Tietääkö sitä kukaan allergisoiko se yhtään ja mihin sen allergisoimattomuus sitten oikein perustuu??
Vehnäterrieri ei allergisioi? Totta vai tarua?
28
3061
Vastaukset
olemassakaan rotua joka ei allergisoisi. (huom. piste) eli se siitä lyhyesti ja ytimekkäästi
- carri
vielä toistamaan tämän saman eli kaikki koirat allergisoivat!ihan todistetusti huuhaa juttuja nämä allergisoimattomien koirien mainostajat!
Koiran ihosta irtoava hilse aiheuttaa allergiaa, siis kaikkien koirien.
- rpdogjp
.. ei lähde ehkä niin paljon hilsettä
kuin monista muista koirista....
joitakin allergisoi joitakin ei... - issu56
niin samaa sanon minäkin, että ei todellakaan ole olemassa rotua, joka ei allergisoisi!
Riippuu kuitenkin hyvin pitkälle siitä allergia-asteesta, mutta en kyllä suosittele ottamaan minkäänrotuista koiraa, sillä jos nyt on "pienet" oireet, niin hetken päästä saattaa ollakin jo ties vaikka mitä!!
Älkää ottako koiraa kokeelle, sillä siitä kärsii niin se koira kuin myöskin ihmiset!!!- mutta
Vehnä terrieri voi aiheuttaa oireita mutta ei välttämättä! MUTTA TE JOTKA SANOTTE ETTEI SELLAISTA ROTUA OLE JOKA EI ALLERGISOI NIIN TE PUHUTTE KYLLÄ PUUTAHEINÄÄ Mun äidillä on tosi paha astma jos vähänkin menee eläimiä lähelle niin silmät ja nenä vuotaa mutta meillä on silti Bichon frisé EIKÄ OLE kertaakaan nokka tai silmät vuotanut että sillee
- issu56
mutta kirjoitti:
Vehnä terrieri voi aiheuttaa oireita mutta ei välttämättä! MUTTA TE JOTKA SANOTTE ETTEI SELLAISTA ROTUA OLE JOKA EI ALLERGISOI NIIN TE PUHUTTE KYLLÄ PUUTAHEINÄÄ Mun äidillä on tosi paha astma jos vähänkin menee eläimiä lähelle niin silmät ja nenä vuotaa mutta meillä on silti Bichon frisé EIKÄ OLE kertaakaan nokka tai silmät vuotanut että sillee
Jos et ymmärrä lukemaasi, niin ihan on se oma häpeäsi!!
Ei koskaan, ei missään voida milloinkaan sanoa 100% varmuudella, että se tämä tai tuo rotu ei aiheuta allergiaoireita!! Jos muuta kuvittelet, niin elät mielikuvitusmaailmassa....valitettavasti!! - mindetys
mutta kirjoitti:
ei aiheuta ehkä juuri sinun äidillesi oireita, mutta voi aiheuttaa muille allergisille! Ymmärrätkö, se on tapauskohtaista.EI OLE ALLERGISOIMATONTA ROTUA JOKA SOPII KAIKILLE!!!
- sudenkorento75
mutta kirjoitti:
Koira-allergia voi aiheuttaa astman, mutta astma voi olla ilman koira-allergiaa.
mutta kirjoitti:
Ei me puhuta puutaheinää, kyllä se on TOTUUS
ettei allergia vapaata koiraa ole, muualla kuin lelukaupassa.
Ne oireet voi tulla vieläkin äidillesi,
kun on tarpeeksi kauan altistuneena, tuolla astmalla ei kannata leikkiä.- nimetön
mutta kirjoitti:
mulla on koira allergia ja meidän tuttavaperheellä on bichon frise. ei mun tarvii sen kanssa kauaa olla samassa huoneessa kun jo alkaa nokka vuotamaan ja silmät kutisemaan ja kurkkukin vaivaa. toisella tuttavaperheellä taas on borderterrieri ja siitä ei tule mulle mitään oireita.
- Carsten05
Kylläpä täällä on negaativis-sävyisiä ja mustavalkoisia jotkut vastaukset. Jos tietää olevansa koiralle allerginen niin onhan se parasta olla hankkimatta koiraa. Mutta sellaiselle joka on koiran seurasta tottunut ja rakastaa koiria, mikä ihmeen suuri synti se olisi jos esimerkiksi kokeilee erilaisia keinoja vähentää oireilua ja kokeilee vaikka jonkun tuttavan koiran pitämistä jonkun aikaa? Kuka joutuu kotonaan koiran virtsalle ja kakalle alttiiksi? Koira voi olla rakas perheenjäsen ja se on todistettu asia että monet koira-ystävät ovat kun ovatkin löytäneet sellaisen koira-yksilön yhdestä sun toisesta rodusta josta ei tule allergisia oireita eikä astmaa vaikka itse onkin allerginen joillekin koirille ja/tai rodulle. Jokainen kokeilkoon eri mahdollisuuksia, mutta omaa tai perheenjäsenten terveyttä ei tietenkään pidä vaarantaa.
- sudenkorento75
niin allergiavapaata koiraa ei ole.
Perusteluita tälle asialle löytyy ainoastaan se (miksi se ei muka allergisoi), että koira on trimmattava rotu joten karvanlähtö on minimaalista, samalla hilseen lähtö ei ole niin pahaa kuin esim. pitkäkarvaisesta koirasta.
Moni unohtaa vain sen asian, että allergeenejä löytyy myös koiran virtsasta, ulosteista sekä syljestä. Joten allerginen saa oireita myös näistä. Jos joku ei saa oireita tästä rodusta niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että kukaan muukaan allergikko ei oireilisi. - JossuXD
Olinkin sitä mieltä ettei allergisoimatonta voi olla ja että kaikki on niin yksilöllistä, hyvää keskustelua asioista kuitenkin syntyi! :)
- Timo
Sun viestistä on aikaa mutta vastaanpa silti vielä.
Mulla on koira-allergia, silmät vuotaa ja nenä menee tukkoon. VArsinkin jos koirasta lähtee hilsettä. Otin riskin ja hankin silti vehniksen. Kertaakaan en ole katunut, voin halata ja nuuhkia, ihan mitä vaan ja ei mitään allergiaoireita. Ja karvaa ei todellakaan lähde.
Oon eritääin tyytyväinen ratkaisuun ottaa vehnis. - mii200
Timo kirjoitti:
Sun viestistä on aikaa mutta vastaanpa silti vielä.
Mulla on koira-allergia, silmät vuotaa ja nenä menee tukkoon. VArsinkin jos koirasta lähtee hilsettä. Otin riskin ja hankin silti vehniksen. Kertaakaan en ole katunut, voin halata ja nuuhkia, ihan mitä vaan ja ei mitään allergiaoireita. Ja karvaa ei todellakaan lähde.
Oon eritääin tyytyväinen ratkaisuun ottaa vehnis.meillä on gerbiilejä mutta haluaisin koiran äiti on allerginen mikä koira rotu allergisoi vähiten
- jaa´a
mii200 kirjoitti:
meillä on gerbiilejä mutta haluaisin koiran äiti on allerginen mikä koira rotu allergisoi vähiten
Kuinka paha allergia äidilläsi on ? Millaisia oireita tulee ? Itsensä voi siedättää koirille aivan luonnossa, kun säännöllisesti on koirien parissa. Oireet menevät aikanaan ohitse, kun koiriin alkaa tottumaan. Kuinka pahasti äitisi siis oireilee ? Vehnäterrieri kuuluu myöntämättä suhteellisen vähän allergisoiviin rotuihin, mutta siihen saattaa olla syynä se, että vehnäterriereitä yleensä pestään niin usein turkin hoitamiseksi, joskin rodun ihon ja karvan laatu saattaa olla jotenkin keskimääräistä vähemmän hilsettä erittävää.
- 2 koiran omistaja
Eli tosiaan jos on allergia niin ei sellaista rotua ole joka ei hilseilisi, kuullut olen lukenutkin että kiharakarvaiset koirat eivät allergisoi yhtäpaljon kuin muunlaisen karvapeitteen omistavat, eli villakoira, bichon frichee jne..
^mii200 ota koira kun itse pystyt sen elättämään omassa kodissasi, kurjaa on se koirasta luopuminen,jos tilanne menee siihen... Myöskin siivous on tärkeää allergikolle eli hilsettä vähemmän, mutta tarpeeksi aiheuttamaan oireita kuitenkin pöllyy ilmassa..
Ymmärrän koirarakkaita mutta niin moni koira etsii tälläkin hetkellä kotia, kun se on otettu perheeseen jossa on allergikko, kurjaa kun koira pistetään kiertoon, joskus se saa hyvän kodin ja joskus päätyy sitten huonompaan paikkaan esim. piikille kun uutta omistajaa ei löydy. - asdasdasdasdasdasdas
onko ihmiset nykyäänkin vielä noin vitun uunoja? :D
Kaikki karvaiset eläimet allergisoi enemmän tai vähemmän, valitettavasti, miksi ihmeessä tuo fakta ei mene ihmisten päähän?! - TOTTA KUIN POTTA
Eli kaikki koirat allergisoivat, mutteivat yhtä paljon! Esim. villakoirille ollaan harvoin allergisia, koska niitä pestään niin usein jne
- 4 koiraa,
Ja ei oikeastaan tuohon voi vastata, koska jotkut ovat allergisia vehnäterriereille ja jotkut eivät riippuu allergiasta, sekä ettekö ole kuullut että kaikille koiraroduille ei olla allergisia.itse olen allerginen esim. berhandilaisille mutten bichon friseille.
itselläni on ollut kolmisen vuotta neljä bichon friseetä!
- (:
Mää sanoisin oikeestaan että sä et voi tietää varmaks allergisoiko joku vai ei, jos et oo ensin käyny tutustumassa siihen tiettyyn YKSILÖÖN etukäteen ja viettäny sen kanssa enemmänkin kun muutaman tunnin. ( tällä tarkotan että voisit viettää sen kanssa vaikka muutamia päiviä tms) Mutta tietysti jo jonkun rodun edustajan kanssa vietetty aika auttaa, ja vaikka tulevien pentujen emän kanssa. :) Luulen että jos et oo pahasti allerginen, sopiva rotu voi hyvinkin löytyä, ja on mahdollista että se on vehnäterrieri, mutta varmaksi ei kukaan voi sanoa ennen kuin olet oikeasti tutustunut näihin rodun edustajiin ja mahdollisesti juuri siihen koiraan jonka olette saamassa. (: Meillä on kotona lagotto romagnolo, ja kaverin lagotto ei ole allergisoinut kaverin äitiä eikä muita sukulaisia, ei edes pahasti astmaattista setää, mutta meidän koiruus (lagotto) allergisoi silti tätiäni. Se siis riippuu yksilösta, mutta on mahdollista löytää ihana ja rakastettava koira teillekkin, kunhan vaan tutustut tähän etukäteen! :)
- Bichonin omistaja
Olen syntymästäni ollut astmaatikko ja se on sukuvika. Otin omaan asuntoon muuttaessa bichon frisen eikä mitään oireita tule. Myös 9v pikkusiskollani on astma ja TODELLA vaikea eläinhilseallergia, hän menee niin tukkoon jo siitä jos lähimaastossa pihalla on vaikka hevonen, että hänelle pitää antaa ihan piikki. Hän aivastelee miljardi kertaa ja silmät muurautuvat umpeen jos hän on muutamankymmenen metrin päässä hevosesta. Koirastani hänelle ei tule mitään oireita. Hän voi halailla ja nuuskutella sitä ihan miten paljon haluaa. Myös äidilläni on astma ja vaikea eläinallergia. Kerran olimme ostamassa uutta autoa perheellemme. Se oli todella siisti ja puhdas. Äiti alkoi aivastella koeajolla. Hän sanoi että edellisellä omistajalla on ollut satavarmasti koira. Asiaa kysyttiin ja myyjä sanoi että kaksi vuotta sitten olleella omistajalla oli. Autossa ei näkynyt karvan karvaa mutta äitini sai allergisen reaktion kaksi vuotta sitten autossa olleesta koirasta. Ja hänkään ei saa mitään reaktiota minun koirastani.
Voin sanoa että kaikille EI TULE ALLERGIAA näistä ns. Allergiavapaista koirista. Te jotka ootte täällä kääkättäny eläinhilseestä, ette tiedä että näillä "allergiavapailla" koirilla ei ole ollenkaan eläinhilsettä. Eläinhilse löytyy eläimen pohjavillasta. Normaalistihan siis eläimellä on turkki kahdes kerroksessa. Näillä allergiavapailla koirilla ei sitä pohjavillaa ole vaan turkkia on vain yksi kerros. Joten kun ei ole pohjavillaa jossa on se eläinhilse, ei ole silloin eläinhilsettä. Bichonit ja vehnikset kuuluvat juuri näihin rotuihin.
VOI SIIS OLLA MAHDOLLISTA että joku saa allergiaa myös näistä allergiavapaista koirista, mutta se on YKSILÖLLISTÄ ja KAIKKI EIVÄT SAA. Jos allergiaa tulee niin se voi johtua koiran eritteistä kuten kuolasta kun koira nuolee ja läähättää tai sitten pissistä ja kakasta, mutta nehän koira tekee ulos, paitsi pentuaikana.
Jos pystyy kavereiden ja tuttujen koirilla testaamaan, niin sehän on paras vaihtoehto! Ei tule sitten pettymyksiä ja yllätyksiä. Ja nykyään suositellaan siedätyshoitoa. Pienet oireet; nenänvalumiset ja kutinat ei haittaa ketään. Monilla aluksi voi vähän vuotaa nenä koiran ottaessa mutta siihen voi siedättyä ja oireet voivat kadota kokonaan!
Käytännössä: on rotuja jotka vähemmällä todennäköisyydellä allergiasoi koska niistä puuttuu eläinhilse kokonaan. Sitä että allergisoiko ne juuri sinua ei voi tietää kukaan, se pitää testata :)
- vreerv
Kokeilemalla selviää,jos siis ei oel vaarallisen paljon koiralle allerginen.Koeaika olisi tietysti hyvä myös.Tiedän ihmisiä,joille itse koiran karva ei aiheuta sitä allergista reaktiota,vaan koiran kuola.Silloin ei karvan laadulla,koiran rodulla tai karvan määrällä ole mitään merkitystä.
- On uusi rotu
Tämä ei allergisoi....googlaa australian labradoodle...uusi rotu suomessa
- Ei Ole Rotu
Kaikki koirat allergisioi, lakatkaa jauhamasta paskaa. Koiran sylki, hilse, uloste tai virtsa voi aiheuttaa ihmiselle allergiaa. Kaikki koirat kuolaa ja tekee tarpeensa ja jokaisesta koirasta lähtee hilsettä.
Ei ole mikään rotu vaan osa tätä uutta amerikkalaista buumia että tehdään söpöjä kiharakarvaisia koiria.
Näillä doodleilla ei ole muuta rotukriteeriä kuin että koiran isä tai emä on villakoira. Suomessa ei ikinä hyväksyttäisi jotain koiraa omaksi rodukseen noin heppoisen määritelmän perusteella. - sylik/kuola allergia
Sekarotuinen on rotusi,suomessa teettävät noita,koska jotkut pitävät sekoituksia rotuina.Saahan sitä luulla ,ja ostaa mitä vaan,mutta paperiton seropi se on silti.
Minulla on allergia,mutta en ole kaikille sukulaisten koirille allerginen.Ja pystyn käymään kaikissa paikoissa kylässä,mutta muutamien koirien kuola,saa aikaan iholla punoituksen,ja hervottoman kutina,joka kestää tunteja.Pyrin olemaan koskematta kyseisiin koiriin,mutta usein ne vahingossa nuolaisevat,ja lopputulos punoittava kutina käsivarsilla,tai joskus naamassa.
En ole humannut,että olisin koiran hilseelle allerginen,minulle oireet tulevat vain syljestä/kuolasta jos sitäiholle pääsee.Kurjimpia ovat riekkuvat käsiä pureskelevat pennut,niiltä on vaikea välttyä.
Eli vain kokeilemalla huomaa,ja jos kauemmin altistusta,päiviä /viikkoja.Niin kyllä siinä jo oireet näkee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931448Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1931431Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901135
- 841000
- 81995
- 39962
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66915Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6857