Hormonikierukkan ominaisuuksia kehutaan huomattavan paljon. Olen itsekin Mirenan käyttäjä (kohta kaksi vuotta) ja olen osittain oikein tyytyväinen. Kuukautiset ovat alun tiputtelun jälkeen vakiintuneet ja niukentuneet.
En kuitenkaan usko olevani ainoa, jolla on myös epäilyksiä ongelmista. Olisi kiva kuulla, onko vastaavia kokemuksia muilla.
Ensinnäkin, itselläni on jatkuvasti fyysisesti vieras olo. Olo on aivan samantyyppinen kuin raskauden alussa, hieman kuin flunssassa olisi. (Siksi olenkin ajatellut, että tuo "vieras olo" olisi hormonaalista perää.) Paleltaa ja väsyttää helposti, näläntunne raastaa välillä yhtä kalvavasti kuin alkuraskaudessa. Tunnen sydämen sykkeen jotenkin voimakkaampana kuin ennen kierukan laittoa. Samoin korvissani "sihisee" tai "suhisee" (verenkierto?) iltaisin kun olen nukahtamaisillani.
Toiseksi, mielialani on maassa, mielestäni aivan turhaan. En ole oikeasti masentunut, kaikki on hyvin, mutta kärsin suunnattomasta alavireisyydestä. Satunnaisesti jokin asia ns. katkaisee kamelin selän ja saatan saada kyyneliä silmiini keskellä katua, aivan ilman järkevää syytä, olen vain niin alakuloinen että jokin mitätön asia itkettää. Oloni on saamaton, hidas, vetelä, väsynyt, levoton. Kierukan laiton jälkeen turposin jonkin verran, huomasin sen farkuistani. Ruokailutapani eivät siihen vaikuttaneet. Samoin esimerkiksi juokseminen tuntui erilaiselta, jalat ovat raskaan tuntuiset. Keskittymiskyky ja muisti on heikentynyt.
Seksi ei kiinnosta, en lämpene enkä innostu siitä luonnollisesti kuin pari kertaa kuussa. Tämäkin oire oli tuttu alkuraskaudesta.
Olen yrittänyt löytää tietoa näistä oireista liitettynä hormoniehkäisyyn, mutta yleensä päädyn esim. internetissä masennussivuille... Olisi tietenkin upeaa, jos lääketehtaat tai lääkärit uskaltautuisivat kertomaan, mistä syistä johtuen hormoniehkäisy ei kaikille sovi, kun kerran ollaan valmiita myöntämään, että kaikille se ei sovi!
Hormonikierukka ja mieliala
7
7868
Vastaukset
- Ei ikinä enää
Kaikenlainen hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa "hormoniherkille" naisille masennusoireita. Hyvässä lykyssä kaupan päälle saa vielä rintasyövän (kokemusta on molemmista).
Ainoa tässä mielessä turvallinen ehkäisykeino on kuparikierukka.- Yasmineen
ja kroppa rupes toimmaan. Halusin kyllä hormonikierukankin aikana, mutta en kostunut. Luonnollisesti nyt myös haluan enemmän. Lisäksi virtaa on tullut todella paljon, olen kuin durasel-pupu verrattuna aiempaan. Omat kilotkaan ei enää ärsytä, eli ylireagointi loppui.
- ei hyvä
Yasmineen kirjoitti:
ja kroppa rupes toimmaan. Halusin kyllä hormonikierukankin aikana, mutta en kostunut. Luonnollisesti nyt myös haluan enemmän. Lisäksi virtaa on tullut todella paljon, olen kuin durasel-pupu verrattuna aiempaan. Omat kilotkaan ei enää ärsytä, eli ylireagointi loppui.
Ei sovi todellakaan kaikille...itselläni oli vajaa puolivuotta.Jatkuva päänsärky,jomotus alavatsalla,mieliala surkee.Kun otettiin pois niin loppu vaivatkin,kantsii miettiä ennen kuin laittaa.
- :)))
ei hyvä kirjoitti:
Ei sovi todellakaan kaikille...itselläni oli vajaa puolivuotta.Jatkuva päänsärky,jomotus alavatsalla,mieliala surkee.Kun otettiin pois niin loppu vaivatkin,kantsii miettiä ennen kuin laittaa.
Minulle laitettiin 3 vuotta sitten Mirena ja se on toiminut loistavasti, ei mitään oireita ja menkayt ovat jääneet :)
- -82
Kuulostaa hyvin tutulta! Itselläni kierukka ollut pian 4 kk ja muutaman kuukauden vielä kuulostelen, jos olotila vaikka tasapainottuisi. Tosiaan tuo raskaat jalat, vetämätön olo, jaksamattomuus... kuin omasta elämästäni, lisäksi ajoittainen migreenityyppinen kalvava päänsärky!
- Anonyymi
Täällä ihan sama oireilu. Olen ottanut 3 kertaa hormonikierukan jo pois, mutta palannut takaisin koska en halua tulla raskaaksi. Kuitenkin kerta toisensa jälkeen aina kun minulla on kierukka niin minua kalvaa mielialan selittämätön lasku, ulkopuolisuuden tunne omasta kehosta ja ihmeelliset päänsäryt ja ajoittainen väsymys. Puuh.
- Anonyymi
Ihanks totta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.595668- 1024770
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3902832Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s871334Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3391110- 65941
- 28903
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46866Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja108856Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52829