin ei"? Ei yliopistossa tarvi ostaa tenttikirjoja, nehän saa lainattua melkeen kaikki kirjastosta!...Ehkä joitakin voi joutua ostamaan, mutta harvoja..ja onhan muuallakin kirjasto kuin yliopistossa, kyllähän kirjat saa aina jostain lainaan...vähä järkee hei!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      30
      13871
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      154
      5461
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      200
      5089
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      86
      4255
    5. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      87
      3551
    6. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3058
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      14
      2919
    8. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      12
      2591
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      39
      2507
    10. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      6
      2189
    Aihe