Motivaatio säästämiseen

R. Ankka

Miksi säästät? Onko sinulla joku tietty kohde, mitä varten keräät rahaa, vai säästätkö vain säästämisen "ilosta", tai kenties huonon taloudellisen tilanteesi takia. Onko säästämisessä järkeä jos se jossainmäärin rajoittaa mahdollisuuksia tehdä mitä haluat juuri nyt? Pienimuotoinen säästäminen taitaa olla ihan järkevää, mutta joillakin tämä omaisuuden haaliminen karkaa käsistä, ainakin omien havaintojen mukaan.

Kuvitellaan, että säästät 20v ja sinulla on 50000. Havahdut siihen, että huomaat keränneesi jonkinlaisen rahasumman säästöön. Miten toimit, siis miten luultavasti tekisit OIKEASTI. Nyt jos mietitään niin kaikki varmaan kuvittelevat matkustelevansa yms. , mutta tämä ei liene totuus?

50000e (nykyrahaa 20v päästä)

-Ostat auton?

-Maskustelet, ostat huonekaluja, teet keittiörempan?

-Säästät?!

No oliko 20v säästäminen minkään näistä arvoista? Olen aina ollut säästäväinen ihminen, mutta nykyään en enää juurikaan arvosta rahaa tai omaisuuden haalimista. En näe paljosta säästämisestä olevan pitkässäkään juoksussa niin paljon hyötyä, että sen takia tinkisin mistään nykypäivänä.

Kuvitellaan tilanne, että olet eläkkeellä:

1.
Säästössä: 200.000 omaisuutta
Elämän kohokohta 1vko matka Kanarialle? Olet säästänyt elämäsi ja elänyt säästääksesi.

2.
Säästössä 10000 asunto
Olet toteuttanut unelmasi ja nauttinut asioista, joita arvostat. Omaisuutta ei ole kertynyt, mutta elettyä elämää on mukava muistella lämmöllä.

Oletko 1 vai 2? Kummassa tilanteessa itse haluaisit olla tulevaisuudessa?

20

3832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piruparka

      Eläkeiän aikaistamiseen. Kerään jatkuvasti kasvavaa rahasummaa, joka riittää elämiseen tietyksi ajaksi. Kun tämä aika on yhtä suuri kuin etäisyys kansaneläkeikään, alkaa vapaus. Näillä näkymin arviolta 50-vuotiaana havahdun siihen, ettei minun enää tarvitse tehdä töitä.

      • Laiskuri

        Työnteossa ei pidemmän päälle ole mitään hauskaa (paitsi ehkä ilotytöllä). Siksi aion jäädä "eläkkeelle" viimeistään viisikymppisenä. Ja nuo aloittajan mainitsemat materialistiset elämän riemut eivät kiinnosta meikäläistä pätkääkään. Hyvä musiikki, seura ja hyvät kirjat voittavat etelänmatkat sun muun humpuukin mennen tullen.


      • Eläköitynyt

        Emme ole varsinaisesti säästäneet vaan elintapojemme seurauksena rahaa jäi säästöön.
        Emme juosseet muotivillitysten perässä emmekä pyrkineet tavaroilla todistamaan ympäristöllemme mitään!
        Kaikki lomat olimme ulkomailla, koko perhe.

        9-vuotta sitten, 53-vuotiaana ryhdyin irrottautumaan työelämästä. Samoin vaimo, 48-vuotiana.

        Nautimme päätöksenteon vapaudesta ja myös tehdystä päätöksestä.
        Kolme asuntoa joista kaksi Suomessa. Osakkeita, rahasto-osuuksia.
        Todella pienet eläkkeet, työttömyyseläke sairauseläke, mutta ei niillä ole merkitystä.
        Tulimmehan toimeen vuosikaudet ilman niitäkin!

        Nautimme vapaudestamme. Matkustelemme viitseliäisyytemme mukaan. Teemme mitä kohtuuden ja rikoslain puitteissa haluamme!
        Hyvä ratkaisu!
        Ja todella, kuten sanoin, emme tietoisesti säästäneet vaan elimme vain tarpeidemme mukaisesti.
        Huom. Vaimo kotivuosien jälkeen marketin kassalla osa-aikaisena, itse metallialan työntekijä, en edes papru! Ei perintöjä eikä lottovoittoja.

        Suosittelen lämpimästi! Onhan silloin myös päätöksenteon vapaus. Jos jostain käsittämättömästä syystä haluaa jatkaa työelämässä niin siitä vaan jos mahdollista.


      • Kyllästynyt
        Eläköitynyt kirjoitti:

        Emme ole varsinaisesti säästäneet vaan elintapojemme seurauksena rahaa jäi säästöön.
        Emme juosseet muotivillitysten perässä emmekä pyrkineet tavaroilla todistamaan ympäristöllemme mitään!
        Kaikki lomat olimme ulkomailla, koko perhe.

        9-vuotta sitten, 53-vuotiaana ryhdyin irrottautumaan työelämästä. Samoin vaimo, 48-vuotiana.

        Nautimme päätöksenteon vapaudesta ja myös tehdystä päätöksestä.
        Kolme asuntoa joista kaksi Suomessa. Osakkeita, rahasto-osuuksia.
        Todella pienet eläkkeet, työttömyyseläke sairauseläke, mutta ei niillä ole merkitystä.
        Tulimmehan toimeen vuosikaudet ilman niitäkin!

        Nautimme vapaudestamme. Matkustelemme viitseliäisyytemme mukaan. Teemme mitä kohtuuden ja rikoslain puitteissa haluamme!
        Hyvä ratkaisu!
        Ja todella, kuten sanoin, emme tietoisesti säästäneet vaan elimme vain tarpeidemme mukaisesti.
        Huom. Vaimo kotivuosien jälkeen marketin kassalla osa-aikaisena, itse metallialan työntekijä, en edes papru! Ei perintöjä eikä lottovoittoja.

        Suosittelen lämpimästi! Onhan silloin myös päätöksenteon vapaus. Jos jostain käsittämättömästä syystä haluaa jatkaa työelämässä niin siitä vaan jos mahdollista.

        Olisit ensin miettinyt vähän millaista stooria alat veivaamaan.

        "Kolme asuntoa joista kaksi Suomessa. Osakkeita, rahasto-osuuksia. Todella pienet eläkkeet, työttömyyseläke sairauseläke"

        "Nautimme vapaudestamme. Matkustelemme viitseliäisyytemme mukaan. Teemme mitä kohtuuden ja rikoslain puitteissa haluamme!"

        "Ja todella, kuten sanoin, emme tietoisesti säästäneet vaan elimme vain tarpeidemme mukaisesti."

        Älä nyt sentään ihan paskaa ala suoltamaan!!!


      • Eläköitynyt
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Olisit ensin miettinyt vähän millaista stooria alat veivaamaan.

        "Kolme asuntoa joista kaksi Suomessa. Osakkeita, rahasto-osuuksia. Todella pienet eläkkeet, työttömyyseläke sairauseläke"

        "Nautimme vapaudestamme. Matkustelemme viitseliäisyytemme mukaan. Teemme mitä kohtuuden ja rikoslain puitteissa haluamme!"

        "Ja todella, kuten sanoin, emme tietoisesti säästäneet vaan elimme vain tarpeidemme mukaisesti."

        Älä nyt sentään ihan paskaa ala suoltamaan!!!

        Ei edes liioittelua.
        1996 työnantajani purki työsopimukseni, perusteitta.
        Korvauksena 156000mk/brto, noin 90000mk/nto.
        Siihen mennessä oli asunnot hankittu. Kaksi oli vuorattuna, mukaan lukien Espanjan kämppä.

        -96 jälkeen vaihdellen työttömyysjaksoja ja konsultoinnin pätkätöitä. Ennen ensimmäistä toimeksiantoa ehdin olemaan kotona 10 työpäivää. Toimeksiantojen kestot 2pv - 7kk.
        Itse voin päättää teenkö vai en. Yleensä tein etteivät kutsut olisi vähentyneet.

        Matka-aikaan olen laskenut mukaan työnhaun Espanjassa.
        Muutenkin kaikki lomamme olemme olleet matkoilla, vuosikausia lapset mukana.

        Timut, 1,0, 0,6 ja 2x0,5 kar. olen ostanut työmatkojen yhteydessä Amsterdamista, Schwah:sta ja maahantuojalta.

        Eläkkeemme ovat pienet. Vaimolla noin 700E/kk netto. Itselläni hieman enemmän.

        1996 jälkeen vähentelin tasaisesti askarointia.
        Vaimon oli helppo lopettaa työnteko. Ei tullut paljoa ansion menetystä.

        Säästöjä on jäänyt. Penskoja olemme sponssanneet. Yksi asunto on siirretty heidän nimiinsä, vuokratulon otamme itse.
        Espanjan asuntoa emme ole vuokranneet enää neljään vuoteen.

        Tulos on elämäntapamme seurausta. Emme koskaan ole juosseet muoti-ilmiöiden perässä emmekä antaneet mielikuvien toisten mielipiteistä vaikuttaa ratkaisuihimme.
        Esimerkiksi ajoneuvo. Ostan uuden keskiluokkaisen. Ajan noin 15 vuotta, noin 300000km, myyn suoraan yksityiselle ja ostan seuraavan. Ei mitään näyttämispaineita. Muu elämä samoin.

        Järkevyys päivittäisessä kulutuksessa antaa pienituloisellekin mahdollisuuksia muihinkin ratkaisuihin.
        Ennen kaikkea, olemme nauttineet tästä vapauden tunteesta jon taloudellinen riippumattomuus on mahdollistanut.

        Tällä litanialla haluan osoittaa, että keskiverto työläisperheen tuloilla voi järjestellä elämäänsä varsin laajoissa puoitteissa.


      • Kyllästynyt
        Eläköitynyt kirjoitti:

        Ei edes liioittelua.
        1996 työnantajani purki työsopimukseni, perusteitta.
        Korvauksena 156000mk/brto, noin 90000mk/nto.
        Siihen mennessä oli asunnot hankittu. Kaksi oli vuorattuna, mukaan lukien Espanjan kämppä.

        -96 jälkeen vaihdellen työttömyysjaksoja ja konsultoinnin pätkätöitä. Ennen ensimmäistä toimeksiantoa ehdin olemaan kotona 10 työpäivää. Toimeksiantojen kestot 2pv - 7kk.
        Itse voin päättää teenkö vai en. Yleensä tein etteivät kutsut olisi vähentyneet.

        Matka-aikaan olen laskenut mukaan työnhaun Espanjassa.
        Muutenkin kaikki lomamme olemme olleet matkoilla, vuosikausia lapset mukana.

        Timut, 1,0, 0,6 ja 2x0,5 kar. olen ostanut työmatkojen yhteydessä Amsterdamista, Schwah:sta ja maahantuojalta.

        Eläkkeemme ovat pienet. Vaimolla noin 700E/kk netto. Itselläni hieman enemmän.

        1996 jälkeen vähentelin tasaisesti askarointia.
        Vaimon oli helppo lopettaa työnteko. Ei tullut paljoa ansion menetystä.

        Säästöjä on jäänyt. Penskoja olemme sponssanneet. Yksi asunto on siirretty heidän nimiinsä, vuokratulon otamme itse.
        Espanjan asuntoa emme ole vuokranneet enää neljään vuoteen.

        Tulos on elämäntapamme seurausta. Emme koskaan ole juosseet muoti-ilmiöiden perässä emmekä antaneet mielikuvien toisten mielipiteistä vaikuttaa ratkaisuihimme.
        Esimerkiksi ajoneuvo. Ostan uuden keskiluokkaisen. Ajan noin 15 vuotta, noin 300000km, myyn suoraan yksityiselle ja ostan seuraavan. Ei mitään näyttämispaineita. Muu elämä samoin.

        Järkevyys päivittäisessä kulutuksessa antaa pienituloisellekin mahdollisuuksia muihinkin ratkaisuihin.
        Ennen kaikkea, olemme nauttineet tästä vapauden tunteesta jon taloudellinen riippumattomuus on mahdollistanut.

        Tällä litanialla haluan osoittaa, että keskiverto työläisperheen tuloilla voi järjestellä elämäänsä varsin laajoissa puoitteissa.

        Uskotko enää edes itsekkään tuota tarinaa. Ehkä ette ole juosseet muoti-ilmiöiden perässä mutta sitäkin enemmän Alepan tarjouksien. Siinä ei vaan pajoa jää aikaa mainitsemillesi harrastuksille tai toimeksiantojen hoitamisille.

        Pistähän seuraavaksi enemmän faktaa kuin fiktiota.


    • Eläkkeelle jäänyt pienitulo...

      Olen aina ollut tyytyväinen omistusasuntoihini, mutta erityisesti nyt eläkkeellä. Eläkkeet ovat pieniä ja silti veroprosentti on isompi kuin työssä käydessä. Vuokralla asuvien tuttavien asunnot ovat missä kunnossa sattuu ja silti vuokran korotukset toteutetaan säännöllisesti. He tuskin syövät eläkkeellään, vaikka saavat hiukan asumistukeakin. Omassa asunnossa olen aina asunut erittäin hyvin ja halvalla ja siitä säästöt ovat kertyneet, kun eivät rahat ole menneet asunnon vuokraajan taskuun.

    • on vähän.

      Jos vaikeudet kumuloituu: Tulee äkillisiä menoja kuten putkiremppa, julkisivuremppa, kattoremppa, keittiöremppa, sairautta, avioero ja pesänjako tms.
      Niin ei kymppitonnilla tee mitään.
      Edes tämän päivän arvolla ja inflaatio syö sitä jatkuvasti.

      Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, kaikki on niin suhteellista.
      Omistusasuminen on joillekin uskontoon verrattava juttu jota ei voi selittää tieteen keinoin.

      Voimme kaikki kuolla huomenna tai tänään tai nyt.
      Kaikki kuitenkin kuolevat ennemmin tai myöhemmin.
      Mutta vanhaksi ei monikaan miellä tulevansa, se pääsee yllättämään auringosta juuri kesken kaiken kivan.
      Eläkkeet ja sosiaalietuuksien taso ja niiden pieneneminen tulee myös yllärinä monelle.
      Vähenevä työntekijä määrä ei voi maksaa rajattomasti nousevia eläke ja hoitokuluja vaan niitä karsitaan.
      Nyt korkeasuhdanteen aikana tehty hoitotakuu tulee muuttumaan omakustanteiseksi ihan väkistenkin tulevaisuudessa.
      Kymppitonni on pikkurahaa terveyden pettäessä.

      Matkustelu on kivaa.
      Pitää tehdä sitä mistä tykkää.
      Ennen kuin olet vanha etkä pysty enää tekemään.
      Mitä tarvitset ihmisarvoiseksi vanhuudeksi on oma asiasi.
      Tulevaisuudessa monien osa on olla nettopalkalla tekevien, vierastakieltä puhuvien hoidettavana sängyssä, vaipat housussa.
      Mielikuvat matkoista ehkä lämmittää.

    • Jospa?

      Omaisuutta tuo 200000E kolme asuntoa ja tietenkin auto.
      Oltu matkoilla 34 vuoden aikana noin 3,5 vuotta, yli 50 maata.
      Kulttuuria, harrastuksia, jalokiviä ja muita koruja, ateljeeturkkeja ym.
      Kasvatettu kaksi lasta.

      Nämä säästetty ja toteutettu kansakoulupohjaisen liikeapulaisen ja metallialan työläisen verotetuista tuloista ilman perintöjä tai lottovoittoja!

      Lisäksi penskoja sponssattu useilla kymmenillä tuhansilla euroilla.
      Olemme kuluttaneet OMIEN tarpeittemme mukaisesti!
      Emme sortuneet elintason näyttämisjuoksuun.

      Kysymyksesi on vaihtoehtoineen perin pelkistetty.
      Heijastelee lähinnä sinun todellisuudessa vaihtoehdotonta maailmaasi.

      Yllä kertomani on totta!

      • mitäh?!

        "Oltu matkoilla 34 vuoden aikana noin 3,5 vuotta, yli 50 maata." =Olemme kuluttaneet OMIEN tarpeittemme mukaisesti!

        "Kulttuuria, harrastuksia, jalokiviä ja muita koruja, ateljeeturkkeja ym." = Emme sortuneet elintason näyttämisjuoksuun.

        "Omaisuutta tuo 200000E kolme asuntoa ja tietenkin auto." = Nämä säästetty ja toteutettu kansakoulupohjaisen liikeapulaisen ja metallialan työläisen verotetuista tuloista ilman perintöjä tai lottovoittoja!

        "Yllä kertomani on totta!" = Kuulostaa erittäin uskottavalta.. =) =) =D =D =D ;)


      • Eläköitynyt
        mitäh?! kirjoitti:

        "Oltu matkoilla 34 vuoden aikana noin 3,5 vuotta, yli 50 maata." =Olemme kuluttaneet OMIEN tarpeittemme mukaisesti!

        "Kulttuuria, harrastuksia, jalokiviä ja muita koruja, ateljeeturkkeja ym." = Emme sortuneet elintason näyttämisjuoksuun.

        "Omaisuutta tuo 200000E kolme asuntoa ja tietenkin auto." = Nämä säästetty ja toteutettu kansakoulupohjaisen liikeapulaisen ja metallialan työläisen verotetuista tuloista ilman perintöjä tai lottovoittoja!

        "Yllä kertomani on totta!" = Kuulostaa erittäin uskottavalta.. =) =) =D =D =D ;)

        Lisäys ylempään.
        13.02.06 lähdemme Thomson-varustamon Atlantin risteilylle. Siihen lisäviikko Madeiralla maksaa 88E/hlö.
        Kevät ollaan Espanjan asunnolla, rannassa 3h k kh parveke. Finnairin lennot Murciaan on maksettu.
        Veronan oopperafestareilla on kiva piipahtaa kesä- heinäkuun vaihteessa. Liput netistä noin puoleen hintaan.
        Alkusyksystä johonkin ja lokakuussa luultavasti Espanjaan. Pohjoiset saaret Pienistä Antilleista on kierretty. Eteläiset kiinnostaa.
        Viime vuonna Mexicossa, liian pitkät lennot, ei hyvä. Jne.

        Turkeista: Hankittu jo 80-luvulla.Hankin minkinselät ja omaani sudet nahkoina ja teetätettiin mittatyönä.
        Ei tarvitse maksaa tolkuttomia sen vuoksi, että raha olisi.

        Koskaan en ole hävennyt köyhyyttäni vaan olen voinut jättää hankinnan tekemättä jos en mielestäni ole saanut vastiketta.


    • Noppa

      Olen aina ollut sillä tavalla säästäväinen, että en ole tuhlaillut mihinkään turhaan. Pääsääntöisesti en kuitenkaan koe venyttäneeni penniä liian kanssa, vaikka muut eivät ehkä tavallani toimisikaan tai vierestä katsoessa se heistä siltä näyttää.

      Olen kyllä myöskin käyttänyt rahaa asioihin, joihin olen sitä halunnut käyttää, esim. matkusteluun aika paljonkin, mutta kuitenkin olen yleensä myös matkustelun hoitanut pienellä budjetilla. Myöskin sisustaminen laadukkaasti ja oman maun mukaan esteettisesti on kivaa - siitä kyllä seuraa myöskin se, että kaikki on aina kesken, kun koskaan ei löydä juuri sitä oikeaa tuotetta mistään eikä ainakaan kohtuuhinnalla, eikä viitsi ostaa "toiseksi parasta".

      Säästämisellä olen saavuttanut suuren ja hienon omakotitalon ja tilanteen, jossa tällä hetkellä asuntovelkaa on vain vähän jäljellä, perheessä kaksi isoa autoa, meillä on varaa matkustella vuosittain kaukomailla, lapset saavat harrastaa haluamiaan (kalliita ;) asioita jne.

      Pidän säästämistä vaivan arvoisena. Tai itse asiassa en edes nimitä sitä säästämiseksi vaan mielummin vaikka tietoiseksi rahankäytöksi tms. Edelleenkään en nauti tuhlaamisesta turhaan krääsään ja meillä esim. syödään halpoja peruselintarvikkeita, kotivaatteet ostetaan kirpparilta ja muutakin jos sattuu tulemaan vastaan, seuraan bensan hintoja ja matkatkin varaan netistä hintavertailujen perusteella.

      Rahaa kyllä jää edelleenkin säästöön, vaikka elämme tällä hetkellä niin kuin haluammekin. Säästöillä olisi tarkoitus tulevaisuudessa hankkia joko kesämökki tai sitten lapsille pienet asunnot tulevaisuutta varten, katsotaan nyt...

      • Eläköitynyt

        Itse tarkoitan juuri kuvaamaasi asennetta päivittäiseen kulutukseen.
        Ei se ole säästämistä jos rahaa jää.
        Samoin, ei käytettävissä olevaa rahaa ole pakko heti tuhlata.
        Kun päivittäin käyttää harkintaa syntyy pelivaraa tehdä jotain muuta.
        HIENOA!


      • kyrpiintynyt
        Eläköitynyt kirjoitti:

        Itse tarkoitan juuri kuvaamaasi asennetta päivittäiseen kulutukseen.
        Ei se ole säästämistä jos rahaa jää.
        Samoin, ei käytettävissä olevaa rahaa ole pakko heti tuhlata.
        Kun päivittäin käyttää harkintaa syntyy pelivaraa tehdä jotain muuta.
        HIENOA!

        jos jää niistä huikeista tuloista asumiskustannusten jälkeen kuussa seitkyt euroo, niin siinäpä sitä tulee tehdyksi harkintaa. ja sittenhän jää sitä pelivaraa tehdä jotain muuta... :-0


      • Noppa
        kyrpiintynyt kirjoitti:

        jos jää niistä huikeista tuloista asumiskustannusten jälkeen kuussa seitkyt euroo, niin siinäpä sitä tulee tehdyksi harkintaa. ja sittenhän jää sitä pelivaraa tehdä jotain muuta... :-0

        No siinä tapauksessa täytyy tehdä jotain niille asumiskustannuksille!

        Itse säästin opiskeluaikana opintorahoista, -lainoista ja kesätöistä ensimmäisen asuntoni hinnan. Se vain vaati sitä, että elin siihen saakka halvimmassa ja kurjimmassa opiskelijasolussa mitä löytyi, kun muut vuokrasivat yksiöitä keskustasta. Ensimmäiset opiskeluvuoteni vietin siis kurjemmin kuin muut ja viimeiset paremmin ja lopuksi jäi asunto käteen kun muut vain makselivat vuokria.

        Sitä saa, mitä tilaa ja omista valinnoista se pitkälle on kiinni.


    • Säästelen

      Minä maksan ensin kaikki laskut ja jätän kuukauden ruokarahaa ja käyttötavan tililleni. Siitä yli jäävän osan ohjaan säästöön tilille.

    • remonttisäästöjä

      Miksikö säästän. Taloyhtiö ilmoitti selväsanaisesti säästävänsä talon peruskorjausremonttiin. Silloin on asunnon vaihto tiedossa ja takuu sekä ennakkovuokra pitää olla maksettu, muuten ei saa asuntoa, eikä sossikka.anna almuja meikäläiselle. Näin on näppylät ja kaikesta säästetään.

    • Anonyymi

      Että omaiset saavat hautajaiskulut maksettua.
      Säästäminen kannattaa aina, tosin hidasta kun on köyhä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No ei meillä muijan kanssa varsinaisesti ole mitään säästämisen kohdetta, muttei nyt säästellä pelkästä säästämisen ilostakaan.
      Kai se on vaan sitä, että on sitten rahaa tilillä, jos ja kun tulee jotain yllärimenoja ja onhan se kiva sitten toteuttaa jotain juttuja joskus, kun ei tarvitse sinänsä sen ihmeemiin miettiä, et onko siihen varaa tai mistä siihen saa rahaa.
      Me eletään aika vaatimattomasti mutta väljästi.
      Maaseudulla mutta kuitenkin noin 20km päässä isommasta kaupungista(n.15000-20000 asukasta), missä on jättimarketteja lukuunottamatta kaikki mahdolliset kaupat. Lidl, K- ja S-market, Tokmanni, Talouspörssi jne jne jne.
      Meillä vaan on sellainen asenne, että miksi ostaa kalliimpaa jos halvempikin ajaa saman asian.
      Ihan arkisista asioista tällainenkin, kun WC-paperia saa halpakaupasta 56rll jättisäkin normihinnallakin 10 euroon, niin miksi ostaa jotain Serlan paperia kahdellakympillä pienemmän säkin..?
      Siis tämä nyt oli ihan esimerkki, mutta kyllähän tuostakin pointin ymmärtää.
      No, kyllähän me ollaan tehty vähän tästä "pihtailusta" harrastuskin, mut kivaa on.
      Kerätään luonnosta marjat, sienet ja kalastellaankin(no, minä oikeastaan enempi teen sitä), eli niistä saa ilmaista ruokaa ja aika terveellistäkin, vaikka me ei nyt ollakaan mitään terveysintoilijoita sen enempiä.
      Polttopuitakin hankitaan mm sillä, kun joistain firmoista saa hajonneita trukkilavoja ilmaiseksi hakemisen vaivalla pois, sit ostan joskus kunnalta/kaupungilta ympäristön siistimisestä tulleita rankoja puoli-ilman, mitkä haen ja käsittelen kotona polttokuivaksi.
      Meillä on kyllä suht hyvät tulot ja velaton talo, eli ei ole ihan tolkuton pakko pihdata, mutta on se kiva kun kohtuullisella vaivannäöllä saa enempi säästöön kuin muuten saisi. Ja kaikki ylimääräinen raha, mitä nyt mistäkin saadaan, menee suoraan säästöön.
      Joskus jos on enempi polttopuuta kuin tarvitaan, menee myyntiin. Joskus satunnaisesti laitan muutamalla eurolla jonkun veikkauspelin, millä yleensä saa sit useamman satasen vähintään, jos osuu, niin nekin säästöön.
      Ja tosiaan kodintarvikkeet ym mahd edullisesti. Esim just tuo WC-paperi aina halpakaupasta ja joskus kun on tyrkyssä 7€/säkki, hamstrataan 3-4 säkkiä samantien. Pyykkipulverit ym sama juttu.
      Pikkujutuista tulee yllättävän isojakin säästöjä.
      Autot, molemmilla omat, ostetaan yleensä noin 5000€ hintaluokasta, joilla ajetaan 5-10v, ei ole järkeä kalliimpia ostella.
      Niin on tosiaan aika hyvät oltavat jo nyt taloudellisesti. Jossain vaiheessa voidaan vähän höllätäkin työelämää, nytkin voi jo valita työnsä suht helposti.
      Ja kyllä me nautitaankin noista säästöistä, ollaan pari lomamatkaa ulkomaille tehty tässä viime vuosina ja tällaista.
      Ettei tuo säästäväisyys kuitenkaan meinaa sitä, etteikö rahaa silti voi käyttää tai ei käytetä.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe