Muutin yksityiseltä vuokraamasta kämpästä pois viime syksynä, ja jouduin haastamaan omistajan oikeuteen koska ei olisi halunnut palauttaa takuuvuokrarahoja. Jätin asuntoon seuraavalle asukkaalle kirjahyllyn, eteiseen suurikokoisen peilin, ja asuntoon muutaman valaisimen (kaikki uusia), koska hänelle ei huonekaluja juurikaan ollut ja itse muutin pienempään asuntoon. Nyt omistaja on ilmoittanut useissa halventavissa meileissä nyk. asukkaalle ettei hän saa koskea huonekaluihin yms.Huomasin myös, että omistaja kirjoittaa vuokralle annetaan-ilmoituksissa vuokraavansa kalustettua asuntoa, josta siis ottaa myös korkeampaa hintaa huonekalujen(i) vuoksi. Mun periaate alusta oli ettei asuntoon jätetä mitään, koska mies sai mut todella pahaan jamaan niin psyykkisesti kuin taloudellisestikin. Voinko noutaa tavarat asunnosta vai ovatko ne asunnon omistajan omaisuutta? Periaatteen vuoksi en tahdo tälle mulkvistille jättää näitä uusia huonekaluja jne, voin myydä ne vaikka eurolla kirpparilla. Ja nykyinen vuokralainen kun ei haluaisi herättää nukkuvaa karhua...
VUOKRA-ASUNTOONN JÄTEYT HUONEKALUT
11
3552
Vastaukset
- tavarat on
Noista on olemassa todella tarkat lakipykälät, jotka ovat usein vukralaisen puolella.
Sinun tavarasi ovat edelleenkin sinun. Niiden omistaminen ei todellakaan muutu mihinkään.
Vuokranantaja on velvoitettu pitämään huolta irtaimistosta vuokrasuhteen jälkeenkin mutta niiden omistaminen ei muutu mihinkään.
Älä itseäsi kiusaa, soita esimerkiksi kuluttaja-asiamiehelle jos et jaksa haastetta laittaa. Varkaushan toi on jos sä et saa omia tavaroitas takaisin. Jos vaan viitsit niin käy heti tekee poliisilla rikosilmotus jos sua kielletään hakemassa tavaroitas. Saat edes suututettua vuokranantajan.
Tuskin muukaan auttaa, jos vuokranantaja ei edes takuuvuokria suostunu palauttaa. Mitkä pitää muuten palauttaa aina heti. Edellyttäen että vuokrat on maksettu. Takuuvuokra ei ole mitään omistajan remonttirahaa.- noin?
Täytyy kyllä ekaksi todeta, että en tunne lakipykäliä. Voi olla, että olen väärässä.
Mutta kyllä mä muuttaessani vuokra-asuntoon oon saman tien heittäny pois kaikki edellisen vuokralaisen rojut. Turha ois ollu tulla karhuumaan ainakaan meikäläiseltä. Jos ei kamat lähde kämpästä ajoissa niin sitten on oma vika. - mutta
noin? kirjoitti:
Täytyy kyllä ekaksi todeta, että en tunne lakipykäliä. Voi olla, että olen väärässä.
Mutta kyllä mä muuttaessani vuokra-asuntoon oon saman tien heittäny pois kaikki edellisen vuokralaisen rojut. Turha ois ollu tulla karhuumaan ainakaan meikäläiseltä. Jos ei kamat lähde kämpästä ajoissa niin sitten on oma vika.jätin nää huonekalut tälle tytölle joka asuntoon muutti, jota on nyt kielletty koskemasta tavaroihin. Omistaja tosiaan yritti kaikin keinoin kusettaa takuuvuokrat multa,keksi kaikkea ihan sairasta, siks otin oikeusaputoimistoon yhteyttä ja sain sieltä avun ja mies lopulta palautti rahat ensin läheteltyään sekä mulle, vanhemmilleni että lakimiehelle useita sivujen pituisia haukkumisposteja päivittäin... Nyt ketuttaa jos ukko pääsee jollain tavalla kusettamaan nykyistä, asunnosta pois muuttavaa, vuokralaista (joka meinaa jänistää ja antaa miehelle periks).
Voinko edelleen piipahtaa asunnolla ja hakea kamat, vai onko omistajalla oikeus kieltää viemästä asunnosta huonekaluja jotka olen sinne jättänyt/nyk.vuokralaiselle lahjoittanut?? - huonekalut on
mutta kirjoitti:
jätin nää huonekalut tälle tytölle joka asuntoon muutti, jota on nyt kielletty koskemasta tavaroihin. Omistaja tosiaan yritti kaikin keinoin kusettaa takuuvuokrat multa,keksi kaikkea ihan sairasta, siks otin oikeusaputoimistoon yhteyttä ja sain sieltä avun ja mies lopulta palautti rahat ensin läheteltyään sekä mulle, vanhemmilleni että lakimiehelle useita sivujen pituisia haukkumisposteja päivittäin... Nyt ketuttaa jos ukko pääsee jollain tavalla kusettamaan nykyistä, asunnosta pois muuttavaa, vuokralaista (joka meinaa jänistää ja antaa miehelle periks).
Voinko edelleen piipahtaa asunnolla ja hakea kamat, vai onko omistajalla oikeus kieltää viemästä asunnosta huonekaluja jotka olen sinne jättänyt/nyk.vuokralaiselle lahjoittanut??Kyllä ne sun huonekalut on edelleen sun.
Nykyinen vuokralainen sen päättää ketä sinne asuntoon saa mennä ja ketä ei. Ja se kuka ne tavarat on kaupasta ostanu omistaa ne. Ei se niin vaikeeta ole.
Mutta jos sulla on mielessä vaan vittulu, niin kyllä vuokranantaja vastaa sitten samalla mitalla. Kato että sulla on kuitit tallella niistä tavaroista. Kyllä tosta syyte tulee varmasti perässä. - kettuilusta
huonekalut on kirjoitti:
Kyllä ne sun huonekalut on edelleen sun.
Nykyinen vuokralainen sen päättää ketä sinne asuntoon saa mennä ja ketä ei. Ja se kuka ne tavarat on kaupasta ostanu omistaa ne. Ei se niin vaikeeta ole.
Mutta jos sulla on mielessä vaan vittulu, niin kyllä vuokranantaja vastaa sitten samalla mitalla. Kato että sulla on kuitit tallella niistä tavaroista. Kyllä tosta syyte tulee varmasti perässä...vaan kyse on siitä, et mielestäni pitää löytyä ihmisiä jotka tekee asiat niinkuin oikein on (=molemminpuolista oikeudenmukaisuutta) eikä anna periks tällasille tyypeille ku yrittää höynäyttää pienis rahoissa eläviä opiskelijoita.
- ei järkeä vaikka olisit oik...
kettuilusta kirjoitti:
..vaan kyse on siitä, et mielestäni pitää löytyä ihmisiä jotka tekee asiat niinkuin oikein on (=molemminpuolista oikeudenmukaisuutta) eikä anna periks tällasille tyypeille ku yrittää höynäyttää pienis rahoissa eläviä opiskelijoita.
Nyt on mielestäni kyse periaatteellisesta riidasta, jossa järkevämpi eli mielestäni sinä luovutat ensin. Olet mokomasta verenimijävuokraisännänpaskiaisesta päässyt eroon ja itse omasta päätöksestäsi jättänyt tavarat HÄNEN asuntoon. En hankkisi itselleni ongelmia hakemalla tavaroita itselleni. Kuten joku tuolla sanoi, sinulla olisi tässä tapauksessa syytä olla tosiaan kuitit joka tavarasta, jonka haet kämpästä. Lisäksi kämpässä oleva tyttö tekee ihan oikein, jos lähtee pois, tuollaisille mulkkuvuokraisännille ei soisi tulevan lainkaan vuokralaisia. Eli neuvoni ykskantaan: Anna asian olla ja unohda ne huonekalut. Rahallisesti et voita käytännössä kuin muutaman kympin jos saat ne edes myytyä mutta harmi voi olla suuri kun mulkvisti käy kimppuun.
- Harrison Ford
Mitään tarkkoja lakipykäliä huonekaluista ei todellakaan ole olemassa, vaan tässä on noudatettava yleisiä sopimusoikeuden sääntöjä.
Takuurahoja vuokranantaja voi todellakin käyttää remonttiin, mikäli vuokralainen on tuhonnut asuntoa. Ilmeisesti tässä takapukseesa vuokralainen ei ole vahingoittanut asuntoa.
Sen sijaan vuokranantajalla ei ole mitään oikeutta määrätä huonekaluista, jonka edellinen vuokralainen on lahjoittanut uudelle vuokralaiselle. - Harrison Ford
Harrison Ford kirjoitti:
Mitään tarkkoja lakipykäliä huonekaluista ei todellakaan ole olemassa, vaan tässä on noudatettava yleisiä sopimusoikeuden sääntöjä.
Takuurahoja vuokranantaja voi todellakin käyttää remonttiin, mikäli vuokralainen on tuhonnut asuntoa. Ilmeisesti tässä takapukseesa vuokralainen ei ole vahingoittanut asuntoa.
Sen sijaan vuokranantajalla ei ole mitään oikeutta määrätä huonekaluista, jonka edellinen vuokralainen on lahjoittanut uudelle vuokralaiselle.Myöskään huonekalujen alkuperäisellä omistajalla ei ole oikeutta vaatia pysyvästi lahjoittamiaansa tavaroita takaisin myydäkseen ne itse kirpparilla.
- maalaisjärki
kettuilusta kirjoitti:
..vaan kyse on siitä, et mielestäni pitää löytyä ihmisiä jotka tekee asiat niinkuin oikein on (=molemminpuolista oikeudenmukaisuutta) eikä anna periks tällasille tyypeille ku yrittää höynäyttää pienis rahoissa eläviä opiskelijoita.
asuntoon saa jättää lojumaan omia tavaroita,ne pitää viedä pois ja jos ei haeta niin roskiin!On ihan eri asia jos tavarat antaa uudelle asukkaalle ja sopii myös tämän uuden kanssa että ne on hänen omaisuutta.Mutta ei kenenkään omistamaan asuntoa saa pitää varastona.
- asuja3
Oletko nähnyt nykyisen vuokralaisen vuokrasopimuksen, onko siinä lueteltu kaikki irtain omaisuus, mikä tulee jättää paikalleen? Eli onko vuokranantaja lisännyt sopimukseen jättämäsi irtaisimiston, joka on nykyisen vuokralaisen on jätettävä pois muuttaessaan?
- laki luke
1.)Jätin asuntoon...
2.)Jätin seuraavalle asukkaalle...
Nämä kaksi lausetta ovat eri asia. Mikäli ensimmäinen on enemmän totta, on vuokranantajasi oikeutettu tavaraan. Mikäli jälkimmäinen on enemmän totta, saa asiasta päättää sinun jälkeesi tullut vuokralainen. Kummassakaan tapauksessa asiaa et ratkaise sinä.
Mikäli tämä sinun jälkeesi asunnossa asunut haluaa mielistellä vuokranantajaa, et saa kamojasi takaisin. Mikäli hän haluaa antaa kamat sinulle, asia on ihan ok. (Jos kohta 2. on todempi)
Mikäli on mahdollista todistaa, että tilanne olisi:
3.) Jätin _omia_ tavaroitani asunnon uuden vuokralaisen _väliaikaiseen_ käyttöön.
voisit päättää tavaroittesi kohtalosta itse. Uskoisin, että tämän uuden vuokralaisen todistus riittäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760