Tulehduskipulääkkeet

Olgam

Kyselisin kokemuksia tulehduskipulääkkeistä, mitkä ovat hyviksi havaittuja nivelkipujen taltuttajia? Tiedän kyllä, että vaikutukset voivat olla hyvinkin yksilöllisiä, kaipaisin silti hieman listausta vaihtoehdoista. Itselläni on käytössä Miranax 550mg, joka on aikaisemmin tehonnut kohtuullisen hyvin, mutta ei enää oikein auta. Pahimpia ongelmakohtiani ovat päkiät, nilkat, varpaiden nivelet sekä kyynerpää ja ranne.

16

14727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukalo

Olen saanut avun tenniskyynärpääkipuun reseptilääkkeestä Burana 600mg. Tätä lääkettä otetaan kolmesti päivässä kuuriluonteisesti vähintään 10 päivän ajan. Tarkoitus on taltuttaa tulehdus ja kipu tällä kuurilla. Tällä hetkellä olen nivelrikkoon saanut Arthryl jauhetta jo kolme viikkoa eikä se vieläkään vaikuta, mutta lääkärini mielestä kannattaa vastetta odottaa vaikka parikin kuukautta - on kuulemma sen arvoinen. Mobic 15 mg on myös käytössäni nyt samaan aikaan, mutta se on nimenomaan nivelrikkoon tarkoitettu tulehduskipulääke kun taas Arthryl hoitaa nivelrikkoa eikä tulehdusta.

• Sinikka*

saanut Feldenistä hyvän avun silloin kun on iskenyt paha tulehduksellinen iskiaskipu tai päkiäkipu jolloin ei ole voinut kävellä kunnolla. Olen ottanut 7-10 pv:n kuurin jolloin kivut ovat hävinneet. Jatkuvasti en syö mitään synteettistä lääkettä. Pelkästään MSM:ää koska suolistoni menee rikki voimakkaista särkylääkkeistä.

• elli

Minä käytin Celebraa ja koin sen tehokkaaksi. Se on melko kallista mutta hintansa väärtti, kun säryt lievenivät. Useita kipulääkkeita kokeiltuani se oli ehdottomasti paras mahdollinen.

• Pronaxen

Kysyit tulehduskipulääkkeitä joista olisi apua, mutta voihan se vähän auttaa jos kertoo lääkkeestä joka ei auttanu :)

Söin Pronaxen 500 mg 2 tablettia päivässä ja en huomannut oikeastaan mitään vaikutusta, ei kyllä haittojakaan ollut.

Että sellaista...

• deppis

Minulle paras on ollut Celebra nivelreumaan. Kallis mutta ei ole tarvinnut syödä paljon päivässä ja ei ole aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Reseptittä saatava Ketorinkin oli tehokkaampi kuin Burana.

• tiffis

Celebrasta sen verran, että sitä ei suositella käytettäväksi mikäli käyttää metotreksaattia/treksania. Muutoin oiva särkylääke.

• Darre
        tiffis kirjoitti:

Celebrasta sen verran, että sitä ei suositella käytettäväksi mikäli käyttää metotreksaattia/treksania. Muutoin oiva särkylääke.

sitä ole vieläjulistetu pannaan kuten esim. Vioxx? (Aiheutti mm. kuolemantapauksia sydän- ja verisuonitautisille)
        Mitä eroa siinä Celebrassa on näihin muihin samankaltaisiin lääkkeisiin ettei siitä olisi haittaa kun on vielä markkinoilla?
        Nimenomaan sydänsairaille niistä on ollut haittaa. Mutta jos ei ole sen lajin vaivoja niin ei kai niistä sitten ole haittaa. Itselläni on ollut verenpainetauti jo 13 vuotta joten olen aika varovainen noiden tulehduskipulääkkeiden suhteen.
        http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?id=1286

• Sipe
        tiffis kirjoitti:

Aina kannattaisi kertoa perustelut, kun väittää jotain tuollaista. Onko kyse vain kuulopuheista vai yhden ihmisen mielipiteestä?

• Asiantuntija
        Sipe kirjoitti:

Aina kannattaisi kertoa perustelut, kun väittää jotain tuollaista. Onko kyse vain kuulopuheista vai yhden ihmisen mielipiteestä?

COX-2 estäjiä eli tässä tapauksessa Celebra-tulehduskipulääkettä on tutkittu maailmanlaajuisesti (Emea), koksibikohun jälkeen. Tällä hetkellä koksibeja ei suositella sydän- ja verenkierto-ongelmista/sairauksista kärsiville potilaille.
        Ei missään tapauksessa kuulopuhe tai yhden ihmisen mielipide.

• Sipe
        Asiantuntija kirjoitti:

COX-2 estäjiä eli tässä tapauksessa Celebra-tulehduskipulääkettä on tutkittu maailmanlaajuisesti (Emea), koksibikohun jälkeen. Tällä hetkellä koksibeja ei suositella sydän- ja verenkierto-ongelmista/sairauksista kärsiville potilaille.
        Ei missään tapauksessa kuulopuhe tai yhden ihmisen mielipide.

Minä kaipasin perusteluja "Celebrasta sen verran, että sitä ei suositella käytettäväksi mikäli käyttää metotreksaattia/treksania" -väittämään.

Aikoinaan minulle annettiin ohje, jossa suositellaan, että tulehduskipulääkkeiden ja metotreksaatin ottamisen välillä pidettäisiin vähintään neljän tunnin tauko. Minun tietääkseni tuo ei koske Celebraa tai mitään muutakaan tiettyä tulehduskipulääkettä.

Joillakin tulehduskipulääkket voimistavat metotreksaatin sivuvaikutuksia. Minä tulen erittäin huonovointiseksi metotreksaatin ja Ketorinin yhdistelmästä.

• tyttö-76
        Sipe kirjoitti:

Minä kaipasin perusteluja "Celebrasta sen verran, että sitä ei suositella käytettäväksi mikäli käyttää metotreksaattia/treksania" -väittämään.

Aikoinaan minulle annettiin ohje, jossa suositellaan, että tulehduskipulääkkeiden ja metotreksaatin ottamisen välillä pidettäisiin vähintään neljän tunnin tauko. Minun tietääkseni tuo ei koske Celebraa tai mitään muutakaan tiettyä tulehduskipulääkettä.

Joillakin tulehduskipulääkket voimistavat metotreksaatin sivuvaikutuksia. Minä tulen erittäin huonovointiseksi metotreksaatin ja Ketorinin yhdistelmästä.

Apteekista sanoivat ton, että celebra ja metotreksaatti ei sovi yhteen. Siis ihan yliopiston apteekki. En muista, mikä oli mahdollinen riski (sydänvaivat tai jotain.?) Kysykää jostain, ketkä tietää.

• ren
        tyttö-76 kirjoitti:

Apteekista sanoivat ton, että celebra ja metotreksaatti ei sovi yhteen. Siis ihan yliopiston apteekki. En muista, mikä oli mahdollinen riski (sydänvaivat tai jotain.?) Kysykää jostain, ketkä tietää.

Ilmeisesti lähes kaikkien tulehduskipulääkkeiden ohjeissa on huomautus ko lääkkeen ja metotreksaatin mahdollisesta yhteensopimattomuudesta. Kysyin apteekista ja asiaa selvitettiin kahden farmaseutin voimin ja lopputulos oli, että apteekin tietokannassa on maininta asiasta, mutta ei minkäänlaista varoitusmerkintää.

• Miia**
    • rohmu
      • en luovu

Olen syönyt varmaan kaikensorttiset kipulääkkeet tämän 25 vuotta kestäneen reuman takia. Aina palasin takaisin Voltareniin. Yritettiin poistaa mahaongelmien takia, tai söin Nizaxin, Losecin ym kanssa.
        Nyt olen pärjäillyt 2 x 25 mg:n annoksella.
        Olen syönyt aamuisin yhden E-Epa 650 mg:n kapselin. Ihme ja kumma, eipä ole mahakipuja ollut.

• Rohmu
        en luovu kirjoitti:

Olen syönyt varmaan kaikensorttiset kipulääkkeet tämän 25 vuotta kestäneen reuman takia. Aina palasin takaisin Voltareniin. Yritettiin poistaa mahaongelmien takia, tai söin Nizaxin, Losecin ym kanssa.
        Nyt olen pärjäillyt 2 x 25 mg:n annoksella.
        Olen syönyt aamuisin yhden E-Epa 650 mg:n kapselin. Ihme ja kumma, eipä ole mahakipuja ollut.

Paljon olen syönyt lääkkeitä, mutta koskaan ei ole ollut mitään vatsavaivoja. Ehkä joka aamu syöty puuro on auttanut? En voisi kuvitellakaan nakkaavani suuhun vain kahvin ja lääkkeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe