mistä KUraskaus johtuu?

helmi83

Heippa!

Ajattelin vain sellaista kysässä, että mistä kaikesta Ku johtuu? Tuntuu vain niin tyhjältä ja oudolta, kun ensimmäinen raskauteni oli kohdun ulkoinen. Vieläkin potuttaa ja olo tuntuu katkeralta.
Se on tietääkseni kuitenkin aika harvinainen tapaus, joten en voi vain hyväksyä kokemaani. Onko muilla näin? Itselläni yhdet kuukautiset ovat tulleet ja toiset pitäis alkaa lähipäivinä, jos kiertoon on leikkauksen jälkeen luottamista.
Kellään sukulaisellani ei ole tällaista tapahtunut. Molemmat munatorvet ovat vielä tallella, mutta pelko lapsettomuudesta tai ku:n uusiutumisesta jyllää päivittäin mielessä.
Koskahan tästä oikein toipuu!?

10

4165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syitä

Tuolle kohdunulkoiselle on niin paljon syitä ja monestihan tuo syy jää selvittämättä.

Monesti naisilla joilla on ollut pitkään hoitamaton klamydia,tulee munajohtimiin ns:kiinnikeitä ja tälläin hedelmöittynyt munasolu jää munajohtimeen esimerkiksi.
      Myös erilaiset munajohtimien paikalliset tulehdukset aiheuttvat kiinnikkeiden syntymistä.
      Munajohtimien rakeenteelliset viat voivat olla syy tuohon kohdunulkoiseen raskauteen myös.

Aika monesti kohdunulkoinen raskausmuodostuma löytyy oikeasta munajohtimesta koska se on vasenta hieman pidempi.

naisen munajohtimissa on ns:värekarvoja,jotka liikkuttavat ja näin siis kuljattvat hedelmöittyneen munasolun kohti kohtua.
      Joskun ajoittan näiden värekarvojan liike voi olla hidasta/vähästä jne,ja näin ollen munasolu ei ehdi kohtuun.

kohdunulkoisen raskauden syy voi olla myös sikiöperäinen,eli syy voi olla johtunut äidin vialliseseta munasolusta tai isän vialliseseta siittiösolusta.

Itselläni oli kohdunulkoinen raskaus viime äitienpäivänä...minulla syy oli sikiöperäinen.
      minulla raskaus oli edennyt harvinaisen pitkälle eli n.10 raskasviikolle.
      Pienellä oli vaikeita epämuodostumia ja paljon muuta ongelmaa.
      kaikista rankinta oli se että hänellä sykki sydän ja sydänäänet löytyivat vielä hieman ennen leikkausta...eli hänet otettiin elävänä pois.

Muistan sen niin hyvin kun leikkauspöydällä ennen nukutusta painoin käteni vatsani päälle ja toivotin pikkuisella enkelilapsellemme hyvää matkaa.

se satuttaa että ihmiset sanovat tietämättään että -eihän se ollu edes ihminen,tai mitään kun ei kohdussakaan kasvanut!
      Mutta ihmisentaimi se oli...

Minulla oli jopa yksi neuvola käynti raskauden aikana...se käynti jäi ikuiseseti mieleeni.

'jos hyvin käy,teille tulee näillä laskelmilla itsenäisyyspäivä vauva' sanoi kätilö.

Häntä ei koskaan tullut,mutta sydämessäni hän tulee elämään aina...

• hanna

minulta leikattiin kohdun ulkoinen raskaus viime helmikuussa hieman yli rv 9. aika harvinaisiahan ku-raskaudet ovat, todennäköisyys että raskaus on kohdun ulkopuolella on n. 2 %, mutta jos se kerran tulee seuraavilla kerroilla todennäköisyys on jo 20 %.

omalla kohdalla tapahtuneelle ei löydetty mitään syytä ja hyvin mahdollista että joskus tulevaisuudessa uusiutuu. molemmat munatorvet ovat minullakin tallella. ja kyllä minuakin leikkauksen jälkeen pelottivat lapsettomuus ja uusi kohdun ulkoinen raskaus, mutta kävi niin onnellisesti että tulin melko pian uudelleen raskaaksi ja tällä kertaa raskaus on oikeassa paikassa. tänään onkin tasan 3 kuukautta jäljellä laskettuun aikaan. voimia ja jaksamista ja muista että suurin osa kohdun ulkoisenkin raskauden kokeneista saa jossain vaiheessa lapsen.

• kyllä puhuttiin

että mahdollisuus saada kohdunulkoinen on noin 10-20% !!! no enivei,riski kuitenkin aina on.
        Mutta ei voi sanoa että se on hyvin todennäköistä,vaan pikemminkin päinvastoin...eikös nuo prosenttiarvotkin jo sen kerro eli 80-90% mahdollisuus onnistua niin että raskausm o normaali.

Minulla on vain yksi munajohdin kohdunulkoiseni jälkeen ja lekuri oikein painotti minulle että hedelmällisyys ei olennaiseseti vähene ja minulla on suurempi tod.näk tällä hetkellä siihen että seuraava raskauteni non kohdunsisäinen kun munajohdin poistettiin jossa raskaus oli...koska yleensä sitten jos munajohdin jätetään paikoilleen,voi raskaus muodostua siihen uudelleen.

Lääkärit puhuvat pienestä riskistä,ei suuresta riskistä!

pientä tarkennusta....olen tutkinut asiaa aika paljon ja jututtanut useitä gynegologeja..

eri lähteissä puhutaan eri luvuista mutta pyörivät noissa 10-20%.

Minulle lääkäri puhui vain viiden prosentin todennäkösyydestä.

• helmi83
        kyllä puhuttiin kirjoitti:

että mahdollisuus saada kohdunulkoinen on noin 10-20% !!! no enivei,riski kuitenkin aina on.
        Mutta ei voi sanoa että se on hyvin todennäköistä,vaan pikemminkin päinvastoin...eikös nuo prosenttiarvotkin jo sen kerro eli 80-90% mahdollisuus onnistua niin että raskausm o normaali.

Minulla on vain yksi munajohdin kohdunulkoiseni jälkeen ja lekuri oikein painotti minulle että hedelmällisyys ei olennaiseseti vähene ja minulla on suurempi tod.näk tällä hetkellä siihen että seuraava raskauteni non kohdunsisäinen kun munajohdin poistettiin jossa raskaus oli...koska yleensä sitten jos munajohdin jätetään paikoilleen,voi raskaus muodostua siihen uudelleen.

pientä tarkennusta....olen tutkinut asiaa aika paljon ja jututtanut useitä gynegologeja..

kaikille vastauksistanne!!!!=)

• tosiaankin
        kyllä puhuttiin kirjoitti:

riippuvainen siitäkin tuo kohdun ulkoisen raskauden uusiutuminen, että jätetäänkö munatorvi, jossa kohdun ulkoinen raskaus on ollut paikoilleen vai poistetaanko. eli jos munatorvi on viallinen eikä sitä poisteta on suurempi mahdollisuus että ku-raskaus uusiutuu. minulle sanottiin että mikäli samalle puolelle tapahtuma uusiutuu niin poistetaan kyseinen munatorvi. paremmin kuuleman tulee toimeen yhdellä toimivalla.

• helmi83
        tosiaankin kirjoitti:

riippuvainen siitäkin tuo kohdun ulkoisen raskauden uusiutuminen, että jätetäänkö munatorvi, jossa kohdun ulkoinen raskaus on ollut paikoilleen vai poistetaanko. eli jos munatorvi on viallinen eikä sitä poisteta on suurempi mahdollisuus että ku-raskaus uusiutuu. minulle sanottiin että mikäli samalle puolelle tapahtuma uusiutuu niin poistetaan kyseinen munatorvi. paremmin kuuleman tulee toimeen yhdellä toimivalla.

Heippa!
        Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet vastata.
        Sitä sitten ihmettelen että miksi se oikeanpuoleinen on yleensäkin sit jätetty paikoilleen, jos tulee toimeen paremmin yhdellä?
        Vai onko siinä sit se että ei tiedetä, onko oikeanpuoleinen ollut viallinen? Kai se on ollut viallinen, jos alkio on sinne jäänyt...voi kun saiskin vastaukset kaikkiin kysymyksiin, jotka pyörii päässä.!
        Multa se ainakin avattiin n. 2cm pitkällä viillolla ja raskaus otettiin pois.

• kesämamma
        helmi83 kirjoitti:

Heippa!
        Kiitos kaikille jotka ovat jaksaneet vastata.
        Sitä sitten ihmettelen että miksi se oikeanpuoleinen on yleensäkin sit jätetty paikoilleen, jos tulee toimeen paremmin yhdellä?
        Vai onko siinä sit se että ei tiedetä, onko oikeanpuoleinen ollut viallinen? Kai se on ollut viallinen, jos alkio on sinne jäänyt...voi kun saiskin vastaukset kaikkiin kysymyksiin, jotka pyörii päässä.!
        Multa se ainakin avattiin n. 2cm pitkällä viillolla ja raskaus otettiin pois.

Munatorvi säästetään mikäli se vain on mahdollista. Omalla kohdallani näin ei tehty koska se oli ehtinyt jo pahasti repeämään. Kyllähän se on aivan totta, että jos se on säästetty, on riski että tulee uusi KU samaan munatorveen, mutta ei välttämättä. Kyllähän yhdelle torvella tulee toimeen mutta kaksi aina parempi. Kun halusimme lapsen, Mun piti mennä lääkärille ultraääni-seurantaan jotta nähdään milloin irtoaa munasolu vasemmasta munasarjasta (oikealta on poistettu munatorvi), oikealta irtosi nimittäin useammin kuin vasemmalta, eikä näin ollen ne munasolut voineet hedelmöittyä. KU tulee muuten yleensä aina oikealle puolelle, johtuen siitä että (kuulemani mukaan, jos nyt muistan oikein) oikeanpuoleinen torvi on pidempi ja hedelmöittyneen munasolun täytyy ehtiä tietyssä ajassa kohtuun.

• helmi83
        kesämamma kirjoitti:

Munatorvi säästetään mikäli se vain on mahdollista. Omalla kohdallani näin ei tehty koska se oli ehtinyt jo pahasti repeämään. Kyllähän se on aivan totta, että jos se on säästetty, on riski että tulee uusi KU samaan munatorveen, mutta ei välttämättä. Kyllähän yhdelle torvella tulee toimeen mutta kaksi aina parempi. Kun halusimme lapsen, Mun piti mennä lääkärille ultraääni-seurantaan jotta nähdään milloin irtoaa munasolu vasemmasta munasarjasta (oikealta on poistettu munatorvi), oikealta irtosi nimittäin useammin kuin vasemmalta, eikä näin ollen ne munasolut voineet hedelmöittyä. KU tulee muuten yleensä aina oikealle puolelle, johtuen siitä että (kuulemani mukaan, jos nyt muistan oikein) oikeanpuoleinen torvi on pidempi ja hedelmöittyneen munasolun täytyy ehtiä tietyssä ajassa kohtuun.

Hei!
        Minulla oli myös leikkausraportin mukaan munatorvi jo revennyt, mutta ilmeisesti niin vähän, ettei sitä tarvinnut poistaa?
        Kesämamma, miten kävit seurannassa? paljonko seuranta maksoi ja kuinka monta kuukautta kävit seurannassa?
        Ultrasivat ilmeisesti alakautta? Minusta alakautta ultraaminen on todella epämiellyttävää ja sattui joka ikinen kerta paljon, vaikka kuinka yritin olla rentona.Ilmeisesti laite osui kohdunkaulaan tai johonkin arkaan paikkaan. Miten ne ultrassa näkevät munasolun irtoamisen kun se on niin pieni? Minun ulkopuolista ei edes kunnolla ultrassa pystytty paikantamaan, vaan merkit antoi hcg ja neste vatsaontelossa.

Kyselen sen vuoksi, koska vauvakuume on noin 40 astetta koko ajan, mutta toiset kuukautiset eivät ole leikkauksen jälkeen vielä tulleet mutta haluaisin alkaa yrittämään pian uutta vauvaa. Ajatuskin lapsettomuudesta riipaisee ja syvältä. Haluaisin itsekin sitten käydä ultrassa, jos se on auttanut sinua noin hyvin!=)
        Kiitos etukäteen jo vastauksistanne ja toivottavasti saatte slvää, mitä kirjoitan, koska vauva ajatukset vain jäytää päässä ja samalla pelko ku:n uusiutumisesta jyllää mielessä..

• kesämamma
        helmi83 kirjoitti:

Hei!
        Minulla oli myös leikkausraportin mukaan munatorvi jo revennyt, mutta ilmeisesti niin vähän, ettei sitä tarvinnut poistaa?
        Kesämamma, miten kävit seurannassa? paljonko seuranta maksoi ja kuinka monta kuukautta kävit seurannassa?
        Ultrasivat ilmeisesti alakautta? Minusta alakautta ultraaminen on todella epämiellyttävää ja sattui joka ikinen kerta paljon, vaikka kuinka yritin olla rentona.Ilmeisesti laite osui kohdunkaulaan tai johonkin arkaan paikkaan. Miten ne ultrassa näkevät munasolun irtoamisen kun se on niin pieni? Minun ulkopuolista ei edes kunnolla ultrassa pystytty paikantamaan, vaan merkit antoi hcg ja neste vatsaontelossa.

Kyselen sen vuoksi, koska vauvakuume on noin 40 astetta koko ajan, mutta toiset kuukautiset eivät ole leikkauksen jälkeen vielä tulleet mutta haluaisin alkaa yrittämään pian uutta vauvaa. Ajatuskin lapsettomuudesta riipaisee ja syvältä. Haluaisin itsekin sitten käydä ultrassa, jos se on auttanut sinua noin hyvin!=)
        Kiitos etukäteen jo vastauksistanne ja toivottavasti saatte slvää, mitä kirjoitan, koska vauva ajatukset vain jäytää päässä ja samalla pelko ku:n uusiutumisesta jyllää mielessä..

Eli kerron alusta tilanteen: Oikea munatorvi siis poistettiin lokakuussa 2004. Sen jälkeen emme ehkäisyä käyttäneet, mutta emme liioin yrittäneetkään. Heinäkuun 2005 alussa mietiskelin miehen kanssa että miksi ovulaatio tapahtuu melkein aina oikeasta munasarjasta, ja sekö on syy miksei ole tärpännyt (tietysti se ei pystynyt kulkeutumaan kohtuun koska oikeata munatorvea ei ollut/ole) ja halusin tietää olenko lapseton vai saisiko jollain aktivoitua vasenta munasarjaa. Vasemmaltakin kait irtosi silloin tällöin, mutta sitä en tuntenut, oikealta ovulaatio tuntui aina.

Menin lääkärille heti päätöksemme jälkeen. Valitsin yksityisen naistentautien erik. lääkärin, itse asiassa saman joka minut leikkasi lokakuussa, hän oli onnekseni alkanut pitämään sairaala-työn sivussa myös omaa vastaanottoa. Hän oli ja on erittäin mukava, miellyttävä ja empaattinen nainen, joten olo oli turvallinen ja luottavainen. Minulta tutkittiin ultralla kohtu ja munasarjat, kaikki näytti hyvältä ja hän totesi että vasen munasarja on kyllä ok, mutta kuten itse arvelin, siitä ei munasolu kovin usein irtoa, joten tämän vuoksi yhdynnät täytyisi ajoittaa.

Minulta otettiin papa (joka osoittautui puhtaaksi) ja sovimme lääkärin kanssa että yritämme luomuna saada lasta parisen kuukautta ovulaatio-testien avulla ja jos ei tärppää lokakuuhun mennessä, aloitan Clomifenit. Noh, kuukauden minä jaksoin odottaa, ja elokuussa päätin että nyt, nyt minä en enää jaksa. Aloin syödä Clomifenia (kierron 5-9.päivänä), tuli kauheat kuumat aallot ja samalla varma olo että olen viimeistään jouluna raskaana. Menin seuranta-ultraan jossa varmistettiin ettei ole kypsymässä mitään kauheaa määrää munasoluja (kaksois-kolmoisraskauden riski), tilanne näytti hyvältä. Gyneni sanoi että yksi munasolu on kypsä (ja toinen melkein) ja suositteli yhdyntää ainakin kaksi kertaa heti kun pääsemme kotiin :)

Gynen suosituksesta teimme siis samana iltana ja ovulaation varmistin vielä testillä parin päivän päästä, jolloin harrastimme seksiä uudelleen. Pari viikkoa siitä olin tulisilla hiilillä ja varma että tärppäsi, olo oli niin erilainen ja odottava. Maha sekaisin, kuumat aallot, vihlomiset jne... Noh, 13 päivää ovulaatiosta tein testin, tulos: positiivinen. Tein parin päivän päästä vielä uuden testin ja viiva oli ilmestyi testiin (SureStep) 40 sekuntia siitä kun pissasin ja vahva viiva olikin :)

Nyt sitten olen onnellisesti raskaana, tällä hetkellä rv 20 0 ja masuasukki piristää äitiään joka päivä potkuillaan.

Eli, minä ehdotan että yrität ovulaatio-testien avulla parisen kuukautta. Kyllä kierron pitäisi normalisoitua jos se ei ole sitä jo. Ultraus alakautta ei ole mielestäni kovin miellyttävää, mutta se ei satu. Munasarjoja katsottaessa gyne työntää sen puikon jotenkin viistoon ja se tuntuu hieman epämukavalta, mutta sen kestää. Sano jos sinusta tuntuu epämukavalta, niin tein itsekin. Ja siitä tulee helpottunut olo kun kuulee että munasoluja on kypsymässä. Nythän ainakin tiedetään että pystyt raskautumaan :)

Tsemppiä ja kerro kuinka kävi!

• kesämamma

saat varmasti vielä lapsen. Itseltäni leikattiin kohdunulkoinen lokakuussa 2004, nyt olen raskaana 20. viikolla ja lapsi voi oikein hyvin. Syytä kohdunulkoiseen ei löydetty, kaikki tulehdukset ym. tutkittiin. Kuten joku jo mainitsi, tulehdukset (esim. klamydia) vaikuttavat siihen että voi tulla kohdunulkoinen, samaten aikasemmat lantion alueen leikkaukset, oma riskinsä on myös tupakoinilla. Joskus syytä vain ei löydetä, kuten omalla kohdallani. Itseltäni poistettiin oikea munatorvi ja yhdelläkin tulee hyvin toimeen, kuten tilanteestani näkee :)

Minäkin luulin että olen suurinpiirtein ainut kellä oli KU, nyt tiedän ja tunnen useita naisia, jotka ovat kokeneet saman. Työpaikallanikin on kaksi naista, samaten kavereiden kavereita. Joten se ei ole mitenkään harvinainen, monet eivät vain puhu siitä. Itse pelkäsin uutta KU:ta, koska silloin olisin menettänyt mahdollisesti myös toisen munatorven, onneksi niin ei käynyt. En tunne ketään, kenellä KU olisi tullut uudestaan, joten ole huoleti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      72
      3320
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      94
      3102
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3035
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      141
      2459
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2386
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2221
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      2158
    8. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      9
      2030
    9. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      38
      1743
    10. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      402
      1709
    Aihe