Hei!
Miksi te siivoojat ette arvosta omaa työtänne??Olette kuin harmaita hiiriä jotka pelkäätte ihmisiä..Kuljette rumissa vaateissa ja hiukset laittamata, kärry sekaisin, ja olette vihaisen ja kyllästyneen näköisiä,Jos teitä tervehtii niin käännätte pään pois ja jos teiltä kysyy jotain katsotte kattoon tai varpaisiin.
Teiltä puutuu ASENNETTA ja oman TYÖN arvostusta!!!
Mut nyt minä olen kyllä tyytyväinen siivoojaan hän tervehtii, hymyilee ja kertoo kun viikko siivous on huoneessa ja pytää ystävällisesti poistumaan,hänen kärrynsä on siisiti ja tekee hyvää jälkeä.Hän on L&T töissä ja olemme kehunneet häntä vankan ammatitaidon mukaan hän on esimerkki muille siivojille?
Kysymys muille:arvostatko omaa työtäsi???
T:ehkä tuleva siivooja,vaupauden vuoksi
KYSYMYS SIIVOJILLE
46
6122
Vastaukset
- ollut
oleppas viikko sol oy:n palveluksessa niin tiedät miksei ihminen arvosta itseään! ja eikö ole aikaa typerää yleistää, tuskin kaikki on sen näköisiä ja oletko miettiny jos siivoat esim 4,5 h pubia ja sen jälkeen vaikka saunoja tulisikohan siinä vaikka kuuma ja meniskö hiukset sekaisin ? työvaatteet on sitä varten ettei omia tarvi sotkea!me ei voida vaatetukselle mitään koska ne on yhtiön määrämiä oli ne rumia tai ei!
- ..katsonut...
..liikaa sarjakuvia ja elokuvia :)
- toimisto siivooja
Sollisti ei teidän vaateet niin rumia ole kunhan ne olisivat puhtaat ja kunossa ja se hymy ja ystävällisyys jotain haen?
Miten nuo elokuvat ja sarjakuvat liityvät asiaan??? - Työtä arvostava
Arvostan työtäni. Minulla on hyvät asiakkaat ja tiedän että he pitävät minusta. Monet isojen siivousyritysten työntekijät eivät edes pidä siivouksesta, mutta siivoavat vain kun ei ole muutakaan. Ne jotka pitävät työstään kouluttavat itseään ja näin myös osaavat arvostaa sitä mitä tekevät.
- solisti
toimisto siivooja kirjoitti:
Sollisti ei teidän vaateet niin rumia ole kunhan ne olisivat puhtaat ja kunossa ja se hymy ja ystävällisyys jotain haen?
Miten nuo elokuvat ja sarjakuvat liityvät asiaan???enhän se minä väittäny et solin vaatteet olisi rumia vaan alkuperäisen viestin lähettäjä!
- Ani
Työtä arvostava kirjoitti:
Arvostan työtäni. Minulla on hyvät asiakkaat ja tiedän että he pitävät minusta. Monet isojen siivousyritysten työntekijät eivät edes pidä siivouksesta, mutta siivoavat vain kun ei ole muutakaan. Ne jotka pitävät työstään kouluttavat itseään ja näin myös osaavat arvostaa sitä mitä tekevät.
Koulutetut siivoojat kyllä arvostavat. Minä pidän työstäni juuri tuon vapauden vuoksi. Kiva myös nähdä mitä saa käsillään aikaan. Ja asiakkaat sekä pomot ovat mukavia.
- Risto Reipas
Kysymyksesi oli hyvä,ja juuri siksi halusinkin sinulle vastata jotta silmäsi avautuisi paremmin.
Siivous on ollut viimeiset 20vuotta aliarvostetuin ammattiryhmä.
Syitä siihen on monia:
>Liian pieniksi alueiksi mitoitetut kohteet
>Työvoima pula
>Aikaisemmat kokemukset
Onneksi tässä maassa on vielä hyviäkin siivous firmoja jotka kohtelevat työntekijöitään oikein,Toimistohenkilöitä jotka arvostavat siivoustyöntekijäänsä.
Vaikka olet kuinka ulospäin suuntautunut persoona ja olet tullut aina ihmisten kanssa juttuun voi arvomaailmasi romahtaa kun joudut työskentelemään paikassa jossa sinua vainotaan,sinusta keksitään valheita,työtäsi epäillään.
Jaksat käydä töissä kun on pakko,ajattelet että on näköjään ihan sama miten työni hoidan kun siitä kumminkiin valitetaan.
Ihminen katkeroituu ,ja vaikka aloitat uudessa paikassa olet jo tullut epäluuloiseksi tämän uudenkin paikan henkilöstön suhteen vaikkei mitään ole vielä edes tapahtunutkaan.
Miltä sinusta tuntuisi jos pomosi haukkusi sinut lyttyyn pari kertaa päivässä aivan syyttä,väittäisi että oletkos ollut tällä viikolla ollenkaan töissä,vaikka kuinka puolustautuisit ja todistelisit sinua ei edes kuunneltaisi!
Tälläistä on joutunut kokemaan moni siivooja.
Siivoojalle tuttuja lauseita ovat:
Täällä ei ole tänään siivottu ollenkaan.
Todellisuudessa siivouksen jälkeen joku toimistohenkilö läikyttää kahvi tipan lattialle jonka toinen löytää ja kertoo asiasta pomolleen.
Wc:t siivoamatta jo kuukauden.
Todellisuudessa ne on siivottu joka päivä mutta joku on käynyt paskalla juuri ennen valittajan astumista asioilleen.
Varmasti hymyileviä ja kohteliaita siivoojia näkisimme enemmänkin jos myös siivottavissa kohteissa työskentelevät ihmiset arvostaisivat paremmin siivoojansa työtä.
Siivooja kun ei saa anteeksi mitään,pieni kahvitippa vesittää koko päivän työn.
Myös asenne muutosta tarvitaan siivoustyöntekijöiden suhteen,pitäisi osata unohtaa vanhat huonot kokemukset ja aloittaa uudelta pohjalta uudessa paikassa,mutta se ei varmaan ole helppoa,vaatisi terapiaa.
Kun asiat helposti yleistetään,edellinen oli paska siivooja täytyy tämän uudenkin olla.
