Hyvin hiljaista

täällä

Isälläni todettiin alzheimer kuukausi sitten, hän sai lääkityksen. Aloitettiin pienellä annostuksella että elimistö tottuu lääkkeeseen, nyt nostetaa annostusta ja vaikutuksen näkee sitten parin kk:n kuluttua. Sitten menemme omalle lääkärille kontrolliin lääkkeen tehosta. Jos lääke ei ole vaikuttanut se lopetetaan. Lääkehän ei paranna mutta voi väliaikaisesti pysäyttää taudin etenemisen.

Nyt ei voi muuta ku oottaa ja huolehtii et isä ne lääkkeet muistaa ottaa.

Tiedoksi kaikille: Jotta lääkkeestä saa Kelan 50 % korvauksen lääkkeitten määrääjänä on oltava neurologi ja hän antaa Kelalle B-lausunnon lääkityksestä. Muistilääkkeitä voi myös määrätä yleis- tai tk-lääkäri mut silloin korvausta ei saa. Reseptin voi uusia sitten "kuka tahansa lääkäri" neurologin käyntiä sitä varten ei enää tarvita.

3

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko näin??

alzheimer-lääke pysäyttää taudin etenemisen? Mun tiedon mukaan mikään ei pysäytä etenemistä, ehkä vähän hidastaa, mutta lääke pitää ihmisen vireänä ja edesauttaa kotona asumista ja selviytymistä siellä pitempään...

• sanan

väliaikaisesti ei siis kokonaan. Sitten kun lääkkeen teho loppuu mennään vauhdilla kohti loppua. Näin neurologi meille lääkkeen vaikutuksen kertoi. Toivotaan että isän kohdalla tämä toteutuu mutta mitään takeita neurologi ei antanut siitä, että lääke välttämättä auttaa isääni.

• tuttu juttu

Alzheimer-lääkkeistä: lääkkeet ovat alzheimer-taudin oireiden hidastamista varten. Tauti etenee mutta lääkkeet aktivoivat jäljelle jääneiden hermosolujen välistä viestintää. Tällä hetkellä käytössä on 4 eri nimistä lääkettä joita käytetään sairauden eri vaiheissä. aricept on vanhin näistä lääkkeistä ja uudemmat Ebixa, Exelon ja Reminyl. Kenelle tehoaa ja kenelle ei, sen määrittelee ensin neurologi ja myöhemmin vaikka terveyskeskuslääkäri. Myös kovat lääkkeiden sivuvaikutukset voi estää lääkkeen käytön. Mutta kaikenkaikkiaan tauti on paratumaton...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      111
      3617
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      66
      3257
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2724
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2543
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2154
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2113
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1792
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1716
    Aihe