Ekat kaverisynttärit

noviisi

Toivoisin apua ensimmäisten kaverisynttäreiden (6 v.) käytännönjuttuihin. Lapsemme on ujo, ei ole koskaan ollut lastenkutsuilla, eikä hänellekään ole niitä pidetty. Kiinnostaa siis tietää mm.
1) kuinka aikaisin pitää laittaa kutsut
2) voiko päiväkodista kutsua vain muutaman "ystävän", ei koko ryhmää?
3) kun vanhemmat varmaan saattavat lapsia, tulevatko myös juhliin mukaan tai tarvitseeko kutsua sisään (en tunne ketään)?
4) mikä olisi hyvä juhlien kestoaika? voiko olla arkena tai vkonloppuna?
Helppoja kysymyksi, mutta aloittelijalle ongelma, kiitos!

15

13966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emiiro

      Myös minä olen järjestämässä tyttäreni 6-vuotis kaverisynttäreitä.Meillä ne ovat lauantaina,kutsut annettiin viikkoa ennen,ei kutsuttu koko ryhmää vain ryhmän tytöt (6kpl),kestoltaan tulevat olemaan 2 tuntia(laitoin kutsuun milloin alkavat ja milloin päättyvät),vanhempia ei kutsuta mukaan.Tarjottavaksi ajattelin jäätelöä,keksejä,karkkia,sipsejä,limsaa(tai mehua).Sitten leikitään aarteenetsintää(palkintoina jokaiselle pikku paketti ja suklaakolikoita),tehdään kasvomaalauksia ja pelataan jotain pelejä.Tai sitten lapset voivat vain leikkiä keskenään jos haluavat.Aiemmista kokemuksista kyllä tiedän että erilaiset ohjatut leikit ja pelit ovat lasten mieleen.Tsemppiä sulle juhlien järjestämiseen!

    • amandan äiti

      Mulla on aikuisia muksuja 2 ja nyt eskarilainen ja nuorempi Evita täyttää 5v. 21.0Käy seurakunnan kerhoa.
      Hän haluaa kutsua tytöt (5kpl) juhliin, olen jo ilmoittanut että 3 tuntia kestää bileet siis vanhemmille.
      Kello 11:00-14.00.
      No kakun tilasin leipomosta 42e 25 henkeä kun kait sukuakin tulee.
      Sitten ukko puhaltaan ilmapalloja ja serpentiiniä sinne ja tänne.
      Vanhempi nyt 6v. kun täytti 5v. tilasin MCDonallsilta bileet, eli 10 muksua jokainen vanhempi vei muksunsa vei muksunsa sinne ja haki 1.5 tunnin jälkeen pois.
      Nyt olen ilmottanut että sama meininki, tottakai riippuu lapsen iästä.
      Jos on vieras alle 4.v. voi kokeilla josko jää kutsuille ilman vanhempia, mitä varmaan tekee, mutta jos haluaa olla vanhemmat mukana niin tervetuloa.
      Vanhemmille riittää kahvitus , pää-asiahan on se että lapsesi saa kivat synttärit.

      • amandan äiti lisäys

        Niin ettei tule epäselvyyttä, isosiskolla oli synttärit MC-Donaldsilla ja nyt pikku sisko pitää ne kotona.
        Yksi juttu viellä mikä on tosi tärkeä, mitä nyt meidän likat ovat käyneet bileissä, on että ovat aina tulleet kotsaan lahja-pussin kera.
        Viimeksi tuli lyijykynä ja puuha-pete karkki aski ei sen kummempaa.
        Eli se joka vie lahjan odottaa tietty että saa jotain kivaa kun lähtee kotsaan.
        Mä olen itse vammaisten-hoitaja ja ukko myy paperia emm,e todellakaan olla mitään "tarha-tätejä" mitkä keksii kaiken maailman kujeet
        kyllä ne muksut saa keskenään "kämpän remonttiin"
        ilman aikuisten apua.


