Sattuisiko kenelläkään olemaan minkäänlaista tiedon murenta mitenkä mahdollisesti Buster L:ään
voisi asentaa jettivetolaitteen ??
Olen miettinyt jotain alamarin jet tyyppistä kapistusta, vaikuttavat keveiltä ja luvataan sopivan jo alkaen 100 kg veneisiin ja 19kw:n tehoille joten busterillekin pitäisi sopivan.
Mutta mistä ihmeestä teho/paino -suhteelta sopiva kone ? kaikki tunnetut sisäkoneet liian painavia vrt nykyinen 50 4t evarin 108 kg..
Tiedän että jettejä on hieman isommissa bustereissa jossa kantavuuttakin enemmän, minulle ällä on juuri passeli, pitäisi vain keksiä jokin ratkaisu, ajan matalissa ja erittäin kivikkoisilla vesillä, keväällä käyttöön otettu kone kärsinyt jo monesti..
Eli jos jollakin kokemuksia pienistä jettiveneistä
pistäköön kommenttia
Jetti Buster L:ään
18
7066
Vastaukset
- pusteri
Eiköhän l-busteri ole liian pieni paatti tuollaiselle viritykselle.
Toisaalta mulla on kakkosveneenä rs ja en ole vielä osunut kiviin.
Rantautuessa vaan trimmi ylös ja jos on oikein kivikkoista, niin
liikkuuhan se älläkin airoilla. - siidu
osta multa pois valmis peli: Sea-Doo sportster jettivene,85hp rotax,painaa n.500kg,pituus neljä ja jotain!
- tuntematon
Hae jostakin romuksi ajettu vesiskootteri ja pulttaa sen koneikko-osa (joka tietenkin on jäänyt ehjäksi) Busteriin.
Ei siinä varmaan silloin ole muuta suurta kuin polttoaineen kulutus eli mihinkään suorituskykyyn ei varmaan päästä mutta noi ovat pienikokoisia ja kevyitä.
Joskus on sitäpaitsi OMC:llä muistaakseni ollut kanssa valmiita paketteja mutta siitä on jo aikaa ja OMC on tehnyt kuperkeikan yms.
Työläämpää on ottaa joku autonmoottori, esim. Suzukin alle 1000cm3 ei paina paljon, ja lähteä sitä marinoimaan.- jp
vaihteiston tilalle jetti vetolaite olikohan Yamahan vai Marinerin esitteessä kuvia moisesta
ihmeestä. normaalin näköinen perämoottori missä
on vesisuihku alavaihteistossa. hinta voi olla pilvissä. - kivii...
jp kirjoitti:
vaihteiston tilalle jetti vetolaite olikohan Yamahan vai Marinerin esitteessä kuvia moisesta
ihmeestä. normaalin näköinen perämoottori missä
on vesisuihku alavaihteistossa. hinta voi olla pilvissä.Taitavat tosiaankin olla hintavia.. en ole ainakaan jälleenmyyjillä sellaisia nähnyt, eli lienevät tilaustavaraa ja sitäkautta järjettömän kalliita..
Yamaha 50 nelari jetillä ainakin löytyisi, suurin ongelma vain on että veneessä pitäisi olla loiva vee mieluiten 12 astetta tai siitäkin vähemmän, niin neuvottiin eräällä jettiveneilyyn erikoistuneilla sivuilla, vaatimus johtunee ilmeisesti siitä että pumppu jää syvässä veessä ikään kuin katveeseen eikä saa riitävästi vettä, normaali jettihän imee veden pohjassa olevan aukon kautta. - tuntematon
kivii... kirjoitti:
Taitavat tosiaankin olla hintavia.. en ole ainakaan jälleenmyyjillä sellaisia nähnyt, eli lienevät tilaustavaraa ja sitäkautta järjettömän kalliita..
Yamaha 50 nelari jetillä ainakin löytyisi, suurin ongelma vain on että veneessä pitäisi olla loiva vee mieluiten 12 astetta tai siitäkin vähemmän, niin neuvottiin eräällä jettiveneilyyn erikoistuneilla sivuilla, vaatimus johtunee ilmeisesti siitä että pumppu jää syvässä veessä ikään kuin katveeseen eikä saa riitävästi vettä, normaali jettihän imee veden pohjassa olevan aukon kautta.Aivan oikein, pohjan pitäisi olla melko tasainen hyvän toiminnan aikaansaamiseksi mutta ei se v-pohjakaan kokonaan toimintaa estä.
Ilmeisesti sinun pitää tehdä selkeä päätös siitä mitä oikein haluat ennen kuin mitään muuta kannattaa tehdä koska suorituskyky ja hinta ovat kovasti vastakkaisia elementtejä tässä tapauksessa.
Äkikseltään tulee mieleen, että kiviä vastaan helpompi ja halvempi olisi taistella potkurin ympärille laitettavalla suojuksella. Perän saa tietenkin silti rikottua mutta... - jaa
tuntematon kirjoitti:
Aivan oikein, pohjan pitäisi olla melko tasainen hyvän toiminnan aikaansaamiseksi mutta ei se v-pohjakaan kokonaan toimintaa estä.
Ilmeisesti sinun pitää tehdä selkeä päätös siitä mitä oikein haluat ennen kuin mitään muuta kannattaa tehdä koska suorituskyky ja hinta ovat kovasti vastakkaisia elementtejä tässä tapauksessa.
Äkikseltään tulee mieleen, että kiviä vastaan helpompi ja halvempi olisi taistella potkurin ympärille laitettavalla suojuksella. Perän saa tietenkin silti rikottua mutta...Meitin 7 metrin fasterissa on aika jyrkkä v.
Hyvin toimii.....Meteli on vaan kova.
Entinen työvene, mutta toimiva..
- Ile
Voi tulla suhteettoman kalliiksi, ja onko siitä käytännössä mitään hyötyä on vaikea sanoa. Polttoaineen kulutus kasvaa todella paljon.
- Ardu
Moi,
Kannattaakohan alkaa rakentamaan omaan Busteriin jettiä, jos sen kuitenkin haluat niin osta sellainen buster Big oli juuri venepalstalla. hintaa 7000 , mutta jos myyt nykyisen busterin niin saat siitäkin jotain, veikkaisin että sama hinta menee rakentelussakin ??
Oli jettifasteriakin jossakin liikkunevat aika huonosti, koska jos on hyvä ranta niin ei kannata tuota ostaa (maksaa, kuluttaa).
Sinänsä alumiinivene ja jetti on paras yhdistelmä jos hyötykäyttöä ajattelee. Silloin ei pienet kivet haittaa, mutta kyllä ruoko ja levä jetinkin saa tukkoon jos ihan extrem veneilyä harrastat.. ;-) - köpä
kyllä se mahdollista on. Rajavartiolaitoksella ja poliisilla on kyseisiä vehkeitä. aikoinaan naapurilla oli vanerivene, n.6m pitkä ja siinä auton moottori, marinointikin oli onnistunut, oli ilmeisesti tekijämiehiä. jetti oli castoldijet 04.
itsellä on projektina castoldijet 03, tehoalue 20-40hv ja veneenä alumiini runkoinen entisen castoldi maahantuojan teettämä runko, ongelmia on kaikenlaisia, suurimpana on rakentamiseen tarvittavien osien hinta, kiire ei passaa olla, silloin tulee veneelle hintaa. oma projekti on kestänyt jo 6 vuotta. - Täsäks se kivi oli
Itelläni Big volvo penta alamarin vm -89. mielestäni tehoton paketti. tulis mieleen, et pienempi vene ois sopivampi, tai tieteski joku 160 tähän veneeseen.. en tiä.. eihän mikään koskaan oikeesti riitä, paitti kulutus...Joka tapauksessa ohjailukyvytön alueella 5-15 kn.
- näin-
tehoa pitää olla vähintään riittävästi ja pohjan malli perästä melko tasaohja, että kantaa jetin imun. Busteriinkin voi laittaa, mutta voimaa pitää olla ainakin 200 hv, veneestä riippuen, noin "näppituntumalta"itsekkin niiden kanssa leikkien. Hyötysuhde on aika syvältä niissä vehkeissä.
Joo, on vaikea ohjailla hiljaisessa nopeudessa, mutta Loistava kun kierrellään matalikkoja(joissa ei ole mm. muovikasseja). kääntyy ihan paikallaan ja pakin teho on omaa luokkaansa. Eli jos meinaa kierrellä kalapaikoilla matalikoilla, se on parasta mitä tiedän. Loistava masiina.(kun ei tarvi siirtymiä).
- Täsäkö se oli?...
Juukato, jos ei oo tarpeeks V-pohjaa, ni hässäkkä haukkaa ilmaa pienessäki aallokossa. Se on koko konseptin kompastuskivi. Perävehkeellä puol metriä pelivaraa(Pitovaraa). Matalassa ajettaessa ja 0-nopeudessa ohjailtaessa ylivoimainen vehe, kulutus varmaan käytännössä 1.5 kertainen perävetolaitteeseen verrattuna, mut vältetty karilleajo maksaa varmaan pari kautta helposti takasin.Jossain täsä sen piti olla..?
- Navigoi
Et taida olla oikein kartalla, jos karille ajo(i)lla jetin valintaa perustelet? Tai sitten oot pohjanmaalta...
- Jossain täsä...
Navigoi kirjoitti:
Et taida olla oikein kartalla, jos karille ajo(i)lla jetin valintaa perustelet? Tai sitten oot pohjanmaalta...
Kartalla ollaan, mut työn puolesta väylien ja venereittien ulkopuolella rannoissa ja matalikoilla. Yleensä kaikuluotaimen ja luotinarun varassa, paikoissa jossa et haluais ajella.. kaisloittuneiden, osittain tai kokonaan umpeenkasvaneiden salmien ja lahdenpohjukoiden maisemissa. Saaristomerellä ja Suomenlahdella. Jetti tai airot on vaihtoehdot, siirtymämatkojen takia Jet.
- Fiskare 58
Navigoi kirjoitti:
Et taida olla oikein kartalla, jos karille ajo(i)lla jetin valintaa perustelet? Tai sitten oot pohjanmaalta...
Ja se poika ku sano ei se jet ole kun vaan karin pääl ajamine takia ni mää sano se on hyvä apu nykypaikas kun kaik turisti halu maihi joka paikka mis ei enne on vene kans ajetu. joka saatana kivi pääl piti olla lintu tai hylje kattomas.nykysi. ja se merimetso perä kans.enne oli kunnolinen fiskarbåt ja sä voi mennä maihi ku maihi. misä vaa. nYt ova kaik paattit niinpal erilaiset ku on lasikuittu ja plastiikka vaa kaik.
- syväystä
Ajelen itse Sea-Doo jetillä. 215hp ahdettu 1,5L 4-t moottori kuluttaa n. 0,6l/mpk, eli ei paha. Nopeutta on silloin keskimäärin 40 solmua. Busterin nopeus olisi tod. näk pienempi ja kulutus suurempi kuin vesijetin vastaava.
Sea-Doo:n ohjekirjan mukaan jetin alla pitäisi olla vähintään 90 cm vettä jotta muta ja kasvusto ei imeytyisi vetojärjestelmään kuluttaen sen ennenaikaisesti loppuun.
Sea-Doon paremmissa järjestelmissä on teräksinen impelleri alumiiniputkessa. Alumiiniputki vaihdetaan jos se kuluu väljäksi. Putken vaihto on muuhun tekniikkaan verrattuna halpa toimenpide.
Unelmakulkuneuvosi lienee alumiinirunkoinen vesiskootteri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275