Siivous on kuitenkin vaikea ammatti hallita,se vaatii paljon osaamista tekijältään.
Mutta kiva huomata että arvostat omaa siivoojaasi,jos kaltaisiasi olisi enemmän näkisit varmaan hymyileviä siivoojia enemmän.
Lopuksi marssi järjestys jotta saat vielä paremman kuvan asiasta.
Toimisto tyttö löytää kahvi läikän lattialta
Toimisto tyttö valittaa siivoojalle
Toimisto tyttö valittaa pomolleen
*******************'*
Pomo valittaa siivousfirmalle
Siivousfirma haukkuu siivoojan
Pomo haukkuu siivoojan
Toimistohenkilöt vihjailevat siivoojalle
Toimistohenkilö B.valittaa pomolleen
Pomo soittaa siivousfirmaan
Siivousfirma haukkuu siivoojan
KYSYMYS:
Tarkistiko kukaan oliko valitus aiheeton?
VASTAUS:
Ei!!
SYY:
Siivousfirma haluaa miellyttää asiakastaan,helpompi uhrata siivooja
Toimistoväki sai pelata peliään,vähän säpinää ja joku sai päteä pomolleen huomattuaan epäkohdan.
NÄIN SE VAAN MENEE!!
Kenties sait jotain vastauksia kysymyksiisi.
T:Risto Reipas
***yrittäjänä alalla vuodesta -89 lähtien.***- kohta ex-siivooja
Näinhän se menee; palkka on huono, siivottava alue täysin ylimitoitettu siivousaikaan nähden, ja työ on raskasta sekä henkisesti että ruumiillisesti.
Lähes päivittäin joutuu kuuntelemaan haukkuja siitä, kuinka ei ole tehnyt sitä tai tätä, koska ihmiset eivät ymmärrä, että ihan kaikkea ei siivota joka päivä (eikä varsinkaan moneen kertaan), vaan päivittäin otetaan tietyt kohteet sopimuksen mukaan. Samoin joutuu kuulemaan näitä "eikö älykkyys riitä muihin hommiin kuin muiden paskojen siivoamiseen" -kommentteja, eli myös siivousfirmojen asiakkaiden käytöksessä olisi useammin parantamisen varaa.
Eli siivoojan ammattitaitoa, älykkyyttä ja ahkeruutta kyseenalaistetaan lähes päivittäin, joten yritä siinä sitten olla iloinen ja hymyileva, kun joka päivä saa kuulla olevansa laiska, tyhmä, saamaton jne., vaikka kuinka tunnollisesti työnsä tekee. - toimistoneitejä
oikein polvillaan rukoilla poistumaan huoneesta siksi aikaa, kunnes siivooja saa työnsä hoidettua? Ja noista paskapytyistä: Varsinkin miehet, miten lyhyt/pitkä SE on, että pitää ruiskutella pytty ympäriinsä ja seinät siihen päälle, hyi helevetti.
- Anonyymi
kohta ex-siivooja kirjoitti:
Näinhän se menee; palkka on huono, siivottava alue täysin ylimitoitettu siivousaikaan nähden, ja työ on raskasta sekä henkisesti että ruumiillisesti.
Lähes päivittäin joutuu kuuntelemaan haukkuja siitä, kuinka ei ole tehnyt sitä tai tätä, koska ihmiset eivät ymmärrä, että ihan kaikkea ei siivota joka päivä (eikä varsinkaan moneen kertaan), vaan päivittäin otetaan tietyt kohteet sopimuksen mukaan. Samoin joutuu kuulemaan näitä "eikö älykkyys riitä muihin hommiin kuin muiden paskojen siivoamiseen" -kommentteja, eli myös siivousfirmojen asiakkaiden käytöksessä olisi useammin parantamisen varaa.
Eli siivoojan ammattitaitoa, älykkyyttä ja ahkeruutta kyseenalaistetaan lähes päivittäin, joten yritä siinä sitten olla iloinen ja hymyileva, kun joka päivä saa kuulla olevansa laiska, tyhmä, saamaton jne., vaikka kuinka tunnollisesti työnsä tekee.Ompa todella tahditonta kommenttia,, Jokaisen oma asia minkä työn on valinnut oli älyä tai ei ja joskus on vaan nii et ihmisellä voi rajoite tmv. ja eikä kenenkään ammatti varsinkaan kuulu muille jos rehellistä työtä tekee. Hyvä et joku sitä työtä tekee.
- blondi-72hki
siivoojat joita tunnen ja ovat iloisia työpaikallaan ja pitävät huolta vaatteittensa puhtaudesta. Itsekin olen siivonnut ja pidin siitä tosi paljon vaikka palkka huono olikin. Tulin todella hyvin juttuun asiakkaitten kanssa ja siltä ajalta minulla on ystäväkin joka oli asiakkaana kyseisessä paikassa.
- älkää siivoojat välittäkö
hah ollaanki tyttöjen kans mietitty et jokaisella naisella on pieni "perversio" päästä itse työntelemään niitä siivouskärryjä, sitä ku luulee osaavansa ja pystyvänsä parempaan. Se siivous ku on jotenki osa naiseutta, valitettavasti moni luulee et se on sama asia kuin koti siivous...
- Kusti T
Asiaa Reipas kirjoitti.
Minulla on samankaltaisia kokemuksia paljonkin,mutta jos tätä lukisi noita toimiston hienohelmoja niin mulla olisi yksi tarina heille suunnattuna,josta voisivat ottaa esimerkkiä.
Aloitin uuden siivous kohteen muutama vuosi sitten,olin mieli apeana aikaisempien huonojen kokemusten takia.
Olin varma että sama rumba alkaa tässä uudessakin paikassa.
Olin siivoillut iltaisin jo kuukauden tätä uutta toimistoa ja mielessäni ihmettelin kuinka ei vielä ole tullut valituksen valitusta.
Sitten kerran olin taas menossa illaksi siivoamaan kun näin oven läpi Toimistopäällikön odottelevan minua.
PERKELE,ajattelin,nyt sitä saa kuulla kunniansa,kelailin jo mielessäni olisinko unohtanut siivota jonkun osion eilen.
Mutta yllätys oli suuri.
Tämä toimistopäällikkö tervehti minua ystävällisesti ja pyysi kahville huoneeseensa,tarjosi kokouksesta jääneitä sämpylöitä kahvin kera..
Minun oli vaikea pidätellä liikutustani,niin koville se otti.
Miten joku voi olla näin hieno ihminen.
Lisäksi hän kertoi panneensa merkille että olin suoriutunut hyvin siivouksista.
Kyyneleet valui silmiini sämpylää purressa,ja olo tuntui oudolta,näinkö unta vai olinko sekoamassa.
Ei,totta se on.
Tulen muistamaan aina tämän henkilön,hänen eleensä teki minuun niin suuren vaikutuksen.
MINUA KOHDELTIIN KUIN IHMISTÄ KONSANAAN. - aivoriihi.
Kusti T kirjoitti:
Asiaa Reipas kirjoitti.
Minulla on samankaltaisia kokemuksia paljonkin,mutta jos tätä lukisi noita toimiston hienohelmoja niin mulla olisi yksi tarina heille suunnattuna,josta voisivat ottaa esimerkkiä.
Aloitin uuden siivous kohteen muutama vuosi sitten,olin mieli apeana aikaisempien huonojen kokemusten takia.
Olin varma että sama rumba alkaa tässä uudessakin paikassa.
Olin siivoillut iltaisin jo kuukauden tätä uutta toimistoa ja mielessäni ihmettelin kuinka ei vielä ole tullut valituksen valitusta.
Sitten kerran olin taas menossa illaksi siivoamaan kun näin oven läpi Toimistopäällikön odottelevan minua.
PERKELE,ajattelin,nyt sitä saa kuulla kunniansa,kelailin jo mielessäni olisinko unohtanut siivota jonkun osion eilen.
Mutta yllätys oli suuri.
Tämä toimistopäällikkö tervehti minua ystävällisesti ja pyysi kahville huoneeseensa,tarjosi kokouksesta jääneitä sämpylöitä kahvin kera..
Minun oli vaikea pidätellä liikutustani,niin koville se otti.
Miten joku voi olla näin hieno ihminen.
Lisäksi hän kertoi panneensa merkille että olin suoriutunut hyvin siivouksista.
Kyyneleet valui silmiini sämpylää purressa,ja olo tuntui oudolta,näinkö unta vai olinko sekoamassa.
Ei,totta se on.
Tulen muistamaan aina tämän henkilön,hänen eleensä teki minuun niin suuren vaikutuksen.
MINUA KOHDELTIIN KUIN IHMISTÄ KONSANAAN.TERVEHDYS
Ottakaapa todellakin oppia kaikki ne joiden firmassa käy vieraan firman siivooja.
Yllättäkää hänet vaihteeksi iloisesti,tarjotkaa kuppi kahvia ja pari minuuttia inhimillisyyttä.
Nousette arvoonne, - G.gALLUP
aivoriihi. kirjoitti:
TERVEHDYS
Ottakaapa todellakin oppia kaikki ne joiden firmassa käy vieraan firman siivooja.
Yllättäkää hänet vaihteeksi iloisesti,tarjotkaa kuppi kahvia ja pari minuuttia inhimillisyyttä.
Nousette arvoonne,TERSKALIUSTA
tuosa kuulin kun huolttiksen kahvilassa herra seurue listaili vitsaillen ammatteja,ja kovaan ääneen nimesivät aliarvoisimmat ammattiryhmät,oli yllätys etteivät siivousalaa pistäneetkään huonoimmaksi nuo pukuherrat mitä lie perkeleen johtajia olleetkaan.
LISTA.(aloittivat huonoimmista)
1.Puhelinmyyjä
2,kaupanmyyjä
3.varastomies
4.siivooja
5.posteljooni
6.autokuljettaja
loppuja ei muista ..
Täsä Galluppi tältä aamulta Vantaan Nesteeltä, - Kaino velli
G.gALLUP kirjoitti:
TERSKALIUSTA
tuosa kuulin kun huolttiksen kahvilassa herra seurue listaili vitsaillen ammatteja,ja kovaan ääneen nimesivät aliarvoisimmat ammattiryhmät,oli yllätys etteivät siivousalaa pistäneetkään huonoimmaksi nuo pukuherrat mitä lie perkeleen johtajia olleetkaan.
LISTA.(aloittivat huonoimmista)
1.Puhelinmyyjä
2,kaupanmyyjä
3.varastomies
4.siivooja
5.posteljooni
6.autokuljettaja
loppuja ei muista ..
Täsä Galluppi tältä aamulta Vantaan Nesteeltä,Vastaan tuolle ottakaa opiksi nimimerkille.
Minua todella ilahdutettiin työpaikallani kuukausi sitten.
Siivoan erästä pienehköä tietoalan yritystä,jossa työskentelee kolme naista ja viisi miestä.
Saavuin aamusta siivoamaan heille,ja puhelinkeskus neiti toivotti huomenet ja pyysi minua aloittamaan työpäiväni kahvilla jos minulle maistuisi.
Ilahduin totta kai ja astelin neidin perässä heidän kahvitilaansa.
Pari muuta naishenkilöä(Tst henkilöitä) istui jo valmiiksi pöydässä juoruten jostain,minulle kerrottiin että ota sieltä automaatista kahvia tai teetä ja käy istumaan,siinä pöydässä on keksejä ,ota jos maistuu.
Istuin sitten samaan pöytään ja kylläpä pöytä seurue meni hiljaiseksi,kaikilla oli vaivaantunut olo.
Sitten nämä naiset nousivat ylös tuoleiltaan,heittivät kahvimukinsa roskiin.
Lähtiessään tämä minut kahville pyytänyt neiti totesi että " siivoa sitten kahvipöytä lähtiessäsi ja muista siivota myös murut pöydän alta ettei me aina jouduta sinun siivousten jälkeen koko keittiötä uudestaan siivoilemaan".
Että sellainen piristys oli minulla.
- Siivooja
No ootpa ihme tyyppi.
- Hansku83
Olen ollut jonkun kuukauden siivoomassa ja myös toimistoja siivoon. Se on siivoojasta kiinni kuka on minkälainenkin persoona. Itse koputan mennessäni toimistoon, tervehdin jne ja käyttäydyn kohteliaasti huoneen omistajan reviiriä kunnioittaen.
Arvostan ja tykkään työstäni vaikka ei se aina herkkua ole. Työvaatejuttuun on paha sanoa mitään kun firma antaa työvaatteet ja ne on mitä on. Hiukset läsähtäneinä...nojoo, kyllä se letti vähemmästäkin läsähtää jos kuuma tulee töitä tehdessä. Itselläni ainakin tulee lämmin mopatessa. Turha mun on töihin hiuksia tällätä kun latistuu ne kuitenkin. Siistiltä haluan kuitenkin näyttää.
Että kyllä meitä on moneksi eikä aina kaikilla ole hyvä päivä. - luikuri
Kyllä Firmoissa on eroja,on myös työntekijöissä ja esimiehissä eroja.
Aina ei voi yleistää.
Olen huomannut sen että hyvä ja tunnollinen tekijä jolla on hoksottimet tallella saa töitä heti jos nykyinen paikka mättää.
Miksi siis ruikuttaa,kandee ottaa niskasta itseään kiinni ja funtsia pari iltaa mielessään kuulutko TEKIJÄ vai RUIKUTTAJA kastiin.
Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei kestä simputusta tai v-mäisiä esimiehiä,hän tietää että saa samantien uuden työn kun vaan vitsii hakea.
Sitten on ne ruikuttajat,ne eivät ole tyytyväisiä mihinkään,laiskiusm madonius kalvaa ja he tietävät että he eivät pärjäisi missään muuallakaan.
Tämä ryhmä aina tekee numeroa joka liikkestään,aina on liikaa duunia ja koskaan heitä ei ymmärretä vaikka he ovat mielestään ahkeroineet enemmän kuin muut.
Kolmantena on ne SEILAAJAT ,ne eivät tyydy mihinkään,heillä on ammattitaitoa ja liian vahva itseluottamus,heillä on jo hyvä duuni mutta silti vetämässä kymmeneen uuteen paikkaan haku.
Jos vielä olisi parempi palkka ja helpompi homma jossain.
Kaikki kun olisi niin yksinkertaista jos vain rehellisesti sovittaisiin asiat jo työpaikka haastattelussa.
Esimies ei näe päälle päin mihin kastiin hakija kuuluu,ja tekee siksi usein virhe arviointeja josta kärsii sitten työyhteisö,poissa oloja,irtisanomisia ym.
Aina sen työn joku tekee,tässä oravan pyörässä samat siivous henkilöt pyörii ,osa samassa koneessa ja osa aina väillä erikoneessa.
Ongelmia alalla on,mutta muutoksen on lähdettävä asenteista.
-Siivoushenkilön
-Siivousfirman
-Siivottavien kohteiden henkilöstön
Jokainen kun miettisi ja muuttaisi omaa asennettaan inhimillisempään rehelliseen suuntaan olisi toivoa että tulevaisuudessa alaa arvostettaisiin toisella tavalla.
ps.
tiedän että kommenttini herättää närää,ja saan paskat niskaan.
Mutta miettikääpä syvällisemmin asian ydintä silti!- bentsilö
Oikeassahan sinä olet :)
- Komments
Olen innolla odottanut jonkun Toimistohenkilön kommenttia tähän keskusteluun.
Olisi niin hauskaa tietää kuinka he suhtautuvat tälläiseen.
Mutta ei kuulu??
Onko itse alkuperäisen viestin lähettäjäkin saanut tyydyttävän vastauksen.- mixx
Varmaan ei kukaan lue tätä palstaa tai alennu edes vastaamaan kun kyse on VAIN SIIVOOJASTA.
- toimistossa
työssä ja en kyllä allekirjoita tuota siivoojan mollaamista.
En poistu huoneestani siivouksen ajaksi vaan nostan kaikki tarvikkeeni ylös sitä mukaa kuin siivooja pyyhkii pöytääni.
Muutenkin on aina piristystä kun siivooja tulee, vaihdetaan kuulumiset ja kerrotaan päivän vitsit.
Kumpikin meistä hoitaa työnsä, mutta ottaa huomioon myös toisen työn vaiheen. Jos minulla on meneillään joku tähdellinen työ, siivooja työskentelee ensin esim. aulassa ja tulee sitten kun akuutti vaihe on ohi. - TOIMISTOTYÖNTEKIJÄ
toimistossa kirjoitti:
työssä ja en kyllä allekirjoita tuota siivoojan mollaamista.
En poistu huoneestani siivouksen ajaksi vaan nostan kaikki tarvikkeeni ylös sitä mukaa kuin siivooja pyyhkii pöytääni.
Muutenkin on aina piristystä kun siivooja tulee, vaihdetaan kuulumiset ja kerrotaan päivän vitsit.
Kumpikin meistä hoitaa työnsä, mutta ottaa huomioon myös toisen työn vaiheen. Jos minulla on meneillään joku tähdellinen työ, siivooja työskentelee ensin esim. aulassa ja tulee sitten kun akuutti vaihe on ohi.seurannut ja tullut siihen tulokseen että on niitä jotka osaavat kunnioittaa siivoustyötä ja haluavat tehdä sitä ja he uskaltavat hymyillä:) ja he tietävät että tämä on heidöän ammattinsa.
Ja on niitä jotka ovat siivoojia vain siksi oska he eivät muihin töihin pääse tai heillä ei ole selkärankaa.
Siivoojat hymyilkää ja puhukaa ja käytötapoja, te olette palveluammatissa joka vaatii teiltä paljon ja kiitoksen saattte siitä kun valituksia ei tule:) - Laitos-siivooja
TOIMISTOTYÖNTEKIJÄ kirjoitti:
seurannut ja tullut siihen tulokseen että on niitä jotka osaavat kunnioittaa siivoustyötä ja haluavat tehdä sitä ja he uskaltavat hymyillä:) ja he tietävät että tämä on heidöän ammattinsa.
Ja on niitä jotka ovat siivoojia vain siksi oska he eivät muihin töihin pääse tai heillä ei ole selkärankaa.
Siivoojat hymyilkää ja puhukaa ja käytötapoja, te olette palveluammatissa joka vaatii teiltä paljon ja kiitoksen saattte siitä kun valituksia ei tule:)Toi sun kirjoituksesi antaa sinusta,juuri sen kuvan ihmisestä,joihin "törmään"työssäni joka päivä.Olet se kiva tyyppi joka tykkää kun siivooja tulee hetkeksi katkaisemaan sinun tylsän päiväsi,rupattelee kanssasi(vaikka on tosi kiire)hymyilee ym.ym.et voi tulla toistekin "käymään"Mut oletko ajatellut kuinka paljon siivoojalla on töitä?kuinka väsynyt hän voi olla`??ja silti vitsit lentää sun huoneessa...pysyy välit!Itse en enää tee tuota,arvostan ammattiani työnä joka on välillä tosi raskasta,hymyilen kun hymyilyttää,työni teen hyvin..se riittää,tee sinäkin VAIN omat hommasi,älä puutu siivoojan työhön liikaa,(vaikka olisit kuinka "hyvä"siinä)mene vaikka kahville siksi aikaa kun siivotaan..näin toivoo eräs joka tykkää työstään.
- vastakisa
TOIMISTOTYÖNTEKIJÄ kirjoitti:
seurannut ja tullut siihen tulokseen että on niitä jotka osaavat kunnioittaa siivoustyötä ja haluavat tehdä sitä ja he uskaltavat hymyillä:) ja he tietävät että tämä on heidöän ammattinsa.
Siivoojat hymyilkää ja puhukaa ja käytötapoja, te olette palveluammatissa joka vaatii teiltä paljon ja kiitoksen saattte siitä kun valituksia ei tule:)No niin.
Olet oikeassa että tämä on palvelu ammatti,josta puhutaan yleisesti niin että kaikki menee hyvin kun ei kukaan puhu,ja sitten kun puhuu niin valitus muodossa.
On vaikea hymyillä kun ei aina tiedä saako siitä vihamiehiä vai ei.
Outoa varmaan teistä jotka ette ole olleet hetkeäkään alalla.
- duunari illi
Olen työskennellyt useilla eri aloilla,ja olin kuvitellut jo ne pahimmat kolunneeni.
Mutta sitten jouduin vahingossa siistijän ammattiin,toimistosiivousta arkisin 8h päivä.
Siinä karisi kyllä aiemmat kokemukset minimiin.
Jos tämä niin mikä pistää ihmisen tuntemaan alempi arvoisuutta.
Tuntuu kuin huonon itsetunnon omaavat tallentajat ym. toimistoväki haluaa kostaa oman epäonnistumisensa kohdistamalla vihansa siivooja paralle.
Kaikkein eniten v.ttuttaa se kun ollaan niin yhtä hymyä ja kysellään kuulumisia,halutaan esittää kaveruutta.
Sitten saat kuulla palveluohjaajaltasi että kyseinen ämmä on valittanut juuri eilen sinusta jostain pikkumaisesta asiasta mm.
-Hänen roskakorissaan oli paperinenäliina
Ja tuollaisesta valitetaan että eikös siivoojan pitäisi tyhjätä roskakorit joka ilta,ja teidän siivooja vaan juoruaa tuossa ovella laiminlyöden työnsä.
Kuvittelisi että roskakoriin mahtuu ,kun siellä pohjalla on yksi paperinenäliina jota siivouksessa siivoja ei katsonut tarpeelliseksi edes tyhjentää,MUTTA POINTTI ONKIN SIINÄ ETTÄ SIITÄHÄN SE ÄMMÄ SAI VAIN AIHEEN VALITTAA.
Ilmeisesti nämä henkilöt eivät tiedä että siivooja saa tietoonsa aina kuka valitti ja mistä,koska sama kaveeraminen jatkuu ärsyttävällä tavalla koko ajan ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Yksi paperinenäliina aiheutti sen että 8tunnin siivous menetti merkityksensä ,koko päivän saldo oli huonosti siivottu,roskakori tyhjentämättä.
ETTÄ SIINÄ ARKI PÄIVÄÄ TST VÄELLE!!- tuota noin
Miksi se nenäliina sitten piti jättää sinne roskikseen? Paljonko se olisi vienyt aikaa sieltä napata pois? 5 sekuntia? Jos roskikset kuuluu tyhjentää, silloin ne tyhjenetään vaikkei siellä olisi kuin yksi roska. En minä jättäisi enkä ole koskaan jättänyt roskikseen mitään jos se kerran tyhjentää täytyy. Sitä tyytyväisempi olen mitä vähemmän siellä on roskia. Mielumminhan nappaan yhden nenäliinan kuin tyhjennän pullollaan olevan roskiksen.
- noukin karkkipaperinkin
tuota noin kirjoitti:
Miksi se nenäliina sitten piti jättää sinne roskikseen? Paljonko se olisi vienyt aikaa sieltä napata pois? 5 sekuntia? Jos roskikset kuuluu tyhjentää, silloin ne tyhjenetään vaikkei siellä olisi kuin yksi roska. En minä jättäisi enkä ole koskaan jättänyt roskikseen mitään jos se kerran tyhjentää täytyy. Sitä tyytyväisempi olen mitä vähemmän siellä on roskia. Mielumminhan nappaan yhden nenäliinan kuin tyhjennän pullollaan olevan roskiksen.
roskiksesta, koska niin piti tehdä. Kunnallisessa työpaikassani olen opettanut "asiakkaat" sietämään pari roskaa roskiksessa, koska haluan säästää itseltäni parin karkkipaperin noukkimisen vaivan. Jos eivät siivoamistani muuten huomaa (KYLLÄ HUOMAAVAT) kuin roskikseen katsomalla niin voivoi. Meillä siitä ei tule sanomista, koska ollaan saman työnantajan leivissä kaikki.
Sitten jos samat pikkuroskat on vielä parinkin käynnin jälkeen korissa, niin voi olla että otan ne pois. Jos jaksan. Koen työssäni tärkeämpänä senkin ajan pyyhkiä vaikka puhelinta tai ovenpieltä kuin noukkia se yksi roska pois, joka ei ketään varmasti häiritse.
Se on sitä hyväksyttävää "likaa" ! Ei häiritsevää, poistettavaa, vaarallista... - Illi..
tuota noin kirjoitti:
Varmaan olet oikeassa ,ja varmaan olet juuri yksi noista samankaltaisista valittajista.
Kun siivoat 8tunnin toimisto aluetta on noita roskikiksia useita kymmeniä,ja kun sinä kuljet siivouskärryjesi kanssa siivoten huoneet ja tyhjentäen roskikset samalla voi sattua niin että katsot jonkun ns.ylempi arvoisen toimistohenkilön pöydän alla olevaan roskikseen ja näet sen olevan tyhjä ,mutta tämä ns.ylempi arvoinen toimistohenkilö kumminkin aamulla on sieltä löytävinään paperi nenäliinan korin pohjalta.
A.onko nenäliinaa ollutkaan,ja asia on keksitty
B.siivooja ei sitä huomannut?
Kysymykseni kuuluukin,pilaako oikeutetusti tuollainen virhe/laiminlyönti koko päivän uurastuksen,kun kuitenkin sinne roskakoriin mahtuu ,ja se on lähes tyhjä ,siis lukuunottamatta tuota nessu nenäliinaa!!
Tässä tulee esiin ne suvaitsevaisuuden erot,asiasta ei ole harmia kenelläkkään mutta sen kustannuksella saadaan näyttää valtaansa siivoojalle.
Totuus on että sopimuksessa että roskakorit tyhjennetään päivittäin,ja siihen nähden olin tehnyt kauhean virheen.
Mutta maalaisjärkeä käyttäen tuskin siitä olisi harmia ollut kenelläkkään.
(siis jos koko juttu ei ollut keksitty asia siivoojan kiusaksi?) - määkin
Illi.. kirjoitti:
Varmaan olet oikeassa ,ja varmaan olet juuri yksi noista samankaltaisista valittajista.
Kun siivoat 8tunnin toimisto aluetta on noita roskikiksia useita kymmeniä,ja kun sinä kuljet siivouskärryjesi kanssa siivoten huoneet ja tyhjentäen roskikset samalla voi sattua niin että katsot jonkun ns.ylempi arvoisen toimistohenkilön pöydän alla olevaan roskikseen ja näet sen olevan tyhjä ,mutta tämä ns.ylempi arvoinen toimistohenkilö kumminkin aamulla on sieltä löytävinään paperi nenäliinan korin pohjalta.
A.onko nenäliinaa ollutkaan,ja asia on keksitty
B.siivooja ei sitä huomannut?
Kysymykseni kuuluukin,pilaako oikeutetusti tuollainen virhe/laiminlyönti koko päivän uurastuksen,kun kuitenkin sinne roskakoriin mahtuu ,ja se on lähes tyhjä ,siis lukuunottamatta tuota nessu nenäliinaa!!
Tässä tulee esiin ne suvaitsevaisuuden erot,asiasta ei ole harmia kenelläkkään mutta sen kustannuksella saadaan näyttää valtaansa siivoojalle.
Totuus on että sopimuksessa että roskakorit tyhjennetään päivittäin,ja siihen nähden olin tehnyt kauhean virheen.
Mutta maalaisjärkeä käyttäen tuskin siitä olisi harmia ollut kenelläkkään.
(siis jos koko juttu ei ollut keksitty asia siivoojan kiusaksi?)Mutta olen vain tarkka sellainen. En jättäisi pientäkään roskaa roskikseen. Kun hoitaa työnsä hyvin, tietää ainakin itse tehneensä hyvän työn eikä valittaminen kolahda omaan nilkkaan.
Käytän hyvinkin paljon järkeä siivotessani. Olen hyvä ja tarkka siivoaja ja sen vuoksi sain taannoin pomolta luvan miettiä työohjelmani itse eikä minun tarvitse seurata aiempaa tarkkaa ohjelappusta. Vastuu ja vapaus samassa. Ei valituksia, vain tyytyväisiä ihmisiä :)
Eri ihmiset kiinnittää huomionsa eri asioihin, siksi pitää osata ottaa huomioon useita asioita. Perinteisesti ihmiset on toimistossa tarkkoja roskiksien, pöytiensä ja vessojen suhteen.
Rapuissa taas hissit, ikkunat ja tasanteet sekä mahd sauna- ja pesutupatilat on ne joita katsotaan eniten.
Jos siis ns. lintsata tahtoo, pitää miettiä näiden muiden ihmisten aivoilla, mitä he katsoo jne. Laiska siivooja ei osaa siivota ns. silmillään, laiska siivooja ei näe mitään :) - että olen
määkin kirjoitti:
Mutta olen vain tarkka sellainen. En jättäisi pientäkään roskaa roskikseen. Kun hoitaa työnsä hyvin, tietää ainakin itse tehneensä hyvän työn eikä valittaminen kolahda omaan nilkkaan.
Käytän hyvinkin paljon järkeä siivotessani. Olen hyvä ja tarkka siivoaja ja sen vuoksi sain taannoin pomolta luvan miettiä työohjelmani itse eikä minun tarvitse seurata aiempaa tarkkaa ohjelappusta. Vastuu ja vapaus samassa. Ei valituksia, vain tyytyväisiä ihmisiä :)
Eri ihmiset kiinnittää huomionsa eri asioihin, siksi pitää osata ottaa huomioon useita asioita. Perinteisesti ihmiset on toimistossa tarkkoja roskiksien, pöytiensä ja vessojen suhteen.
Rapuissa taas hissit, ikkunat ja tasanteet sekä mahd sauna- ja pesutupatilat on ne joita katsotaan eniten.
Jos siis ns. lintsata tahtoo, pitää miettiä näiden muiden ihmisten aivoilla, mitä he katsoo jne. Laiska siivooja ei osaa siivota ns. silmillään, laiska siivooja ei näe mitään :)huono siivooja? No huhhuh. Mielestäni siinä nyt ei vaan oo mitään järkeä yhtä purkkaa ja paperia noukkia roskiksesta. Ota huomioon, että en työskentele yksityisellä sektorilla. Meillä kun katsos työhuoneet on täynnä tavaraa (pöydät ja lattiat), on hiekkaa, pölyä, metsänroskia. Aika menee siirrellessä tavaroita. Laskeppa kuinka monta kertaa nostat sen yhden vaivaisen roskan roskiksesta. Vuoden aikana.
"Mutta olen vain tarkka sellainen. En jättäisi pientäkään roskaa roskikseen. Kun hoitaa työnsä hyvin, tietää ainakin itse tehneensä hyvän työn eikä valittaminen kolahda omaan nilkkaan."
Oletkohan aivan sata varma asiasta? Ehkäpä asiakas ajattelee, että kyllä joka kerta sen yhden roskan korjaat, mutta et pyyhi tuota tahraa seinästä yms?
"Käytän hyvinkin paljon järkeä siivotessani. Olen hyvä ja tarkka siivoaja..." Kiitos niin minäkin, ja siksi en kyyristele ja polvistele turhaan.
"Ei valituksia, vain tyytyväisiä ihmisiä". Entisen alueen asiakkaat kyselevät minut nähdessäni milloin olen tulossa takaisin, johtajaporrasta myöten tulee kiitosta. Ei koskaan valituksia, vaikka olen urani aikana siivonnut noin 1000 ihmisen työhuoneita ja yhteisiä tiloja.
"Jos siis ns. lintsata tahtoo, pitää miettiä näiden muiden ihmisten aivoilla, mitä he katsoo jne. Laiska siivooja ei osaa siivota ns. silmillään, laiska siivooja ei näe mitään". Ja tyhmä siivooja tekee senkin mitä ei aina tarviis.
AMMATTITAITOINEN SIIVOOJA ON NIMENOMAAN LAISKA, tietyissä asioissa ja ne asiat vaihtelevat työpäivän mukaan.
Ehkä yrität vakuutella itsellesi sitä erinomaisuuttasi.
Jos et ymmärrä, et todellakaan ole ammattitaitoinen. - ja ei
että olen kirjoitti:
huono siivooja? No huhhuh. Mielestäni siinä nyt ei vaan oo mitään järkeä yhtä purkkaa ja paperia noukkia roskiksesta. Ota huomioon, että en työskentele yksityisellä sektorilla. Meillä kun katsos työhuoneet on täynnä tavaraa (pöydät ja lattiat), on hiekkaa, pölyä, metsänroskia. Aika menee siirrellessä tavaroita. Laskeppa kuinka monta kertaa nostat sen yhden vaivaisen roskan roskiksesta. Vuoden aikana.
"Mutta olen vain tarkka sellainen. En jättäisi pientäkään roskaa roskikseen. Kun hoitaa työnsä hyvin, tietää ainakin itse tehneensä hyvän työn eikä valittaminen kolahda omaan nilkkaan."
Oletkohan aivan sata varma asiasta? Ehkäpä asiakas ajattelee, että kyllä joka kerta sen yhden roskan korjaat, mutta et pyyhi tuota tahraa seinästä yms?
"Käytän hyvinkin paljon järkeä siivotessani. Olen hyvä ja tarkka siivoaja..." Kiitos niin minäkin, ja siksi en kyyristele ja polvistele turhaan.
"Ei valituksia, vain tyytyväisiä ihmisiä". Entisen alueen asiakkaat kyselevät minut nähdessäni milloin olen tulossa takaisin, johtajaporrasta myöten tulee kiitosta. Ei koskaan valituksia, vaikka olen urani aikana siivonnut noin 1000 ihmisen työhuoneita ja yhteisiä tiloja.
"Jos siis ns. lintsata tahtoo, pitää miettiä näiden muiden ihmisten aivoilla, mitä he katsoo jne. Laiska siivooja ei osaa siivota ns. silmillään, laiska siivooja ei näe mitään". Ja tyhmä siivooja tekee senkin mitä ei aina tarviis.
AMMATTITAITOINEN SIIVOOJA ON NIMENOMAAN LAISKA, tietyissä asioissa ja ne asiat vaihtelevat työpäivän mukaan.
Ehkä yrität vakuutella itsellesi sitä erinomaisuuttasi.
Jos et ymmärrä, et todellakaan ole ammattitaitoinen.Ehkä oletkin hyvä siivooja mutta fakta nyt on se, että jätit siivoamatta mitä piti ja sait valituksen. Miksi tehdä numero asiasta mikä on kuitenkin oma vika?
Tyhjää ne roskikset kun kerran pitää niin ei tarvi täällä itkeä kun saa valituksen tekemättömistä töistään.
Hiukan on nyt asenteessasi vikaa jos sun mielestä ei saisi valittaa tekemättömistä töistäsi. Varsinkin kun kyse ei ole edes vahingosta vaan tahallisesta siivoamatta jättämisestä.
Yksinkertaista. Ja lepo jo? - haukuit
ja ei kirjoitti:
Ehkä oletkin hyvä siivooja mutta fakta nyt on se, että jätit siivoamatta mitä piti ja sait valituksen. Miksi tehdä numero asiasta mikä on kuitenkin oma vika?
Tyhjää ne roskikset kun kerran pitää niin ei tarvi täällä itkeä kun saa valituksen tekemättömistä töistään.
Hiukan on nyt asenteessasi vikaa jos sun mielestä ei saisi valittaa tekemättömistä töistäsi. Varsinkin kun kyse ei ole edes vahingosta vaan tahallisesta siivoamatta jättämisestä.
Yksinkertaista. Ja lepo jo?väärää puuta. Taisit vastata sille, joka haukuit ansaitsikin. Minä en oel tähänpäivään saanut valituksia roskista roskiksissa, enkä saisi seuraavallakaan firmalla, koska jos siellä pitäisi joka roska ottaa, niin ottaisin.
Niin tein ex-työnantajallakin, koska siellä oli tarkempaa palvelusopimukseen tuijottaminen. Enkä saanut moitteita, vain viinipullon lähtiessäni. - sekaannuit
haukuit kirjoitti:
väärää puuta. Taisit vastata sille, joka haukuit ansaitsikin. Minä en oel tähänpäivään saanut valituksia roskista roskiksissa, enkä saisi seuraavallakaan firmalla, koska jos siellä pitäisi joka roska ottaa, niin ottaisin.
Niin tein ex-työnantajallakin, koska siellä oli tarkempaa palvelusopimukseen tuijottaminen. Enkä saanut moitteita, vain viinipullon lähtiessäni.Mun ja duunarin-illin keskusteluun :)
- sitte
sekaannuit kirjoitti:
Mun ja duunarin-illin keskusteluun :)
iha hirveesti kun olin niin tyhmä. Annatko puhelinnumeron, niin voin kysyä mihin viestiin täällä saa vastata ja mihin ei !
- nytnyt
arvostaa työtä josta saa 800-1300 e kuussa miinus verot. Lisänä tämän työn suolaan lisättäköön yli-tai alipainoiset konttoriämmät, jotka piilottelevat niitä kuuluisia klemmareitaan milloin minnekin.
Sillä onko siivouskärry järjestyksessä tai ei, ei ole merkitystä penninkään vertaa. OOttelen vaan koska tää kyykytysduuni loppuu ja lykin "kärryt" sinne minne ne kuuluvatkin: persreikään.
Siivousala on naisten ja köyhien ryöstöä, valitettavasti.
ex solin palveluohjaaja- dUUBISTA.
kYLLÄ on taas kivaa lukea kun ei mikään kiinnosta,pitää nostaa roskat ym.
Itseppähän hommanne olette valinneet.
Olen käynyt Kauppakoulun juuri siksi että pääsen arvostetumpaan ammattiin.
Olen Toimistovirkailija ja ylpeä siitä,ja varmasti saan huutoa siitä jos jätän duunini tekemättä,mutten niin sitä kuuluukin saada!
Ei siivous ole poikkeus,tee työt kunnolla niin kaikki on taas hyvin. - IDIOOTTI
dUUBISTA. kirjoitti:
Olen Toimistovirkailija ja ylpeä siitä,ja varmasti saan huutoa siitä jos jätän duunini tekemättä,mutten niin sitä kuuluukin saada!
Ei siivous ole poikkeus,tee työt kunnolla niin kaikki on taas hyvin.kysymys ei kaiken kaikkiaan ole roskista vaan siitä miten te toimistovirkailijat katotte meitä siivoojia kuin halpaa makkaraa ja kuvittelette olevanne jotain suurta ja mahtavaa! Kyllä mä luulen että sä et kestäisi näissä homissa päivääkään kun sun puolesta on varmaan perseki pyyhitty!
- lattia hili
IDIOOTTI kirjoitti:
kysymys ei kaiken kaikkiaan ole roskista vaan siitä miten te toimistovirkailijat katotte meitä siivoojia kuin halpaa makkaraa ja kuvittelette olevanne jotain suurta ja mahtavaa! Kyllä mä luulen että sä et kestäisi näissä homissa päivääkään kun sun puolesta on varmaan perseki pyyhitty!
Tämä keskustelu olisi saattanut olla monipuolisempi ja antoisampi jos sieltä toimisto henkilöistä oli joku selväpäisempikin ottanut kantaa ja kertonut hieman asiaa heidän näkökulmastaan.
Olisi molempien puolien näkemyksillä saattanut saada asiaan uutta ajateltavaa.
Mutta ei. - moppi a
lattia hili kirjoitti:
Tämä keskustelu olisi saattanut olla monipuolisempi ja antoisampi jos sieltä toimisto henkilöistä oli joku selväpäisempikin ottanut kantaa ja kertonut hieman asiaa heidän näkökulmastaan.
Olisi molempien puolien näkemyksillä saattanut saada asiaan uutta ajateltavaa.
Mutta ei.Niinpä,jos on kohtelu toimistoissa paskaa,on se myymäläsiivouksessa samanlaista,siellä parikymmpiset myyjä neidit pompottaa siivoojaansa ihan surutta,kohtelevat kun koiranpaskaa.
- opiskelija/siivooja
dUUBISTA. kirjoitti:
Ei siivous ole poikkeus,tee työt kunnolla niin kaikki on taas hyvin.Vai että olet käynyt oikein kauppakoulun...
Oletkos tullut ajatelleeksi, että siivoojien joukossa on runsaasti myös opiskelijoita, jotka tekevät siivoustyötä osapäiväisesti, jotta ei tarvitse nostaa opintolainaa?
Moni tuntemani yliopisto-opiskelija (itseni mukaan lukien) tekee tai on tehnyt siivoustyötä jossain vaiheessa opiskelujaan, mutta valmistuttuaan yliopistosta joku näistä halveksimistasi siivoojista (= korkeakouluopiskelijoista) voi olla lähitulevaisuudessa pomosi. Ja katsotaanpas sitten, kuinka arvon Toimistovirkailija joutuu nöyristelemään ex-siivoojan edessä! - Anonyymi
dUUBISTA. kirjoitti:
Ei siivous ole poikkeus,tee työt kunnolla niin kaikki on taas hyvin.Konttorirotta! Kylläpä on "hienoo".
- Siivoustyöntekijä
Miksi te toimistotyöntekijät suhtaudutte siivoojaan kuin vieraalta planeetalta pudonneeseen olioon? Tulen ystävällisesti siivouskärryni kanssa työpistettäsi kohti, etkä tee elettäkään siirtyäksesi syrjään, jotta saisin työni hoidettua. Naamasi vääntyy happaman näköiseksi ja käännät selkäsi mielenosoituksellisesti. Et edes malta lopettaa työaikanasi juoruilua, ei siis työhön kuuluvaa puhelua, puhelimessa siivoustoimituksen ajaksi. Mikä sinua vaivaa? Pitääkö minun seuraavan kerran laittaa viestiä johtajallesi, että valitettavasti en voi suorittaa työtäni, koska alaisenne eivät suostu yhteistyöhön. Eikö kaikki työ olekaan yhtä arvokasta?
P.S. Poikkeuksia toki löytyy ja kumma kyllä, miehet arvostavat työtäni enemmän kuin nämä kynsiä työpaikalla lakkaavat naikkoset (rehellisyyden nimissä jotkut naisistakin ovat todella empaattisia ja ymmärtävät antaa minulle työrauhan).- saanut
restonomi. Päätteen edessä työtä tekevä kohde peruskoulun käynyt sivistymätön ruskeakieli, siivooja kuulee kaikenlaista... Voin vain kuvitella hänen kotinsa "siisteyden", kun ei vaivaudu sitä leveätä persettään siirtämään siksi aikaa, että saisin sen työpöydän siiv.. ei kyllä se räjäyttää pitäis, ei siinä sotkussa voi kukaan töitä tehdä.
- Ananas
Hei,
Kyllä arvostus on kohdallaan. Eihän tärkeämpää työtä ole kuin siivous. Itse en ole koulutukseltani siivooja, mutta olen laitoshuoltajalta oppinut suurimman osan ja loput kirjoista.
Joku joskus tälläkin palstalla heittänyt, että pitäisi siivoojatkin mennä lakkoon muutamaksi kuukaudeksi? Itse kyllä kannattaisin ideaa, koska ihmiset/asiakkaat/yritykset huomaisivat kuinka tärkeätä se siivous on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61266