Olen 25-vuotias enkä ole ikinä käynyt gynekologilla. En ole nähnyt mitään syytä mennä sinne. Minulla on elämäni aikana ollut vain yksi seksikumppani, poikaystäväni. Ja ehkäisynä käytämme edelleen kondomia, vaikka 5v ollaan seurusteltu. Ei ole aikomustakaan ruveta pillereitä syömään ja koska poikaystävälläkään ei tauteja ole niin ei sitten minullakaan.
Ällöttää pelkkä ajatuskin mennä pillu paljaana jonkun tuntemattoman sorkittavaksi... Että ei kai siellä mikään pakko ole käydä ennen kuin sitten jos joskus pamahtaa paksuksi?
onko gynellä pakko käydä
15
3305
Vastaukset
- <N<
Mulla sama juttu, en ole ikinä käynyt gynellä. Olen
kuullut että siellä pitäisi käydä kun aloittaa seksielämän, enkä tiedä miksi en ole käynyt,
ei pelota tms.. Nyt olen 21v ja aion mennä.. - yökyöpeli
Ei siellä gynellä ole pakko käydä, jos ei ole mitään oireita alapäässä tai kuukautisissa. Mutta kun tulee ikää lisää olisi hyvä käydä edes joskus tarkistuttamassa, että kaikki on ok. Kaikki sairaudet eivät nimittäin oireile heti.
- ja terve
Äitini on opettanut, että sitten sinne pillutohtorille kun asiaa on eli kipuja ja vaivoja:)
Eli ei mun mielestä tarvitse mennä jos ei halua vaikka säännöllisten tarkusten perään huudetaankin.... :))) - kannattaa
käydä säännöllisin välein gynellä. Ei ole mitään hävettävää, se on ihan normaalia.
- jos...
Olen miettinyt ihan samaa. Jos on aktiivinen sukupuolielämä, niin tottakai on hyvä käydä joskus tarkistuttamassa että kaikki ok, vaikka mitään oireita ei ole ja ehkäisynäkin olisi esim. kondomit (ei siis edes pillereiden haun tarvetta).
Mutta entä jos ei ole ollut lainkaan sukupuoliyhteydessä ja ei edelleenkään ole pillereitten haun tarvetta eikä oikein mitään oireitakaan. Pitääkö silloinkin käydä tarkistuskäynnillä gynekologilla. Missä iässä? - mitä haittaa
jos... kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Jos on aktiivinen sukupuolielämä, niin tottakai on hyvä käydä joskus tarkistuttamassa että kaikki ok, vaikka mitään oireita ei ole ja ehkäisynäkin olisi esim. kondomit (ei siis edes pillereiden haun tarvetta).
Mutta entä jos ei ole ollut lainkaan sukupuoliyhteydessä ja ei edelleenkään ole pillereitten haun tarvetta eikä oikein mitään oireitakaan. Pitääkö silloinkin käydä tarkistuskäynnillä gynekologilla. Missä iässä?miksi se gynellä käynti nyt niin vaikeata tuntuu olevan ?,ennemmän käymättä jättämisestä haittaa on, kuin siellä käynnistä vaikka sen kummempaa olisikaan.
- tuossa iässä
tulisi käydä otattamassa jo ehdottomasti papa-näyte ! Tuohon tyyliin minäkin ajattelin, ettei muka tarvitsisi mennä jos ei ole vaivoja ja vaikka hieman vaivojakin olisi niin mitäs sitä turhaa kun tuntuu menevän ohitse ilman gyneäkin. Tuskin olisin ihan vielä uskaltautunut itse menemäänkään, mutta "luonto" päätti puolestani. Elokuussa jouduin pikaleikkaukseen munasarja-kasvaimen vuoksi. Jos olisin käynyt tarkistuksissa olisi kasvain huomattu aiemmin ja olisin voinut saada tähystysleikkauksen, nyt leikkasivat avona ja toipuminen ja arvet aivan eri sorttia.
Järkytykset eivät siihen päättyneet, löytyi munasarja-episodin aikana otetusta papasta luokka III, lähete kolposkopiaan, josta CIN III, loop-konisaatio tehtiin joulukuun alussa ja nyt odottelen patologisia tuloksia.
Henkisesti en voi kauhean hyvin ja syyllisyyskin vaivaa. Miksi en aiemmin mennyt lääkäriin? Tuntuu kuin oma elämä olisi repäisty käsistä.
Nyt neljässä kuukaudessa kaksi syöpävaara-hälytystä. Munasarjakasvain osoittautui onneksi hyvänlaatuiseksi vahvan syöpäepäilyn jälkeen. CIN III-tulos on vanhan luokituksen mukaan käsittääkseni se viimeinen ennen pintasyöpä-tulosta, joten siis täällä nyt toivon, että saisin vieläkin sellaisen läheltä piti-"pelastumisen" kohdunkaulan muutosten osaltakin.
Suosittelen, että menet käymään gynellä ja otatat papa-näytteen. Usein tekevät myös ultran, joka kertoo onko munasarjat, kohtu jne...kunnossa.
Huolehtikaa itsestänne naiset :)- utelias
Kertoisitko vielä hieman sukupuolielämäsi vilkkaudesta, sillä se vaikuttaa myös gynekologisen tutkimuksen tarpeellisuuteen.
Onko sinullakin ollut vain yksi kumppani ja kondomi ehkäisyvälineenä, kuten ketjun aloittajalla? Vai oletko kenties neitsyt? - nnn
utelias kirjoitti:
Kertoisitko vielä hieman sukupuolielämäsi vilkkaudesta, sillä se vaikuttaa myös gynekologisen tutkimuksen tarpeellisuuteen.
Onko sinullakin ollut vain yksi kumppani ja kondomi ehkäisyvälineenä, kuten ketjun aloittajalla? Vai oletko kenties neitsyt?Munasarjakasvain voi tulla kenelle hyvänsä seksielämän laadusta ja määrästä riippumatta.
- utelias
nnn kirjoitti:
Munasarjakasvain voi tulla kenelle hyvänsä seksielämän laadusta ja määrästä riippumatta.
Osoittaisitko minulle kirjoittamastani viestistäni sen kohdan, jossa väitän että munasarjakasvain ja seksielämä liittyvät toisiinsa?
Munasarjasyövän riski on suurin 65-69-vuotiailla synnyttämättömillä naisilla ja Suomessa naisen elinikäinen riski sairastua ko. syöpään on 1.44% (Lähde: Suomen Gynekologiyhdistys). Mielestäni on turha pelotella 25-vuotiasta naista munasarjasyövällä, sillä se on nuorilla todella harvinainen sairaus. Yhtä hyvin voisit pelotella häntä vaikkapa paksusuolen syövällä -joka muuten on lähes kaksi kertaa munasarjasyöpää yleisempi syöpätyyppi. Tulisiko mielestäsi kaikkien nuorten naisten käydä myös peräsuolen tähystyksessä?
Sitävastoin väitän, että gynekologisten tutkimusten tarpeellisuus ja seksielämä liittyvät toisiinsa. Eli mitä useampi kumppani ja mahdollisesti vielä e-pillerit ehkäisynä, sitä suurempi riski saada tulehduksia ja sukupuolitauteja, jotka hoitamattomana aiheuttavat ikäviäkin jälkiseurauksia -kuten kohdunkaulan syöpää. Riskiryhmään kuuluvien nuorten naisten kannattaa käydä säännöllisesti tutkimuksissa ja papa-kokeessa.
Eli kuten otsikkokin sanoi: tapauskohtaista. - välttämättä
utelias kirjoitti:
Onko sinullakin ollut vain yksi kumppani ja kondomi ehkäisyvälineenä, kuten ketjun aloittajalla? Vai oletko kenties neitsyt?haluat tietää, niin olen käyttänyt 13 vuotta ehkäisynä kondomia ja olen seurustellut/harrastanut seksiä kahden miehen kanssa koko seksielämäni aikana.
Munasarjakasvaimeni oli hyvänlaatuinen endometriooma-kasvain. Sinä puhut pahanlaatuisista munasarjakasvaimista, jotka todellakin ovat hyvin harvinaisia.
Munasarjojen kystat ovat melko yleisiä ja niistä voi muodostua ajan kanssa kasvainkin.
Endometrioosa on erittäin yleinen ja aiheuttaa usein hyvänlaatuisia munasarjakasvaimia. Mm. tästä syystä olisi erittäin tärkeää tarkistuttaa itsensä parin vuoden välein jo heti seksielämän alettua. Naisten vaivat voivat nimittäin johtua muustakin kuin seksistä. Kondomi ei suojaa taudeilta läheskään 100 %:sti, joten senkään käyttö ei ole tae etteikö sp-tautia voisi saada.
Kohdunkaulalla olevat solumuutokset johtuvat usein hp-viruksesta(kondylooma), jota minullakin epäillään. Kummallakaan (exällä tai nykyisellä) miehistäni sitä ei ole, mutta heillä on voinut olla. Lääkäri kertoi myös, että yhä useampi äiti/isäkin jopa voi tartuttaa hpv:n lapseensa jo vauvaiässä, kosketuksen tai synnytyksen välityksellä. Hpv:n lähdettä on melkein mahdoton selvittää, eikä se ole tarpeenkaan. N.80 % väestöstä saa hpv:n jossakin vaiheessa elämäänsä.
Naisille tietyt hpv-tyypit aiheuttavat erittäin ikäviä seuraamuksia, solumuutoksia kohdunsuulle tai -kaulalle. Tauti saadaan melko hyvin hoidettua, mutta lopun elämäänsä saa pelätä muutosten uusiutuvan, tästäkin syystä kehotan käymään papa-testissä.
Se, että joutuu olemaan alasti muutaman minuutin tottuneen lääkärin edessä on pieni paha verrattuna siihen mitä voi seurata.
- vakikävijä
Tosi asia on se,että mikään muu tässä elämässä ei ole pakko,kuin syntyminen ja kuoleminen,ei myöskään gynellä käynti. Gynellä kannattaa kuitenkin käydä tarkistuttamassa,onko kaikki kunnossa. Itse olen käynyt gynellä jo siitä asti,kun kuukautiset alkoivat. Ei siinä mitään hävettävää ole mennä alapää paljaana gynelle,koska ne ovat lääkäreitä,jotka tekevät työtä. Gynet ovat nähneet monia naisten alapäitä,joten ne ovat tottuneet siihen. Gynellä voidaan todeta mahdolliset sairaudet alkuvaiheessa,jolloinka niihin hoito tehoaa paremmin. Itse käyn parin vuoden välein gynellä tarkastuksissa,ellei mitään oireita ole. Jos oireita on tai muuta erityistä,niin sitten vuosittain.
Huolehtikaa naiset itsestänne! Elämme täällä vain kerran,jota ei kannata heittää hukkaan. - suositellaan
Gynellä suositellaan käyvän kerran vuodessa tarkastuksessa. Onhan se epämukavaa, mutta ei nyt niin kauheaa että jättäisin jonkun esim. kohdunkaulansyövän noteeraamatta.
- taisto
Suosittelen käyntiä. Käythän sinä hammaslääkärissäkin vaikka kaikki olisi hyvin ja suusairaudet yleensä näkyvät. Gynellä käynnit tk:ssa ovat ilmaisia, se on meidän etumme. Olen käynyt 15v. asti ja nyt olen 26v. Sama ja ainoa petikaveri on ollut aina. Endometrioosi on minulta leikattu ja se huomattiin sen verran ajoissa että vietiin vain toinen munasarja ja johdin. Voin ilmeisesti saada vielä lapsia. En halua pelotella mutta naistentauteja ei ole kovin helppo hoitaa jos niitä ei huomata ajoissa.
- niini saulisto
Itse käyn kerran vuodessa gynellä tarkistuttamassa, että kaikki on kunnossa. Samalla pyydän, että tarkistetaan, ettei ole mitään sukupuolitauteja tms... Eihän siellä tietenkään ole pakko käydä ja kokemuskin on mielestäni yksi epämiellyttävimmistä, mitä tiedän, mutta kun asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä, ei tarvitse taas vuoteen ajatella koko asiaa! Minä ainakin haluan tiettä, että kaikki on kunnossa! Eli suosittelen lämpimästi! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225111
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24563- 1021324
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361320Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17923viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61803- 37779