Sepram + lihominen

Tinna_80

Mulla on sellainen tilanne, että lopetin mielialalääkkeen käytön (Sepram) viisi kuukautta sitten painonnousun takia. Lihoin 18 kiloa kuudessa kuukaudessa, vaikka ruokavalioni ei muuttunut, ja itseasiassa liikuntakertani lisääntyivät nollasta kolmeen kertaan viikossa. Psykiatrini kertoi minulle, että mielialalääke tosiaan voi nostaa painoa, vaikkei ruokamäärä lisääntyisikään. Eli johtuu aineenvaihdunnan hidastumisesta siis.

Painon nousu loppui kuin seinään kun lopetin lääkkeen, mutta paino ei ole vieläkään lähtenyt laskemaan. Olen netistä lueskellut, että kun painon nousu on johtunut mielialalääkkeen aiheuttamasta aineenvaihdunnan hidastumisesta, painon lasku on usein todella vaikeaa, ja siihen menee todella kauan aikaa.

Mitenköhän voisin kuitenkin omin avuin kiihdyttää aineenvaihduntaa? Onkohan noista aineenvaihduntaa kiihdyttävistä lisäravinteista mihinkään?

Onko täällä ketään, joka olisi kokenut saman asian?

21

14536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinttu

Olen käyttänyt Sepramia kohta puoli vuotta, eikä se ole vaikuttanut kiloihini mitenkään. Olen sensijaan hieman laihtunut. Se on niin yksilöllistä.

• ulla79

niinpä,
        itse mielialalääke voi hidastaa aineenvaihduntaa tai sitten lisätä hirveesti ruokahalua. Joskus ruokahalu paranee, kun olo helpottuu, niin alkaa ruoka maistua tai sitten toisin päin: Ahdistukseen ahmiminen loppuu ja syömisen saa hallintaan. Riippuu ihmisestä ja lääkkeestä.

• Tytsis

Kyllä vain, kyseinen lääke toi 20 kiloa lisää. Nyt olen ollut ilman lääkitystä heinäkuusta saakka ja paino on itsekseen tippunut noin viisi kiloa.
      Älä missään nimessä mitään lisäravinteita ala popsimaan !!! Omasta kokemuksesta voin suositella Painonvartijoiden piste-systeemiä. Siinä syödään vain sen verran, että elimistö alkaa polttamaan kertyneitä kiloja. Ruokamäärät ovat riittäviä ja mielikin virkistyy kun on väkisinkin syötävä terveellisesti.

• Maukki

Enpä usko, että on edes olemassa sellaista lisäravinnetta, joka nopeuttaa aineenvaihduntaa, ruoansulatusta kyllä toki. Aineenvaihdunta tapahtuu solutasolla, ja sitä ei edes kannata ruveta turhaan sorkkimaan. MUTTA onhan sinulla kilpirauhasen arvot kohdallaan? Ainakin depressio ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkevat usein käsi kädessä, ja vajaatoiminnan yksi oire on hidastunut aineenvaihdunta. Varmuuden vuoksi kannataa testata, ei ole kummoinen juttu. Muuten, jos kerta ruokavalio on koko ajan pysynyt samana, niin josko hiukan keventäisit ja lisäisin vaikka muutaman tunnin kävelyä viikkoon? Kaiken logiikan mukaan sen pitäisi alkaa vaikuttamaan!

Mielialalääke voi lihottaa monella tapaa. 1. se lisää ruokahalua. 2. Saattaa kerätä nestettä (mutta tämän olisi jo pitänyt poistua) ja 3. ETENKIN NAISILLA muuttaa hormonitasapainoa niin, että rasvaa kertyy entistä herkemmin kehoon. Tästä aineenvaihdunnan hidastumisesta en ole aiemmin kuullut.

• kiihdyttäminen

Aineenvaihdunnan hidastuminen olisi pitänyt johtaa myös vähempään syömiseen, mutta tätä ei helposti huomata, vaan syödään tottumuksesta sama määrä kuin ennenkin.

Aineenvaihdunnan paras kiihdyttäminen lienee liikunnan lisääminen 5 kertaan viikossa, puoli tuntia - tunti kerrallaan esim. reipasta kävelyä. Hengästyä pitää. Joka aterian ja välipalan välillä kannattaa juoda lasillinen vettä, että seuraavassa ruokailussa nälkä ei ole niin suuri.

Onko sinulla lautasmalli käytössä? Lautasella pitäisi olla puolet vihanneksia (ei rasvaa, ei suolaa), neljäsosa perunaa riisiä tai pastaa ja jäljelle jäänyt neljäsosa lihaa kalaa tai kanaa. Maito rasvatonta. Ei mehuja lainkaan, vettä tai lightlimppareita. Leivälle vain 1 tl kevyt Becel -margariinia ja yksi juusto tai kinkkuviipale per leipä. Juusto korkeintaan 17 prosenttista.

• Hannah

Sepramia 3kk ja 13kg. Vuosi sitten vaihdettiin toiseen, mutta vain 3kg olen tuosta laihtunut. En tosin ole yrittänytkään laihduttaa kun en jaksa harrastaa liikuntaa..

• Läskipossu

Olen syönyt sepramia n.3 vuotta ja lihonut 20 kg!!! Ruokatottumukset pysyneet suht samoina, liikunta tosin ehkä vähentynyt...Nyt alkaa tosiaan huolestuttamaan tuo painonnousu, kun ei se tunnu loppuvan ollenkaan!:/ Nyt alkoi tehodietti ja lopetin lääkkeet (ominpäin).Olo on kauhea, niinkuin arvata saattaa...Pelottaa, että mahtaako tuo paino tippua vai onko aineenvaihdunta hidastunut liikaa/ihan "pilalla"?! Kokemuksia???

• Sepram-kroonikko

Oon käyttäny Sepramia nyt kolmisen kuukautta. Aluksi en jaksanu/kiinnostanu kuntoilla juurikaan. Vuodenvaihteen jälkeen mieliala on noussut ja oon alkanu treenaamaan puolimaratonille(toukokuussa). Tällä hetkellä treenikertoja yhteensä noin 4-6 viikossa eikä ruokailutottumukset ole hullummat. Oon ihmetellyt miksei paino putoa(varaa olisi ainakin 10kg), mutta täytynee laittaa Sepramin piikiin..!

• tserfse

se on ihan varma että niin kauan kun napsit niitä pillereitä ni ei paino putoa. ite harrastin ennen lähes päivittäin liikuntaa ja ei mitään tuloksia sitten lopetin liikunnan kun ei sitä vaan kehtaa rääkätä itteä kun ei tuu tulosta kuten ennen kun en syönyt tota paska sepramia

• Aikkuli79

Itse aloitin sepramit 20mg/1 päivässä n.4v sitten ja vuden käytön jälkeen paino nousi salakavalasti 10kg ja alkoi kamala taistelu nestettä vastaan joka aiheutti kovia särkyjä jalkoihin ja käsiin/sormiin.
      Sain furesis nesteenpoistolääkkeet ja 1,5v meni että paino laski.
      Liikuntaa harrastan ja syön terveellisesti.
      Jouduin nostamaan viime joulukuun alussa lääkitystä puolella tabulla ja nyt painoa tullut 3-4kg lisää.
      Lääkäri ehdotti sepramin lopettamista ja siirtymistä Emconcor beetasalpaajan käyttöön.

Kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

• yfrtgzser

ei siihen tarvi lisäravinteita ainoastaan kovaa liikuntaa 1-3h päivässä pyöräilyä kuntosalia kävelyä eli meet vaikka paikasta toiseen polkupyörällä ja et syö rasvaa ja et unoha kuituja ni ei siinä muuta itellä kyl lähti liiat painot alle kuukaudessa pois

• sepram

Ei ole minua tuo lääke lihottanut kiloakaan jos ei laihduttanutkaan. Ei myöskään muut ssri-lääkkeet eikä Efexor.

Täysin uusi asia mulle, että ssri-lääke hidastaisi aineenvaihduntaa ja/tai lihottaisi.

Mirtatsapiini aluksi lisäsi ruokahalua hirveesti, teki vain mieli syödä ja syödä ja jos yleensä syön ehkä lautasellisen vaikkapa jotain keittoa, aloin ottaa lisää ja lisää. Sitten nostin annostuksen maksimiin eli 45 mg ja tämä vaikutus vähitellen vaimeni enkä onneksi ehtinyt lihoa mahdottomasti kuten ihmiset, jotka ottavat pienempää annosta eivätkä kontrolloi syömisiään.

• 45 mg

eli (kaiketi) isoin hoitoannos väsyttää ja lihottaa pitemmän päälle vähemmän kuin pienet annokset kyseistä lääkettä.

• Anonyymi

Hui...mulle lääkäri sano että 30mg maximi

• kissa kurnau

Olen käyttänyt sitalopram-lääkkeitä kohta kymmenen vuotta, ja suunnilleen saman verran on tullut painoa lisää, viime vuosina kiihtyvään tahtiin.

Olin aiemmin hoikka eikä painonhallintaa tarvinnut ajatellakaan. Saatoin syödä rasvaista ja makeaa mielin määrin. Toisaalta, aineenvaihduntani oli vilkasta. Tutut joskus tuskittelivat, kun mun piti joka käänteessä käydä vessassa ja palellessanikin saatoin hikoilla niin että kainalot ja jalat olivat ihan märät.

Lääke on tasoittanut oloa, vessassa käyntejä on selvästi vähemmän, samoin hikoilua. Toisaalta tuntuu siltä kuin ympärilläni olisi nyt jonkinlainen löysä taikinamassa, kasvot ja kaula mukaan lukien.

Lääkäri selittää aina, että lääke lisää ruokahalua ja painonnousu aiheutuisi siitä. En suoraan sanoen usko häntä. Itse uskon, että lääke kerää nestettä. Myös lihakset tuntuvat jäykemmiltä ja painavammilta ja vaikeammilta liikuttaa kuin aiemmin. Mutta en voi olla ilman lääkettä, se sotkisi arkeni.

• Viivamikko Pori

jää eivätkä he saa sitä milloinkaan pois. Ssri -lääkkeet muuttavat elimistön toiminnan patologiseksi ja niin koko elimistösi toimii väärin. Ainoa on että masennus häviää. Sinun painosi nousi vähän verrattuna monen muun painonnousuun. Puolessa vuodessa on joillakin tullut jopa 60 kiloa lisäpainoa, josta on seurauksena sokeritauti, kolesterolin nousu, aivoinfarktit, halvaantuminen, muistikatkoja, väsymystä. Sokeritauti ( verensokerin nousu ) jää pysyväksi. Kolesteroli ssri -lääkkeen lopettamisen jälkeen ei laske kuin kolesterolilääkkeellä ja tuota lääkettä saa syödä loppuikänsä, jos aikoo pysyä kutakuinkin terveenä.

• depis-debbie

Minä olen syönyt Sepramia kolmisen viikkoa ja olen huomannut parikin asiaa. Vessassa saa ravata yhtenään (nestettä poistuu = aiheenvaihdunta kiihtynyt?), mutta toisaalta taas syön ihan järkyttävästi. Tai ehkä voisi puhua jopa ahmimisesta, koska vetelen järkyttäviä määriä karkkia... :o/ Aina olen ollut perso makealle, mutta on mulla edes jonkinlaista itsekuria niiden suhteen ollut - toisin, kuin nyt.

Ja mitä tuohon aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen tulee, niin hyvä ja luonnonmukainen keino on ananas. ;) Syöpä sitä, se poistaa nestettä (kuten myös mm. kahvi, mutta ananas on ehdottomasti parempi).

• lihoin

olen käyttänyt Sepramia 10 vuotta ja lihonut 50 kg

• wd

Citalopramia olen käyttänyt kohta kaksi vuotta 20 mg päivässä ja panoni on laskenut vajaa viisi kiloa.

• Heibi000

Kyllä lihotttaa!! Olen syönyt nyt noin puoli vuotta sepramia ja olen liikunnallinen ja syön terveellisesti. Silti paino mennyt ylös 4kg!!! olen yrittänyt laihduttaa mut ei onnistu millään. No toisaalta toi ei ole kovin paljoo mutta silti!mitä jos en liikkuis näinkään paljoo ja söisin hieman epäterveellisemmin Ja paino näyttäis menevän pikkuhiljaa koko ajan ylöspäin vaikka mitä tekis! 20mg olen syönyt! Vähensin nelisenpäivää sitten 10 mg ja aion lopettaa kokonaan. Syön nyt jonkisen aikaa 10mg ja sitten joka toinen päivä 10mg jonkin aikaa ja sitten lopetan kokonaan. Olis mulla ollut kuukauden päästä lääkäriaika(minkä varasin 3viikoa sitten) mutta emmä jaksa odottaa siihen asti joten ominpäin tässä lopettelen. Itseasiassa tullut virkeempi olo kun vähensin 10mg.Mulla oli kummaa väsymystäkin ton lääkkeen käytön aikana ,taitaa mennä sepramin piikkiin. Varmaan tulee ehkä vieläkin virkeämpi olo kun lopetan kokonaan. Harmi ettei voi lopettaa vielä ihan kokonaan ! :) Sepram vähentää myös haluja ja seksi tunnu pal missään.

• heibi000

Sanoisin että muuten hyvä lääke,auttanut mua kyllä. Mutta nuo on ne negatiiviset sivuvaikutukset mitä mulle tullut =/.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8487
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3329
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2480
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2000
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      1980
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      350
      1648
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1412
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1191
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1075
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      66
      1020
    Aihe