Kysympä teiltä viisaat sitä, että paljonko volvoni kuluttaa bensaa 100km:llä ja alla tietoja?
Ajo on ollut vain kaupunkiajoa talvella ja aika huonoilla talvirenkailla. Ostin 5,00 Eurolla bensaa JET huoltoasemalta ja tankkiin sain täydennystä 4,08 litraa. Sain tuolla 'lirulla' ajettua tuon 18km (normaali ajotapa). Itse en jaksa nyt tuota laskea... heh. Mulla on silti kokemusta parin vuoden takaa, mitä se on kuluttanut, kun oli enemmän olevinaan rahaa. Tankkasin tankin täyteen ja pyhitin ajoni vain ja ainoastaan kaupunkiajoon. Ajoin kyseistä ajoa sen 100km ja menin uudestaan tankille. 17 litraa sitä bensaa sinne valui. Ja siis vuodenaika oli talvi ja samat huonot talvirenkaat alla. Autossani on kolmivaihteinen automaattivaihteisto ja B 21 E moottori ruiskusysteemillä varustettuna. Volvon omistajan käsikirja ilmoittaa kulutuksen olevan 15l/100km kaupunkiajossa, mutta tuo taitaakin koskea kulutusta auton ollessa nuorempi. Volvoni mittarilukema näyttää jo lähes 420000 km.
Bensan kulutus
6
1635
Vastaukset
- poskellaan
Tuollaisilla muutaman litran kertatankkauksilla ei minkäänlaisia luotettavia lukemia saa. Ajapa vaikka viisi kokonaista tankillista ja laske siitä kulutus, niin alkaa olla edes sinne päin.
Tuollaisen 18 km:n kulutuksen saa oikeasti lasketuksi vain virtaukseen perustuvalla kulutusmittarilla.- masa
No joo... olet kyllä oikeassa. Fakta on silti tämä, että 4,08 litraa ja 18 km tässä minun tapauksessani. Äkkiä laskettuna olisiko se jopa 20litraa/100km (huom. kaupunkiajo talvella, huonot talvirenkaat, automaattivaihteisto). Maantie, kesä ja 80km tuntivauhti alentaa kyllä kulutusta reippaasti. Kulutus on niin monesta asiasta johtuvaa! Halvemmaksi tuo silti vielä tulee, että kuljet dösällä kaupunkiin ja takaisin ja kyttäilet vielä aikatauluja pysäkeillä.
- palaa
yllättävän niukasti matka-ajossa. Ajoin vuodenvaihteessa vähän reilumman taipaleen vasta sisäänajetulla 240 GL -85:lla (350 tkm, B200k ja 5 vaihdetta). Bensaa meni vain 7,4/100 km kahden tankkauksen keskiarvolla. Eikä ajo ollut mitään köröttelyä vaan kohtuullista 90-110 km/h. Näiden vanhojen Volvojenhan piti olla juoppoja. Eihän tällä tiiliskiven aerodynamiikalla voi päästä näin kohtuulliseen kulutukseen. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai onko Volvossa vikaa?
Volvossa oli alla nastarenkaat ja ajotapana oli pyrkiä hyödyntämään koneen vääntöä eli ei kaasu pohjaan joka ylämäessä. Väittäisin, että uusien autojen ajotietokoneet opettavat taloudelliseen ajotapaan nopeuden kärsimättä.- masa
auto sulla ja kyllähän se on siitä ajotavastakin kiinni. Ole onnellinen, kun on turvallinen auto ja kulutuskin tuota luokkaa. Kaupunkiajossa kulutus nousee johonkin 12 - 14 litraan luulisin.
Oletko mitannut mitenkään? Maantiellä muuten ainakin vähän vaikuttaa tuuli, mistä päin se tuulee ja kuinka kovaa. Saattaa olla mahdollista, että tuuli on ollut sinulle aina edullisessa suhteessa menosuuntaan. Vai olisiko sillä nyt sitten suurikaan merkitys? I don't know... - lukemia
Itse en mainiota tiiliskiveä omista, mutta mitä tuosta isäukon 240 GL -88:sta (370 tkm, B200K ja 5 vaihdetta, ei ohjaustehostinta) ollaan kulutuksia mittailtu, niin sekalaisessa ajossa (vähän kaupunkia, pienempää mutkatietä ja maantieajoa 80-100 km/h nopeudella) kulutus on pysynyt 8 l/100 km -lukemissa (sekä kesä-, että talvirenkain). Pelkässä maantieajossa kulutus painuukin sitten kahdeksan alle. Mitään suurempaa eroa ajotavan muutos ei ole tuonut kulutukseen. Isäukon tavalla vauhti hiipuu mäissä, itse vedätän ja yritän pitää vauhdin samana, mutta kulutus on melko lailla sama, parin kolmen desilitran erolla vanhan kansan hyväksi.
Kyllähän se aerodynamiikka näkyy sitten moottoritiellä. Kovin paljoa 120 km/h yläpuolella nopeutta ei kannata pitää, silloin pääsee kulutuksessa jo toiselle kymmenelle litralle.
B200K tuntuu olevan hyvin suunniteltu perustaloudellinen moottori. Ilmeisesti Solexin kaasutinkin on suht' hyvä tekele. Ja öljyn suhteen B200K on niukkaruokainen ja ystävällinen, mittatikun mukaan kulutus on noin 0 l/1000 km ja öljy pysyy vaihtoon saakka kirkkaana. - Palme
lukemia kirjoitti:
Itse en mainiota tiiliskiveä omista, mutta mitä tuosta isäukon 240 GL -88:sta (370 tkm, B200K ja 5 vaihdetta, ei ohjaustehostinta) ollaan kulutuksia mittailtu, niin sekalaisessa ajossa (vähän kaupunkia, pienempää mutkatietä ja maantieajoa 80-100 km/h nopeudella) kulutus on pysynyt 8 l/100 km -lukemissa (sekä kesä-, että talvirenkain). Pelkässä maantieajossa kulutus painuukin sitten kahdeksan alle. Mitään suurempaa eroa ajotavan muutos ei ole tuonut kulutukseen. Isäukon tavalla vauhti hiipuu mäissä, itse vedätän ja yritän pitää vauhdin samana, mutta kulutus on melko lailla sama, parin kolmen desilitran erolla vanhan kansan hyväksi.
Kyllähän se aerodynamiikka näkyy sitten moottoritiellä. Kovin paljoa 120 km/h yläpuolella nopeutta ei kannata pitää, silloin pääsee kulutuksessa jo toiselle kymmenelle litralle.
B200K tuntuu olevan hyvin suunniteltu perustaloudellinen moottori. Ilmeisesti Solexin kaasutinkin on suht' hyvä tekele. Ja öljyn suhteen B200K on niukkaruokainen ja ystävällinen, mittatikun mukaan kulutus on noin 0 l/1000 km ja öljy pysyy vaihtoon saakka kirkkaana.Omat kokemukset hyvin samnkaltaisia Volvo 200 DL -85:llä. Kone B200K, viisi vaihdetta, kilometerjä takana 270000. Kulutus maantieajossa pienimmillään 7,7 l/100km (talvella). Kesällä samaa luokkaa.Nopeutena tässä 80-110 km/h.
Öljyä ei tarvitse vaihtovälillä koskaan lisätä, mutta ei mulla kyllä kirkkaana pysy. Kaupunkiajossa kesällä n. 12 l/100km ja talvella 12-13,5 l/100km:llä riippuen käynnistysten määrästä, ajomatkasta, ajon nykivyydestä ja siitä, onko konetta lämmitetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389