Tiedän, että teitä joitakin ärsyttää tämä kysymys, mutta minä en tiedä minkä jyrsijän ottaisin... Olen haaveillut melkein koko ikäni jostakin yrsijästä...
Toiveita jyrsijästä: ei haisisi sillain hiirveen kamalalta, helppo hoitaa, sosiaalinen ihmisen kanssa, siis sillain et viihtyy ihmisen seurassa ja erityisesti kiintyy ihmiseen, tottuu hieman muihin eiläimiin (koiraan ja kissaan).
Olen miettinyt, että täyttäisikö rotta nämä toiveet? Pissaako rotta joka nurkkaan ja ihan mihin tahansa? Onko rotalle pakollista olla kaveri häkissä? Jos jaksatte tai haluutte niin kertokaa ihmeessä lisää tietoa rotista tai muista jyrsijöistä, jotka sopisivat minulle...
Mikä jyrsijä?!! AUTTAKAA! Kani, marsu, rotta, hamsteri jne... ?
Olisko rotta hyvä?
12
779
Vastaukset
- giraff
Itse olen ihastunut jyrsijöissä erityisesti rottiin. Ne ovat ylivoimaisesti jyrsijöistä älykkäimpiä. Eri jyrsijöillä on yleensä joku juttu joka on niille ominainen, esim. gerbiilit tykkäävät kaivaa, rotat tykkäävät kiipeillä. Niiden puuhia on todella kiva seurata häkissäkin, kun sinne on voinut rakentaa tikapuita, köysiä, tunneleita, siltoja, monikerroksisia tasoja ja mökkejä. Eli rotta ei pelkästään "syö ja nuku". =)
Rotta on myös todella nopea ja helppo kiintymään omistajaansa, ja rotasta näkee kun se pitää sinusta. Kipittelee itse kädelle ja tykkää tuhista niskassa ja olkapäällä vaikka tuntikausia. Se myös naksuttelee kun sillä on hyvä ja luottavainen olo.
Rotalle täytyy olla kaveri, niitä ei saa pitää yksinään. Mutta kahta rottaahan on entistä kivempi katsella. :)
Itselläni on ollut tyttörottia eivätkä nämä ainakaan haise pahalle. Kun häkin pitää siistinä, minimoi hajut. Kyllähän rotat varmaan pissivät ja kakkivat huoneeseen jos ne ovat siellä irrallaan paljon. Mutta mulle ei ole ollut ongelma, ne on helppo siivota pois.
Ja niin, rotat tottuvat hyvin koiriin. Kissoista en tiedä kun meillä ei niitä ole, mutta olen kuullut että niihinkin ovat tottuneet. Meillä toinen koira tykkää näistä ihan mahdottomasti, toinen hieman arkailee. Rotat itse eivät meinaa mtn, menevät jopa omatoimisesti haistelemaan. Eli kunhan koira ei tee mtn niin suuria ongelmia ei pitäisi syntyä. =) - tyttö.........................
mee vaikka kirjastoon kattelee kirjoja :)
Hamsteri on aika helppo hoitaa. Syyrialainen hamsteri on tietääkseni sosiaallista porukkaa.
muun hamsterit (kääppärit ja syrkit) on tottunut meijän koiraan ja kissaan. Ja syyrikset on suorastaan kiinntyneitä muhun :)
muuten kani ei oo jyrsijä- anski
Noh täytyypä miettiä... Mulla olis hieman kysymyksiä... Voiko rottien kaa nukkuu samassa huoneessa? Kestääkö sitä häkin hajua? Rottiahan täytyy olla kaksi, niin kiintyykö ne paremmin ihmiseen jos niitä on kaksi vai pitääkö ne enemmän toisistaan? Maksaako rotta ja sen häkki hirveesti? Minkä kokoinen häkki täytyisi olla? Voiko rottia pitää kesällä ulkona jossain häkissä? Kumpi pitää tavallaan ihmisestä enemmän rotta vai marsu? Melko viisaita kysymyksiä, mutta toivon, että joku vastaisi niihin =)
- ainakin
anski kirjoitti:
Noh täytyypä miettiä... Mulla olis hieman kysymyksiä... Voiko rottien kaa nukkuu samassa huoneessa? Kestääkö sitä häkin hajua? Rottiahan täytyy olla kaksi, niin kiintyykö ne paremmin ihmiseen jos niitä on kaksi vai pitääkö ne enemmän toisistaan? Maksaako rotta ja sen häkki hirveesti? Minkä kokoinen häkki täytyisi olla? Voiko rottia pitää kesällä ulkona jossain häkissä? Kumpi pitää tavallaan ihmisestä enemmän rotta vai marsu? Melko viisaita kysymyksiä, mutta toivon, että joku vastaisi niihin =)
johonkin kyssäriin...
Tosiaanki voi nukkua samassa huoneessa, häkki ei haise millekään kun se on tarpeeksi iso ja siivoaa esim. kahdesti viikossa.
Ne tykkää lajitoverin seurasta, mutta se ei millään muotoa estä niitä kiintymästä täysin sinuun.
Rotta maksaa n. 20e/kpl, häkki kohtuu paljon. En tiedä, me on aina rakennettu itse kun on ollut sopivasti tarvikkeita joten halvalla olemme päässeet. Häkki voi olla suunnilleen 100e. Käytetyt toki halvempia. Marsu ja kanihan tarvitsevat myös isot häkit, hinnat samaa luokkaa. Gerbiilien, hiirten ja hamsujen kanssa pääsee halvemmalla.
Voi pitää rottia kesällä häkissä hyvällä ilmalla jonkun aikaa. Ei siis saa jättää valvomatta, ei huonoon säähän eikä liian kuumaan. - ~Jemina~
anski kirjoitti:
Itselläni rotat ovat suoraan oven takana eli eivät siis aivan huoneessani, mutta kyllä useammat nukkuvat samassa huoneessa.
mutta itselleni tämä oli parempi vaihtoehto, kun koirankin omistan ja hän nukkuu huoneessani.
Ei se häkki haise, kun siivoa sen tarpeeksi useasti roijaa sillojn tällöin koko häkin suihkun alle ja harjaa pinnat ja kerrokset tiskiharjalla.
Meillä ainankin tykätään sekä toisistaan, että minusta ja kavereistani eli kiintyvät ihmiseen oli kaksi tai kaksikymmentä ;D tosin varmastihan poikkeuksiakin on... naaraat ovat kyllä menevämpiä, kuin urokset. ELi naaraista harevemmin saa sylilöllyköitä toisin, kuin uroksista.
rotan häkin pohja pinta-alaa se 40x60 korkeutta sit 50, mut mieluiten metri.
varsinkin naaraat kiipeilevät ja uroksetkin yleensä kyllä nuorempina.
Oma häkkini maksoi uutena 210e, mutta halvemmallakin selviää, kun ostaa käytetyn tai tekee itse, jos on käsistään kätevä.
Rottien paikka on sisällä ei ulkoa häkissä :P
ja marsuja miulle ei ikinä oo ollut, mutta mitä kavereiden marsuja olen katsellut niin itse pidän enemmän rotista, mutta marsut taitavat enemmän olla näitä rapsuteltavia kavereita.
Riippuen toki aivan eläimestä ja sen luonteesta.
- rotta
-ei haisisi sillain hiirveen kamalalta
Noh sitten rotta ei sovi sinulle, rotta ei ole hajuton eläin ellet halua putsata häkkiä joka toinen päivä.
-helppo hoitaa
ei ainakaan vaikeimmasta päästä
-sosiaalinen ihmisen kanssa, siis sillain et viihtyy ihmisen seurassa ja erityisesti kiintyy ihmiseen, tottuu hieman muihin eiläimiin (koiraan ja kissaan)
on sosiaalinen eläin jos sen kanssa ollaan ja seurustellaan jatkuvasti ja pienestä pitäen.
-Pissaako rotta joka nurkkaan ja ihan mihin tahansa?
rotat merkkailevat jatkuvasti.
-Onko rotalle pakollista olla kaveri häkissä?
kyllä on, ja kaksi haiskahtaa enemmän kuin yksi.
noista mainitsemistasi eläimistä kävisi sinulle parhaiten hamsteri tai sitten gerbiili! molemmat vievät todella vähän tilaa eikä tarvitse siivota usein ja ruokaakin menee vähnä.
hamsteri jne... ? - suski87
Mikäli haluat seurallisen ja ainakin kohtuu hajuttoman otuksen rottakaksikko voisi olla omiaan sinulle. Uroksista saa tosiaan todennäköisemmin syliotuksia kuin naaraista, vaikkakin seurallisia nekin ovat omalla tavallaan - nuo omat tytöt tulevat jaloitellessa vähän väliä moikkailemaan vaikka vilistävätkin sitten taas omille teilleen.
Uroksille käy hyvin esim. kanihäkki jolla olisi syytä olla pinta-alaa ainakin 100*50cm. Rottahäkkiä ostettaessa hyviä yleisohjeita on että minimihäkkiä ei hankita (naaraille siihen ainakin korkeutta reilusti lisää, uroksille pohja-alaa) ja häkkiin vaakapinnat jolloin kiipeily on helpompaa. Itse tekemällä saa halvimmalla, tilavan käytetyn voi löytää n. 40-80 eurolla, uudet voivat hyvinkin maksaa useita satoja. Hankintahinnaltaan häkki on ehkä kallis, mutta hyvä häkki kestää rottien koko eliniän - ja myös seuraavien rottiesi jos niitä tulee.
Juttua rotista löytyy ainakin osoitteista kesyrotta.info ja http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php
Rottien tavoin myös monet muut lemmikkijyrsijät ( kanit) ovat laumaeläimiä, joten esim. marsujakin olisi syytä hankkia ainakin kaksi vaikka niitä valitettavan usein pidetäänkin ilman lajitoveria. Eri lajien keskustelupalstoilta saa tavallisesti hyvän kuvan millaisia ko. otukset ovat lemmikkeinä, joten tässä linkkejä muutamille:
http://www.puput.net/keskustelu/
http://hiirifoorumi.net/
http://www.hamsteri.info/forum/default.asp
http://forum.marsut.net/forum/phpBB2/index.php
http://www.activeboard.com/forum.spark? (chinchillafoorumi)
http://www.kurrefoorumi.com/cgi-bin/kurre/YaBB.cgi- suski87
Chinchillayhdistyksen foorumin osoite on http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=15591
- Hamsteri fani
suski87 kirjoitti:
Chinchillayhdistyksen foorumin osoite on http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=15591
Hamsteri sopisi sinulle koska:se ei haise,helppo hoitoinen,ei tarvi lajitoveriä,kiintyy ihmiseen ja ei maksa hirveesti.
- anski
Kiitos kaikille vastanneille... :) En ole vähään aikaan käyny täällä, niin ei ole tullu vastattua..
- Hamsteri fani
Tottuu koiraan ja kissaan.
- kyselen :P
tässäpä samalla kysäisen että olisikohan mahdollista pitää rottaa koko ajan vapaana? jos sillä tavalla huoneen sisustaaa ettei ole vaaraksi :) kun kuitenkin sen verran älykkäitä eläimiä ovat :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata411456Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3031299- 1091125
- 191081
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176888Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841