      • ExPertti.
        amandan äiti lisäys kirjoitti:

        Niin ettei tule epäselvyyttä, isosiskolla oli synttärit MC-Donaldsilla ja nyt pikku sisko pitää ne kotona.
        Yksi juttu viellä mikä on tosi tärkeä, mitä nyt meidän likat ovat käyneet bileissä, on että ovat aina tulleet kotsaan lahja-pussin kera.
        Viimeksi tuli lyijykynä ja puuha-pete karkki aski ei sen kummempaa.
        Eli se joka vie lahjan odottaa tietty että saa jotain kivaa kun lähtee kotsaan.
        Mä olen itse vammaisten-hoitaja ja ukko myy paperia emm,e todellakaan olla mitään "tarha-tätejä" mitkä keksii kaiken maailman kujeet
        kyllä ne muksut saa keskenään "kämpän remonttiin"
        ilman aikuisten apua.

        No niin! Sinulla amandan äiti, on sentään jotain hajua lastenjuhlista! Tuohan on nimittäin huipputrendikästä, että lasten kutsuilla lapset tekevät remonttia!
        Meillä juuri kuutosten synttärit (6v) ja kutsussa pyydettiin saapumaan jo päivää aikaisemmin, että saadaan juhlapaikka kuntoon! Hyvää jälkeä tuli kun 143 päiväkotilaista maalasi ja asensi valotiiliseinää!
        Lahjapussitkin hyvä idea, mutta että kyniä ja puuhapetejä.. Aika absurdia! Parempi olisi timantti tai muu arvoesine!

        Ja mäkkärin sijaan voisitte kokeilla ensi vuonna esim. Haikon kartanoa! Kerranhan ne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...............153 vuotissynttärit vain on!


      • amandan äiti
        ExPertti. kirjoitti:

        No niin! Sinulla amandan äiti, on sentään jotain hajua lastenjuhlista! Tuohan on nimittäin huipputrendikästä, että lasten kutsuilla lapset tekevät remonttia!
        Meillä juuri kuutosten synttärit (6v) ja kutsussa pyydettiin saapumaan jo päivää aikaisemmin, että saadaan juhlapaikka kuntoon! Hyvää jälkeä tuli kun 143 päiväkotilaista maalasi ja asensi valotiiliseinää!
        Lahjapussitkin hyvä idea, mutta että kyniä ja puuhapetejä.. Aika absurdia! Parempi olisi timantti tai muu arvoesine!

        Ja mäkkärin sijaan voisitte kokeilla ensi vuonna esim. Haikon kartanoa! Kerranhan ne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...............153 vuotissynttärit vain on!

        Siis eihän nyt toki ole naapureista kyse vaan lapsen synttäreistä.
        Itse en aikoinaan saanut pitää yksiäkään,koska vanhempani pitivät hienoja asuntoja ja autoja tärkeimpinä asioina.
        Sillä nyt yritän korvata lasteni kautta sen mitä itse jäin paitsi.
        Ja, sinä onneton jos sanoo sanan "remontti"tarkoittaa että kämppä todella on kuin"pommin jäljiltä" kun vieraat lähtevät kotsaan.
        Se miksi tilaan kakun leipomosta, on halvempaa ja taatusti onnistunut.
        Lapsen synttäri ei ole vaan hänen juhla vaan myös minun.
        Kun synnytin hänet ja sain lahjan parhaan mahdollisen olen kiitollinen , ja haluan hellitellä myös itseäni.
        Semmoisella työllä kun teimme yhteistyötä tytär ja minä aikoinaan ...
        Sitten taas toisaalta, Äitienpäivää meillä ei vietetä.
        Mutta nämä synttärit..


      • pöh!
        amandan äiti kirjoitti:

        Siis eihän nyt toki ole naapureista kyse vaan lapsen synttäreistä.
        Itse en aikoinaan saanut pitää yksiäkään,koska vanhempani pitivät hienoja asuntoja ja autoja tärkeimpinä asioina.
        Sillä nyt yritän korvata lasteni kautta sen mitä itse jäin paitsi.
        Ja, sinä onneton jos sanoo sanan "remontti"tarkoittaa että kämppä todella on kuin"pommin jäljiltä" kun vieraat lähtevät kotsaan.
        Se miksi tilaan kakun leipomosta, on halvempaa ja taatusti onnistunut.
        Lapsen synttäri ei ole vaan hänen juhla vaan myös minun.
        Kun synnytin hänet ja sain lahjan parhaan mahdollisen olen kiitollinen , ja haluan hellitellä myös itseäni.
        Semmoisella työllä kun teimme yhteistyötä tytär ja minä aikoinaan ...
        Sitten taas toisaalta, Äitienpäivää meillä ei vietetä.
        Mutta nämä synttärit..

        Älä vastaa ees tollasiin! Ihan turhaa. Sun synttärikemuilla varmaan kyl kaikki viihtyy! ;)


      • Xiphophorus
        ExPertti. kirjoitti:

        No niin! Sinulla amandan äiti, on sentään jotain hajua lastenjuhlista! Tuohan on nimittäin huipputrendikästä, että lasten kutsuilla lapset tekevät remonttia!
        Meillä juuri kuutosten synttärit (6v) ja kutsussa pyydettiin saapumaan jo päivää aikaisemmin, että saadaan juhlapaikka kuntoon! Hyvää jälkeä tuli kun 143 päiväkotilaista maalasi ja asensi valotiiliseinää!
        Lahjapussitkin hyvä idea, mutta että kyniä ja puuhapetejä.. Aika absurdia! Parempi olisi timantti tai muu arvoesine!

        Ja mäkkärin sijaan voisitte kokeilla ensi vuonna esim. Haikon kartanoa! Kerranhan ne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...............153 vuotissynttärit vain on!

        Toi oli hyvä:)


      • Xiphophorus
        ExPertti. kirjoitti:

        No niin! Sinulla amandan äiti, on sentään jotain hajua lastenjuhlista! Tuohan on nimittäin huipputrendikästä, että lasten kutsuilla lapset tekevät remonttia!
        Meillä juuri kuutosten synttärit (6v) ja kutsussa pyydettiin saapumaan jo päivää aikaisemmin, että saadaan juhlapaikka kuntoon! Hyvää jälkeä tuli kun 143 päiväkotilaista maalasi ja asensi valotiiliseinää!
        Lahjapussitkin hyvä idea, mutta että kyniä ja puuhapetejä.. Aika absurdia! Parempi olisi timantti tai muu arvoesine!

        Ja mäkkärin sijaan voisitte kokeilla ensi vuonna esim. Haikon kartanoa! Kerranhan ne 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...............153 vuotissynttärit vain on!

        Toi oli hyvä:)


    • ExPertti.

      Kyllä se niin on jotta:

      1) Mielellään ½ vuotta aiemmin, että ehtii teettaa juhlapuvun ja tilata kampaajan.

      2) Ei todellakaan voi kutsua vain muutamaa ystävää, ei edes koko ryhmän kutsuminen kelpaa. Tietysti kutsut koko päiväkodin henkilökuntineen!

      3) Totta kai vanhemmat kutsutaan myös. Et kai ajatellut pyyhkiä Jaskan pyllyä jos tulee hätä? Vanhemmat voi tälläisiä tapauksia varten laittaa vaikka leikkimökkiin tai vastaavaan tilaan odottamaan hälytystä.

      4) Juhlat kestää yleensä 2-3 vuorokautta, vieraiden kakunsietokyvystä riippuen. Ei voi olla arkena eikä viikonloppuna.

      Ole hyvä!

      • äiti

        Sulla exPertti on varmasti tosi paha olla.
        En nyt vinoile vaan haluan vaan hyvää.
        Oletko käynyt psykiatrilla tai tilannut aikaa jne.
        Itsellekin tulee paha mieli kun lukee sun juttuja.
        Nyt en niinkuin sanoin vinoille, vaan haluan sulle pelkästään hyvää.
        On hirvittävä määrä Suomessa ihmisiä jotka ei saa apua vaikka tarvitsevat.
        Osa on niin huonossa kunnossa (niinkuin sinä)ettei edes ymmärrä hakea...
        Olen itse vammaistenhoitaja ja nähnyt sitä sun tätä.
        Ei ole todellakaan hävettävää hakea apua kun on tarvetta, päinvastoin.


      • ....
        äiti kirjoitti:

        Sulla exPertti on varmasti tosi paha olla.
        En nyt vinoile vaan haluan vaan hyvää.
        Oletko käynyt psykiatrilla tai tilannut aikaa jne.
        Itsellekin tulee paha mieli kun lukee sun juttuja.
        Nyt en niinkuin sanoin vinoille, vaan haluan sulle pelkästään hyvää.
        On hirvittävä määrä Suomessa ihmisiä jotka ei saa apua vaikka tarvitsevat.
        Osa on niin huonossa kunnossa (niinkuin sinä)ettei edes ymmärrä hakea...
        Olen itse vammaistenhoitaja ja nähnyt sitä sun tätä.
        Ei ole todellakaan hävettävää hakea apua kun on tarvetta, päinvastoin.

        Anteeksi vain, mutta onko sinulla amandan äiti huumorintaju vähän kateissa..?
        Nauroin katketakseni näille pertin neuvoille, harvinaista herkkua täällä kanavalla..
        Miksi kaiken pitäisi olla niin totista? Mikä tuossa ketään loukkasi?
        Mielestäni se on pikemminkin hirveää kuinka joku on kadottanut huumorin- ja todellisuudentajunsa!


    • MLL-synttärivetäjä

      Olen toiminut jo viisi vuotta Mannerheimin Lastensuojeluliiton synttärivetäjänä, joten voisinpa pitää itseäni ihan ok asiantuntijana aiheessa.

      1) noin puolitoista viikkoa tai viikko ennen. Pyydä kutsuissa, että ilmoittavat jos lapsi ei pääse! Anna lapsen itse askarrella kutsuja ja allekirjoittaa ne.

      2) Jos ryhmän koko on alle 12 niin koko ryhmä on mahdollinen. Kun kuusivuotiaista on kyse niin jos et ole itsetuhoinen niin älä kutsu paljoa yli kymmentä lasta, muuten menee pelkäksi huudoksi ja sählingiksi. Te päätätte, kuka saa tulla. Kannattaa myös koittaa valita kutsuttavat niin, että he olisivat mahdollisimman samanikäisiä kuin päivänsankari. Ei siis pikkuveljiä ja -siskoja mukaan; osoita kutsu nimenomaan kutsuttavalle, nimellä. Jotta ei-kutsuttavat eivät pahoita mieltään, toimita kutsut muuten kuin niin että lapsesi jakaa ne ylpeänä koko ryhmän ollessa paikalla.

      3) Ei vanhempia juhliin mukaan; lapset käyttäytyvät tällöin eri tavalla eivätkä kehtaa ottaa tilanteesta iloa irti. Sinä haluat järjestely- ja järjestyksenpitovastuun; jos siinä on kuudet muut vanhemmat hösäämässä et saa ketään järjestykseen koska juoksevat aina äidin luo. Et myöskään ehdi laittaa lasten juhlaa sujumaan, kun pitää kahvittaa vanhempia. Ilmoita vanhemmille vaikkapa mukavan lähikahvilan sijainti jos yrittävät jäädä ikään kuin "antaa ymmärtää" -periaatteella. Varsinkin, jos et ketään tunne niin ei missään nimessä.

      4) Viikonloppuna. Arkena monella muksulla muskareita tms. Aloita noin klo 17 jotta lapset eivät päiväruuastaan ola ihan täynnä, mutta heillä ei ole hirveä nälkäkään. Hyvä kesto noin pienten juhlille on 1,5 tuntia - ei kauempaa. Muuten homma hajoaa.

      Anna sekä vapaata leikkiaikaa että kehittele ohjelmaa; tuon ikäisille jokin yhteisleikki tms. on tosi tärkeä että kukaan ei jää leikin ulkopuolelle. Auttaa myös homman pitämisessä kasassa. Alussa on hyvä koota lapset yhteen, esitellä toisilleen jos eivät tunne, kertoa talon säännöt ja kertoa myös hiukan illan ohjelmasta. Kysy lisää jos kaipaat lisävinkkejä!

      3)

      • amandan äiti

        Ei voi olla totta??
        Poliisikouluunko olet lapsia kutsumassa??
        Kutsu eli anna muksusi kutsua ne muutama kappale, hommaa kakku ja anna muksujen pelata!!
        Olen pitänyt muutamat synttärit, vanhin on 24v. 22v. nyt kotona 6v,ja tämä joka täyttää 5v.
        Kerran se riipasee kun on muutama kappale kyläilemässä, niinkuin aikaisemmin sanoin pistää kämpän "remonttiin".
        J
        En ole mikään askartelija vaan hyvin ovat viihtyneet silti...
        Sehän on jumalaton elämä kun esim.10 kappaletta Bilettää.
        Ja jos ja kun on pieniä(mikä mun mielestä on vääri)
        Esim jos eskarilainen kutsuu luokkakaverinsa ei tarkoita sitä että pikku-sisko tai veli menee mukaan.
        Vaan sen takia että tulee poru.
        Eli joka muksulla omat jutut.


      • Lapsellinen
        amandan äiti kirjoitti:

        Ei voi olla totta??
        Poliisikouluunko olet lapsia kutsumassa??
        Kutsu eli anna muksusi kutsua ne muutama kappale, hommaa kakku ja anna muksujen pelata!!
        Olen pitänyt muutamat synttärit, vanhin on 24v. 22v. nyt kotona 6v,ja tämä joka täyttää 5v.
        Kerran se riipasee kun on muutama kappale kyläilemässä, niinkuin aikaisemmin sanoin pistää kämpän "remonttiin".
        J
        En ole mikään askartelija vaan hyvin ovat viihtyneet silti...
        Sehän on jumalaton elämä kun esim.10 kappaletta Bilettää.
        Ja jos ja kun on pieniä(mikä mun mielestä on vääri)
        Esim jos eskarilainen kutsuu luokkakaverinsa ei tarkoita sitä että pikku-sisko tai veli menee mukaan.
        Vaan sen takia että tulee poru.
        Eli joka muksulla omat jutut.

        Olen 5:n lapsen äiti, ja olen pitänyt synttärikutsuja kerran jos toisenkin.
        5-6-vuotiaan syndekemuihin kutsuisin 6-7 lasta, ettei mee hulinaks.
        Jos/kun on järjestettyä ohjelmaa (pelejä, leikkejä, tms), en pidä tärkeänä sitä, että jokainen saa jonkun pienen pussin tai tavaran ikiomaksi. Juhlathan ovat nimenomaan synttärisankarin, eikä muiden. Täytyy sitä lastenkin se tajuta. Eiköhän sitä pikkusälää kerry lapsille muutenkin. Hintaa kertyy kekkereiden pitämisestä muutenkin.
        Minäen tilaisi lapsille kakkua, vaan tekisin itse. Kakkupohjan voi tehdä esim. pellille, ja siitä voi leikkamalla koota, vaikka auton muotoisen tai minkä vaan haluaa. Koristeeksi karkkeja ja koristerakieta tms. Jäätelö on hyvä tarjoiluehdotus, karkit, pikkusuolaisetkin (esim. pienet lihapullat, porkkanapalat, kurkun palat, tai "coctail-paloina tikkuun esim. viinirypäle, juusto, makkara, kurkku, mitä vaan mieleen tulee).
        Vanhempia ei kutsuta, he noutavat lapsensa sovittuna päättymisajankohtana.
        Serpentiinillä ja ilmapalloilla voi koristella pöytää ja huonett, jos haluaa. Ei kannata yrittää liikaa, turha hömpötys pois. Kyllä lapset oppivat, että joka kodissa tehdään asiat vähän eri tavalla.
        ONNEA JUHLIEN JÄRJESTELYYN JA ETENKIN PIENELLE PÄIVÄNSANKARILLE!


      • joskus meilläkin
        Lapsellinen kirjoitti:

        Olen 5:n lapsen äiti, ja olen pitänyt synttärikutsuja kerran jos toisenkin.
        5-6-vuotiaan syndekemuihin kutsuisin 6-7 lasta, ettei mee hulinaks.
        Jos/kun on järjestettyä ohjelmaa (pelejä, leikkejä, tms), en pidä tärkeänä sitä, että jokainen saa jonkun pienen pussin tai tavaran ikiomaksi. Juhlathan ovat nimenomaan synttärisankarin, eikä muiden. Täytyy sitä lastenkin se tajuta. Eiköhän sitä pikkusälää kerry lapsille muutenkin. Hintaa kertyy kekkereiden pitämisestä muutenkin.
        Minäen tilaisi lapsille kakkua, vaan tekisin itse. Kakkupohjan voi tehdä esim. pellille, ja siitä voi leikkamalla koota, vaikka auton muotoisen tai minkä vaan haluaa. Koristeeksi karkkeja ja koristerakieta tms. Jäätelö on hyvä tarjoiluehdotus, karkit, pikkusuolaisetkin (esim. pienet lihapullat, porkkanapalat, kurkun palat, tai "coctail-paloina tikkuun esim. viinirypäle, juusto, makkara, kurkku, mitä vaan mieleen tulee).
        Vanhempia ei kutsuta, he noutavat lapsensa sovittuna päättymisajankohtana.
        Serpentiinillä ja ilmapalloilla voi koristella pöytää ja huonett, jos haluaa. Ei kannata yrittää liikaa, turha hömpötys pois. Kyllä lapset oppivat, että joka kodissa tehdään asiat vähän eri tavalla.
        ONNEA JUHLIEN JÄRJESTELYYN JA ETENKIN PIENELLE PÄIVÄNSANKARILLE!

        Tässä oli järkevä ehdotus. tavalliset synttärit. En ole ymmärtänyt tämän päivän systeemiä, miksi vieraille pitäisi antaa lahja=tilpehööriä mukaan. Ongintaan voi laittaa namuja, tarroja jne.
        Jäätelökakku menee hyvin kaupaksi.

        Kerran erehdyin siihen että poika kutsui koko eskari ryhmäsnsä = 10 lasta. Eihän siitä meinannut tulla mitään. Lapset liikkuivat yhtenä massana paikasta toiseen ja leikkiminen ei tahtonut onnistua.

        Juhliin riittää 1½-2 tuntia. Siinä ajassa ehtii hyvin aloittaa juhlat, avata lahjat, syödä, leikkiä, järjestetty ohjelma (jos sitä on). Eikä juttu mene vielä riehumiseksi. Sankarin vanhempien tehtävä on pitää järjestystä yllä, jota juhlat on mukavat.

        Sankari itse sitten voi ehdottaa millaista ohjelmaa. meillä pojat halusivat ettei synttäreiden aikana pelata tietokoneella tai pleikkarilla, koska aika menee siihen kokonaan. Kaverit sitä ihmetteli, mutta tyytyivät päätökseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe